{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
378 visninger | Oprettet:

KrisR
KrisR
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Råd om handicappet kat... {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg søger en masse råd og gerne historier fra andre, der har katte med handicap.
Jeg har en killing på cirka 17 uger med en hjerneskade fra en alvorlig infektion da hun var lille. Hun er primært ramt på bagkroppen, hvor hun "dingler" lidt og det gør at hun har svært ved at holde balancen når hun feks skal soignere sig, gnide sig op ad os og når hun er i kattebakken. Specielt det sidste kan give et værre svineri, som I nok kan regne ud. Hun har lige nu en åben bakke, men overvejer en lukket, så hun kan læne sig op af siderne...
Hun er en glad, aktiv og helt igennem kærlig lille pige, som ved hjælp af kløerne på forpoterne fint kommer og (og ned) på stole, i sengen og sofaen, men hun har aldrig hoppet højere op. Hun virker helt normal udover sin dårlige motorik, men da vi ikke aner om hendes stedsans er normal og ikke ved om hun vil kunne komme sikkert ned fra træer og lignende, så er hun indekat.

Jeg ved ikke hvor jeg ellers vil kunne blive klogere på emnet, så jeg satser på at nogen herinde kan hjælpe

Kommentarer på:  Råd om handicappet kat...
  • #1   8. okt Jeg ville helt ærligt have haft aflivet en killing, der ikke kan holde balancen ordentligt. Især når den ikke rigtig kan soignere sig.

• KrisR
    KrisR Tilmeldt:
    okt 2017

#2   8. okt Hun soignerer sig ganske fint, hun ligger bare ned og gør det. Hun er slet ikke så dårlig at aflivning er på tale

• #3   8. okt Nu kommer det meget an på hvor slemt det er
    Min kat Evie er født med Cerebellar Hypoplasia, heldigvis i mild grad, hun er nu to år gammel og trives
    Hun er ofte ved at miste balancen når hun er på bakken. Bakken har så høje kanter at hun kan læne sig mod dem og genfinde balancen med det samme

Evies motorik har udviklet sig enormt meget igennem årene Da hun blev født kunne hun knap løfte sit eget hoved. Få uger efter kunne hun næsten kravle som sine brødre, og nu mærker vi knap nok at hun fejler noget Der er selvfølgelig engang imellem hvor hun mister balancen, men med de rette foranstaltninger, så er hun aldrig kommet til skade
    Hun elsker at komme op i højden, så hun har fået nogle kravle-hylder. De er placeret over sofaen, så hvis hun skulle falde (det sker sjældent efterhånden) så lander hun blødt i sofaen og løber videre med det samme

http://www.kattegalleri.dk/forum/generel-diskussion/132641-kat_med_ch__nogen_erfaringer_
    Her er et link til det opslag jeg lavede dengang.
    Der er også nogle andre herinde der har katte der fejler det samme som Evie, men da de oprettede et forumemne, blev de grundigt pillet ned af mennesker der mente at katten skulle aflives på stedet.. Jeg fik en del mere støtte

Men hvis din kat lider, så skal den selvfølgelig have fred, ingen tvivl om det.
    Jeg er heldig at min "handicat" kan få et godt liv

• #4   8. okt Hvis du har spørgmål til hvordan vi har indrettet for Evie og valg af kradsetræ så kan du bare skrive

• #5   9. okt Du skriver selv, at hun ofte mister balancen ved soignering. Jeg kan kun forholde mig til det skrevne, og ja mit svar er stadig det samme.

• #6   9. okt en ikke handicappet kat vil gerne klatre i højden, den vil spurte rundt i hele hytten, den vil lege springe hoppe, jeg er meget i tvivl om din kat får livskvalitet nok når hun ikke kan gøre disse ting...men igen jeg er opdrætter så sådan en killing ville være blevet aflivet, og jeg har været der, fik en 6 uger gammel killing aflivet da hun blev ved med at falde i 1 døgn, selvfølgelig i samråd med dyrlægen

• #7   9. okt Så var min nu velfungerende, glade og kærlige kat blevet slået ihjel hvis hun blev født hos dig.
    Dejligt at jeg har både husrum og hjerterum til en kat som hende

• #8   10. okt En kat er for mig kun velfungerende, hvis den kan klatre, hoppe, springe og alt, som en kat kan og skal kunne. Hos mig ville sådan en killing ikke have en chance.

• A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 2 Følgere: 4 Svar: 225
    #9   10. okt Den første kat, Kille, der var min egen (født af en herreløs kat, der spiste hos os, men ikke kunne røres), væltede, hvis jeg rørte hende på venstre side af hoften - hun kunne ikke klatre i træer, men var glad og legesyg alligevel. Hun døde i mine arme da hun var 18½ år gammel efter et godt og langt liv som udekat med adgang til et lunt gammeldags vaskehus.

Hun kom faktisk til at klatre i træer efter hun havde brækket bækkenet ved en trafikulykke (hun blev kørt over, men slæbte sig hjem) - Dyrlægen røntgenfotograferede og anbefalede "papkasse-terapi" og kalktabletter. Dét virkede og Kille blev ovenud kåd og drønede direkte op i æbletræet, da hun blev lukket ud efter ca. 2 måneder med ekstra omsorg indendørs.

De allerbedste hilsener

• #10   10. okt Susanne, det kan hun også nu. Hun kunne ikke som killing, men hun udfordrede sig selv hele tiden og udviklede sin motorik.
    Så mon ikke trådstarters killing bare skal have lidt tid til at lære disse ting?
    Det er utroligt hvor hurtige nogle mennesker er med at aflive et dyr hvis der bare er den mindste smule arbejde eller ubelejlighed ved det.
    Men sådan er vi så forskellige. Nogle har et større dyrehjerte end andre.

• #11   10. okt Nej, jeg ligger utrolig meget arbejde i mine katte. Hvis du har en anden opfattelse, så må det blive for egen regning. Men jeg ligger stor vægt på, at mine dyr har livskvalitet. Og katte med handicap har langt fra altid den samme livskvalitet, som sunde og raske katte har, og derfor vælger jeg at give dem fred. Det kan gøre ondt at leve, men det gør ikke ondt at dø.

• A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

#12   10. okt Kære Susanne

Hvordan ved Du, hvordan det er at dø?

De allerbedste hilsener

• #13   10. okt Vi er helt enige i, at en kat der har ondt skal have fred. Bare lige for at få det på det rene
    Jeg har set videoer af katte, der som min Evie har CH, som er så hårdt ramt at de slet ikke kan hverken gå eller stå overhovedet og som må slæbe sig hen over gulvet, dem ville jeg måske også have valgt at give fred hvis det var mig. Med mindre katten selvfølgelig udviste gåpåmod og appetit på livet, så var jeg nok blevet ved med at prøve.

Men en kat som bare skal have en håndsrækning som killing, have en ejer der indretter hjemmet med hensyn til kattens handicap. En kat der en gang imellem mister balancen og måske endda vælter, for straks at rejse sig og gå/løbe/lege videre, det forstår jeg ikke at man vil aflive. Det har da taget noget tid, men før Evie kunne hoppe og springe legede vi med hende på gulvet eller sofaen hvor hun kunne være med. Med en handicappet kat må man lægge et stykke arbejde i for at sikre sig at den har livskvalitet.

Så er jeg lige lidt nysgerrig omkring dine holdninger. Mener du også at mennesker med handicap bør aflives?

• #14   10. okt Jeg har set mange aflivninger. Og når de er bedøvede, gør det ikke ondt.

Jeg ved, hvordan det er at leve. Og det er ingen spøg. Især ikke hvis man er syg eller har et handicap.

• #15   10. okt Mennesker med handicaps kan ikke sammenlignes med dyr. Mennesker klatrer ikke i træer, springer fra sted til sted, og løber med 180 gennem alt.

Det er bestemt ikke let at være et menneske med handicap. Nogle ville helt sikkert hellere have haft fred.

• #16   10. okt Det hele kommer vel igen an på hvor stort handicap der er tale om, både ved mennesker og dyr.

Sådan som jeg læser trådstarters tekst, så er der ikke tale om et invaliderende handicap, men blot en kat der kræver lidt ekstra omtanke fra ejerens side af, hvilket der bliver søgt råd om

• KrisR
    KrisR Tilmeldt:
    okt 2017

#17   10. okt Tusind tak for svar, også dem der mener at hun skal aflives. Jeg er glad for jeres bekymring, for som jeg læser det tænker I på kattens bedste.
    Beslutningen om at beholde hende er taget med dyrlægen inde over og hun lider på ingen måde. Jeg kan tilføje at hun måske løber lidt specielt, men løbe kan hun. Hendes problem er størst og tydeligst når hun står eller går stille...
    Line; jeg bliver så glad for at læse din beretning, vi træner rigtig meget med hende og synes at kunne se en fremgang, så vi håber at hun bliver endnu bedre med tiden.
    Jeg vil super gerne se hvordan I har indrettet en klatrevæg; vi har en hel tom væg bare klar til at blive indrettet

A. I: endnu en dejlig beretning, må jeg høre noget mere om papkasseterapi?

Til sidst må jeg vidst hellere få nævnt at jeg aldrig havde beholdt hende, hvis jeg ikke mente at hun kunne få et godt liv. -Men tak for omtanken for hende

• #18   10. okt Godt at høre at du ikke bliver slået ud af kommentarerne herinde jeg tager en masse billeder af hvad vi har gjort lige så snart jeg kommer hjem i dag

• #19   10. okt Jeg synes, at det er helt fint, at du sammen med dyrlægen giver katten en chance, så længe du tager hensyn til dens handicap og bevægelsesmangler.

• #20   10. okt Her er vores hylder De er sat op så Evie skal hoppe i zigzag da hun ellers kan få for meget fart på og glide af de gange hvor hun rent faktisk glider af, så lander hun sikkert i en blød sofa

• #21   10. okt Vi har sat en stol hen til vinduet så hun lettere kan komme op og ned ellers skal vi høre lyden af hendes klør der skraber imod radiatoren hver gang hun hopper/klatrer op simpel løsning på et simpelt problem

• #22   10. okt Da hun var lille startede vi med dette kradsebræt, da vi ikke troede at hun kunne klare et større et

• #23   10. okt Nu har hun fået det her
    Der gik lidt tid før hun turde prøve at hoppe op i den øverste kurv, da den vipper lidt. Til sidst prøvede hun, med stor succes! Hun strålende næsten ad stolthed og har været meget glad for det siden
    Det er sådan de ting vi har gjort for Evie i vores indretning

• #24   10. okt Det er blandt andet sådan noget, jeg mener. En kats natur er at klatre højt op. En kat med handicap har ikke samme mulighed. Her har vi gulv til loft kradsetræer, og det går i vild fart op og ned af disse.

• KrisR
    KrisR Tilmeldt:
    okt 2017

#25   10. okt Fantastisk Line, tusind tak
    Hylderne er lidt a la det jeg har overvejet, men jeg tror at jeg venter til hun forhåbentlig får lidt bedre styr på hendes bagparti. Kradsebrættet har hun helt styr på, så jeg køber snart et større til misserne

• #26   10. okt Hylderne kostede kun 15 kr. stykket i Ikea
    Evie har ihvertfald haft meget glæde af det
    Det er ikke altid hun gider bruge dem, men andre gange bruger hun dem konstant

• #27   10. okt Måske det er en god ide, at beklæde hylderne med gulvtæppestykker e.lign., så hun ikke glider på dem, når den tid kommer

• #28   10. okt Jeg har fravalgt at beklæde hylderne med noget, da jeg er bange for at Evie hænger fast, ud over kanten, i kløerne og ikke kan komme fri

• #29   11. okt Hvis du kan læse engelsk er der sider på nettet med råd om indretning til CH katte. https://lifewithchcats.com/2013/10/26/tablebed-designed-for-cerebellar-hypoplasia-cat/ Jeg har ikke en kat med sygdommen men kan læse der at der bliver givet råd om mange ting som gør det mere sikkert og nemt for katten.

• A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

#30   11. okt Hvor ER det dejligt at se, hvor meget der kan og bliver gjort for katte, der har brug for det

"Papkasse-terapi" blev overdrevet i "gamle dage" - men har alligevel en berettigelse, hvis man er indstillet på og har mulighed for at yde virkelig god service for katten uanset hvad klokken er og EFTER dyrlægen har givet op (hvis katten har feber eller er dehydreret/tørster SKAL dyrlægen behandle/aflive):

Den syge kat anbringes i en passende (ikke for) stor papkasse, evt. hvor den ene af de korte ender er fjernet, så det er nemt for katten at komme ud af kassen. Der må gerne være lidt mørkt i kassen/værelset - men vigtigt, at katten alligevel kan ses ordentligt

Der skal være et blødt håndklæde eller andet, der kan tåle at blive vasket ved mindst 60 graders C

Kattebakken samt friskt drikkevand (en fontæne er god) og lækker kattemad (gerne vådfoder) skal stå tæt på kassen med god afstand mellem bakken og mad-/vand-skålene

Katten skal have lov at være i fred bortset fra, når dens yndlingsmenneske giver den frisk vand og mad (mange små portioner) og renser kattebakken.

Hvis katten selv giver udtryk for at den vil nusses er det naturligvis i orden, men hovedpointen er, at katten skal have lov til at sove RIGTIGT MEGET uden at blive forstyrret af noget som helst.

Forbløffende tit kommer katten sig langsomt på denne måde, men det kræver MEGET OMSORG, for ikke at udvikle sig til dyrplageri.

De allerbedste hilsener

• #31   11. okt A. I: Selvfølgelig!
    Det er det hele værd når katten trives og ligger i ens arme og spinder
    Og hvordan kunne jeg ikke elske denne lille behårede kartoffel og tage hende til mig?

Kommentér på:
Råd om handicappet kat...