{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.892 visninger | Oprettet:

Tanja K
Tanja K
Tilmeldt:
15. okt 2017
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3

Kat virker pludselig utilfreds med sin mad. {{forumTopicSubject}}

Vi har vores røde han mis Simba som er 1 år og der kastreret. Han har altid været let med foder og spist alt.

Men pludselig inden for de sidste 3 ugers tid virker han utilfreds med det han plejer at få? Han miaver en del i køkkenet omkring maden, er begyndt at springe op på køkkenbordet og spise rester osv. Hvilket han tidligere ikke har gjort. Jeg kan ikke nærmere mig køkkenet uden, at han hænger rundt om mine ben, hopper op og miaver. Vi kan næsten heller ik sidde og spise uden han er på vej op på bordet. Det er ved at være utrolig trættende hele tiden at skulle være efter ham.

Det virker som om han ik vil spise maden medmindre den lige er hældt op i skålen. Han får vådfoder en gang i mellem samt kogt kylling osv. Når jeg laver det til aftensmaden, men det har været sådan hele vejen igennem uden problemer, så forstår ik hvorfor han pludselig er så utilfreds? Nogen ideér?


Kommentarer på:  Kat virker pludselig utilfreds med sin mad.
  • #1   15. okt 2017 Han viser tydeligt, at det foder ikke dur for ham mere. Det kan være dårligt. Eller han er kørt træt i det.
    Og katten er tydeligvis sulten. Giv ham noget andet tørfoder, og dertil vådfoder eller kød 2 x dagligt.


  • #2   15. okt 2017 Hvad får han at spise og hvor meget?
    Et eller andet sted lyder det for mig som om, at han ikke får sine ernæringsmæssige behov dækket.

    Mine får vådfoder to gange om dagen.


  • #3   15. okt 2017 Lyder som om han har brugt for mere mad, måske et andet produkt? Hvilket får han nu?

    Min Akio gjorde præcis det samme i en periode, det viste sig at han havde brug for en hel del mere mad (men kræsen som han er skulle det være noget HELT andet) og så meget oftere


  • Tanja K
    Tanja K Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
    #4   15. okt 2017 Han får alt den mad han vil have. Ment på den måde at skålen fyldes op når den er tom eller ved at være det. Han får Concept for life til kastreret katte. Har herudover forsøgt med Vetpro som han også gerne spiser, men samme opførsel foregår. Det er som om han kun vil have vådfoder eller kød nu.
    Hvor lang tid kan en åben pose foder holde sig? Har nemlig en pose på 10 kg der lige er åbnet ??
    Han spiser maden efter først at have gennemsøgt køkkenet og miavet om andet mad.

    Med det samme jeg hælder nyt foder op til ham (af det han plejer at få) så spiser han med det samme, men så går der kun nogle timer også er vi ved samme problematik.


  • #5   15. okt 2017 Det til kastererede katte indeholder oftest ikke nok fedt eller protein fra kød.

    Jeg ville nok give ham noget vådfoder i hvert fald en gange dagligt og se, om det kunne hjælpe.


  • #6   15. okt 2017 " Ment på den måde at skålen fyldes op når den er tom eller ved at være det. "

    På den måde kommer foderet til at stå for længe fremme og blive kedeligt og ufrisk. Og det fortæller han selv så fint her:
    "Med det samme jeg hælder nyt foder op til ham (af det han plejer at få) så spiser han med det samme, men så går der kun nogle timer også er vi ved samme problematik. "

    Forestil dig hvordan knækbrød eller småkager, der har stået fremme i halve og hele dage, vil være i smag og konsistens.

    Bedre at fylde mindre portioner tørfoder i skålen flere gange dagligt.
    Jeg fylder kun ca. ½ dl i ad gangen. Så bliver det spist. Og hvis der alligevel skulle være nogle få foderstykker tilbage i skålen, så smider jeg det ud, inden jeg hælder nyt op.

    Mht holdbarhed i posen: Hvis du hælder et par kilo af tørfoderet over i tætsluttende beholder, og taper posen tæt til, indtil du skal fylde over næste gang, så kan det nok godt holde et halvt års tid.

    Jeg tror ikke det er det, der er problemet for jer, men foder kan også være dårligt - fx lagermider, eller et eller andet, der er gået galt under produktionen (det er set før).

    Og mere vådfoder/kød er en god ide.
    Hvis han kan lide Topic fra Aldi, så er det ok vådfoder til billige penge (415 g for en femmer).
    Hvis du giver ham ½ - 1 dåse dagligt (selvfølgelig fordelt over flere gange, så han kan spise op). Og frisk tørfoder flere gange dagligt, så tør jeg vædde med, at alle bliver glade smiley


  • #7   15. okt 2017 Nu er han jo kun et år gammel, så jeg vil tro, at han får får lidt fedt, idet du giver tørfoder til kasterede katte, hvilket tilsyneladende ikke er nok. Jeg har aldrig brugt foder til kasterede katte, da jeg ikke mener det er nok. I stedet køber jeg noget godt foder med en høj andel at kød og så køber jeg flere forskellige slags og blander. Så jeg ville købe 2 slags mere af en god kvalitet og så blande med det du allerede har - det skal dog ikke ske for hurtigt. Ydermere ville jeg give vådfoder 2 gange hver dag, det er også med til at afhjælpe at han får urin problemer, da det er mere vand i.

  • #8   15. okt 2017 Der er kun 12% fedt i sterilised, som ts kører med, og det skal op på mindst 20% smiley

  • #9   15. okt 2017 Vi fylder kun tørfoder op en gang dagligt, og det går fint. Jeg ser endnu ingen, der sulter. smiley

  • Tanja K
    Tanja K Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
    #10   17. okt 2017 Tusind tak for alle jeres råd! Jeg forsøger nu med flere små måltider om dagen så vidt det er muligt, noget mere vådkost og så må jeg lige i gang med at finde noget andet/mere foder med højere fedt indhold smiley

  • #11   23. okt 2017 Han er nok bare blevet træt af det. Mine elsker at få noget andet mad. De får altid både tør- og våd kost, men jeg skifter mærke en gang i mellem. De spiser som regel tørkost, når de kommer ind og lige skal have en snack. Ellers foretrækker de vådfoder, og det får de flere gange om dagen, for de er dygtige til at gøre opmærksom på, hvad de vil have :). To er 1,5 år og to er 2 år, og er alle inde og ude katte.

Kommentér på:
Kat virker pludselig utilfreds med sin mad.

Annonce