{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.850 visninger | Oprettet:

Slingrende bagben {{forumTopicSubject}}

Hej KG.

Først vil jeg lige nævne, at jeg ringer til dyrlægen i morgen (mandag) og rådfører mig hos hende, dette emne er for at høre om nogen har oplevet noget lignende hos deres katte.

I søndags fik jeg jo endelig søde lille Sheldon hjem. Mandag begynder han rigtigt at løbe omkring i hjemmet og jeg lægger mærke til at han har en lidt sjov benstilling på bagbenene. Jeg må indrømme at jeg ikke tænker videre over det, før jeg tirsdag får set ham gå bagfra og her ligner det at han går den vildeste "catwalk", sådan på den helt overdrevne måde, hvor han svajer i hele bagpartiet og krydser meget langt over den modsatte pote. Først tænker jeg, at jeg skal lade være med at pylre så meget, for killingen leger og løber og opfører sig ellers præcist som en killing på hans alder bør opføre sig.
Men jeg går alligevel med tanken om noget er galt, og onsdag får jeg snakket med en veninde, der spørger om jeg kan filme det. Det får jeg gjort, og jeg sender den til to, som har lidt mere forstand på katte. Da der er meget delte meninger om hvorvidt det er noget at bekymre sig om eller ej, vælger jeg over de næste par dage, at vise den til flere mennesker og alle har forskellige meninger om det.
Nogen mener at det er helt harmløst og nok bare er fordi han er lidt usikker på benene. Andre overvejer forskellige ledsygdomme, lammelse og rygskader.
Fredag blev jeg enig med mig selv om at jeg holdt godt øje med hvordan han færdedes i alle tre "gangarter" og samtidig forsigtigt mærke efter om han reagerer på hvis han har ondt nogen steder - hvis han har ondt, så er han meget god til at skjule det, for jeg har intet kunne mærke på ham. Sheldon er super glad og kælen og vil rigtigt gerne både lege og have nus og putte, men spørgsmålet er jo så også om han bliver ved med at være glad, hvis der sidder noget.
Han kravler gerne helt op i kradsetræet, men det virker som om, at han bruger forbenene ufatteligt meget i forhold til bagbenene, sådan generelt - er det normalt?

Det KAN godt være at jeg er overpylret og det intet betyder, men jeg har bare aldrig set en kat gå på den måde før.

Er der nogen der har oplevet lignende med deres katte og hvad var dommen?

Som skrevet, så kontakter jeg en dyrlæge i morgen tidlig, jeg kunne bare rigtig godt tænke mig at vide om andre har haft katte der også har gået lidt som om at de var fulde?

På forhånd tak, og fortsat god aften smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Slingrende bagben
  • #1   22. okt 2017 Her er et klip af hvordan det ser ud:

    http://www.kattegalleri.dk/video/diverse-kat/11978-sheldon


  • #2   22. okt 2017 Godt du ringer til dyrlægen, for det er der grund til.
    Jeg har haft en kat med medfødte problemer med bagbenene, men din går anderledes, min gik helt ned på hælen på bagbenene, men din slingre mere.
    Det kan både være knæ, hofter og ryg den er galt med.
    Ja katte er gode til at skjule smerter, så din egen undersøgelse kan du ikke regne med.
    Held og lykke med dyrlægen, jeg håber det bedste, og din kat har viljen til livet, så jeg håber den får et godt liv, uanset længden af det.


  • #3   23. okt 2017 Jeg er også enig i at det der er ikke normalt - han virker til at mangle balance på bagbenene.
    Det jeg hæfter mig ved, er at han bruger halen til at "styre" når han går ligeud hen mod dig - han burde uden problemer gå i en lige linie med halen i vejret uden at skulle kompensere, som han gør ved at svinge halen til siden.
    Han virker også ukoordineret på bagbenene.
    Så jeg er 100% for at han kommer til dyrlægen og får det tjekket ud. For jeg synes bestemt ikke at du er pylret for at bekymre dig om det. Det ville jeg også have gjort!
    Giv os endelig en update når du har været ved dyrlægen!


  • #4   23. okt 2017 Min dyrlæge fortalte på et tidspunkt, at main coon og blandinger deraf, kan have medfødte skader i hjernen, som viser sig som slinger i gangen. Jeg håber, at din dyrlæge finder årsagen, og at den ikke er alvorlig.

  • #5   23. okt 2017 Ps. Hos heste er lidelsen slinger en kendt, men heldigvis en sjælden sygdom, og hos føl og unge dyr er det ofte en vækstforstyrrelse. Måske det også kan forekomme hos katte, hvem ved.

  • #6   24. okt 2017 Det er helt klart noget du skal reagere på, for det er ikke normalt at den skal balance korrigere med halen når den går ligeud på et plant underlag, så han har klart nogle problemer med bagparten.
    Men jeg kan se at emnet er fra i søndags og du ville kontakte dyrlægen mandag, så det håber jeg du har gjort og vil rigtig gerne vide hvad dyrlægen har sagt.


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #7   24. okt 2017 Hej Janie Sparrow

    Hvordan gik det hos dyrlægen? Håber det ikke var noget alvorligt. smiley


  • #8   26. okt 2017 Jeg ringede til min dyrlæge og fortalte hende alt hvad der var værd at fortælle om Sheldon, i forhold til hans bagben og hans daglige adfærd. Jeg spurgte om jeg måtte sende video til hende på mail, men udfra hvad jeg fortalte om at han både spiser, besørger og leger som han skal, mente hun ikke at det var akut, og kunne altså godt vente til hun alligevel skulle vaccinere ham her i næste uge.
    HVIS han skulle ændre adfærd, at han pludselig ikke spiser eller ikke har lyst til at lege og løbe rundt, så skulle jeg selvfølgelig komme ind med ham.

    Nu ved jeg godt at der nok er nogen der vil sige, at hvis det var deres kat, så havde de ikke turde tage chancen. Men jeg stoler på min dyrlæge, når hun mener at det ikke er akut smiley Så må vi se om hun finder noget på ham i næste uge smiley


  • #9   26. okt 2017 Jeg tror heller ikke det er akut, nærmere et spørgsmål om, katten er smertefri, om der er livslyst og om i kan leve med en kat med handicap og være indstillet på, at indrette jer efter det.
    Min manglede følelse i bagbenene, og dyrlægen løftede hende op, ved at holde under armene, som er baby, og normalt bøjer de benene op under sig når man gør det, det gjorde Tulla ikke, og så førte han hendes fødder hen mod en bordkant, det ville normalt få katten til at løfte fødderne, det gjorde Tulla heller ikke, og nap i tæerne gav heller ikke nogen reaktion.
    Tænk over hvad i kan byde hvis det er permanent, tænk over om i vil byde den daglig smertebehandling resten af livet, hvis den har smerter, hold øje med om den kan gøre sig selv rent, efter bakke besøg og om den nemt kan komme ind og ud af bakken, kan katten bruge et klatretræ og kan den hvæsse klør mens den står på bagbenene, Tulla kunne kun krasse i måtter.
    Og der ud over så brug dyrlægen som rådgiver, hun vil kun det bedste for katten.


  • #10   26. okt 2017 Ja, det er klart, at hvis hun finder noget på ham der kan give ham smerter på sigt, eller et handicap der gør at hans livskvalitet er begrænset, så skal jeg selvfølgelig gøre op med mig selv om det er ham værdigt smiley
    Jeg prøver dog at være positiv og håber ikke det har nogen betydning for ham smiley


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #11   2. nov 2017 Jeg håber, Din dyrlæge er god til at stille også de lidt mere sjældne diagnoser også på katte. Der skal specielle undersøgelser til før en sandsynlig diagnose kan stilles og den helt rigtige behandling foreslås.

    Desværre er der af og til dyrlæger (og menneskelæger), der ikke undersøger patienten ordentligt, men bare prøver forskellige behandlinger og siger:" kom igen, hvis det ikke hjælper"

    Måske kender Du din dyrlæge virkelig godt, men ellers kan Du jo forsøgsvis vurdere, hvad der sker, når katten kommer ind i klinikken.

    Den samvittighedsfulde dyrlæge undersøgere katten først og vaccinerer bagefter, når det er konstateret, at katten ikke har feber på grund af infektioner.

    Hvis ikke diagnosen på kattens usikre gang kan stilles efter almindelige undersøgelser, hvor bl.a. rygsøjlen kan undersøges ved at dyrlægen forsigtigt trykker på hvert led for sig, er røntgen-billeder af ryg, hofte og bagben vigtige.

    Det ser ud til at Din smukke kat skal koncentrere sig meget for ikke at vælte. Den energi burde den bruge til fis og ballade. Heldigvis ser katten glad ud smiley

    Jeg glæder mig til at høre godt nyt - snart smiley

    De allerbedste hilsener


  • #12   9. nov 2017 Jeg har jo helt glemt at opdatere jer med hvad dyrlægen sagde, det beklager jeg smiley

    Min dyrlæge mente ikke at der var noget at komme efter. Hun kunne godt se at han var lidt "blød i haserne", men hun forsikrede mig om at det ikke var noget alvorligt. Hun mente at det højst sandsynligt er fordi han er lidt mere "elastisk" end gennemsnittet, og at han nok vil vokse fra hans gummibagben med tiden.
    Hun var i hvert fald ikke bekymret og som hun sagde; så længe han leger og klatrer og løber rundt som en ganske normal anden killing gør, så er der ingen grund til at gå i panik.

    Pyh, jeg er lettet over at hun ikke fandt noget, MEN jeg vil fortsat holde øje med om der skulle ændres noget i hans adfærd og hans aktivitetsniveau smiley


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #13   10. nov 2017 Dejligt men den optimistiske opdatering! TUSIND TAK smiley
    Hvis det bliver væsentligt værre synes jeg, Du skal finde en neurolog, der er vant til at undersøge og behandle katte.
    Så længe, det ikke giver katten store problemer, er det ok at vente og se, om den vokser fra det.
    Jeg tror ikke problemet sidder i hverken benene eller hofterne men længere oppe i ryggen
    Du skal ikke stresse over det, men gøre, hvad Du selv skriver: holde lidt ekstra øje med Din smukke kat smiley
    De allerbedste hilsener


  • Jørgen G
    Jørgen G Tilmeldt:
    jul 2020

    Følger: 1 Svar: 1
    #14   1. jul 2020 Hej Janie
    Hvordan er det gået med Sheldons slingrende bagben? Jeg spørger fordi jeg har fået en killing der gør det sammen- måske kraftigere.
    Mvh Jørgen


  • #15   1. jul 2020 Janie har ikke været på siden marts, men jeg håber der er andre som kan svare dig.


Kommentér på:
Slingrende bagben

Annonce