{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.522 visninger | Oprettet:

Killing vs. lukket kattebakke {{forumTopicSubject}}

Jeg har en fjorten uger gammel hankilling, som altid har været vant til åben kattebakke, men jeg vil rigtig gerne have ham vænnet til at bruge en lukket, fordi jeg bor i en 1-værelses lejlighed, så for at mindske lugten mest muligt, ville det bare være mest optimalt + han har tendens til at sidde på gulvet og skrabe grus ud på gulvet, fordi han vel egentlig bare synes det er sjovt.

Hvordan lærer jeg ham det bedst? Lige nu er låget jo selvfølgelig ikke på, men han er utrolig renlig og har (7-9-13!) endnu ikke haft uheld. Jeg er bare bange for at han pludselig ikke kan finde ud af det, hvis der kommer låg på, så jeg kunne virkelig godt tænke mig at vide hvordan I andre har gjort med jeres mislinger smiley


Kommentarer på:  Killing vs. lukket kattebakke
  • #1   31. okt 2017 Mine lærte det af sig selv, den ene tog jeg dog ind i bakken og så fandt den selv ud af at den blev nødt til at kravle ud gennem lågen - for den var godt nok farlig i starten xD

    Startede med at fjerne låget i bakken og når de havde vænnet sig til det, tog jeg lågen på igen:)


  • #2   31. okt 2017 Jeg har aldrig låge på mine lukkede kattebakker. Mine er så snu, at de sidder og blokerer udgangen for den anden kat, bare fordi de kan. Desuden kan de få halen i klemme i lågen.

    Mine bliver vant til både åben og lukkede kattebakker, når de forlader kravlegården med 8 uger. Det går ret hurtigt.


  • #3   31. okt 2017 Du skal se dig lidt for inden køb af lukket bakke for underdelen kan være ret skrøbelig på nogle modeller. Så kan du ikke løfte bunden eller kassen med 8 til 10 kilo grus op men kun tippe eller skubbe den. Alle modeller er ikke lige brudsikre . Hvis du nu ikke bruger støvfrit grus skal du huske at det støver mere inde i en lukket bakke selv uden låge. Min kat kan bedst lide åbne men jeg har haft andre der brugte begge slags . Hende jeg har nu var ikke gået ind i en lukket, hvis lågen havde været på. Du kan jo prøve dig frem uden at tage den anden bakke fra ham.

  • #4   31. okt 2017 min kida var 14 uger da jeg fik hende hjem. her havde hun kun brugt åbne bakker. men jeg har ikke andet end lukket bakker. det var intet problem. hun har ikke haft et eneste problem
    DOG skal det siges at aldrig har den klaplille låg i. de er taget af alle mine.
    min internatsleder ville ikke engang sælger bakker med disse klaplåger.man bør tænke på hvor meget man selv vil bruge et lille toliet som lugter af l.... fint nok at resten af hjemmet ikke lugter af l.. men det er synd for katten at skulle lukkes inde i en bitte kasse, i den lugt.

    det med at du får grus ud af bakken, her kan du finde en måtte og ligge foran. dækservietter kan også bruges. jeg køber gerne billige smusmåtter i netto, når de har dem til 10 kr eller der omkring. dækservietterne køber jeg hos gnebrugscenteret. for jo man kan købe det i dyreforretninger, men det behøves bare ikke. det er nemmere at gøre rent.
    jeg har en voksen som gerne tømmer 2-3 bakker inden han bruger nr 4.


  • #5   31. okt 2017 Britt, nej det støver ikke mere i en lukket. Støvet kommer bare ikke særlig let væk fra katten, derfor er det også vigtigt, at ens grus ikke støver ret meget. smiley

  • #6   31. okt 2017 Jo det gør f-eks flere varianter af det hvide klumpende grus fra forskellige supermarkeder med garanti . Det var det silla brugte der, hvor hun blev født og jeg købte derfor et par poser, da hun ankom til mit hjem for at gruset skulle være det samme men skiftede hurtigt. Det lå også overalt som et fint støvlag selv i andre rum langt fra bakkerne. Nogen bruger det jo det grus . Jeg ved ikke hvad TS bruger og nævnte det derfor. Jeg ville aldrig bruge det grus i en lukket bakke. Selvfølgelig har du ret i at det er anderledes i en lukket bakke med godt grus men det hvide bentonit af den type jeg specielt tænke på ville jeg aldrig byde en kat i en lukket bakke.

  • #7   31. okt 2017 Om du bruger det dårlige grus i en åben eller en lukket bakke, det støver hverken mere eller mindre. Forskellen er, at i en lukket bakke er katten mere udsat for støvet. smiley

    Men bruger du det grus, jeg bruger, så støver det minimalt, og så har det ikke den store betydning. smiley


  • #8   31. okt 2017 Susanne Du giver en meget fin forklaring. Selvfølgelig kan støvet ikke bevæge sig langt væk i en lukket bakke på samme måde som i en åben. Det siger jo lidt sig selv. Derfor støver det grus jeg har nævnt nu mere end kvalitets grus, så der vil være mere støv omkring katten hvis man bruger det . Du har da lov til at mene noget andet. Jeg fraråder TS at bruge det billige grus. Hvorfor nævner du ellers selv det er vigtigt ens grus ikke støver så meget, hvis alt grus støver ens. . Det er vigtigt gruset ikke støver ret meget. smiley

  • #9   31. okt 2017 http://www.zooplus.dk/shop/kat/kattebakke_kattepleje/kattetoilet_hus/specielle_modeller/579467

    Denne bakke har jeg 2 af, jeg kan lide de er helt hvide, og at der ikke er en kantrille hvor kattene kan tisse på, så det ligger under bakken, og så kan den både være åben, halvt lukket og helt lukket i toppen, mine sidder tit oven på smiley
    Men til store katte er de nok lidt små?
    Det med lugt, ja der syntes jeg faktisk lukkede bakker stinker mere, og når du ikke ser hvad der er i, så kan du glemme, at gøre rent i bakken.
    Jeg har en som ikke dækker til når han har lavet lort smiley og tit skal han på bakken lige når jeg skal have gæster, så der skynder jeg mig, at fjerne det, og så bruger jeg lige et pust af R10, så det ikke kan lugtes over alt, lige når gæsterne kommer ind ad døren smiley
    Ja selv om natten kan jeg vågne ved, at Røde er på bakken, så må jeg lige dække til og måske lige et pust R10 smiley


  • #10   31. okt 2017 jeg har også et par stink-dyr. selv i den dybste søvn kan man lugte dem.... smiley

    vi renser bakkerne mange gange om dagen. fast morgen og to gange til aften - og så alle de ekstra ture.


  • #11   31. okt 2017 Jeg ved ikke om jeg bruger billigt grus, men jeg synes nu ikke det støver.
    Mener det hedder noget med Classic, uden duft. Det var det jeg blev anbefalet smiley

    Jeg havde under alle omstændigheder tænkt mig helt at fjerne den lille låge ind til bakken, for jeg kan ikke lide tanken om at han måske kunne få hans hale i klemme.
    Så jeg ville godt kunne prøve at sætte låget på i morgen og se hvad han siger til det?


  • #12   1. nov 2017 jeg har aldrig oplevet at der skulle blive problemer når bare den lille låge er væk.
    kida brugte bakken med det samme. og det samme har de andre gjort.


  • #13   2. nov 2017 Altså jeg har aldrig gjort noget særligt ud af at lære mine 2 en lukket kattebakke, jeg har altid taget lågen af som det første, men derud over så skal det jo også siges at de har haft både en lukket og en åben bakke at vælge imellem, men pudsigt nok er det den lukkede de oftest har fortrukket.
    Så mit råd er egentligt at du bare sætter låget på og dufter kattebakken af katten så lur mig om ikke den helt naturligt vil gå ind i kattebakken som noget helt naturligt.
    Ofte er problemet hvis man lader lågen være på fordi katten så skal lære at åbne lågen også.


  • #14   4. nov 2017 Jeg satte låget på i går og han gloede åndssvagt på mig, da jeg fortalte ham at det stadig var hans toilet, men med mere privatliv til ham smiley
    Han går bare direkte derind og klarer det han skal uden nogen problemer. Så det er jo super fint, ingen problemer der smiley


Kommentér på:
Killing vs. lukket kattebakke

Annonce