{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.081 visninger | Oprettet:

Vaccination {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg har en kat på 4 år nu og han bliver vaccineret hvert år.
Jeg er meget forvirret over om det er nødvendigt, at jeg vaccinere min kat hvert år. Jeg læser en del forskellige meninger om det og det har gjort mig meget i tvivl.

hvad gør i selv? Og hvad er bedst?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vaccination
  • #1   3. nov 2017 De katte jeg ikke udstiller, de bliver vaccineret hvert 2. - 3. år. Og kun indtil de bliver så gamle, at jeg ikke længere mener, at det er forsvarligt. smiley

    Men mine er så rene indekatte. smiley


  • #2   4. nov 2017 Mine er blevet testet de sidste 4 år, og er ikke blevet fuldt vaccineret siden den ældste blev 2 år, men i år er det blevet vaccineret, fordi en udekat opholdt sig meget i nabohaven, og det øger smitterisikoen, fordi den ville i kontakt med mine, så er nethegn ikke nok beskyttelse,,, ja og så har jeg ikke set katten siden mine blev vaccineret smiley
    Frem over vil de blive vaccineret med 2-3 års mellemrum, men det bliver nok kun 1-2 gange endnu? Den ældste er 6 år og jeg vil ikke vaccinere efter den er blevet 10år regner jeg med.


  • #3   4. nov 2017 Det er SLET ikke nødvendigt at vaccinere så ofte- i DK over vaccinere vi vores dyr groft, og det gælder ikke kun katte. Udekatte ville jeg vaccinere hvert 2. år og indekatte hvert 2-3. år smiley

  • #4   4. nov 2017 Mine er indekatte og har life fået deres første opfølgende vaccination som de så først skal have igen om 3 år. Mange af vaccinationerne har forskellig tid på hvornår de udløber og tit er det slet ikke nødvendigt at vaccinere årligt da de fleste holder 2-3 år. Men i den ene blanding som jeg diskuterede med en veninde var det 1 år, 2 år og 3 år på de forskellige vaccinationer som er indkluderer i en sprøjte. Hvilket virker fuldstændig vanvittigt.
    Min Akio blev meget dårlig efter en bestemt vaccination og jeg havde læst i forvejen at managed katte kunne blive vældig syge af den så jeg var meget glad for at den ikke var nødvendig denne gang (jeg kan desværre ikke huske hvad det er for en).


  • #5   4. nov 2017 Det plejer at være kattesyge vaccinen der gør dem syg, det bliver Mitti også, men denne gang gik det bedre end da han var killing.

  • #6   4. nov 2017 Tusind tak for svarene! Min kat er for det meste inde og hvis han går ud, så er det mest bare ude i vores have.

    Jeg får ham så bare vaccineret hvert andet år. Jeg ved dog ikke hvad jeg skal sige til min dyrlæge, fordi jeg får hvert år en email af ham om, at han nu skal vaccineres.


  • #7   4. nov 2017 Det er dig som bestemmer, det er din kat og dit ansvar.
    Jeg var lidt usikker da jeg startede med ikke at vaccinere slavisk, og jeg fandt et sted hvor de kunne teste, og fik min dyrlæge til, at tage blodprøven og sende til Skjern, det var noget af en omgang hvis jeg selv skulle afsted fra Århus med 2 katte smiley og min dyrlæge var lidt usikker på det, og jeg var jo også, men de gange jeg fik testet var alt ok, de var dækket ind, undtagen første gang hvor de fik en sprøjte uden kattesyge, de skulle have været testet foråret 18, men nu er de vaccineret og jeg stoler på de kan gå nogle år før næste gang.


  • #8   4. nov 2017 PS Mitti har kun fået killinge vaccinerne 12 og 16 uger, og ikke fuld vaccine som 1 år, han er på vej mod de 5 år, og er jo lige vaccineret, måske var det slet ikke nødvendigt, men den der kat, som hang op ad hegnet, fik mig til at gøre det nu.

  • #9   4. nov 2017 Ja okay det har du ret jo ret i. Haha hold da op smart. Ja det ville ikke være sjovt. Det kender jeg alt til. Min kat hader at sidde i bur! Han bliver altid fornærmet og sur på mig hehe. Ej hvor godt. Det gør mig mere sikker på min beslutning. Tusind tak for det.



  • #10   4. nov 2017 Vi har en kørende dyrlæge. Det er godt nok lækkert, når man har flere katte, der skal vaccineres.

  • #11   4. nov 2017 Det har jeg aldrig hørt om, men det lyder som noget der burde overvejes ??B)

  • #12   4. nov 2017 Men hvis han bliver vaccineret hver 2 år, skal han så sundhed tjekkes hvert år eller er det også hvert 2?

  • #13   4. nov 2017 Mine bliver tjekket hvert år, men jeg har oplevet meget sygdom ved flere af mine katte, og hvis de har været til dyrlægen inden for 6-9 mdr, så behøver de jo ikke et tjek mere.
    Min dyrlæge er også mobil dyrlæge.


  • #14   4. nov 2017 Mine bliver hvert år og dyrlægen har netop fortalt mig, at det alene er fordi der kommer den slags influenza-udbrud og så er de bedre rustede til at komme igennem det smiley

  • #15   5. nov 2017 Tidligere har jeg haft en dyrlæge, som vaccinerede så snart katten var syg, han sagde det var for at buste kattens immunforsvar smiley jeg viste ikke bedre den gang, men kattens immunforsvar sænkes i 14 dage efter vaccination, og man skal faktisk vente med vaccinere til katten er rask! Måske har det medvirket til at Birk havde kronisk nyresvigt smiley smiley

  • #16   5. nov 2017 Mange tak for alle svarene! Jette det jeg ked af, at høre. Han burde da vide bedre, da han selv var dyrlægen.

  • #17   5. nov 2017 Min dyrlæge vaccinerer ikke aktuelt syge katte.

  • Henrik N
    Henrik N Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 1 Svar: 4
    #18   6. nov 2017 Jeg har lige i dag været til dyrlæge og få min hankat vaccineret. Det er så også 3 år siden han sidst blev det, og han er udekat, og han har ikke i de 3 år været syg på nogen måde... smiley smiley smiley

  • #19   7. nov 2017 Det lyder rigtig godt. Tak for svar. Har du så taget ham til Sundhedseftersyn hvert år og givet ham ormekur? Og hvor gammel er han?

  • Henrik N
    Henrik N Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 1 Svar: 4
    #20   8. nov 2017 Simon E.

    Han har fået ormekur ca 2 gange om året, i det han fanger og spiser mus og små fugle, så han er tvunget til at få dem. Det klare jeg så selv, ved at købe pillerne fra dyrlægen, og giver ham dem i en lille klat leverpostej. smiley :)

    Jeg har lige i mandags været til dyrlæge med ham, og fået ham checket og vaccineret. smiley
    Og det er så ca 3 år siden sidst. Dyrlægen er benåvet over hvor fin og frisk han er, til trods for at det er 3 år siden...

    Bo som min kat hedder er så vidt jeg husker omkring de 5 år gammel(ung). smiley


    profilbillede
  • #21   8. nov 2017 Mange tak for svar Henrik. Det lyder super fedt. Det vil jeg så prøve, at gøre og så må jeg jo se. Synes selv det er lidt voldsomt med vaccinationer hvert år. Bo ser jo helt frisk og rask ud. smiley man kan vidst også bestille ormekur fra nettet af. Det må jeg lige undersøge.

  • #22   8. nov 2017 Ikke ormekur på nettet i dk. Dyrlægen skal se katten og skrive recept, nogle dyrlæger acceptere at de ikke ser syn for orm hver gang, hvis de kende kat og ejer godt, men man må kun give ormekur ved synlige symptomer, altså at du ser orm eller symptomer på orm, det er for at undgå resistens, og derfor giver man ikke ormekur forebyggende, for medikamentet virker altså kun når der er orm smiley

  • #23   8. nov 2017 Det anede jeg faktisk ikke, jeg troede det var ligesom en loppekur. Men mange tak for at gøre mig klogere på det Jette smiley Går du så ned til dyrlægen hver halve år og får dine katte tjekket for orm?

  • #24   8. nov 2017 Jeg har inde katte, havekatte, og jeg har aldrig givet en ormekur, og har ikke tidligere hørt at man kan give så tit? I gamle dage blev det nærmest givet som bolsjer og de kunne købes i håndkøb, og det er det samme middel , noget af det, som gives til mennesker.
    Du skal holde øje med symptomer på orm, feks dårlig afføring og rund oppustet mave,,, måske flere ting, men det kan du hurtigt Google smiley


  • #25   9. nov 2017 Mine katte er rene indekatte. I hvert fald for alle piger/kastraters vedkommende.

    Men mine drægtige hunkatte får altid en loppekur ca. 14 dage før fødsel. HVIS mormis nu ved et uheld har lidt orm (kommet med ind under sko eller lign.), så er de automatisk overført til eventuelle killinger, og de fødes med dem.

    Men for så små størrelser kan det være ret fatalt med orm, så da giver jeg det forebyggende, og min dyrlæge er helt med på den. smiley

    Det er sådan omtrent også den eneste gang, at mine piger får ormekur, når der ikke er orm konstanteret.

    Drengene får engang imellem, da de har løbegård og adgang til lidt flere ting end tøserne.


  • Henrik N
    Henrik N Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 1 Svar: 4
    #26   9. nov 2017 Selvfølgelig giver jeg også kun min kat Bo ormekur, hvis jeg kan se synlige tegn på at han har orm. Men det plejer faktisk aldrig at slå fejl at det er 2 gange om året han har det. Han er jo en udekat og spiser jo både mus og fugle, og det er jo der igennem at han får ormene...

  • #27   9. nov 2017 Misse bliver vaccineret hvert 2.-3. år, det er omkring 2½ år siden sidst nu, tænker at tage hende en tur forbi dyrlægen til foråret smiley
    Sundhedstjek plejer jeg normalt at få gjort hvert år, dog har jeg ikke lige fået gjort det i år, da jeg har haft så meget at se til, og uden kørekort kræver det at finde nogle der kan køre - men nu er jeg i gang med kørekort, så det bliver nemmere fremover smiley
    Ormekur har hun ikke fået siden hun var killing, det har ikke været nødvendigt smiley


  • #28   24. nov 2017 Purevax RCP - hvert tredje år på en fuldt vaccineret kat (de to killinge og den et år efter

    http://www.medicintildyr.dk/produkt.aspx?soeg=ord&word=PUREVAX%c2%ae+RCP


  • #29   24. nov 2017 Super tak for linket også!

  • #30   24. nov 2017 de tre år gælder ikke Leukæmi ej heller chlamydia - det er årlig er der risiko for det

Kommentér på:
Vaccination

Annonce