{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.752 visninger | Oprettet:

katte og alder?? {{forumTopicSubject}}

jeg har lige tat med en af mine venner som opdrætter racekatte. Hun fortalte mig at en racekat normalt ikke bliver nær så gammel som en ganske almendelig blanding. Kan dette virkelig passe, eller er det bare et rygte som det forholder sig hos hundene??

jeg ved at racer som main coon somme tider ikke bliver så gamle pga. størelsen men kan ,man virkelig sige det så generelt at en racekat ikke lever så længe som en blanding??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  katte og alder??
  • #1   23. feb 2008 Det hat jeg aldrig hørt, men er jo heller ikke opdrætter. Men jeg havde da en sameser, der blev 19 år gammel.


  • #2   23. feb 2008 Umiddelbart vil jeg sige, at det er hips som haps, da blandinger kan få rigtige gode gener af forældrene, men kan også risikere at arve det dårlige fra netop de 2 racer.
    Racekatte bliver som regel tjekket for sygdom i generne, og dem med sygdomme bliver valgt fra
    Men så er der nok også det, at katten kun får generne fra netop den ene race

    Jeg ved f.eks ang. hesteavl giver det ofte rigtige gode resultater at blande racer. Netop for at få det bedste fra begge racer smiley


  • #5   24. feb 2008 Jeg tror, der er mange andre ting, der skal tages i betragtning end lige racekat/ikke racekat.

    Er katten fodret optimalt hele livet, har den levet et "godt katteliv" uden for meget stress og med mulighed for at bevæge sig frit og få brugt sig selv både fysisk og mentalt, og er den regelmæssigt tjekket hos en dyrlæge,
    så skulle betingelserne for et langt liv være til stede.

    Er katten tilmed neutraliseret i en ung alder, skulle dette også forære dem nogle ekstra leveår.

    Men selvfølgelig kan alle katte have en medfødt defekt, som gradvist forringer og forkorter dens liv.

    Dette gælder både race- og ikke racekatte, men her har (de fleste) racekatte den fordel, at de bliver testede for de skavanker, der kunne tænkes at ligge i den pågældende race.
    Dette modsat andre katte, der er parret på kryds og tværs, uden at man ved, hvad de har fået med sig i vuggegave af sygdomme og skavanker.

    At racekatte giver indtryk af hyppigere at blive syge end huskatte, kan måske hænge sammen med, at folk gennemgående er hurtigere til at søge dyrlæge med en dyr racekat end med en kat, de har købt for en dåse kattemad - desværre!

    Stress er som bekendt en væsentlig årsag til, at en kat nemmere udvikler skjulte sygdomme, der ellers ville have holdt sig i ro, og også er mere modtagelig for smitte.

    Og her må vi nok se i øjnene, at racekatte hos opdrættere lever en noget mere stresset tilværelse end andre steder.

    Hunkatte bliver f.eks. sendt ud til fremmede steder for at blive parret, mange fertile hankatte får ikke mulighed for at parre i det omfang, deres natur byder, og jeg kan heller ikke forestille mig, at alle udstillingskatte ligefrem finder fornøjelse i badning, føntørring og timelange rejser i en transportkasse for at sidde en hel dag i et udstillingsbur og blive overbegloet og vendt og drejet af vildt-fremmede mennesker.

    Jeg har kendt både huskatte og racekatte, der har nået en ret høj alder, og selvfølgelig også det modsatte.



  • #8   24. feb 2008 Det med at racekatte ikke bliver så gamle som huskatte / blandinger passer ikke.

    For det første findes der flere huskatte og blandinger end der findes ægte racekatte. Derfor er der statistisk flere huskatte der lever længere da der er flere af dem.

    For det andet søger ejere til racekatte hurtigere og mere til dyrlæge ( dette viser statistikkerne ifølge min dyrlæge)

    Derfor er der mange der fejlagtigt tror at racekatte bliver mere syge, men det passer altså ikke.

    Til Felis F: fordi dine katte ikke har været syge i de 5 år de har levet, er det jo ikke det samme som at de bliver gamle. Jeg havde min Figaro i 12 år og han havde aldrig nogensinde fejlet noget som helst. Pludeselig en dag lå han død, vi formoder det må have været en blodprop ?!



  • #10   24. feb 2008 Felis F: Ja, men det er der jo også en logisk forklaring på. Folk med ægte racekatte går statistisk mere til dyrlægen. Der er da rigtig mange huskatte der har samme skavanker, man hører bare ikke så tit om dem.

    Selv herinde er det jo tydeligt at se at det er dem med huskatte der tøver med dyrlægen, men hellere spørger herinde om hvad deres kat mon fejler osv.

    Jeg VED GODT det ikke er alle huskatte ejere der er sådan, bare lige inden folk går amok!!


Kommentér på:
katte og alder??

Annonce