{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.776 visninger | Oprettet:

T G
T G
Tilmeldt:
21. jun 2008
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 17

Vedr. køb af Maine Coon {{forumTopicSubject}}

Hej

For ca. 1½ år siden købte vi en MCO.
Da vi købte hende fortalte sælgere os at faderen til vores killing i var død, så ham fik vi ikke at se ... vi fik kun moderen at se. Der er nu gået ca. halvandet år siden vi købte hende og hun ser ikke ud til at vokse og er korthåret ... hun ligner faktiskt kun en Main Coon på sin længde og lidt på ørerne og hun vejer i dag ca. 3,5 kg.

Vi fik fortalt at der er fulgte en stambog med hende og at vi ikke måtte avle , men vi har kun modtaget en Parringsattest og Stamtavlerekvisition ... er det stambogen?

Hvad skal man gøre? Deres hjemmeside er lukket.

Hilsen

Pishak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vedr. køb af Maine Coon
  • T G
    T G Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 17
    #1   21. jun 2008 Men hvad kan man gøre?

  • T G
    T G Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 17
    #2   21. jun 2008 Jeg har en aftale som vi og sælger har underskrevet og der er et Felis Danica mærke/logo på og heri står der oplysninger om Far og Mor til vore kat inkl. stambogsnummer for hhv. far og mor.

    Hvad er normal praksis i sådan en situation? hvad kan jeg stille op?

    Undskyld jeg stiller spørgsmål hele tiden, men det er en ny verden for mig og er i tvivl omkring hvordan jeg skal gribe det an.


  • T G
    T G Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 17
    #3   21. jun 2008 Nu har jeg skrevet til DARAK (Dansk Racekatte Klub) for at høre hvordan jeg skal forholde mig.

    Hilsen

    Pishak


  • T G
    T G Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 17
    #4   21. jun 2008 Tusind tak for svarene. Men hvad så ... kan jeg gøre noget? Hvad ville i gøre?

    Hilsen

    Pishak


  • T G
    T G Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 17
    #5   22. jun 2008 Ja, man føler sig lidt dum ... jeg må vente og høre hvad DARAK siger.


  • #6   22. jun 2008 Du skal nu ikke fortvivle helt.
    I nogle tilfælde <b>kan</b> FU (hører under FelisDanica) godt dispensere og udstede stambøger uden opdrætters medvirken.

    Er du helt sikker på, det er en stamtavlerekvisition og ikke en kontrakt, du har fået? (Har sælger og du selv skrevet under på den?)
    Eller kan det være en bekræftelse fra stambogssekretæren på, at stamtavle er søgt?
    Det er heller ikke normalt, at en køber får en parringsattest.

    Du skriver, at deres hjemmeside er lukket. Det behøver ikke være ensbetydende med, at de er holdt op med at opdrætte.
    Har du hverken deres navn, adresse eller tlf.nr.?

    Du kan også ringe til Darak. De kan også fortælle dig, om opdrættet er ophørt eller ej.

    Bortset fra det, så er 3½ kg. ikke så unormalt igen for en Maine Coon pige, og nogle Maine Coon'er er også mere langhårede end andre. Hvordan ser hendes hale ud, og har du ikke nogle billeder af hende, du kan lægge ind?

    Og bliv du bare ved med at spørge løs smiley
    Vi svarer, så godt vi nu kan!


  • T G
    T G Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 17
    #7   22. jun 2008 Tak for input.

    Jeg har modtaget en kopi af en "Parringsattest & Stamtavlerekvisition" (det er herfra jer har klub DARAK). Det er en vi fik tilsendt og vi fik besked om at stambogen ville blive tilsendt.

    Herudover har vi en "Standardaftale ved køb af kat" som vi begge har underskrevet.

    Begge papirer har Felis Danica logo på.

    Jeg finder et billede og får det uploadet snarest.


  • T G
    T G Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 17
    #8   22. jun 2008 Billeder ... i må lige have tålmodighed for de er lidt "tunge", så det kan tage noget tid før man kan se dem:

    (link fjernet)
    (link fjernet)


  • #9   22. jun 2008 Jeg har sendt dig svar i en pb!

    Men ellers må jeg nok tilstå, at din missepige ikke ligner en Maine Coon, men en køn, lille huskat. Prøv også at se billederne på Mountaineer og Syrenhavens hjemmesider. Hun er en helt anden kat end dem, de har i deres opdræt.

    Sorry - håber ikke, du er for ked af det og alligevel er glad for din missepige. Også godt, at du ikke har købt hende til avl.


  • T G
    T G Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 17
    #10   22. jun 2008 Ja hun såmænd en fin og sød kat som vi er glade for.

    Vi er såmænd ikke kede af det, men nærmere skuffet.

    Tak for ordene.


  • #11   22. jun 2008 Hovsa - Nu så jeg på de oplysninger, du har sendt.
    På stamtavlerekvisitionen står bl.a. følgende om din kat:

    - MCO a 22 (jeg kan se at der har stået 24 men rettet i hånden til 22)
    &#65279;- Blå
    - DK Køgecoons Alanya.
    - Markeret med Avisforbud

    For det første er din kat ikke blå (a), men brun, og for det andet skulle der også have stået 09, som betyder med hvidt, som din kat er.

    Der skulle altså have stået:
    MCO n 09 22 (som er brun blotched tabby med hvid) ud for din kat.

    Katten Alanya, der står opført, er blå blotched tabby (uden hvidt).

    Der er noget riv-rav-ruskende galt!


  • #12   22. jun 2008 T G: Du skriver også:

    "Jeg har en aftale som vi og sælger har underskrevet og der er et Felis Danica mærke/logo på og heri står der oplysninger om Far og Mor til vore kat inkl. stambogsnummer for hhv. far og mor."

    Når det er en Felis Danica kontrakt, skal der også fremgå sælgers navn, adresse, tlf.nr. m.m.

    <b>Og hvad står der om farvekoden/farven på Alanya på den kontrakt?</b>

    Ring til Darak og bed dem undersøge, om der i sin tid er søgt om stamtavler på det kuld, og om stamtavlerne er udfærdiget og sendt til opdrætteren.




  • T G
    T G Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 17
    #13   22. jun 2008 Missemor: Ja det er en underlig følelese ... men mennesker opfører sig underligt når det kommer til penge.

    *Mega*: Jo der står navn og nummer i kontrakten, men jeg har ikke haft held til at komme igennem telefonisk. Jeg har også prøvet at slå peronen op og fik fat i en som påstår at hun ikke er den person.

    Men jeg har nu talt med DARAK og de kan se at stambøgerne er sendt afsted til avler. Jeg har bare aldrig modtaget dem. Jeg få sendt papirerne til dem og får en erstatningsstambog.



  • T G
    T G Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 17
    #14   22. jun 2008 Glemte lige ...

    Det ændrer ikke på at min misser ikke er en MCO .. jeg tror altså stadigvæk at det er en blandning. Men hvordan kan man så få stambøger på dem?

    Kan man snyde systemet på den en eller anden måde ... jeg tænker faren til vores misser har vi jo aldrig fået set?


  • #15   22. jun 2008 Har du også oplyst til Darak, at din "påståede" Alanya har en helt anden farve og farvekode end den, der står på parringsattesten, samt at hun ikke ligner en MCO overhovedet?

    Det KAN jo være, at der et eller andet sted går den "rigtige" Alanya med stambog, og at du blot har fået kopi af stamtavlerekvisitionen sammen med en HOVSA-killing.

    Hvad er hendes farve/farvekode på kontrakten?


  • T G
    T G Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 17
    #17   22. jun 2008 Nej det fik jeg ikke nævnt, men det vil jeg lige informere dem om når jeg sender papirerne til dem.

    Koden på kontrakten er: a 22


  • T G
    T G Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 17
    #18   22. jun 2008 Krista N: Jeg overså din besked.

    Tak for info, som du nok har forstået, så er det en ny verden for mig, jeg har ingen idé om hvordan sådan noget foregår.

    Vil det sige at man ikke verificerer at det nu også er afkom af de forældre som står i Stambogrekvisitionen, men har tillid til at folk er ærlige (hvilket jo er en smuk tankegang, men åbenbart ikke realistisk).


  • #19   22. jun 2008 "Kan man snyde systemet på den en eller anden måde ... jeg tænker faren til vores misser har vi jo aldrig fået set?"

    Du kan jo ringe til hans opdrætter (du har fået tlf.nr.) og spørge, hvad farve han er (var). Ud fra hans navn gætter jeg på, han er sort, altså N.

    Det samme kan du gøre for morkattens vedkommende, men du siger, du har set hende, og hvad farve havde hun - var hun med hvidt, og hvad står der om hankatten og hunkattens farvekoder på stamtavlerekvisionen?


  • T G
    T G Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 17
    #20   22. jun 2008 Det er rigtigt ... jeg har set moderen og hun var creme/rød, jeg mindes ikke at der var noget hvidt. Der står ikke farvekode på forældrene.
    Jeg har prøvet at ringe til hans opdrætter men de svarer ikke p.t., jeg prøver igen senere for at høre nærmere. Jeg fik fortalt at hans (faderens) opdrætter har kontakt til og kender de fleste andre avlere.


  • #22   22. jun 2008 Lige mig igen - endnu engang!

    Du skriver: "... jeg har set moderen og hun var creme/rød, jeg mindes ikke at der var noget hvidt."

    HVIS moderen har den farve, du skriver, og ikke er tortie, SKAL alle hendes sønner være rød/creme, og hendes døtre SKAL være tortie (en eller anden farve + med rød/creme).
    (Hunkatten har jo kun rød/creme farve at give videre til sit afkom).

    Men stambogssekretæren kan oplyse dig forældredyrenes farve, når du taler med hende.

    Ret (om ikke meget) pinligt, hvis der er udstedt stambøger til killinger uden rødt efter en rød/creme hunkat.


  • #23   22. jun 2008 Jeg forstår slet ikke hvis nogen kan finde på at snyde med stamtavler, det går over min forstand.
    Håber ikke der snydt i denne sag.

    Mht farver synes jeg at den kat på billederne i de 2 link ser ud til for mig, at være blå tortie tabby, men synes det er lidt svært at vurdere??
    Mht pælsen, kan det ikke evt være en meget glat pælset MCO i sommer pæls/fældning der er på billiderne eller er det mig der slet ikke kan se billederne rigtigt??
    Er halen pjusket eller er den helt glat som hs en korthårs kat? For mig ser det lidt ud som om den godt kan være lidt pjusket, men igen, synes jeg det er rigtig svært at vurdere ud fra de 2 billeder :o)


  • T G
    T G Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 17
    #24   22. jun 2008 Halen er som pelsen på kroppen dvs. ikke pjusket.

  • #26   22. jun 2008 Det er da godt nok noget rod. Du må da bestemt kunne klage og få dine penge igen.
    Synes din kat ser ud til at være blå creme med hvid, så det kan godt passe hvis moderen var rød. En MCO har det dog aldrig været, desværre.


  • #27   22. jun 2008 Hvor kan det altså være svært at bedømme farver ud fra et billede.
    På min skærm er kattens farve meget varm brun, og henter jeg billede nr. 2 (meget mørkt) ind i PhotoShop og gør det både lysere og skarpere, er også det varm brun.


  • T G
    T G Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 17
    #28   22. jun 2008
    Jeg har netop taget et par ekstra billeder her til aften for at du bedre skal kunne se farverne ... håber det hjælper:

    (link fjernet)
    (link fjernet)


  • T G
    T G Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 17
    #29   22. jun 2008 Tak til alle for ordene.

    Vi er stadig glade for vores ikke-MCO, men det er da ærgerligt at man skal støde på sådanne mennesker ... det er jo en stor sum penge for en huskat.

    I morgen skal jeg sende papirer til DARAK og have en snak med dem. Så må vi se hvad der så sker.

    Dem vi i sin tid købte katten af har jeg desværre ikke kunnet få fat i smiley


  • T G
    T G Tilmeldt:
    jun 2008

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 17
    #30   22. jun 2008 Tak Missemor smiley

  • #31   23. jun 2008 På de nye billeder ser hun nu ud til at være blå-creme m/hvidt, tydeligt endda.

    Du skriver, at hendes halepels er lige så kort som på kroppen.
    Jeg synes, den ser lidt pjusket ud på billederne.

    Jeg har fundet et billedet af en MCO, som muligvis ud fra, hvad du ellers har oplyst, KAN være hendes mormor. Hun ligner den i hvert fald MEGET.

    Men så skal hendes far eller mor også være med hvid.

    Sender dig en pb med navnet!

    PS: Under alle omstændighederne er hendes farvekode på stamtavlerekvisitionen forkert.


  • #32   23. jun 2008 Kort og kontant: Katten er indiskutabelt blå tortie tabby med hvidt, og den er induskutabelt korthåret.

    Den mest nærliggende konklusion er, at mormissen har fundet sig korthårsmis på eget initiativ, og at opdrætterne måske var for nye og uerfarne til at forstå, at killingerne var korthårede og altså blandinger.

    Jeg håber, DARAK er til at tale med, for katten skal IKKE have en stamtavle som MCO. Den rimelige løsning ville nok være at tilbagebetale en del af salgssummen; katten er ikke og hr aldrig været en raceren Maine Coon.

    Pil (opdrætter af Maine Coon siden 1997)


Kommentér på:
Vedr. køb af Maine Coon

Annonce