{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.045 visninger | Oprettet:

Ny kat {{forumTopicSubject}}

Efter vores hunds død, har vi fået en kat fra et internat. Det er en 4½ år gammel hunkat. som er virkelig sød og meget snaksalig, men ......... for der er virkelig et men, som et noget af et problem i hverdagen. Hun er semilanghåret, og derfor skal hun jo børstes, og det vil hun absolut ikke!!!! Hun var klippet helt ned da vi overtog hende, og vi har forsøgt hele tiden at gøre hende fortrolig med børsten, men totalt uden held. Så skulle der sidde en med guldkornet til, hvordan hun kan vænnes til det, vil jeg blive enormt glad.

En anden ting er, at hun kun vil spise tørfoder, hverken vådfoder eller noget hjemmelavet, og jeg er lidt bekymret for, om kun tørfoder er sundt for hende, så gode råd modtages rigtig gerne.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny kat
  • #1   22. jun 2021 Kun tørfoder er helt fint, så længe katten drikker nok smiley

  • #2   22. jun 2021 Tillykke med din nye kat smiley

    Du må bare blive ved med at børste hende - bare kun i kort tid - til hun selv siger stop - mine kan bedst li´ det ved kinder og over hoved. så start der. (og lav det til en daglig hyggelig stund) (så vil hun vænne sig til det) smiley

    Min ene kat vil gerne bestemme så det den ene side og så den anden, her skal jeg vinkle den mens hun selv stryger hoved.
    Alle mine er vilde med en meget billig børste fra zooplus - smiley
    her er link til den - https://www.zooplus.dk/shop/kat/kattebakke_kattepleje/boerster_kamme/boerster_kamme/182618


  • #3   22. jun 2021 Jette. Tak for svar, jeg vil prøve at gøre det på "din" måde, men problemet er, at hun er bange for børsten (måske har hun fået et "dap" med dem, hvis hun ikke var rolig smiley Jeg sender bud efter børsten fra Zooplus i eftermiddag, Alt skal forsøges smiley

    Hiphop, jeg synes ikke hun drikker så meget, men mit barnebarn har en drikkefontæne, som Xenia må få, så prøver jeg lige, om den virker bedre.


  • #4   22. jun 2021 Har du prøvet en børste handske? Altså en handske, som har børstedimser på? Det finder min sig bedre i smiley

    En drikkefontæne er en MEGET god idé! Min drikker væsentligt mere, efter han har fået sådan en. Desuden skal du tænke, at en kat drikker væsentligt mindre end en hund, så måske hun drikker nok smiley


  • #5   22. jun 2021 Tillykke med hende smiley
    Der findes en masse kamme og børster, så prøv dig frem.
    Måske skal det være en metalkam eller en handske?
    Hvis hun ikke har været vant til det, så gør det jo ikke nemmere smiley


  • #6   22. jun 2021 Tinka har meget underpels, så hun skal også børstes selvom hun ikke er langhåret:)
    Har en børste med naturhår. Den har absolut ingen funktion for hendes pels, men hun elsker at blive børstet med den, så dén børste er altid med i udvalget når hun hver uge bliver børstet. Det giver lidt "længere snor" til at bruge metalbørsten/karten.. ikke at hun ikke kan lide den, men hun bliver nogle gange træt af at blive børstet før jeg er færdig smiley Så er det godt med en belønnings-børste smiley


  • #7   22. jun 2021 en babybørste er altid en god ting at starte med
    denne er også god for den hænger ikke i og virker ikke "væmmelig"

    karten er også rigtig god, den har jeg brugt meget

    jeg har to cooner - den ene er god til det, hvis han får lov til at bestemme hvor vi bliver børstet. Mens barnebarnet virkelig hader det. men jeg bruger så en kam med langt imellem tænderne. hun er så ikke bange for kamen men gider det bare ikke, så her har vi lidt ballade hvor hun bider

    vedr tørkosten så er der mange katte som ikke spiser andet. Og så lang tid at hun trives på det, og drikker ja så er der ikke noget problem i det
    katte bør drikke 2-300 ml om dagen. Her kan det hjælpe meget med en vandfontæne.

    noget andet er at undgå at have vand og mad stående samme sted. bedst er at sætte hver del i hvert sit rum. katte bryder sig ikke om at de står samme sted.

    vandskålen bør også have en stor flade sådan at kattens knurhår ikke rammer siderne. nogle katte bryder sig nemlig hellere ikke om det - ja de kan være besværlige

    stort tillykke med hende
    Det er super godt gået af dig at købe en voksen kat. De er nemlig aldrig de nemmeste at komme af med da de fleste gerne vil have killinger





  • #8   23. jun 2021 Tusind tak til Jer alle, for de mange gode råd. Jeg vil gå i gang med at afprøve og teste smiley Men det er godt nok svært at blive "omskolet" til kat, når man har haft hunde i ca. 50 år, med et lille afbræk på et par måneder, hvor vi havde en lille tilløbende killing, som desværre var så syg, at den døde,.(det er den lille fyr på profilbilledet)
    på trods af vores dygtige dyrlæges store hjælp.

    Anja. Det er bestemt heller ikke let, at finde en voksen kat, for det skulle være en indekat, da vi bor i centrum af Skagen by, og med tanke på trafikken om sommeren, ville jeg ikke have en udekat, og voksne katte der er indekatte, er næsten et umuligt område.
    Men heldigvis lykkedes det, og på trods af, at hun havde lidt kanter, der skulle slibes til, er hun nu familiens lille pusling......og husets dronning smiley


  • #9   23. jun 2021 Kun tørfoder kan være et stort problem. Katte får det meste vædske fra deres byttedyr.

    Byttedyr indeholder ca. 70%vædske.
    Vådfoder op til 80%.
    Tørfoder ca. 7%.

    Mange katte (især indekatte) drikker ikke nok og kommer derfor til at lide af urinvejsinfektioner og/eller nyreproblemer, da de ikke får nok vædske til at skyllet urinveje og nyrer igennem.

    Det er ikke nok, at man ser sin kat drikke. De skal faktisk op på at indtage 330ml i døgnet.


  • #10   23. jun 2021 Hun sad nok på internatet og var nyklippet, fordi tidligere ejer havde opgivet hende.
    Du må ikke se det som et nederlag, hvis i må klippe hende flere gange, så længe i ved i har gjort hvad i kunne og det bedste for hende og jer.
    Tillykke med hende og jeg håber for jeg, at hun vender sig til at blive friseret, og hvis hun ikke gider børsten, så prøv kamme, en schæferstrigle er god, den har de der tænder som drejer rundt, det er ikke så hårdt ved pelsen/huden, hun gemmer jo nok på dårlige minder, så det kan tage tid.
    Jeg har tit brugt en trådsprætter til små filter, man kan vist få mange forskellige som er beregnet på hund og kat, men det skal jo være noget som dur til hende og jer.
    Jeg har haft langhårede katte i mange år, og de sidste er 8 og snart 10, og må indrømme at de bliver klippet flere gange om året, både fordi de ingen tænder har ( og dem bruger de altså når de plejer derespels) og fordi min skulder ikke er enig i de bevægelser og muskler der skal til, så de må leve med mindre pels, de år de nu har til gode, og jeg har ikke dårlig samvittighed, for valget ville jo være 1. Katte med knuder. 2. Katte uden pels. 3. Ingen katte
    Og jeg vil nødigt undvære dem, og hvem ville overtage 2 ældre katte uden tænder ( ja den udgift er så overstået med FORL) Røde ville nok passe i de fleste familier som ikke har kat i forvejen, men Mitti er ikke til fremmede og de er gladefor hinanden, så vi nyder vores tid sammen.


  • #11   23. jun 2021 jeg har aldrig haft langhårskat før jeg fik Simba for 2 år siden. Da var han 6 år
    så jeg måtte også i gang med at lærer at holde pels.
    nu har jeg så hans barnebarn Pippi, og hun har rigtig meget pels - hun bliver et 1 år lige om lidt

    men forstår godt at du har valgt at få en indekat
    mine har løbegård, for jeg tør hellere ikke at have dem rende ude


  • #12   24. jun 2021 Heldigvis er Xenias pels "kun" semilang, men når ikke damen vil børstes, er der hår nok der kan filtrer alligevel. Men jeg har alligevel et håb om lys forude, på grund af alle de gode råd jeg har fået herinde.
    Dels på grund af rådene, men jeg synes også , at hun de sidste par dage er blevet mere tryg og faldet mere og mere til i huset. Hun er blevet mere kælen, og man risikere ikke at hun bider i vores fingre, når hun bliver rørt. Og hun er i hvert fald blevet husets yngling smiley


  • #13   24. jun 2021 cooner er også semilanghåret
    men et godt råd er faktisk at bruge fingerne når man alligevel nusser
    de kan tage en del af det værste sådan løbende


  • #14   25. jun 2021 Ja, det er kun Perseren, der er langhåret. smiley

  • #15   25. jun 2021 Anja. Det råd med at bruge fingrene gennem pelsen, bruger jeg også, og det elsker hun, det er redskaberne, vi skal træne lidt mere med, dem er hun ikke helt tryg ved, men det er blevet en smule bedre.

  • #16   25. jun 2021 Det skal nok komme efterhånden når hun opdager at det er forbundet med hygge

  • #17   25. jun 2021 Det tror jeg også på.

Kommentér på:
Ny kat

Annonce