{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
644 visninger | Oprettet:

Kat-rine
Kat-rine
Tilmeldt:
2. mar 2021
Følgere: 6 Emner: 4 Svar: 11

Sammenføring af katte? {{forumTopicSubject}}

Hej alle garvede katteejere. Jeg søger lidt hjælp til sammenføring af katte.

Lidt om vores to missere:

Vores kattepige, Luna, er en hyggetrold, men også en legesyg misser på 3 år. Hun har boet hos os i 2 år, og har udviklet sig meget ift. at hun førhen var en lidt nervøs kat ift. lyde og det ukendte. Hun gik frit blandt de andre katte på internatet og havde intet problem med det.

Vi har i søndags adopteret en kælepot fra et internat. Pedro fylder 3 år her lige om lidt. Han følte sig hjemme allerede efter 1 time, og han har boet med en anden kat, hund og børn førhen. Han har også fået en introduktion til flere rum, mens Luna har fået kærlighed i et andet rum.

Situationen:
1 dag har vi byttet tæpper blandt kattene, så de kunne dele dufte, samt også nusset dem på skift med vores ærmer.

Vi har åbnet døren på klem på dag 2, hvor de kunne snuse eller se hinanden, efter deres tempo (Vi har KUN haft døren på klem, hvor både min partner og jeg har været til stede, så de ikke har kunne gå ind til hinanden). Pedro ville rigtig gerne ud, hvorimod Luna var bange, og rystede. Dette skete på afstand, da hun ikke turde gå hen til døren.

Dag 3 gør vi det samme. Luna er helt henne ved døren, og vil rigtig gerne kigge ind. Her hvæser Luna lidt af Pedro, ørerne er ikke tilbagelagte og pelsen er ikke oppustet. Hun er slet ikke bange, men ret nysgerrig på, hvem han er. Dette sker både morgen og aften. Pedro bakker lidt tilbage, men går stadig rundt som en kælepot og vil nusses (kæresten er inde på værelset hos ham).

Idag: Her til morgen er situationen fuldstændig den samme som igår.

Dog til eftermiddag har vi fået et net op, så de kan se hinanden, men ikke gå ind til hinanden (Vi er stadig tilstede under hele seancen).
Denne gang snuser de til hinanden gennem nettet, nærmest rører snuderne sammen. Ingen hvæser og de virker begge to egentlig mere interesseret i, at kigge rundt bag hinanden.

Luna er lidt mere obs. med store øjne, men vil gerne kæles med. Pedro viser mave og smider sig rundt for at blive kælet med.

Det store spørgsmål:
Er det for tidligt at åbne op og lade dem introducere hinanden imorgen? Vi vil helst ikke påskynde noget.

Hvis I har flere spørgsmål omkring de to baryler eller vil dele ud af viden, erfaring mm., så skal I være hjertens velkomne! smiley

Det skal lige tilføjes, at begge missere har fået snacks undervejs og idag har de spist vådfodder tæt på hinanden og foran hinanden.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sammenføring af katte?
  • #1   22. mar 2023 Hver dag de ikke er lukket sammen, trækker sammenføjningen ud. Jeg bruger aldrig det der med en dør på klem.

    Og så længe der hverken flyder blod eller pels, så går alt, som det skal.


  • #2   22. mar 2023 Den metode bruger jeg så slet ikke
    mine nye katte kommer hjem i transportkasse, bliver sat på gulvet, og så kommer de gamle og hilser på imens ny er i kassen. Først når alle er nede på jorden, bliver ny lukket ud af kassen, og så er det værste overstået. vigtigst er at man selv er rolig

    ved godt at den metode som I har brugt er brugt mange steder, og vi ser den meget i amerikanske programmer,
    Men man skal bare passe på at man ikke trækker det for langt ud, for så bliver det sværere og sværere at sætte dem sammen. Det er nemmere når ny kat ikke ejere huset inden den møder gamle kat. For det er gamle kat som bestemmer, den boede der først Og så skal de nok selv finde ud af det efterhånden

    så hvis jeg var jer ville jeg bruge den metode som jeg selv bruger. Sæt ny kat i kasse, og lad dem møde hinanden. Når gamle kat går, så luk ny kat ud. En ting er vigtigt er at er rolige og lade kattene være, snak roligt med dem, Gamle kat må godt slå gamle kat i kassen, for den vil være i sikkerhed.
    Det tager tager max 30 min inden begge katte går frit.
    de vil stadig tage en hvæse tur ind i mellem men det er ikke noget alvorligt. Det er deres måde at blive enige om hvor skabet skal stå


  • #3   23. mar 2023 Jeg synrs at I skal lukke dem sammen. Der bliver sikkert knurret og måske stukket et par lussinger, men det er fordi at Pedro lige skal vide hvem der bestemmer smiley Jeg har også altid bare lukket dem sammen. Tillykke med den nye smiley

  • Kat-rine
    Kat-rine Tilmeldt:
    mar 2021

    Følgere: 6 Emner: 4 Svar: 11
    #4   23. mar 2023 anja n vi startede også ud med kassen, men vores egen misser blev utrolig forskrækket og turde ikke komme et skridt tæt på, og vi kunne også mærke, at det påvirkede hende gevaldigt når han ikke engang var i syne versus metoden med døren. Jeg er glad for, at den virker super hos Jer, men jeg tror vores misser blev påvirket af, at hun ikke kunne se hele ham

  • Kat-rine
    Kat-rine Tilmeldt:
    mar 2021

    Følgere: 6 Emner: 4 Svar: 11
    #5   23. mar 2023 Husk vildkattene , ja, det har også været vores tanke, at hun lige skal vise, at hun har grænser som den gamle kat her i huset.
    Vi satte dem sammen idag, og de virkede til at kunne sammen. Dog måtte vi afbryde, da der 5 minutter efter sker det, at hendes hale puster sig helt op og hun nærmest "jagt-løber" hen imod ham. Min kæreste nåede lige at snuppe hende. Vi blev lidt urolige ved situationen, da vi ikke turde se udkommet. Måske vi er lidt for pivet?
    Og mange tak smiley


  • #6   23. mar 2023 I er i mine øjne for pivet. Så længe blod og pels ikke flyver/flyder, så skal de nok finde ud af det smiley

  • #7   23. mar 2023 Selvfølgelig skal de ikke splitte hinanden af og det lyder jo til at det var hendes mening smiley

    I har forhåbentligt sat dem sammen igen ellers kan i begynde forfra igen og igen smiley


  • #8   23. mar 2023 Når jeg siger "for pivet", mener jeg selvfølgelig, at I ikke skulle have lukket dem hver for sig bagefter. Bare stop hende i at jagte og lad det være ved det smiley

  • #9   23. mar 2023 Afledning med leg, det er godt, leg med den nye lille, med drillepind eller noget, så den store bliver nysgerrig og kan se den lille som ufarlig.
    Foder er også en god afledning, smid lidt tørkost ud på gulvet, så koncentrere de sig om det, spred det godt.
    Vådkost skal ikke gives lige ved siden af hinanden, før de har accepteret hinanden.
    Når jeg har fået ny kat/killing, så går jeg en tur allerede første dag, og der er ingen døre lukket, og min erfaring, at kattene klare det bedst uden forstyrrelser, bl.a. om natten og når jeg går en tur, så er der sket et ryk i deres omgang med hinanden.
    Husk katte ved de kan gøre skade på hinanden, og vil helst ikke selv komme til skade, så normalt er det bare trusler de kommer med, og afledning hjælper.


  • #10   23. mar 2023 Nu går I for hurtigt frem
    for det skal jo ikke være sådan at hun vil slå ham
    Den metode I bruger kan gå op til 3 mdr inden at det er ok

    tænker at I vil have glæde af at kontakte
    https://www.michellegarnier.dk/


  • Kat-rine
    Kat-rine Tilmeldt:
    mar 2021

    Følgere: 6 Emner: 4 Svar: 11
    #11   24. mar 2023 Så en lille update, og tak for alle Jeres råd og erfaringer smiley

    Vi havde dem sammen igår igår aftes, og der gik det så fint. De har kigget på fugle sammen og fået snust til hinanden. De spiser også foran hinanden. De er stadig obs på hinanden, men der har ikke været nogen jagt eller videre smiley
    Vi har også en drillepind klar til, hvis vi synes der skulle ske lidt optakt, så vi kan distrahere dem.


  • #12   24. mar 2023 Så er de på vej til at blive bedste venner smiley
    Godt gået smiley


Kommentér på:
Sammenføring af katte?

Annonce