{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.591 visninger | Oprettet:

Hvor mange kender stafylokokker ? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har lige måtte indse efter en længere "snak" med div opdrættere og kloge kvinder, samt råd fra dyrlægen, at min hankat har hudsygdommen eosinofilt granulom, altså stafylokokker.

Jeg fik i første omgang af vide, at det er noget rigtig mange ungkatte har/får og det topper omkring deres kønsmodning. Det fortalte dyrlægen mig i sin tid (Januar 09). Da jeg ikke vidste noget om det, kunne jeg ikke spørge ind til det.

Nu har der så været nogle venlige mennesker herinde, som har fortalt mig hvor grelt det egentlig kan gå, både for den kat som har sygdommen, men også hvis man avler på katten. Det er en arvelig sygdom, som derfor kan gives videre til evt afkom. Nu skriver jeg evt, fordi min dyrlæge fortalte at man ikke ved præcist hvor arveligt det er, men at det er arveligt.

Så idag har jeg bestilt tid til kasteration på min skønne og dejlige hankat - han skulle have haft lavet et kuld killinger, men som en skrev, så snakker jeg jo om at det er vigtigt at være ansvarsfuld :o) og derfor skal min hankat ikke lave pelstotter, men forhåbentlig nyde et langt og godt liv som kastrat :o)

Hvor mange af jer herinde ved at det i værste tilfælde kan ende med en aflivning af katten, hvis de har det i en meget svær grad? Jeg har aldrig læst om det herinde. Jeg har oprettet tråd om det, men fik faktisk ingen respons.

Formålet med denne tråd er, at de mennesker som gav mig de gode råd skriver det her, så alle har mulighed for at læse om det og evt få en bredere viden indenfor det.

/Jeanette


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor mange kender stafylokokker ?
  • #1   19. maj 2009 hupsa, hovsa - jeg har ikke meget tid nu, men stafylokokker og eusinofilgranulom er to forskellige ting.

    Eosinogilgranulom giver grobund for stafylokokker.


  • #3   19. maj 2009 Jeg kender godt til stafylokokker på/i mennesker og hunde, men ikke på katte eller det gør jeg så nu.

    Lis - okay men håber du kommer ind og fortæller lidt mere når du har tid.


  • #4   19. maj 2009 Jeanette:

    Jeg ville bare lige sige at jeg er ked af at høre det om din dejlige hankat.. Han kunne helt sikkert have lavet nogle dejlige pelstotter, men det ville bare være så synd at videregive "sygdommen" til sådan nogle små uskyldige nogen.. Jeg kunne også godt have tænkt mig at min Sebastian kunne have lavet 1 kuld, men da han allerede selv er en blandings kat af 3 racer, ville det for mig være alt for meget at "avle" på ham.. Så han blev kastereret ..

    Men jeg ønsker dig al held og lykke med misser smiley


  • #6   19. maj 2009 Staphylococcus Aureus er en bakteriestamme som vi normalt har på vores hud. Jeg har skrevet en længere opgave omkring det, blandt andet det som hedder Methicillin resistente Staphylococcus Aureus, som er et stort problem på landets sygehuse. Det er de stafylokokker som er resistente overfor penicillin og derfor svære at bahandle.

    Her er lidt af det jeg har skrevet, men det er naturligvis i forhold til mennesker. Måske kan det bruges alligevel.

    "Mikroorganismer er en fælles betegnelse for encellede organismer, som svampe, bakterier og vira. De fleste mikroorganismer som lever på menneskets hud og slimhinder, er gavnlige og virker beskyttende, således at fremmede bakterier ikke kan få fodfæste her. De er en del af den normale flora. De mikroorganismer som fremkalder sygdom, kaldes patogene. Der findes mikroorganismer som altid er patogene og nogle som lejlighedsvis er patogene (Jensen, K, 2004, s. 28-30).
    De mikroorganismer som især kan forårsage infektioner i primærsektoren, er de lejlighedsvis patogene. Det drejer sig om fx coli bakterier, der kan forårsage en urinvejsinfektion eller stafylokokker fra huden som forårsager infektion, hvis de føres ind i et sår."


  • #7   19. maj 2009 har skrevet til dig privat... en længere smøre....;)

  • #8   19. maj 2009 Mille - det var et meget fint indlæg - jeg har selv arbejdet med det og skrevet en del om det. Men må ærlig indrømme at jeg aldrig havde tænkt på at det decideret var farligt for nogle katte at have sygdommen.

    Det smitter ikke fra kat til kat, altså det er ikke luftbåren og det sker heller ikke ved kontakt. Men ved mennesker smitter det ved kontakt. Eller kan smitte.


  • #9   19. maj 2009 Tak for "held og lykke" beskederne - er næsten sikker på at der nok skal komme et godt "resultat" ud af hans neutralisering :o)

  • #10   19. maj 2009 Christa - jeg giver dig lige retursvar lidt senere :o)) Men tak for pb´en :o)

  • #11   19. maj 2009 Jeanette: velbekomme

  • #12   19. maj 2009 "stafylokokker fra huden som forårsager infektion, hvis de føres ind i et sår."

    Det er præcis det. Kattens immunforsvar er nede fordi det bekæmper eosinofil udbruddet - derfor får kroppens andre årganismer som stafylokokker mulighed for at etablere sig.

    Ringormesporer er også noget der kan hoppe på eosinofil såret - igen på grund af huden er "i stykker" og kattens immunforsvar ned og optaget af andet

    Jeg kender en opdrætter der har samme problem som dig. Inden hun parrede diskuterede vi meget om hun skulle gøre den parring. Der lå så langt ude den ikke kunne ses mere på en fem generationers stamtavle en kat jeg vidste havde givet problemer. Hannen var spændende på alle punkter, på nær det. Hun gjorde parringen tre ud af fire killinger fik eosinofil granulom der gik stafylokokker i Så snart hun havde behandlet kom der nye angreb et andet sted. Opdrætteren af hannen var en af dem der sagde: det er aldrig set - aldrig hørt om, suk.......

    Tak for forkalringen Mille


  • #13   19. maj 2009 Det smitter ikke de andre katte, vel og mærke hvis de er sunde og raske - her snakker jeg om stafylokokker.

    Eosinofil granulom smitter ikke - men er arveligt.


  • #14   19. maj 2009 Jeanette Z
    Nej, jeg var heller ikke klar over at det var noget der kunne ramme katte. Det er trist for jer smiley Håber Fluffy kommer af med det igen.


  • #15   19. maj 2009 Altså Fluffy har ikke været på medicin i snart 2 mdr og har ikke fået nogle sår igen - så det tegner da positivt og så håber jeg det hjælper endnu mere når han bliver kastereret :o)

  • #16   19. maj 2009 Krydser ihvertfald fingre for både dig og Fluffy:-))

    Og så syntes jeg iøvrigt, hvis du ikke har gjort det, du skal fortælle det til sælger. Så kan vedkommende tage et standpunkt til det.


  • #17   19. maj 2009 Lis - mange tak :o)) Og tusind tak fordi du har været så venlig at forklare det for mig.

    Desværre er sælger ret så ligeglad med Fluffy. Da Magnus døde i Marts ( samme sælger ) skrev jeg det til hende og hendes svar var " træls". Så jeg er stoppet med at skrive til hende. Hun var ellers SÅ opsat på at jeg skulle skrive mails og sende billeder og det gjorde jeg faktisk også i flere mdr. men til sidst fik jeg ingen retursvar. Det værste er, at hun er tidligere opdrætter og jeg spurgte hende omkring de sår og jeg fortalte også at de begge var fyldt med lopper og loppeæg - men det ville hun ikke svare på. Eller hun undlod i hvert fald at kommentere det.

    Havde regnet lidt med, at hun ville forklare mig lidt om det når hun nu vidste at jeg er førstegangskøber af katte - eller det var jeg dengang. Hun er ligeglad. Og det fatter jeg jo ikke. Magnus var super skøn og det er Fluffy også.

    Nå, ja hun skrev faktisk lige en ting mere, da Magnus var død, efter hendes "træls". Du kan da købe hans bror - de minder meget om hinanden- Øhhh, hvad?! Nej det tror jeg så ikke du skal regne med!


  • #18   19. maj 2009 Det er jeg ked af at høre du har fået sådan en dårlig behandling.

    Er der noget man som opdrætter kan lære af, er det de tilbagemeldinger killingekøberne giver.


  • #19   19. maj 2009 Jeg blev godt nok også trist over hendes svar på at Magnus var død og måden han døde på. Så skal man virkelig være kold. Og vi havde jo ikke haft ham i flere år - han ville have blevet et år sammen dag som Fluffy, 28 April. Jeg fik ham obduceret og han er i en urne nu.

    Sælger fortalte da vi var nede og se dem begge, og købte dem, at hun da sagtens kunne have solgt Fluffy som ægte Colorpoint, og det havde hun da også tænkt på, men så synes alligevel at det var en tak for meget. Så stod vi dér og tænkte....hvorfor i alverden fortæller du os det -sådan noget tænker man ikke engang på at gøre. Helt ærligt. Det kunne aldrig falde mig ind at sælge mine katte som noget de ikke er. Ved ikke hvad hun er for et menneske. Men hun har ikke katte mere.



Kommentér på:
Hvor mange kender stafylokokker ?

Annonce