{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.218 visninger | Oprettet:

Når katten ændre adfærd ??? {{forumTopicSubject}}

Skriver da jeg er meget bekymret fra min kat Lucifor... han er 7½år og ellers rask.
Vil lige sige at han skal til dyrlæge i morgen, hvor dyrlægen er tilbage fra ferie... Men ville lige høre om nogen måske har oplevet det samme ??

Han har i de år vi har haft ham, lidt meget af hårboller... så han får foder som skulle modvirke dette, samt kattemalt. Han blev undersøgt for et år siden, da han tabte sig og var begyndt at nyse og hoste lidt.
Men han fejlede intet, men fik ordnet sine tænder ved samme lejlighed. Problemet er nu at han de sidste 14 dage er blevet mere og mere sløv, og de sidste par dage har han ikke bestilt andet end at sove.

Han er ikke med os i haven som han plejer og kommer ikke og nusser man os i stuen. Før kom han altid når manden kom hjem fra job, så skulle han lige have den helt store kæletur, men heller ikke dette gør han mere.

Han nyser stadig nogle gange, men næsen løber ikke og hans øjne er også fine, så der er ingen direkte tegn på sygdom. Han sover det meste af tiden og søger væk hvor der er ro... Han er begyndt at ligge sig oppe på borde osv. hvilket han ikke har gjort før.. som om han søger op.. før kunne han godt ligge på gulvet og sove.

Kæler vi med ham, spinder han lidt... Den ene dag kom han løbende ind gennem stuen, som skudt ud af en kanon og drønede rundt i et par minutter.... Det grinede vi lidt af, da det så sjovt ud og da vi troede at han bare skulle skabe sig lidt. Men nu tænker vi på om det måske har noget at gøre med hans ændrede adfærd.

Han gør mange ting som han ikke har gjort før, og det bekymre os.. Hopper op i lamelgardinerne selv om de er trukket for, så vi må hjælpe ham ud igen... Og som sagt springer op i reoler og på borde, for at ligge sig...

Nu er han en kat med mange pels og han har altid selv holdt sin pels, det har ikke været nødvendigt at børste ham. Hvor imod den anden kat vi har, skal børstes et par gange om ugen. Men selv hans pels kan han ikke holde selv mere, nu får han knuder som vi må børste ud.. Men det hænger jo nok sammen med at han ikke er så aktiv mere og sover hele tiden...

Nogen der kan have et bud på hvad han kan fejle ??? eller har oplevet noget af det samme ???

Hilsen Linda


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når katten ændre adfærd ???
  • #1   14. sep 2009 det kan være en vinter depretion.... ej ved ikke og katte kan få det...

    det er vist godt han skal til dyrelægen i morgen, det kan være han er rigtig syg, ondt i maven eller noget andet indvendigt, har hans afføring være nomalt?

    håber han bliver sig selv igen hurtigt.


  • #2   14. sep 2009 At han springer op på borde og reoler for at sove, er meget forståligt, for det er kattes natur at søge højder, både fordi de så har bedre overblik og derved føler sig mere trygge, og fordi der er varmest i højden.

    Jeg ville få dyrlægen til at undersøge kattens mund og tænder grundigt, for den manglende pelssoignering kan muligvis skyldes, at han har ondt i munden, men det kan også skyldes gigt, for så er han ikke i stand til at dreje sig så meget, at han kan ordne pelsen, uden det gør ondt.

    Hvis det var min kat, ville jeg også få foretaget en blodanalyse. Den kan afsløre mange dårligdomme.

    Held og lykke!



  • #4   14. sep 2009 adfærden lyder lidt som min gwennie som blev aflivet for nyligt pga kræft.

    Hun var ellers en yderst legesyn kat, emn begyndte så at tabe sig og holdt op med at søge kontakten til mig, sov det meste af tiden og tabte sig meget pga manglende appetit. Hendes pels blev grim og hun fældede mere end de andre.

    Der gik lang tid før jeg endelig fik dyrlægen til at teste hendes blod hvor de fandt abnorme tal og jeg valgte at aflive da dyrlægen ikke kunne sige hvad der var galt ande end at hun var meget syg.

    Obduktion viste at hun havde cyster på både nyrer og lunger, hvilket gjorde at hun havde smerter ved urinering, havde kvalme samt havde svært ved at trække vejret. alt i alt har min tøs haft det rigtig skidt.

    jeg siger ikke at din kat fejler det samme, men havde jeg fået en blodprøve før kunne jeg have lettet hendes smerter tidligere. Så få en diagnose..der er noget galt..du kender din kat så hvis du føler der er noget galt så er der det. Det er bare med at finde ud af hvad det er. Der findes rigtig mange ting der kan give de symptomer så bliv ikke bange..men insister hos dyrlægen på at få en blodanalyse.

    god bedring med missen


  • #5   15. sep 2009 mange tak allesammen....

    Mega>> Jeg ved godt at det er deres natur at søge op i højder, men det har han ikke gjort før... Så for ham er det ikke normalt.... Han vil helst være ved os og sove sammen med os om natten osv. Men nu vil han helst være for sig selv hele tiden... Lagde mærke til her til aften, at hans nysen er blevet værre og det kunne lyde lidt som om han har astma, ikke sagt at han har det... Men det er den nemmeste måde at forklare det på... Han hiver ikke efter vejret, men kommer med nogle små host.. Så et eller andet er der galt..
    Vi fik tjekket hans mund for et lille års tid siden, hvor han også fik taget blodprøver... På det tidspunkt fik han fjernet 2 tænder, ellers så alt fint ud.. Men naturligvis kan der være kommet noget til på det år..

    Men der er så heller ingen tvivl om at han skal direkte til dyrlæge i morgen.
    Vi har valgt at se det lidt an, for i starten kunne det "bare" være at han var træt... Men nu er der efterhånden flere ting der spiller ind.. Ville have haft ham afsted i dag, men som sagt er vores egen dyrlæge først tilbage fra ferie i morgen eller rettere i dag, klokken er jo mange ;o)

    Og kunne vi lige trække den en enkelt dag, ville jeg helst det, da jeg er mest tryg ved vores egen dyrlæge... Men skulle han blive mere syg, er det bare afsted til dyrlægevagten med det samme....

    Nina P>> Jeg har selv haft denne tanke.... For der er ingen tvivl om at det er det han fejler der gør at han er så træt... Har også tænkt lidt på hans nyre... "Glæder" mig virklig til at få svar på det...



  • #6   15. sep 2009 Så er tiden bestilt hos dyrlægen, så han skal afsted kl.16... Dyrlægen mente at han kunne have fået en gang katte influenza i mild grad, grundet hans nysen... Men som han sagde "der kan være mange årsager"... Så nu må vi se....

  • #7   15. sep 2009 godt du fik ringet....
    vi ser frem til en lille opdatering...


  • #8   15. sep 2009 Ja har også svært ved at vente til kl.16.... men jeg havde desværre ikke mulighed for at køre ham der ud kl.10, da manden havde bilen på job.. Overvejede seriøst også at tage en taxa.. meeeen... det ville blive noget værre rod.. Lucifor er stadig MEGET sløv, han var lige nede og vende i 5min, hvor han spiste lidt... hvorefter han igen gik oven på for at ligge sig i min datteres dukkevogn og der har han været siden... Så han er bestemt ikke sig selv.. han plejer altid at ville ud om morgenen... Men skal nok skrive hvad dyrlægen kommer frem til.,...

  • #9   15. sep 2009 Så har Lucifor været hos dyrlægen..... status = influenza og let tandkødsbetændelse så han fik 2 sprøjter, og så fik han en ormekur ved samme lejlighed... Så nu skal han have medicin i 10 dage... Og så skal han tilses igen... Får han det dårligere trods medicinen skal vi naturligvis kontakte dyrlægen inden.. Så nu håber vi på det bedste :o)


  • #10   15. sep 2009 det var godt i fik det tjekket.....
    håber han får det bedre nu.... bedre at ta det i opløbet end når det rigtigt har sat sig....


  • #11   16. sep 2009 Lucifor har allerede fået det en del bedre.... her til morgen var han oppe og spise, og han har været ude :o) Men han fik så også et ordeligt skud pencillin i går... Så det er lige før man ikke kan få armene ned.. ;o)

    Tænk at der ikke skulle "mere" til og heldigvis da... Men jeg må sige at det jeg forbinder med influenza er løbene næse osv. Men man kan jo blive klogere... Og så tror jeg at han har haft orm samtidig, for de små host som han blev undersøgt for sidste år, hos den anden dyrlæge, er også væk.. Men nu må vi se dagen an i dag... Og hvis det viser sig at han ikke hoster mere, så er jeg godt nok glad for at vi skiftede dyrlæge da Totte kom tilskade i sin tid. For den anden dyrlæge påstod at det ikke var orm, men pga. hårboller trods det at han både fik foder som skulle modvirke hårboller og kattemalt.

    Men det vigtigste nu er at han er i bedring...


  • #12   16. sep 2009 det var dejligt at høre han er i bedring.


Kommentér på:
Når katten ændre adfærd ???

Annonce