{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.121 visninger | Oprettet:

Mine katte har lige toppes for alvor. {{forumTopicSubject}}

Mine 2 hunkatte Sille og Sally har lige taget en kæmpe slåskamp sådan for alvor. Det var mest Sally der virkelig fik bank, der lå hår ud over det hele og Sille blev bare ved. Det var med rejste børster og det hele. De kan slet ikke tåle synet at hinanden ligenu. De står bare med ørerne lagt ned stirrer på hinanden og knurrer. Jeg er virkelig bange for de gør det igen.
Så nu har jeg lukket Sille inde hos hendes killinger, så de ikke kan ses.

Hvad skal jeg gøre??

De er fertile begge 2. Men jeg har aldrig haft problemer med dem før. Det kom af at de sad og kiggede ud af vinduet ved siden af hinanden hvor der sad en kæmpe hankat og der gik en slags påfugl rundt. ingen af dem er dog i løbetid da de får p-piller. Så så vi ikke rigtig hvad der skete, men pludselig fløj de rundt i hele huset smiley

mvh Pia


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mine katte har lige toppes for alvor.
  • #1   20. nov 2009 Den ene af dem har killinger, ik'?

    Nogen hunkatte med killinger tåler ikke synet af især en anden hunkat.


  • #2   20. nov 2009 jo, Sille har killinger. De er 5uger nu. Og der har ingen problemer været indtil videre?! Sally har gerne måtte være hos killingerne osv.

    Men kan jeg lukke Sille ud senere og regne med det bare var en magt kamp? Eller vil det ske igen?

    mvh Pia


  • #3   20. nov 2009 Tror du skal give sille og killingerne ro-så jeg ville lade dem være på værelset:o)

  • #4   20. nov 2009 Ja jeg tror også hun får liv at blvie derinde.. .men hvor længe? Hun gider jo ikke være lukket inde...



  • #5   20. nov 2009 Der er ingen der kan give dig svaret på hvor længe. Og nej selvfølgelig gider hun ikke være lukket inde.

    Det er en af bagsiderne ved opdræt. Sådan en hunkat havde jeg også - hun var ikke fertil efter hendes killinger var vokset op.

    Den stress det medfører kan gå ud over killignernes sundhed, og det at de to "gimper" måske bliver så uvenner de aldrig kan være sammen igen.


  • #6   20. nov 2009 Jeg har haft sammen problem med Tasja, hun har også styret husets andre katte og hund med hård pote. Så jeg ser frem til at killingerne flytter i løbet af en uges tid.

  • #7   20. nov 2009 ja at sille er stresset kan gå ud over killingerne- jeg ville holde et åbent øje med hende og se om hun opfører sig normalt overfor killingerne og om hun slapper af og om killingerne dier ved hende som de plejer...
    som Lis skriver kan du risikere at de ikke kan sammen i fremtiden:o(

    held og lyke:o)


  • #8   20. nov 2009 hmm...
    Men hvorfor sker det først nu hvor killingerne er 5uger? Hun har før intet haft imod at de to andre katte har været nede og lure, snakke med de små...

    Kan jeg sterelisere hende og Sally nu? Altså mens Sille har killinger? Eller stopper det for mælken?



  • #9   20. nov 2009 Nu - fordi det er først nu killingerne begynder at vise selvstændighed

  • #10   20. nov 2009 Du kan ikke sterilisere en diegivende kat. Dyrlægen vil ikke bryde sig om det - det vil killingerne heller ikke

  • #11   20. nov 2009 ok, skulle bare lige høre om det var en mulighed...



  • #12   20. nov 2009 Du kan sagtens få den der ikke dier sterilliseret nu

  • #13   20. nov 2009 Øv. Når kattene er SÅ meget uvenner, så tror jeg, det er bedst, at kattene holdes adskilt - måske meget længe (håber du ikke bor for trangt). Feliway udretter næppe mirkaler, men måske kunne det hjælpe lidt.




  • #14   20. nov 2009 Nej jeg bor ikke trangt... Vi har 157m2 hus. Men det er stadig ikke fedt, for ingen af kattene bryder sig om at være lukket inde i et værelse, og det er der jo en af dem der skal være smiley

    Jeg aner ikke hvad jeg skal stille op... jeg vil ikke byde mine katte at være så meget uvenner smiley MEn ved ikke hvordan jeg bedst hjælper dem...


  • #15   20. nov 2009 Kan huset så ikke deles op på en eller anden måde, så de hver især får mere plads end bare et værelse?

  • #16   20. nov 2009 hmm... jo, det kunne vi måske godt... det er da lidt træls, men det kunne godt lade sig gøre tror jeg...



  • #17   20. nov 2009 Jeg ville ikke turde lade være, hvis de har set sig så gale på hinanden. Men gu er det træls smiley

  • #18   20. nov 2009 Ja, det er det:( Og rigtig træls det pludseligt kommer...
    Ved slet ikke hvad jeg skal stille op med dem... Øv altså...


  • #19   20. nov 2009 Jeg kan VIRKELIG godt forstå, at du er fortvivlet over det.

    **Det kom af at de sad og kiggede ud af vinduet ved siden af hinanden hvor der sad en kæmpe hankat og der gik en slags påfugl rundt. **
    Den ene har afreageret på den anden. Omdirigeret agression, kalder man det. (prøv evt. at google). Det kan altså også ske for katte, der ikke har killinger.

    Mit råd om at holde kattene adskilt, har jeg fra et foredrag med en adfærdsdyrlæge. Og hun sagde, at det var vigtigt at adskille kattene hurtigt - og at det desværre kunne tage meget lang tid, inden man kunne sammenføre dem igen - helt forfra, som var det katte, der aldrig havde set hinanden før.




  • #20   21. nov 2009 Okay, det lyder interessant... Synes også det var mærkeligt når der ingen problemer har været i 5uger og så pludselig går de fuldstændig amok, og nu kan de ikke tåle synet af hinanden smiley

    Dvs hvis jeg skal prøve som en sammensøring som 2 nye katte vil fx Feliway måske være godt, eller?



  • #21   21. nov 2009 Jeg ville i hvert fald forsøge med Feliway, og ville bruge det allerede nu i håb om, at det kunne afhjælpe noget stress over den nye situation ved at få indskrænket sit territorie.
    Ved sammenføring ville jeg måske også supplere med Felifriend, der er beregnet til sammenføring. (kender dog ikke til erfaringer med Felifriend)

    Jeg krydser fingre for, at kattene snart har glemt uvenskabet. Det KAN jo da være, at de bare skal køle af et par dage.

    Hvis det brænder helt vildt på for dig, så kontakt evt. en adfærdsterapeut/dyrlæge. Hende, jeg nævnte før, hedder Estrid Hasager (fra Skanderborg - hvis du tilfældigvis skulle bo på de kanter). Tænker at hun, eller en anden dyrlæge med speciale i adfærd, også kunne rådgive ift. evt. neutralisation af katten(e)....



  • #22   21. nov 2009 Tak for hjælpen:)

    Lige pt. har vi valgt at de skiftes til at være i huset. så Sille er hos Killingerne om natten hvor så Sally er i huset. Nu er hun så blevet lukket ud, og Sally er blevet lukket inde i soveværelset.

    Har du selv haft succes med Feliway? Vi har nemlig haft afprøvet det før for at se om det kunne hjælpe på Sally når der kom fremmede og sådan, fordi hun altid gemte sig. og synes ikke det var nogen videre succes. Men det er jo selvfølgelig noget andet ved sammenføring.



  • #23   21. nov 2009 Mine katte har gudskelov - 7 9 13 - aldrig været uvenner for alvor. Og min personlige erfaring med Feliway begrænser sig til transport, flytning og mod krads i stol. Resultaterne er både og.
    Nogle katte har det bare ingen virkning på - andre har begrænset virkning af det ... med nogle ting - og på nogle (desværre de færreste) virker det tilsyneladende som et mirakelmiddel).

    I en hurtig søgning fandt jeg et par tråde, hvor folk har haft succes med Feliway og katteuvenskab. Søg på * gudbevare feliway * og * Feliway og catnip *

    Hvis du bor tæt på en adfærdsdyrlæge, så kunne du jo købe Feliway der, og få noget gratis rådgivning med i købet smiley


    Jeg håber, du har godt nyt inden så forfærdeligt længe.



  • #24   21. nov 2009 Ja, så har jeg været ude og købe Feliway i dag... 2 stk's... Forsøger mig nu med det selvom det ikke havde den store effekt sidst...

    Da jeg kom hjem stod Sally og skreg fordi hun ville ud, og jeg tænkte, okay, vi prøver at give det en chance. Jeg lukkede hende ud, og der var faktisk ikke noget i 10 min. Så pludselig gik det galt igen, og de røg i hovedet på hinanden:(

    Så de kan tydeligvis ikke være sammen lige nu...

    For dælen hvor er det træls... Mine tanker flyver bare rundt:( Er det pengene værd at sterelisere Sally? Skal vi i stedet få hende aflivet? Hvis de skal leve de næste 2 måneder adskilt. med stress og prøven frem og tilbage om det duer...

    Jeg sidder bare og tuder, kan slet ikke holde tanken ud, men samtidig ved jeg bare hvor speciel Sally er, og hun kan ikke holde alt mulig stress ud...

    Hvad er mon bedst for hende....



  • #25   21. nov 2009 Ja pyha, en slem kattepine smiley Det er min store skræk, at det skulle ske for mine katte (gudforbydedet!).
    Men prøv nu at konsultere en dyrlæge med erfaring og forstand på katteadfærd, inden du begynder at tænke i værste konsekvens. Du har jo heldigvis så meget plads, at det er muligt at adskille kattene, hvilket jeg kunne forstå på føromtalte dyrlæge, var det eneste rigtige gøre i den situation. Som jeg forstod det, skulle man netop vente meget længe inden man forsøger gensammenføring, for man bliver bombet tilbage til start, hver gang de ryger i totterne på hinanden. Og så er der tilmed også killinger nu ... pyha.

    Jeg ved ikke ... men forestiller mig da, at seperation af kattene, mens der er killinger i huset, og gradvis sammenføring når killingerne er flyttet, kan lykkes. Og selvfølgelig neutralisation - aner dog ikke om det er hensigstmæssigt nu, eller om man bør vente til der er kommet lidt mere ro på ... og så fikse begge samtidig.

    Overvej at kontakte en af de dyrlæger på nedenstående liste Jeg kender desværre ikke nærmere til dem, men måske kan du spørge i forum om nogen har erfaring med dem, der bor tættest på dig ...

    http://www.dskve.dk/


  • #26   21. nov 2009 men kan man ikke risikere det bliver værre jo længere tid der går før de bliver ført sammen??

    Det er i hvert fald min frygt...



  • #27   21. nov 2009 Tja, det tør jeg ikke sige.... Men så længe de ser rødt, når de ser hinanden, duer det ikke at sætte dem sammen. Synes, du skulle snakke med en adfærds-dyrlæge, der har erfaringer med det, og som har en ide om hvor lang tid der bør gå inden man forsøger. Jeg har svært ved at gennemskue det - og har (gudskelov og 7, 9, 13) aldrig selv været ude for sådanne problemer med mine katte.

    Jeg tænker at hormonerne nok også har stor betydning her, og at neutralisation kan være en løsning.


  • #28   21. nov 2009 ja, det har du nok ret i...

    Tak for dine gode råd. Jeg bestiller uanset hvad tid til neutralisation til Sally på mandag, så får hun også god tid til måske at få lidt styr på sine hormoner inden hun skal se Sille igen og så en tid til Sille til når killingerne er væk. Og så må vi tage den derfra.

    Så må jeg krydse fingre for at de engang kan enes igen...





Kommentér på:
Mine katte har lige toppes for alvor.

Annonce