{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.676 visninger | Oprettet:

Handel med katte {{forumTopicSubject}}

Det lyder måske lidt hårdt - men nogen gange fornemmer jeg katte handles som var det et par sokker. I nogen tilfælde flere gange - endda indenfor kort tid.

Hvad tænker folk der sælger deres katte på: Deres egen private situation, husfreden, økonomien, elller? Ikke på katten fornemmer jeg - og var man glad for katte - så tænkte man på den FØR alt andet!

Er der en kat der giver problemer i flokken er det første man gør, hvis den er fertil, at sterilise den. Falder den ikke ned at det, så kan salg komme på tale, især hvis man er opdrætter og er nødt til at have fertile dyr.

At sælge en fertil voksen kat - det kan man kun gøre til mennesker man kender utrolig godt - og stadig, det er ikke katten man gavner ved at sælge den - faktisk ved jeg ikke hvem det gavner - kunne være spændende at få nogen bud på det?

Kattesituationen i Danmark (og kattens status ville højnes) ville se noget bedre ud hvis alle var deres ansvar bevidst og fik neutraliseret de killinger de solgte INDEN de flyttede hjemmefra. Oh så er jeg iøvrigt ligeglad med om de så blev for dyre - så er der bare ikke et marked - længere er den ikke.

Jeg syntes godt nok ikke der er noget at være stolt af i katteproduktionen - tværtimod - der foregår så meget - jeg fatter ikke man kan sove godt om natten.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Handel med katte
  • #1   4. mar 2010 Lis...endnu en gang kan jeg ikke andet end skrive, enig!!!

  • #2   4. mar 2010 Ja helt enig herfra også.

  • #4   4. mar 2010 Sådan er det desværre generelt når det kommer til dyr, de fleste tænker ikke på andet end de penge de kan tjene ved f.eks. at lade deres hunkat få 4 kuld om året til den til sidst er slidt helt op som 5 årig, og derefter sælges den bare videre smiley

    dette gælder alle dyr.. desværre smiley


  • #7   4. mar 2010 Jeg har lige købt min Kiara fordi ejerens kæreste ikke kan tåle kattene..

  • #8   4. mar 2010 hej lis ligefrem desværre så ser folk desværre noglekillnger frem for alt


  • #9   4. mar 2010 Jeg kan kun give dig ret Lis!

    Der er desværre mange der tror det er bedst for en hunkat hvis den får et kuld killinger før den bliver neutraliseret. Jeg har selv haft katte siden jeg var barn .. vel omkring 42 år og jeg har aldrig haft en kat der var fertil. De er altid blevet neutraliserede inden de blev kønsmodne, og ingen af mine katte synes at have lidt under det.

    Det er også mine erfaringer at de stakkels katte der bliver solg fertile ofte bliver "vandringskatte" der skifter ejer gang på gang desværre.

    Mange anskaffer sig desuden en kat uden at tænke over at katte ofte kan blive temmelig gamle, jeg har haft flere der blev 18 år, så det er jo mange år ud i fremtiden man skal være bundet til et dyr. Jeg har virkelig ondt af de mange katte der konstant er til salg på nettet og andre steder. Ofte er det voksne katte der bliver solgt af den ene eller anden grund.

    Ville folk så blot gøre katten den tjeneste at sørge for den var neutraliseret inden den blev solgt ville risikoen for at ende som vandringskat blive reduceret.

    Mit nye motto er : Altid huske, aldrig glemme.. fertile katte hører til derhjemme. Dermed mener jeg... sælg ikke fertile katte videre uden at du kender den der køber rigtig godt og ved hvad den skal bruges til.


  • #10   4. mar 2010 Aalsbo ** jeg har endda selv en gravid hunkat. Jeg beholder selv et par killinger. Men selvom jeg gør det, så kunne jeg jo have neutraliseret katten og købt det antal flere katte jeg ønsker et andet sted, så var summen af katte til salg jo det mindre, og derfor egentlig også summen af katte der bliver smidt hjemmefra eller afleveret på internat mindre.
    Og når man egentlig tænker over det, så hjælper man automatisk andre katte hver gang man neutralisere en. For så formerer den sig ikke, og de hjem som dens killinger ville have fået kan gå til en anden kat.

    At en person tænker sådan hjælper jo ikke det store, men hvis nu mange flere havde den holdning.**

    Just præcis!

    De katteejere der uden omtanke lader deres katte få killinger, og bare "skal af med" killingerne til hvemsomhelst, skal nok sørge for, at der ikke bliver mangel på killinger. Og det er beklageligt at det er sådan, for det betyder, at de katteejere, der vil sørge for at drage god omsorg for mormissen og give killingerne en god start i livet, må undlade at lade deres kat få killinger.

    Selv om det kan synes uretfærdigt overfor dem, der opdrætter med omtanke for deres egen kat og killinger, så ville jeg ønske at flere havde hjerte og tanke for de andre(s) katte - dem der allerede er tilovers.


  • #11   5. mar 2010 LIS - Ganske ENIG men det kommer nok ikke bag på så mange ;o)

  • #12   5. mar 2010 jeg vil gi dig ret i noget af det du skriver. men jeg forstår ik hva du mener med kattens status ska forhøjes. ska det være sådan at det kun er opdrættere der må få killinger? selvfølgeligt er der nogle der ik kan finde ud af tingene. men altså det kan man man jo aldrig gardere sig imod. der er osse opdrættere der er nogle svin overfor dyrene. der er osse mennesker der får børn der aldrig sku ha været sat i verden. sådan er livet jo bare.

  • #13   5. mar 2010 Katten, som man nærmest kan få smidt i nakken - endda mange gange helt gratis får ikke nogen stauts så længe som den fungerer som producer og "smid væk" - eller det er ikke mit problem - dyrlægen koster penge billigere at aflve og få en ny. Alene behovet for de overhyldte internater taler deres tydelig sprog,

    Noget der er så nemt tilgængeligt og hånderes med sådan en ligegykdighed har ingen høj status.



  • #15   5. mar 2010 Jeg er helt enig. Katten har ikke høj status. Det krumper sammen i maven på mig over folks ligegyldighed.
    "En kat? Det er da bare sådan en man henter på en gård og får smidt i nakken. Skal den til dyrlægen? Argh.... Det er sgu for dyrt.!"

    Hvis alle neutraliserede sine katte inden salg, og kun solgte fertile katte til seriøse mennesker som vil noget med det (selvfølgelig skal nogen have lov til at lave kuld, ellers ville kattene jo blive uryddet), jeg siger ikke det nødvendigvis kun er opdrættere som må få kuld, se bare på vores dejlige huskat.
    Jeg er klart af den holdning, at der skal være kørekort til at anskaffe sig et kæledyr, og man kunne måske lave en opgradering, til dem som vil købe en fertil kat og få killinger. Det siger sig selv, at opdrætterne jo så skal have det "store kørekort" hehe... -Jeg melder mig gerne på som den første den dag det kommer.
    Jeg er sikker på man kunne komme en del problemer noget mere til livs med sådan et kørekort. F.eks. den køb og smid væk tendens. Et kørekort kræver trods alt en del seriøsitet og overvejelse.


  • #16   5. mar 2010 Om det skal være sådan det kun er opdrættere der må få killinger - det var sådan set ikke det jeg mente.

    Jeg mente ALLE både opdrættere og "og de andre" skal være deres ansvar bevidst.

    Jeg mener så også at der er flere opdrættere, ikke alle, der mere er ansvaret bevidst end mange af "de andre" er.

    Langt de fleste opdrættere sørger for deres dyr er "snippet" inden levering - de er mindst vaccineret 1 gang og dermed checket af en dyrlæge - der må ikke alvles på alt osv. Registreretopdræt er en dyr hobby, så langt de fleste kan sagens finde ud af at tilpasse sig markedet. selvom min holdning er at alv først og fremmest skal have til formål at forbedre racen. Overskuddet - det er det der sælges nuetraliseret - overkskuddet kan være af super kvalitet.

    At producere killinger med salg for øje er i mine øjne useriøst.

    At producere killinger man ikke har styr på, ved hvad der sker med, også i fremtiden er useriøst

    Ikke at sørge for killinger blvier vaccineret og sundhedschekket inden de sælges er useriøst

    Ikke at sørge for de er neutraliseret inden salg er useriøst

    Ikke at stå til rådighed efter salg er useriøst - også i det tilfælde det skulle ske katten af uforudsete årsager skak i nyt hjem er useriøst

    Ikke at følge med i sundhedsstatus på "det leverede" hele dyrets liv er useriøst

    DET ER USERIØST føler man ikke et ansvaqr hele livet for den kat man selv har "bragt" til verden!


  • #17   5. mar 2010 DET ER USERIØST føler man ikke et ansvaqr hele livet for den kat man selv har "bragt" til verden!

    HELT ENIG!!!

    Er desuden enig i hele dit inlæg Lis, ville blot lige fremhæve denne sætning, selvom det andet er mindst ligeså vigtigt.


    Du spurgte i dit oprindelige indlæg, efter bud på hvorfor man skulle sælge fertile voksne katte, og hvem det gavner.
    Mit bud er, at jeg ikke kan forestille mig hvorfor jeg dog skulle gøre det nogensinde. HVIS jeg ville lukke mit opdræt ned, og jeg skulle af med mine katte (som jeg heller aldrig nogensinde ville have interesse i, medmindre de ikke fungerer sammen, og der er tumult i flokken), så ville jeg sælge dem alle neutraliserede, medmindre det var et ungdyr, som en god opdrætterkollega (med samme visioner og mål som mig selv) ville overtage og arbejde videre med i min ånd.
    Til hvem det så skulle gavne: Ja kun opdrætteren som overtager katten I DEN HENSIGT at hun ville få min kat og linier ind, MEN, sundhedsmæssigt vil jeg mene at katten er langt mere stresset ved flytningen end en killing er, specielt end fertil kat, da killinger er mere omstillingsvenlige, og fertile katte, som kommer ind til andre fertile katte, har en ny rangorden at kæmpe om.
    Stress=udbrud i div. sygdomme, og så har man et inficeret katteri.

    Så spørgsmålet er om det, alt taget i betragtning, er det værd? Jeg vil ikke umiddelbart mene det.


  • #18   5. mar 2010 Super indlæg Ulla, meget enig. Det er den genrelle holdning til kat og kæledyr der skal ændres, og så længe folk er ligeglade, ja så er det svært at nå ind til nogen overhovedet.

  • #19   5. mar 2010 Nu har jeg så også lige en indskydelse.
    Der bliver egentlig rakket godt ned på gratis katte og at dem som anskaffer sig en kat gratis generelt set er ligeglad med dyret.
    Man skal passe på med ikke at redde hele dyngen over med en kam. Der er mange mennesker derude, som tager godt vare på deres gratis kat, ligesom dem der har betalt et større eller mindre beløb for katten.
    De 3 katte mine forældre har haft, har alle været gratis ved anskaffelse.
    Én blev desværre aflivet da den var omkring 8 år fordi den ikke kunne affinde sig med at vi var flyttet op i den anden ende af byen og blev ved med at løbe hjem til en ny familie som ikke ville overtage katten. Nummer 2 blev 10 og den tredje er vel +15 år.
    Selvfølgelig findes der uansvarlige mennesker - men man kan altså ikke generalisere dem ved at det er fordi katten var gratis.


  • #20   5. mar 2010 Anja N

    Føler du dig trådt på, siden du skriver sådan?

    Intret andet i livet er gratis - syntes du virkelig indest inde at katten skal synke så lavt at den skal være gratis?


  • #21   5. mar 2010 anja, selvfølgelig er der nogen som passer godt på kattene, men mener du selv den generelle opfattelse er, at kattene har en højnet status? Hvorfor mener du ikke en kat er mere værd end gratis?

    Nu snakker vi ikke om hvad du eller dine forældre har betalt, men den reelle værdi på kattene?


  • #22   5. mar 2010 Jeg synes der er en god mening i, at man betaler for dyrlægeudgifter (vaccine, neutralisering osv.) når man køber en killing.
    Men derudover mener jeg ikke, at kattes værdi kan gøres op i penge, og jeg har heller aldrig betalt penge for en kat.

    Hvis det aldrig var blevet almindeligt at betale penge for katte, havde der slet ikke været kattehandlere til.


  • #23   5. mar 2010 Tinka D: Det er mere eller mindre også det du betaler for hos en opdrætter. Jeg har da i hvertfald ikke overskud på mine killinger.

  • #26   5. mar 2010 Aalsbo: Jeg synes de skal være vaccinerede, chippet eller øretatoveret, neutraliserede og være behandlede for evt. sygdomme, orm eller lopper osv. ved overdragelse til køber. En pris tilsvarende denne udgift samt til foder osv, synes jeg kun er rimelig. Ingen sælger jo hvalpe uden denne behandling.

  • #28   5. mar 2010 Det er vel rimeligt at gøre værdien for en kat op i hvad det koster at få den flytteklar.

    Det koster ikke helt det samme på en huskat - der er ingen parringsafgift normalt, heller ingen import fra langbortisstand - heller ikke de test vi fortager på racedyrene.

    Så selvfølgelig skal en huskat være billigere - der lægges ikke nær så mange omkostninger i den.

    Det skal så ikke forstås sådan jeg mener man kan lægge udgifter til en killing fordi kuldet bliver syge, eller moderen skal have et kejsersnit eller hvad ved jeg - det er sælges bacd luck - nogen sygdom kan gøre at man må sælge killingen til langt under kostprisen af en normal killing.

    Det har i mange år naget mig mig der bare produceres, uden hensyntagen til afsætning - mamge er heller ikke kritiske nok med havd de sælger - og mange mener at lave killinger - det er da bare en han og en hun.

    Diskuteres det ikke så blvier det aldrig bedre - og det fortjener katten. Man kan håbe at køberne vil være mere kristiske -. det kunne luge ud i det der er alt for useriøst.

    Det er skammeligt der i dagens Danmark sidder så mange katte på internaterne, at man kan finde katte og killinger der bliver sat af. Det er alt for mange der ikke er deres ansvar bevidst.


  • #29   5. mar 2010 Jeg har kun et par spørgsmål til det her, nok mest til "opdrættere".

    Nå man som mange annoncerer sælger en killing med lukket stambog, at der ikke må avles på katten. Hvor i ligger garantien på at der ikke bliver gjort det? Det er ikke mange der er neutraliseret når man kikker i annoncerne, men stadig sælges kun som "kælekat" og ikke må avles på.

    Har opdrætterene tænkt ordentligt over det??? Er det ikke derfor at der render så mange racekatte rundt uden stambog???

    Jeg har en kat hvor både mor og far har stamtavle, men min har ikke, men hvorfor har den ikke det??? Det koster 200 kr at lave tavlen, så det er ikke der problemmet ligger, tror jeg.

    Havde opdrættere nu neutraliseret de katte der ikke skal indgå i avl, så tror jeg ikke at der havde været så mange "racekatte" på markedet.

    Jeg ved ikke om jeg engang skal have killinger med en af mine, jeg har allerede afsat 6 stk. hvis jeg vil have det, folk som jeg kender og gerne betroede en uldtot. Jeg ville så også Chippe og give første vaccine.
    Hvad vil man herinde så kalde mig hvis jeg lavede et kuld??? Seriøs eller useriøs??? har faktisk afsat alle killinger på forhånd til gode hjem, sørget for chip, vacc og dyrlægetjek. Men der er ingen stamtavle.

    Bare lige et par spørgsmål, måske lidt langt, håber i kan bære over med mig :o)))

    Mvh
    Mai-Britt


  • #30   5. mar 2010
    Lotte **Hvorfor skal katte - som det eneste i verden - være gratis??**

    Det eneste i verden? ... Jamen, det mest værdifulde i verden ER da gratis.

    Jeg siger ikke, at katte nødvendigvis skal være gratis. Men at sætte økonomisk pris på katte i sig selv, tror jeg ikke på, vil føre til bedre kattevelfærd. Måske endda tværtimod. For som jeg antydede før, er netop det, at katte er blevet varer man sælger og køber for penge, blevet mange kattes ulykke.

    For mig adskiller kattes (og alle andre levende væseners) værdi sig fra jordisk gods, der har en materiel værdi.
    Det er ikke noget med, at jeg har et princip om, at jeg ikke vil betale for katte - jeg kan simpelthen bare ikke gøre katte op i penge! Hvis tidligere ejer havde forlangt 50.000 kr. af mig for at overtage de katte han havde sat i pleje hos mig (og som jeg fik af ham - gratis) så havde jeg skaffet de penge. Men kattene havde da ikke fået bedre behandling af den grund. (Og de 50.000 kr ville stadig ikke nå kattene til knæene, det er der ikke noget beløb der kan).

    Og igen. Selvfølgelig kan (skal) man tage penge for den dyrlægeudgift (vaccine neutralisation) man har sørget for, at killingen har fået. Men nej, jeg tror ikke på, at prisen bestemmer kvaliteten af det hjem katten får.

    At sætte kunstig pris på noget, der er en overproduktion af … hvad skulle det hjælpe?
    Det kan godt være at en pris på katten sorterer de mennesker fra, der rager alt, hvad der er gratis, til sig. Men hvor mange kattesælgere tror du ikke, der har stukket sig selv blår i øjnene, ved at tro, at deres kat er sikret et godt hjem, bare nogen vil betale X antal kroner for den?


  • #31   5. mar 2010 Ulla **For holdningen til noget der er gratis er, at det ingen værdi har!! Noget man ikke behøver at værne om..**

    Jeg tror ikke, der findes ret mange levende væsener, der bliver værnet mere om end mine (gratis) katte. For en som mig, der elsker sine katte lige så højt, som forældre normalt elsker deres børn, giver det slet ikke mening, at kattes værdi skulle have noget at gøre med det beløb, man evt. har betalt for dem.

    Der er selvfølgelig mennesker der gør alt op i penge, men jeg tvivler på, at det, at de betaler penge for katte, vil gøre dem til bedre katteejere. Hvis folks omsorg for deres katte afhænger af, om de har betalt X antal kroner for dem, så vil jeg godt stille et stort spørgsmålstegn ved, om de katte bliver værdsat og respekteret som fortjent.


  • #32   6. mar 2010 At sætte en kunstig pris på katte - hvordan kan prisen blive kunstig?

    Skal det gøres rigtigt - for katten og den nye ejer - så er der nogen udgifter der skal erlægges - udgifter enten katten bliver solgt eller ej. Foder kan de fleste vel finde pengene til, det gør staks mere avs når f.eks. morkatten bør være opvaccineret inden hun parres, man vil vel gerne killingerne det bedste, gøre alt for deres sundhed? Der kommer også en dag hvor killingerne skal vaccineres. Lader man sin hunkat parre - så har man også et ansvar. Kan man ikke overkomme det - så snip moderen i en fart.

    Meget simpelt altsammen - det må bare ikke koste penge - hvad er det for en holdning.





  • #33   6. mar 2010 Ja, det blev langt for en lukket stambog:-)

    Med en lukket stambog skal der også medfølge en kontrakt - jeg er sikker på det ogå står i den.

    De kan være årsager til en killing leveres uneutraliseret - jeg har da selv leveret en der manglede en testikel. Jeg kunne jo også have valgt at ha' ham gående til han var et halvt år.

    Jeg tror ikke der idag er mange, der leverer med lukket stambog - netop fordi køberne skammeligt ikke overholder kontrakten. Sjovt nok er der mange der finder det helt ok - underlig tankegang ...


  • #35   7. mar 2010 nej jeg føler mig ikke trådt på..... Min gratis kat (den som bor hos mine forældre) er lige så meget værd for mig som de 2 jeg selv har - som jeg har betalt penge for at eje.
    Men at man generalisere personer, som har anskaffet sig en gratis kat som lavere stående mennesker i forholdet til dem som betaler for en kat er lidt noget fis, hvis jeg skal være ærlig.
    At betale eller ikke betale for en kat har ikke noget som helst at gøre med kattens status i en familie - eller en forklaring på menneskernes samvittighed.
    Hvad med hende som de snuppede på Bornholm? som havde bengalere i stakkevis, som levede i deres egen afføring. Jeg er sikker på hun ikke har fået de katte gratis....så hvor er det lige at disse katte har højere status (fordi der er givet penge for dem) i forholdes til lille gratis missekat hos familien Hansen som elsker deres kat overalt på jorden?
    Så i bund og grund synes jeg det er forkert at penge bruges som en faktor i forbindelse med status. Heller ikke værdien af menneskets kærlighed overfor et eller flere dyr kan gøres op i penge.
    Om en kat, eller hvilket som helst andet dyr, bliver behandlet ordentlig kommer helt og holdet an på hvilket menneske det er som anskaffer sig dyret.

    At "intet andet i livet end katte er gratis" er nu heller ikke helt rigtigt. Jeg kender op til flere som har fået både katte, hunde, kaniner, hamster, fugle..you name it gratis.

    Desuden har jeg aldrig sagt at en kat ikke er mere værd end gratis..så læg venligst ikke ordene i munden på mig smiley

    Mit indlæg var vedr. ideen om at folk som anskaffer dyr gratis ikke behandler dem lige så godt som de ville have gjort havde de betalt for selvsamme - hvilket min mening ikke er en korrekt både at gøre ting op på.
    Det hele skal deles op i 4 verdener og ikke kun 2. Betaler+behandler godt, betaler+behandler dårligt, gratis+behandler godt, gratis+behandler dårligt.


  • #36   8. mar 2010 Anja, MIN mening med det jeg har skrevet, er at GENERELT, så vil man passe bedre på en ting som man har betalt for end noget man har fået gratis. At det så er et levende dyr, det gør det bare til en rigtig dårlig holdning. Jeg siger ikk, at man ikke kan behandle sine dyr ordentligt pga. man har fået dem gratis, men chancen for at man tager det mere seriøst når man skal til at punge penge op, de er lidt større må jeg indrømme.

    Køber du en Audi til jeg ved ikke hvor mange hundredetusinde kroner, er du nok også mere øm overfor den, end en brugt bil fra 1986.


  • #37   8. mar 2010 DK Misling: helt enig. Jeg mener heller ikke at bare fordi noget er gratis skal det ikke behandles lige så godt som havde man givet penge for det smiley
    Der hvor jeg ville hen var at man heller ikke skulle generalisere folk. Selvfølgelig vil der altid være mennesker hvor en kat "bare er en kat". Har selv nogle kollegaer som ikke fattede hvorfor jeg ville give SÅ mange penge for at få tænderne ordnet på min den ene..jeg kunne jo "bare aflive den og få en ny". Det kunne jeg dog aldrig drømme om..uanset om den så havde fået den gratis eller ej.


  • #38   8. mar 2010 Det lyder som om du er en god kattemor Anja, og jeg generaliserer ikke. Jeg mener bare, at ved at katte havde en højere pris, kunne den generelle holdning omkring kattes værdi, hos dem som du selv nævner "ikke vil betale for at få ordnet tænder, men hellere vil aflive og købe en ny".

  • #39   8. mar 2010 Havde jeg en huskat, eller en forærringsmis, så havde den været lige så meget værd som mine andre katte, fået det samme foder, blive lige så elsket, og havde ofret lige meget for den som de andre. Så det er ikke MIN eller DIN holdning jeg synes er forkert, men det er den holdning at katten ikke har nogen værdi, da det er en "smid væk og få ny" værdi på den nu.

  • #40   8. mar 2010 **Jeg mener bare, at ved at katte havde en højere pris, kunne den generelle holdning omkring kattes værdi, hos dem som du selv nævner "ikke vil betale for at få ordnet tænder, men hellere vil aflive og købe en ny".

    (Jeg går ud fra at du med ”kattes værdi” mener, at de bliver værdsat og behandlet godt). Hvordan skulle det rent praktisk - i en verden hvor der fødes for mange killinger - kunne lade sig gøre, at kattes værdi bliver højnet af at sætte højere pengeværdi på dem?

    Uanset hvor mange penge folk forlanger for de katte/killinger de sælger, så fødes der stadig alt for mange killinger i forhold til antallet af gode hjem. Det er dét der er problemet, og det kommer man ikke til livs ved at nogle sælger katte for et vist beløb.

    De mennesker, der ikke regner kattes værdi for mere end det, de har betalt for dem, ER bare sådan (og burde ikke have kat, men det har de). Hvis de vil have gratis katte, de kan skifte ud, så kan de bare hente killinger hos dem, der lader deres katte få killinger uden omtanke og bare giver dem væk til hvem som helst. Og de mennesker vil blive ved med at findes.


    **Havde jeg en huskat, eller en forærringsmis, så havde den været lige så meget værd som mine andre katte, fået det samme foder, blive lige så elsket, og havde ofret lige meget for den som de andre. .**

    Hvordan tror du da vi andre ”generelle gratis-huskatte-ejere” behandler vores katte?!


    **Køber du en Audi til jeg ved ikke hvor mange hundredetusinde kroner, er du nok også mere øm overfor den, end en brugt bil fra 1986.**

    Hvor væmmeligt at sammenligne levende væsener og materielle ting.
    Jeg opfatter det som fornærmende, at vi, der har huskatte, bliver opfattet som (potentielt) dårligere katteejere end dem, der har betalt nogle få tusinde for en racekat.
    Jeg kan garantere dig for, at jeg ikke ville være mere øm om mine katte, hvis de havde kostet mange penge. Og jeg tror ikke, at jeg er så vældig speciel på det punkt.

    Vi er FULDSTÆNDIG enige om, at katte ikke er brug-og -smid-væk -ting. Men igen, dem, der har det sådan med katte, de ER bare sådan. At de så forlanger penge for katten, når de er træt af den …. hvad skulle det hjælpe?

    Det er altså ikke kun huskatte, folk ”smider væk”/sælger (se blot Markedsannoncer). Jeg skelner ikke mellem, om der forlanges penge for kattene eller ej. Det gør katte heller ikke. Sagen er, at ejeren ikke gider have katten mere, så den skal skifte hjem. Og det, der så er alfa og omega, er, at kattene kommer til gode hjem! Og igen, det er ikke prisen der afgør, om hjemmet er godt eller ej.


  • #41   8. mar 2010 Tinka, jeg kan godt forstå hvorfor du reagerer som du gør, men jeg mener ikke det med det, som du får frem i mine svar.

    "(Jeg går ud fra at du med ”kattes værdi” mener, at de bliver værdsat og behandlet godt)."
    JA, selvfølgelig gør jeg det.

    "Hvordan tror du da vi andre ”generelle gratis-huskatte-ejere” behandler vores katte?!"
    Jeg er helt overbevist om, at der er mange ansvarsbevidste "generelle gratis-huskatte-ejere, og jeg er sikker på at mange behandler deres katte rigtig rigtig godt, og jeg er godt klar over at der er mange som anskaffer sig "dyrt betalte-racekatte med fine præmier" IKKE behandler deres katte skide godt. Så godt, så langt er vi enige.! Jeg tror også vi er helt enige i, at der er mange som IKKE behandler deres katte særlig godt som har fået dem gratis.

    Jeg er ikke interesseret i at generalisere noget som helst, eller NOGEN som helst. Så hvis dette er opfattelsen, så har jeg formuleret mig forkert.

    Jeg vil give dig ret i en antagelse:
    Hvis man kigger i markedet og ser hvilke katte som flyder som "anskaf og smid væk igen katte", så er det mest de katte som overproduceres. -Også af racekatte.!

    At jeg mener katte ikke skal være gratis, er vel i bund og grund et desperat forsøg og håb på at folk tager anskaffelse af kat mere seriøst. Jeg er sikker på der er mange, som ikke gider betale en formue for en kat når de har den holdning. Det er ikke fordi jeg mener, at selvom folk betaler mange penge for en kat, at de så automatisk behandler den godt.! Det er også derfor folk nærmest bliver sat i krydsforhør inden de får lov at købe kat hos mig, for jeg vil sikre mig at mine killinger havner i gode hjem.

    Sammenligningen med Audien, er bestemt ikke fordi jeg mener at der er en sammenkobling mellem et maternelt produkt og et levende væsen, det var i den grad i overført betydning, og ja, når nogen hellere vil aflive for at anskaffe ny kat, så er der sgu nogen som må se sådan på det. Jeg gør ikke!

    Jeg neutraliserer alt hvad jeg sælger, for at sikre mig, at der ikke bliver produceret flere katte på den bekostning, da det jo netop er en stor del af problemet, men det er vidst svært at overbevise folk om at neutralisere deres katte.


  • #42   8. mar 2010 Der var jo stort set ikke noget jeg tager og kasserer marked hvis alle var deres ansvar bevidst - er man det koster penge.

    Derfor skal en kat også koste penge - de udgifter der er puttet i den - de skal hjem igen. Jeg kan sagtens forære en killing eller kat væk - har også gjort det. For det første er jeg kræsen med mine købere, dermed ikke sagt jeg ikke har taget fejl, for det har jeg. Dernæst leveres der ikke hverken uvaccinerede, umærkede eller ukastrede dyr over min dørtærskel - heller ikke gratisterne.

    At det altid har været kotyme man kan få en kat helt gratis er ikke medvirkende til at reducere den overproduktion der er - og alle de katte internaterne belastes. Tænk jeg syntes det er skammeligt.

    Og ås er jeg fløjtende ligeglad om katten er huskat, blandingskat eller stambogsført - alle vil vel deres katte det bedste? Det vil de fleste, en del springer så fra når det koster penge - eller det kniber med at få afsat.

    Og hånden på hjertet Tinka, tag et kig på intetnaterne - det er ikke raekatte der sidder i stride strømme. Det er heller ikke racekatte der faldbydes fertile til det ene eller andet f.eks. her på KG i massevis.


  • #43   8. mar 2010 jeg mener også at katte skal koste det, som er lagt i den. F.eks. vaccine, neutralisering, mærkning, sundhedstjek osv. hvorfor er det folk ikke er villige til at betale den pris for sin kat? Er det fordi andre bare skal betale for dem? Eller fordi det er for nemt?

  • #44   9. mar 2010 **Der var jo stort set ikke noget jeg tager og kasserer marked hvis alle var deres ansvar bevidst - er man det koster penge. **

    Ja, hvis og hvis …. Men det er utopi. Problemet er netop, at alle aldrig bliver deres ansvar bevidst. Der er og bliver flere killinger, end der er gode hjem til.


    **Derfor skal en kat også koste penge - de udgifter der er puttet i den - de skal hjem igen. Jeg kan sagtens forære en killing eller kat væk - har også gjort det. For det første er jeg kræsen med mine købere, dermed ikke sagt jeg ikke har taget fejl, for det har jeg. Dernæst leveres der ikke hverken uvaccinerede, umærkede eller ukastrede dyr over min dørtærskel - heller ikke gratisterne.**

    Det er da også helt rimeligt at tage penge for de ydelser. Men at sige at alle katte skal koste penge, nytter efter min bedste overbevisning ikke på kattevelfærden generelt, og ej heller er det garanti for den enkelte kats velfærd, at den bliver solgt for penge.


    **At det altid har været kotyme man kan få en kat helt gratis er ikke medvirkende til at reducere den overproduktion der er - og alle de katte internaterne belastes. Tænk jeg syntes det er skammeligt.**

    Nej det reducerer ganske vist ikke overproduktionen, men du bytter rundt på årsag og virkning. Årsagen til, at man altid har kunnet få gratis katte er, at der altid har været en overproduktion af killinger. Der kommer ikke nogen overproduktion ud af, at fx jeg har fået gratis katte.
    Jeg synes også, det er skammeligt, at der overproduceres. Det ændrer bare ikke på, at der er, altid har altid været og vil være, en masse mennesker - både afsættere og aftagere - der ikke vil bruge penge på neutralisation osv. Og så er der nogle der bare vil prøve at have killinger på deres hunkat. De killinger der fødes bidrager direkte eller indirekte til overproduktionen, hvad enten de bortgives eller sælges. Hvis de bliver neutraliseret og der bliver taget penge for dette, så nytter det. Det er bare ikke pengebeløbet i sig selv, men neutralisationen, der reducerer overproduktion.


    **Og ås er jeg fløjtende ligeglad om katten er huskat, blandingskat eller stambogsført - alle vil vel deres katte det bedste? Det vil de fleste, en del springer så fra når det koster penge - eller det kniber med at få afsat.**

    Jeg forstår ikke hvad du mener med at nogle springer fra når det kniber at få afsat.
    Men ja, de fleste vil deres katte det bedste, men jo ikke alle - det er i hvert fald ikke alle der gør sig særligt umage for det. Nogle gange tyder korrespondencen i annoncer snarere på, at det handler om at få nogle penge hjem for katten (fertil eller ej), der måske tilmed bliver handlet, uden at sælger overhovedet vil se det nye hjem an.
    (Flot at folk har den tillid til andre. Bare synd for katten, når der ikke var grund til den tillid).


    **Og hånden på hjertet Tinka, tag et kig på intetnaterne - det er ikke raekatte der sidder i stride strømme. **

    Hvad vil du sige med det?
    At der ikke sidder så mange racekatte på internater, betyder jo ikke, at de ikke også bliver ”kasseret”. De bliver bare ikke så tit kasseret via internat … måske fordi det koster penge at aflevere dem der… Så hellere sætte dem på Marked eller Blå Avis eller anden salgsannonce, og få nogle penge hjem for den ”vare”, man tidligere har betalt for.
    Og nej jeg siger IKKE, at alle der har betalt for deres racekatte er sådan.
    Jeg er også udmærket klar over, at man i annoncer ikke ligefrem skal reklamere med, at man forærer racekatte væk gratis, da der desværre findes griske mennesker, der vil tage katten, fordi den kan indbringe penge ved videresalg.

    Som jeg vist allerede har nævnt, så gør det ingen forskel for mig om folk kasserer eller ”kasserer” deres katte via en annonce, hvor der forlanges penge for katten, eller om den bortgives, eller formidles via internat. Når det endelig skal være, at katten skal have nyt hjem, så er det eneste der tæller i min bog (og kattenes), at det nye hjem er et godt hjem! Og det er i sidste ende ikke evt. betaling for katten, der afgør det.

    **Det er heller ikke racekatte der faldbydes fertile til det ene eller andet f.eks. her på KG i massevis.**

    Jeg kan ikke lige følge, hvor du vil hen med det ift. denne debat. Tænker du fx på blandingskatte, der tilbydes til avl eller parring mod betaling?



  • #45   9. mar 2010 Nå, det blev (for) langt.


Kommentér på:
Handel med katte

Annonce