{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  SKAL en indendørs kat vaccineres?
  • #2   24. maj 2011 Ja, det skal den. Du kan slæbe noget med hjem - eller den kan ved en fejl smutte ud.

    For at ha' optimal dækning skal sunde og raske dyr vaccineres:
    12 og 16 uger
    og året efter

    derefter er ca. hver 3. år nok for katte der lever et beskyttet liv


  • #3   24. maj 2011 Ja den skal. Og derefter hvert andet eller tredie år. Få den osse øremærket eller chippet, hvis den skulle smutte ud. For at få den bedste og mest harmoniske kat, vil jeg anbefale dig at få den neutraliseret.

  • Camilla b
    Camilla b Tilmeldt:
    apr 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 1
    #4   24. maj 2011 Ved i hvad det koster at få den vacc. og neu??

  • #5   24. maj 2011 Mine bliver vaccineret hver 2. år, selvom de er indekatte.

    Hvad det koster at få vaccineret, steriliseret og øremærket er svært at sige, da det veksler fra dyrlæge til dyrlæge. Du kan jo altid ringe rundt og spørge, det koster jo ikke. Men få det hele gjort på én gang, så bliver det billigere.


  • #7   24. maj 2011 Det er overdreven vaccinering at vacciner en fuldt vaccineret kat hvert år - alt har en pris, også overdreven vaccinering.

    Fuldt vaccineret er:
    12 og 16 uger (basisvacciner)
    og den året efter


  • #8   24. maj 2011 Det er ikke nogen lov der siger den SKAL

    Men en indekat lever ikke et isoleret liv, og det vil derfor være en god ide at få den vaccineret smiley


  • #10   24. maj 2011 Selvfølgelig råder mange dyrlæger til at vaccinere hvert år smiley
    Men jo, vacciner kan ogsa have en negativ effekt, så der er da ingen grund til at overdrive med dem af dem, der holder i flere år. Nogle dyrlæger har faktisk flere forskellige på lager, så man kan fravælge nogle af komponenterne. Andre har ikke, men det er nok også de samme, som dem der råder til at vaccinere imod det hele hvert år smiley


  • #12   24. maj 2011 Uanset hvordan man vaccinere, så skal man huske på at det IKKE gør katten til en superkat der aldrig får sygdomme smiley

    En vaccine er en ting der gør at kroppen ved hvad den skal gøre HVIS den skulle blive ramt af den sygdom, og katten blvier derfor ikke nær så syg, og kan komme sig hurtigere over det


  • #13   24. maj 2011 Det er direkte skadeligt at vaccinere den fuldt vaccinerede kat hvert år - især for kattesyge, som på den fuldt vaccinerede kat holder SYV år. Kattesygevaccinen lagrer proteiner i nyrerne, det har man fundet på 75% af de katte man testede. Low grade infection er synderen for nyresvigt.

    Kattesyge er den vigtigste del i vaccinen for udekatte - Herpes og Calici som vaccinen også indeholder er primært katteri og internat sygdomme


  • #16   24. maj 2011 Lone, jeg er så ikke helt så overbevist som du er - men det er jo din kat ...

    kig her hvor længe der forskellige dele i en fuldt vaccineret kat holde:
    http://www.dvmvac.com/FVTypes.shtml

    Dr. Ford er en af de førende i verden på vacciner ...


  • #17   24. maj 2011 Nej Lone, jeg er ikke dyrlæge - og at du smider et link til dyrlægevagten får ikke mig til at falde næsegrus - tværtimod.

    Læs nu linket jeg gav dig - forstår du det ikke - så spørg - der er ingen grund til at angribe mig - forsøger jo bare at åbne dine øjne ...

    At der overvaccineres er gammel viden - men det tager ofte lang tid før ting kommer hele vejen til Danmark - og så er der ikke at forglemme penge i vacciner - mange penge. Først på at gi' dem til katten - bagefter kan man behandle følgevirkningerne ...


  • #19   24. maj 2011 Min dyrlæge anbefaler så ikke specielt hvert år. Sidste år fik Amira ikke kattesygevaccinenen.

  • #20   24. maj 2011 Du skrev jo du var 100% sikker på at det VED din dyrlæge - er det ikke det same soma t sige at jeg binder dig noget på ærmet?

    Jamen du kan da godt få Dyrlæge Stig Feldballes lidt gamle slideshow om vacciner - han ved noget om det og har sat sig ind i det.:
    (link fjernet)

    Og at du ikke finder meget brugbart på dansk - tja, du bor jo i Danmark, som på mange punkter er håbløs bagud ...

    Her er artiklen jeg skrev til FD's medlemsblad KatteMagasinet for et par år siden - intet veterinærfagligt kommer i KatteMagasinet uden det er godkendt af en dyrlæge:
    (link fjernet)

    Og det der skrives idag - det kan være forældet i morgen!


  • #22   24. maj 2011 Jeg giver igen Lis. Store undersøgelser har vist at det kan være skadeligt at vaccinere for ofte. Det er muligt at nogle føler sig 100% trygge ved den årlige indkaldelse til dyrlægen. Jeg kan så fortælle at begge de klinikker jeg bruger kun sender ud hvert år til de katte jeg udstiller de andre hvert andet år. At jeg så får mine helbredstjekket hvert år er noget andet.

  • #23   24. maj 2011 hov, der skulle stå at jeg giver Lis ret.

  • #25   24. maj 2011 Vaccinen uden kattesyge er PUREVAX RC

    her er studiet fra Colorado, Lappin, naturligvis:

    It has long been known that chronic renal failure (CRF) in cats has an inflammatory component. Chronic low-grade inflammation causes gradual destruction and scarring of the kidney, eventually resulting in loss of function and failure of the organ. However, what was not known was what caused the inflammation in the first place. This research hints at a potential cause.

    Recent research from Colorado State University suggests a link between vaccination for feline distemper (panleukopenia) and the development of chronic renal failure. The distemper virus is grown in a feline kidney cell culture to make the vaccine.

    Earlier research at Purdue University showed that puppies given a vaccine grown in calf serum developed antibodies to calf proteins that also reacted against the puppies' own cells. These auto-antibodies (antibodies to self, or to one's own tissues) may contribute to later development of autoimmune diseases. Every subsequent vaccine caused the puppies to form even more antibodies.

    In the Colorado State study, 75% of kittens given an injectable distemper vaccine developed antibodies to kidney proteins. However, kittens given the intranasal form of the vaccine did not produce kidney antibodies.

    Ongoing work at Cornell University has demonstrated that the immunity produced by the feline distemper vaccine lasts for many years (the test cats have maintained their immunity to destemper for more than 9 years without revaccination).

    Given the long-lasting immunity provided by the distemper vaccine and the risk of triggering a harmful inflammatory reaction in the kidneys, it seems prudent to minimize the vaccines a cat receives. The current recommendation is to vaccinate every 3 years. For indoor cats, it may be unnecessary to revaccinate at all, once the kitten has had its distemper series.

    Some studies suggest that a single distemper vaccine given after 16 weeks of age, is fully protective and need not be repeated. The intranasal vaccine appears to be much less likely to cause this adverse reaction.


    Reference: "Parenteral administration of FVRCP vaccines induces antibodies against feline renal tissues.
    MR Lappin, WA Jensen, R Chandrashekar, SD Kinney.






  • #26   24. maj 2011 Rigtig mange dyrlæger anbefaler at man får vacc. sine katte hvert år - vi får et kort hver sommer med at nu er det tid til vacc. igen. Så jeg forstår godt, hvis folk får det gjort en gang årligt, når nu deres dyrlæger anbefaler det.

    Sørg for at din kat har de første vacc. og så året efter og derefter synes jeg selv at du skal vurdere om du finder det nødvendigt at gøre hvert år.

    Herhjemme bliver de IKKE vacc. hvert år, da jeg heller ikke mener at det er nødvendigt. Vi bliver nødt til at gøre det med vores hund, hvis vi skal have mulighed for at sætte hende i pension når der er brug for det ellers fik hun også lov til at gå længere tid uden vacc.

    Ang. neutralisering og vacc. så svinger det meget fra dyrlæge til dyrlæge mht pris. Hvis man får gjort det hele på een gang vil man uanset pris spare på konsultation smiley



  • #27   24. maj 2011 Ja, den skal vaccineres, det kunne jo også ske at den stak af ud!
    Lone:
    Vil bare lige pointee at leukæmi trives i bedste velgående i Jylland, jeg har smagt mosten:-(


  • #28   24. maj 2011 Leukæmi er en sniger - det behøver ikke komme fra udekatte. Men især sønderjylland og Fyn er højrisikoområde.

    Der vaccieneres mod leukæmi årligt - en vaccine man kun skal bruge har man udekatte.


Kommentér på:
SKAL en indendørs kat vaccineres?

Annonce