{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.796 visninger | Oprettet:

Gentagne forstoppelse -HJÆLP- {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg håber i kan give lidt feedback og jeres besyn på mit indlæg her.

Jeg har en Hellig Birma hankat på 3 år, han har aldrig fejlet noget før andet end han ofte døjer med hårbolde, han er indendørskat, men kommer ud i lukket gård, han får royal canin tørfoder (til kastrat og det som er godt for tænderne)

Det startede med at han blev syg - ikke ville drikke, spise og ikke kom af med afføring (han pev når han var i kassen og kom ikke af med noget hverken det ene eller andet) Han begyndte at kaste voldsomt op (tyndt flydende, slimet) ved dyrelægen fik han væske og noget til at tage kvalme og noget mod forstoppelse

Dagen efter var der ingen bedring (dog kastede han ikke op længere) men han var lige svag og afkræftet - så jeg tog til dyrelæge igen (denne gang et andet sted, da der den dag ikke var dyrelæge denne dag, hvor jeg var foregående dag) her fik han lavet urinbejsundersøgelse og her mente man at det stammede fra urinvejen "blærrebetændelse" (ophobning af blæren - som gjorde at det gjorde ondt når han tissede så han dermed ikke gjorde det og dermed også fik forstoppelse) Jeg fik nogle piller til ham "smertestillende" som skulle få blæren til at slappe af, så han igen kunne tisse og skulle selvfølgelig fortsætte med det jeg havde fået mod forstoppelse.

Han blev frisk igen og alt var ovre... troede jeg...
Her dårlig en måned efter fik han samme symptomer: opkast, ingen appetit/tørst og afføring samt intet humør (bare lå helt slap)
Dette forekom selvfølgelig samme dag som jeg skulle på 1 uges charterferie (og hvem har så lyst til at tage afsted) det blev aftalt at min far kom og tog ham til vagtdyrelæge (da det oven i købet selvfølgelig var helligdag)
Denne gang fik han igen væske og han fik en sprøjte op i rumpen for at sætte gang i systemet og han fik lactulose, som han fortsat skulle behandles med efterfølgende. Da min far kom hjem med ham skete der lidt, der kom lidt tørre klumper ud. Ugen jeg var afsted blev han passet og behandlet af forældre og han blev frisk igen.

Er der nogle der har erfaring med sådan et tilbagevendende problem?? Hvad skyldes det?? Er det et karakteristisk problem hos Birmaen eller indekatte??

Jeg er i den situation at jeg er på SU og derfor må låne penge til disse dyrelægeregninger, men det er nu ikke det der er problemet, men jeg har dog ikke råd til lige pt at få lavet en mere dybdegående undersøgelse af problemet. Derfor har jeg købt lactulose og sprøjte til rumpen (til næste gang - hvis problemet igen opstår hvilket jeg tror det gør) jeg overvejer lidt at give ham 0,50 ml lactulose dagligt for at han dagligt får noget til at løsne op derinde og smørre tarmene eller hvad man kan sige, så jeg er sikker på han kommer af med det han skal (hvor han i konkret behandling med forstoppelse skal have 3 ml) Jeg ved dette ikke er en helbredelse af problemet, men dette tænker jeg kan være en kort midlertidig løsning for at undgå disse slemme tilfælde af forstoppelse indtil jeg kan få ham yderligere undersøgt, hvis problemet fortsætter.

Jeg er bekymret for min lille hanmis og håber nogen vil give deres viden og erfaring videre indenfor dette område

Jeg tænker om det kan have noget at gøre med han er indekat? og simpelthen ikke rør sig nok? Jeg har en handicappet søster, som sidder i kørestol og derfor heller ikke rør sig, som vi andre og hun har "samme" problemer med forstoppelse og får derfor dagligt noget for at undgå dette.

Jeg håber i kan hjælpe

Hilse Betina


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gentagne forstoppelse -HJÆLP-
  • #1   21. jun 2011 Du skal sørge for noget fiberrigt kost og så sørge for han drikker mere end han gør. Køb evt den drikkefontæne de har i maxi-zoo koster 199,- Det har i hvert fald fået mine til at drikke mere. Du skal osse give ham vådkost, Lux fra Aldi er billig og der er til flere dage. Evt lidt parafinolie blandet i.

  • #2   21. jun 2011 Jeg er opmærksom på at få ham til at drikke mere og få mere væske i dagligdagen, her får han tunvand, som han er glad for og også vådfoder nu, men problemet kom alligevel her 2. gang.

  • #3   21. jun 2011 Har du overvejet at give ham lidt malt dagligt?

  • #4   21. jun 2011 Jeg har tænkt tanken, men afhjælper det ikke kun hår? eller kan det også medvirke at aff. ikke tørre ind og han får forstoppelse?


  • #7   21. jun 2011 Betina - Jeg har læst om en kat på et andet forum som fik så slem forstoppelse at det krævede operation. Vedkommende begyndte så at give katten malt dagligt hvor katten havde det fint. Ejer fik så at vide at det var usundt og kunne give slap tarm og stoppede med at give det dagligt, hvilket resulterede i endnu en forstoppelse og endnu en operation.

    Vedkommened giver nu igen katten malt dagligt og den trives fint.


  • #8   21. jun 2011 Tak for hjælpen. Han får royal canin og jeg har spurgt ved dyrelægerne om det kunne skyldes at han kun fik tørfoder, hvilket de sagde det ikke kunne fordi mange katte trives på dette og at det indeholder alt det katten har behov for. Derfor har de altid kun fået tørkost og lidt tun i vand ind imellem, men det kan være jeg skal forsøge med et skift. Nu efter problemet er jeg begyndt at give vådfoder dagligt og tun i vand, men hvilket vådfoder kan anbefales? Jeg har købt nogele forskellige mærker, men mest whiskas - har ingen forstand på vådfoder? Da jeg altid kun har givet Royal canin tørfoder

  • #9   21. jun 2011 Jeg har også et andet spørgsmål omkring vådfoder og det anbefalede kogte kyllingekød - og vand. Hvor længe må sådan noget stå? Hvordan fodre man katten med vådfoder m.m., mine katte er ikke vant til at spíse vådfoder og slikker derfor mest på det (drikker væsken fra det) hvor længe har man det stående ude - bliver det ikke dårligt/surt?

  • #10   21. jun 2011 Det kan godt være at dyrlægerne ikke mener det kan være tørfoderet fordi andre trives på det, men ikke alle katte er ens ;o)

    Jeg vil råde dig til at købe noget kvalitetsvådfoder. Når du beskriver vådfoder med væske så tænker jeg Whiskas?


  • #14   21. jun 2011 Du skal simpelthen til at fodre med MEGET vådkost og gerne også kogt kylling, fisk m.m Tørfoder til indekatte som ikke får nok motion + adgang til græs / mus...de skal næsten få problemet. Tørfoder er og bliver opfundet for menneskets bekvæmmelighed...men det medfører så mange problemer for mange katte, når vi samtidig fratager dem mulighed for fri dressur samt adgang til grønt og byttedyr.

    God bedring med ham.


  • Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 17 Følgere: 151 Katte: 6 Emner: 163 Svar: 3.365
    #15   21. jun 2011 Jeg har næsten haft det samme problem med min kat, det er mange år tilbage. Hun ville hverken spise, spinde, drikke, men bare ligge og var dårlig. så jeg tog straks til dyrlægen, som hurtig fandt ud af at der var problemer med en hårbolle der havde sat sig fast i tarmen og kunne hverken komme den ene eller anden vej ud.

    Så dyrlægen anbefalede mig straks at købe noget kattemalt, som jeg skulle give hende 3 gange om dagen i hele hendes liv. Da hun åbentbart havde problemer med ikke at kunne få hårbollerne den ene eller anden vej ud. Hun har aldrig siden haft problemer med sin afføring. som altid er normal nu, selv om jeg nu kun giver hende kattemalt 2 gange om ugen. smiley

    Så jeg ville købe noget kattemalt til katten. smiley


  • #16   21. jun 2011 Mange tak for de gode råd og erfaringer, som jeg vil prøve mig frem med.

    Jeg har også et andet spørgsmål omkring vådfoder og det anbefalede kogte kyllingekød - og vand. Hvor længe må sådan noget stå? Hvordan fodre man katten med vådfoder m.m., mine katte er ikke vant til at spíse vådfoder og slikker derfor mest på det (drikker væsken fra det) hvor længe har man det stående ude - bliver det ikke dårligt/surt?




  • #17   21. jun 2011 Du skriver at du giver din kat vandet fra tun- det vil jeg kraftigt advare imod, da det er fyldt med salt, som binder vædsken i kroppen. Derudover er det fyldt med konserveringsmidler, som katte heller ikke har godt af. Var jeg dig ville jeg servere vådkost mindst 2 gange dagligt, eller råt kød, det du skal have til aften. Men aldrig noget med salt. Vådfoderet vil jeg anbefale dem der er paté, der kan de ikke slikke vædsken i sig. Der er i hvert fald 2 af LUX (aldi) der er paté.

Kommentér på:
Gentagne forstoppelse -HJÆLP-

Annonce