{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.906 visninger | Oprettet:

Jeg tror min hankat har problemer med nyrene? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg håber i kan give lidt feedback og jeres besyn på mit indlæg her. Jeg har haft nedenstående indlæg her i dette forum før:

21. juni 2011: Jeg har en kastereret Hellig Birma hankat på 3 år, han har aldrig fejlet noget før andet end han ofte døjer med hårbolde, han er indendørskat, men kommer ud i lukket gård, han får royal canin tørfoder (til kastrat og det som er godt for tænderne "dental")

Det startede med at han blev syg - ikke ville drikke, spise og ikke kom af med afføring (han pev når han var i kassen og kom ikke af med noget hverken det ene eller andet) Han begyndte at kaste voldsomt op (tyndt flydende, slimet) ved dyrelægen fik han væske og noget til at tage kvalme og noget mod forstoppelse

Dagen efter var der ingen bedring (dog kastede han ikke op længere) men han var lige svag og afkræftet - så jeg tog til dyrelæge igen (denne gang et andet sted, da der den dag ikke var dyrelæge denne dag, hvor jeg var foregående dag) her fik han lavet urinbejsundersøgelse og her mente man at det stammede fra urinvejen "blærrebetændelse" (ophobning af blæren - som gjorde at det gjorde ondt når han tissede så han dermed ikke gjorde det og dermed også fik forstoppelse) Jeg fik noget smertestillende til ham, som skulle få blæren til at slappe af, så han igen kunne tisse og skulle selvfølgelig fortsætte med det jeg havde fået mod forstoppelse.

Han blev frisk igen og alt var ovre... troede jeg...
Her dårlig en måned efter fik han samme symptomer: opkast, ingen appetit/tørst og afføring samt intet humør (bare lå helt slap)
Dette forekom selvfølgelig samme dag som jeg skulle på 1 uges charterferie (og hvem har så lyst til at tage afsted) det blev aftalt at min far kom og tog ham til vagtdyrelæge (da det oven i købet selvfølgelig var helligdag)
Denne gang fik han igen væske og han fik en sprøjte op i rumpen for at sætte gang i systemet og han fik lactulose, som han fortsat skulle behandles med efterfølgende. Da min far kom hjem med ham skete der lidt, der kom lidt tørre klumper ud. Ugen jeg var afsted blev han passet og behandlet af forældre og han blev frisk igen.

Er der nogle der har erfaring med sådan et tilbagevendende problem?? Hvad skyldes det?? Er det et karakteristisk problem hos Birmaen eller indekatte??

Jeg er i den situation at jeg er på SU og derfor må låne penge til disse dyrelægeregninger, men det er nu ikke det der er problemet, men jeg har dog ikke råd til lige pt at få lavet en mere dybdegående undersøgelse af problemet. Derfor har jeg købt lactulose og sprøjte til rumpen (til næste gang - hvis problemet igen opstår hvilket jeg tror det gør) jeg overvejer lidt at give ham 0,50 ml lactulose dagligt for at han dagligt får noget til at løsne op derinde og smørre tarmene eller hvad man kan sige, så jeg er sikker på han kommer af med det han skal (hvor han i konkret behandling med forstoppelse skal have 3 ml) Jeg ved dette ikke er en helbredelse af problemet, men dette tænker jeg kan være en kort midlertidig løsning for at undgå disse slemme tilfælde af forstoppelse indtil jeg kan få ham yderligere undersøgt, hvis problemet fortsætter.

Jeg er bekymret for min lille hanmis og håber nogen vil give deres viden og erfaring videre indenfor dette område

Jeg tænker om det kan have noget at gøre med han er indekat? og simpelthen ikke rør sig nok? Jeg har en handicappet søster, som sidder i kørestol og derfor heller ikke rør sig, som vi andre og hun har "samme" problemer med forstoppelse og får derfor dagligt noget for at undgå dette.

Jeg håber i kan hjælpe

Hilse Betina

8. juli 2011 SITUATIONEN NU
Jeg giver min hankat en masse vådfoder og giver ham lidt malt ind i mellem, men også 1 ml. lactulose hver dag (for at sikre han kan komme af med sin afføring, som stadig er tør og hård) han spiser normalt, men virker træt, vil dog gerne lege lidt, kæle osv. Desuden har han tabt sig og vejer nu 3,1 kg. Jeg kan tydeligt mærke hans ribben under pelsen. Jeg er bekymret for ham og er bange for det er nyrene, den er gal med. ? Er der nogle som ved noget ang. dette? Jeg har læst om emnet her: (link fjernet) JEG VED IKKE HVAD JEG SKAL STILLE OP. Han virker til at have det fint (når han dagligt får lactulose og dermed kommer af med afføring og undgår forstoppelse) men det er jo ikke holdbart i længden og jeg kan ikke lide han har tabt sig så meget. Jeg har læst en hankat skal veje 4,5 - 5,5 kg. og han vejer kun 3,1. HAR NOGEN ERFARING MED NYRESVIGT?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Jeg tror min hankat har problemer med nyrene?
  • #1   8. jul 2011 Jeg kender desværre ikke selv til problemet, men fandt dette, ved ikke om du kan bruge det til noget:

    (link fjernet)


  • #2   8. jul 2011 Jeg vil også forslå en urin + blodprøve.

    For et år siden havde jeg en hankastrat, der blev aflivet pga. nyresvigt. Da han blev obduceret (jeg var selv med) fandt vi en nyre der havde en kæmpe cyste (han var pkd fri), han havde en masse flydende væske, der mest af alt mindede om kaffegrums og så havde han fedtlever - fordi han havde haft stort vægttab på kort tid - hans system var med andre ord lukket ned.
    Da jeg kommer til dyrlægen, er han slap, slimhinderne er hvide og som dyrlægen sagde: som det er lige nu, så står han til blodtranfusion, hvis han skal overleve. Hans blodårer var klappet sammen, så det at finde en vene lykkedes først i 6. forsøg.

    Det mest skræmmende i denne historie er, at han var frisk lige indtil de sidste 24 timer - 6 dage forinden havde han i hele 5 timer rendt rundt i haven og leget med blade og opført sig som en killing.

    Jeg havde godt nok i 2-3 uger inden og op til aflivning observeret sort opkast, men jeg fandt aldrig synderen, alle så friske og raske ud.

    Så gør katten og dig selv den tjeneste at få lavet de test.

    Du kan tro jeg havde dårlig samvittighed over, at jeg opdagede det så sent - men han havde det godt. Og det forbandede med katte, er at de ikke viser tegn på sygdom før det næsten er for sent.


  • #3   8. jul 2011 Både blærebetændelsen og forstoppelsen kan skyldes, at han kun har fået tørfoder. Så godt at han nu også får vådfoder, selv om han næppe bliver kureret ved dette alene.
    Hvis du har mistanke om nyreproblemer, bør katten undersøges. Det bør han nu under alle omstændigheder, for noget er der galt. Alene vægttabet giver grund til bekymring.
    Penge til undersøgelse og behandling til en syg kat bør kunne findes. Ellers snak med dyrlægen om en afdragsordning.


  • #4   13. jul 2011 Tak, for jeres gode råd og holdninger til problemet. Jeg var inde med ham igår, hvor han fik taget blodprøve. Han får fortsat 1 ml lactulose dagligt for at sikre at han ikke stopper til. Han trives og jeg fik af vide at jeg uden bekymring skulle fortsætte "min egen behandling" med lactulosen og så har jeg købt noget killinge vådfoder til ham, så han forhåbentlig kan tage lidt på igen, jeg fik også af vide at han altså ikke var sygeligt tynd - så jeg er glad for jeg tog afsted, selvom pengepungen ikke er det, men nu er jeg dog mere rolig. Nu håber jeg på at blodprøven ikke viser noget alarmerende.

  • #5   13. jul 2011 Katte der har nyreproblemer drikker og tisser meget.

    en tør FIP kunne være en mulighed - der er katten dårlig, så bliver den bedre, så dårlig igen

    men afmagret virker de ...


Kommentér på:
Jeg tror min hankat har problemer med nyrene?

Annonce