{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
699 visninger | Oprettet:

Ny legekammerat {{forumTopicSubject}}

Hej alle katte mennesker:)

Jeg har et par spørgsmål som jeg håber nogle af jer vil hjælpe mig med.

Jeg har en maine coon kastrat han på snart 15 måneder, og synes han skal have en lille legekammerat.
Har fundet en dejlig lille han maine coon killing som meget gerne måtte flytte ind.
Nu er mit spørgsmål så, hvordan skal første møde eller de første par dage gribes an? Har læst forskellige steder på nettet, men der er så mange forskellige meninger om det.

En anden ting er, at den lille nye gerne snart skal kastereres.
Og her har jeg også snakket med et par forskellige dyrelæger som også har forskellige meninger om dette.
Den første sagde at det var ligemeget hvornår den blev kastereret, bare det var inden den blev kønsmoden, og at katten stadig ville blive sin rigtige størrelse som fuldvoksen.
Den anden dyrelæge sagde så, at man tidligst skal kasterere killingen når den var 6 måneder, ellers kan katten risikere ikke at blive helt udvokset.

Håber nogle kan hjælpe, for vil jo gerne have den lille falder så hurtigt til som muligt:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny legekammerat
  • #1   13. okt 2011 Følger med her, da jeg snart skal føre to sammen i lignende aldre også :o)

    Det med kastration er jeg enig med den første. Eegentlig så tidlig som muligt da killinger i en alder af 10 til omkring 20 uger kommer sig meget hurtigere oven på sådan en omgang. Og hos en hunkat er det jo et større indgreb.
    Den anden dyrlæge er ikke opdateret om hans viden, og det er videnskabeligt, biologisk osv bevist at det ikke har NOGEN som helst indvirkning på udviklingen.
    I så fald tør jeg sgu ikke vide hvad vores hankastrat ville veje nu! (7 måneder og 5,5 kg - kastreret i en alder af 16 uger)

    smiley


  • #2   13. okt 2011 Thilde: Jeg er også mest til den første dyrelæge, da hun selv har maine coons og bruger dem til udstilling. Hvis de havde en risiko for ikke at udvikles helt, ved at kastereres så tidligt ville de vel heller ikke bruges til udstilling?
    Ikke fordi mine katte skal udstilles:)


  • #3   13. okt 2011 Næh kan der vel også være en vis logik i. Jeg ved bare at det er rent faktisk bevist at det ingen indvirkning har på senere udvikling, og tidlig neutralisering bliver mere og mere almindelig anvendt hos mange opdrættere. Især fordi de kommer sig hurtigere over indgrebet.
    Et lille eksempel:
    Vores han blev kastreret som 16 uger gammel. Da vi hentede ham senere samme dag fortalte dyrlægen at det allerede havde trukket sig sammen dernede pga den unge elastiske hud, så der ikke skulle syes.
    Min kærestes brors kat, som er en kuldbror til vores, blev som 6 mdr kastreret. Han skulle syes, så så hurtigt kan det faktisk gå.


  • #4   13. okt 2011 Og vores den lille nye bliver også i en alder af 16 uger steriliseret hos opdrætteren et par dage før vi modtager hende.

  • #5   13. okt 2011 Din dyrlæge har ikke tænkt sig ikke om med den udtalelse.

    Tværtimod er der en tendens til, at tidligt kastrerede katte bliver længere og mere højbenede. Det skyldes, at kønshormonet bremser væksthormonet en del og faktisk er dette noget, man benytter sig af ved børn/unge mennesker, der tegner til at blive for små/for store.

    Tegner de til at blive små (kan måles via håndrodsknoglerne), udskydes puberteten (hormonelt), og for høje, så fremskyndes den (også hormonelt).

    Hvis din egen hankat ikke er kastreret endnu, ville jeg få det gjort, inden den nye ankommer.


  • #6   13. okt 2011 Mega: Takker så ved jeg da det. han er allerede kastreret, blev han meget tidligt faktisk, af den første dyrelæge jeg skrev om:)

  • #7   14. okt 2011 Er der nogle der har råd om sammenføring af ny killing og kat?

Kommentér på:
Ny legekammerat

Annonce