Kælekatte får aids af vildkatte {{forumTopicSubject}}
Mange kælekatte bærer rundt på sygdomme, som de har fået af vildkatte.
Omkring 10-15 procent af vilde katte har sygdomme som katteaids og katteleukæmi, siger direktør for Kattens Værn Michael Christiansen til sn.dk.
Sygdommene overføres under slåskamp og formentlig også ved parring. Og uanset hvor dårligt en kat har kan den formere sig.
"Når kattene parrer sig eller tæver hinanden, overføres sygdomme, kattene er jo territoriale - så derfor kommer folks egne kæledyr også i fare, hvis ikke de er lukket inde hele døgnet - og det er masser af tamkatte jo ikke. Lopper og flåter er småting i forhold til problemet med aids og leukæmi," fastslår Kattens Værns direktør over for sn.dk.
Katteaids er mest udbredt på Bornholm, hvor cirka tre procent er smittede. I Nordsjælland er cirka 1,7 procent af katte smittede. Nogle steder i landet som på Falster og i Sønderjylland optræder katteaids ikke, mens den florerer i større sommerhusområder med mange udsatte katte.
Kilde:
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-50461168:kælekatte-får-aids-af-vildkatte.html
aug 2010
Følger: 48 Følgere: 396 Katte: 4 Emner: 199 Svar: 7.331
Jeg taler af bitter erfaring og hvis jeg var forsker ville jeg udvikle en vaccine for FIV - hold fast hvor ville jeg blive rig.
maj 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Katte: 2 Emner: 12 Svar: 90
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.004
Killinger kan fødes med Leukæmi - fra en moder der har det hvor det er gået i dvale i knoglemarven.
For at være 100% sikker påp en kat er fri for Leukæmi skal bruges PCR test - aktså laboratoriearbejde
aug 2010
Så handler det jo bare om at videreudvikle vaccinen så den har en effekt.
Jeg vidste godtnok ikke at leukæmi kan gå i dvale... så har jeg også lært noget nyt idag:)
nov 2008
Følger: 53 Følgere: 67 Katte: 2 Emner: 180 Svar: 8.004
En kat hvor leukæmien er i dvale vil ikke testes positiv i den gængse snap test
aug 2010
Husk at Elvis er et produkt af en vildkat...... Han er testet før indflytning.
aug 2010
aug 2010
"Halv vind" - jo når man påstår at der ikke er FIV i Sønderjylland og på Fyn så er man ikke opdateret. De betragtes som højrisikoområder.
Men sådan en artikel kan også være med til at nogle ser FIV bare de ser en fritløber. Derfor mener jeg at det er en skrækhistorie.
Jeg har haft flere "redningsaktioner" og eftersom 3 havde FIV tror jeg godt jeg ved hvornår alarmklokkerne skal ringe - når det er i udbrud!
10 - 15% - det er altså 15 ud af 100 sååå..... lad være med at gøre folk paranoide.
apr 2008
Følger: 41 Følgere: 49 Katte: 14 Emner: 37 Svar: 711
Desværre
Kælekatte får aids af vildkatte