{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.555 visninger | Oprettet:

Fugleunge fået halen bidt af.. :-( {{forumTopicSubject}}

Vi har i nat åbenbart haft en fugleunge (halvstor gråspurveunge) inde i huset, som kattene så har hygget sig med. Vi opdagede det først her til morgen. Jeg tror måske først de har haft fat på den i morges, den har måske siddet under et møbel det meste af natten, ellers havde den nok ikke overlevet.. Men hele halen er væk. Ellers virkede den ok. Vingerne så ok ud og kroppen og hovedet også. Halefjerene er bare plukket af - den var helt skaldet og rød, lidt væskende, i rumpetten. Jeg ringede til dyrlægen, som sagde at halen godt kan vokse ud igen, men at det tager tid, men at den måske godt kan overleve, hvis vi passer den. Vi har nu sat den ud i vores hønsevoliere (der går ikke høns, men er nu køkkenhave.) Og har sat vand og lidt brødkrummer ud. Er der nogen der har erfaringer med at passe sådan en fugleunge. hvad kan den spise osv. Måske korn/fuglefodder? Det er jo ikke en lille bitte unge, så den kan vel godt spise almindeligt... Håber der er nogen der kan hjælpe... Stakkels lille fugl. Vi ku bare ikke få os til at slå den ihjel, hvis nu den har en chance for at overleve...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fugleunge fået halen bidt af.. :-(
  • #2   22. jun 2012 Ok. Tak for svar.Tror du den selv kan fange insekter - den kan fint bevæge sig/hoppe rundt, bare ik flyve. Der er massere insekter i det voliere den er i.. Eller skal vi fange nogle til den? Vil den ha døde insekter hvis vi fanger/dræber nogle og ligger dem der? Eller skal vi prøve at håndfodre den med levende insekter? Tror måske den blir svær at fange ude i volieret, da der er fyldt med kartoffelplanter osv, som den kan gemme sig i.. Plus vi vil helst ikke stresse den yderligere...

  • #4   22. jun 2012 Det bedste du kan gøre er at kontakte et af landets vildtstationer, der er erfarne folk til at hjælpe den smiley

  • #6   22. jun 2012 http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/hvem-er-vi/beredskab/plejestationer

    de er gearet til at tage sig af sådan en lille størrelse.


  • #8   22. jun 2012 Jeg var faktisk selv igang med at prøve at kontakte dyrenes beskyttelses plejestation i Silkeborg, men kan ikke komme igennem. Men håber de måske kan tage imod den, hvis den stadig er i live, når jeg kommer hjem fra arbejde... Det håber jeg. tak for jeres svar.

  • #9   22. jun 2012 Jeg ved at da jeg engang fandt en fugleunge som var ved at dø der ville den faktisk ikke spise andet en most jordbær fra naboens have. Jeg ved ikke om den var underlig eller fordi at den ikke kunne spise andet? smiley

  • #12   22. jun 2012 Fugleungne overlede men kunne ikke flyve da vi tror at den havde skadet vingen da den faldt ned fra reden,men vi slap den fri og den render stadig rundt omrking her ude smiley (det var ca 2 år siden) Det er utroligt at den ikke er ådt af katte men den kan åbenbart hoppe hurtigt og er opmærksom smiley den holder til i nogle buske her uden ved siden af vores hus, og den er sund og rask pånær det med vingen

  • #13   22. jun 2012 Øv øv - har snakket med Dyrenes beskyttelses plejestation. De vil ikke ha den... Hun siger at dens chancer er minimale, og at den måske allerede er død, når jeg kommer hjem. Hvis den er blevet bidt/revet af kattene, hvilket jeg ikke ved om den er, vil den dø af infektion. Ellers vil den dø af sult/dehydrering, da den sandsynligvis er så stor at den ikke vil acceptere at blive fodret af et menneske, men nok for lille til selv at spise... smiley

  • #15   22. jun 2012 Ærgerligt at vildtplejestationen ikke vil tage den.
    Jeg har flere gange som ung/barn slæbt tilskadekomne fugle og fugleunger med hjem (til min mors helt store "fornøjelse") - og det er svært at få dem på ret køl og ok igen. Men det kan lade sig gøre, hvis de ikke er for medtagede (hvor en aflivning er det mest humane, det har jeg også måttet gøre, det er ikke rart, men nogle gange det bedste) - jeg har haft flere inde, som er blevet sluppet ud igen.
    Jeg prøvede at undgå for meget kontakt med dem, og så mener jeg, at jeg fodrede dem kryb fra dyrehandleren (jeg kan ikke huske hvad de hedder, men man kan købe bøtter med krabaterne, i levende live, i de fleste dyrehandlere) - og var det nødvendigt, så med opblødt brød eller lignende - så de får noget væske i sig. Med de mere flydende ting er det nemmest med engangssprøjte - kryb med en pincet. Jeg kan ikke huske hvor ofte jeg fodrede kræene, men mener at det var med relativt korte mellemrum.


  • #19   22. jun 2012 Det er da også sund for fuglen hvis den så har en chance for at overleve, at den så bare dør fordi at man TROR at der er noget galt med den.

  • #20   22. jun 2012 Jeg er enig med Jer, det bedste vil nok være at aflive den.. Hverken min kæreste eller jeg kan gøre det, men så må vi jo finde en nabo eller anden, som kan. Hvis altså den overhovedet er i live, når vi kommer hjem. Ku godt tænke mig at gøre et forsøg med at fodre den, men nu må vi se... Hende fra Dyrenes beskyttelse, var meget pessimistisk, og hun ved jo nok bedst...

  • #21   22. jun 2012 Men jeg har det som dig Jessica - tænkte at hvis den har den mindste chance for at overleve, så synes jeg den sku ha chancen... Og at jeg vil gøre hvad jeg kan for den. Men selvfølgelig skal den ik lide... Og som sagt ved jeg ikke om fuglene har haft en tand eller klo i den, så der kan gå betændelse i det - det ville jo være helt vildt synd og smertefuldt. men det har vi ingen mulighed for at undersøge, når hverken dyrlæge eller vildtplejestation vil modtage den.. Men hvis den ik har lært at spise selv er det ret sandsynligt at den er død eller snart dør, hvis den intet har fået siden igår, sagde hende damen.. smiley

  • #22   22. jun 2012 Vil dyrlægen ikke engang kigge på den?
    Hvilken dyrlæge er det?
    og det er rigtig, det er jo sværdt at vide, for hvis man lader den leve kan det gå galt og den lider og hvis man afliver den og den har en chance så føler man sig lidt skyldig over at den jo er død


  • #25   22. jun 2012 Føler med dig.. Hat lige haft næsten samme oplevelse. Men som andre skriver tror jeg det mesy humane ville være at aflive den så den ikke lider. Min kat har lige siddet med en fugl i munden... Den skreg frygtelig og havdr jeg fået fat i det havde jeg brugt en spadr til at gøre det med.. Men han løb så håber selv han har gjort det. Dine intentioner er gode men gode intentioner kan sommetider betyde at den bare dør langsom og pinefuldt.

  • #27   22. jun 2012 Jeg véd godt at det lyder barskt, men jeg havde slet ikke startet projektet. Jeg havde aflivet den - hvis kattene ikke ville!
    Jeg tror - uden at kunne sige det, at ddet bliver en "svag" fugl der alligevel en dag - igen bliver et let byttedyr.
    Men det er da særdeles grænseoverskridende at aflive.


  • #28   23. jun 2012 Katja D hvordan går det med fugleungen nu smiley

  • #29   25. jun 2012 Tak for alle Jeres svar... Som sagt havde jeg både fat i dyrlæge og vildplejestation, og ingen af dem ville ha den ind. De sagde begge at den havde en meget lille chance for at overleve, men forklarede hvordan jeg eventuelt ku fordre den, hvis jeg ikke ville aflive den. Jeg købte mad og en lille sprøjte at fodre med på vej hjem fra arbejde, men havde været væk 6 timer, og desværre var den stakkels fugl død, da jeg kom hjem... Så i har ret, det havde været bedst at aflive den med det samme, jeg håber ikke den har lidt for meget, men den fik i det mindste chancen. En anden gang må vi nok ha fat i en nabo, da jeg stadig ikke tror at hverken jeg selv eller kæresten vil være i stand til at aflive et dyr, med mindre det er kommet meget til skade og tydeligt er ved at dø. Jeg troede virkelig den ku komme sig - men jeg er nok lidt naiv. Og meget glad for dyr.

Kommentér på:
Fugleunge fået halen bidt af.. :-(

Annonce