{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.021 visninger | Oprettet:

hankat og hunkat i forskellig alder? {{forumTopicSubject}}

jeg har en hankilling som hedder Samson på 16 uger som er super kærlig og rolig.

men i søndags fandt vi en lille efterladt killing ude i et cykelskur som var meget mager og pelsen var meget dårlig. vi ringede til dyrenes beskyttelse men de kunne kun tilbyde at aflive hende. da hun er meget kælen valgte vi at tage hende med ind til vores hankat for at give hende lidt mad, vand og varme.
vi ville have fundet et nyt hjem til hende, men vores hankat er super glad for at have fået en legekammerat, selvom han er lidt for voldsom i størrelsen til den lille fandt de ud af det alligevel. han slikker hende og holder øje med hende når han tager hende med på tur udenfor.
er det underligt for en hankat i den alder?

mit spørgsmål er om det vil komme til at gå i længden at have dem sammen? de skal self. begge to neutraliseres men er der stor risiko for at der vil opstå problemer? (:


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hankat og hunkat i forskellig alder?
  • #1   23. aug 2012 Nej tror ikke det er underligt, din hankat er bare super glad for at du er kommet med en legekammerat til ham.
    Problemer skulle der ikke være nogle af hvis du sørger for at neutralisere dem begge inden de bliver kønsmodne, faktisk kan du gøre det så snart de vejer over 2 kilo.
    Min søster har en af hver køn og de går fint i spænd, der bliver selvfølge slåsset lidt, men det er jo leg og dominans, det er lige meget om de er af hver sit køn eller samme køn, så slås de jo i al venskablighed smiley


  • #2   23. aug 2012 Heldige lille killing, at hun blev fundet af et behjertet menneske, der har en legekammerat/storebror til hende smiley Og heldige storebror også smiley

    Hvis de begge bliver neutraliseret inden kønsmodning, så er alt jo som det skal være smiley

    Hvor gammel er den lille, cirka?


  • #3   23. aug 2012 det lyder super godt, tusind tak (: var også i tvivl om hvornår de kunne neutraliseres men det lyder jo godt at de kan blive det før en af dem bliver kønsmoden.
    ja de slåsser allerede rundt sammen, men det er tydeligt at det er i leg .

    da de er forskellig alder skal de jo også have forskellig mængde foder, er der en god måde at gøre det på? jeg kan ikke rigtig holde øje med om hun spiser af hans skål når jeg er på arbejde :s


  • #4   23. aug 2012 De er så små, så der skal bare være mad i deres skåle hele tiden, du skal ikke afmåle noget, de skal nok spise det de kan og dermed få det de har brug for.

  • #5   23. aug 2012 hun vejer idag 915 gram og ser godt ud så jeg skyder på den lille pige er en små 8 uger (:

  • #6   23. aug 2012 okay, det lyder nemt nok,....men hun hakker maden i sig til skålen er tom og hendes mave er helt udspilet, men er det noget hun vænner sig af med når hun opdager hun altid har adgang til mad?

  • #7   23. aug 2012 De kan neutraliseres fra 12 ugers alderen (men mange dyrlæger vil vente til de vejer 2 kilo).

    De behøver ikke forskelligt foder. Tænk på at killingefoder og babykillingefoder og seniorfoder og siameserfoder og perserfoder osv. osv er en forholdsvis ny opfindelse.
    Giv dem begge vådfoder eller kød - gerne flere gang dagligt, og så lad altid noget tørfoder af en god kvalitet stå fremme døgnet rundt, så de kan spise efter behov. Evt. kan du blande killingefoder og voksenfoder et stykke tid.

    Der er masser af tråde om foder (nå ja også om neutralisering) så du kan evt. søge i forum.


  • #8   23. aug 2012 Tja det er nok meget godt skudt, så når hun er omkring 12 - 16 uger så kan du neutralisere dem begge, nogle dyrlæger giver rabat ved 2 katte på samme tid.

  • #9   23. aug 2012 Sandsynligvis holder hun op med at grovæde med tiden, når hun finder ud af at der altid er mad nok.

  • #10   23. aug 2012 Hun har jo nok sultet et stykke tid, så derfor skynder hun sig at spise for at ingen skal tage det fra hende, når først hun finder ud af at der kommer mere hele tiden så slapper hun af, men hold lige3 øje med hende de første par dage så hun ikke får forspist sig, og det lille pus får ondt i maven.

  • #12   23. aug 2012 okay, det vil jeg gøre, de får begge Arion tørfoder til killinger og lidt vådfoder ved siden af. tusind tak for svarene, det var super rart at finde ud af vi kan beholde den lille kælepot (:

  • #13   23. aug 2012 Velbekomme og held og lykke med de 2 misser..

  • #14   23. aug 2012 tror ikke det bliver et problem han spiser det hele, han er heldigvis god til at dele (: men vil helt klart taget rådet til mig om at lade madet stå hele dagen og så bare holde lidt øje med den lille pige (:


  • #16   23. aug 2012 Joh felis men fik jeg at vide at jeg kun kunne få hjælp til aflivning så handlede jeg skisme ligesom Linda straf eller ej. smiley

  • #17   23. aug 2012 hvorfor er det ulovligt da? o.O det vidste jeg faktisk ikke må jeg indrømme......ikke fordi det ændre på at hun stadig bliver her, men det undre mig stadig :s

  • #18   23. aug 2012 Der er en lov om at killinger skal være 12 uger, du kan læse den her:

    Bekendtgørelse om overdragelse af kattekillinger

    I medfør af § 11, stk. 1, og § 28, stk. 5, i dyreværnsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1343 af 4. december 2007, som ændret ved lov nr. 499 og 500 af 12. juni 2009, fastsættes følgende:

    § 1. Med bøde straffes den, der sælger eller på anden måde overdrager eller køber eller på anden måde erhverver kattekillinger, hvis levering af kattekillingerne sker, inden de er 12 uger gamle. På samme måde straffes den, der fra udlandet indfører kattekillinger, der er under 12 uger gamle.

    Stk. 2. Reglen i stk. 1 finder ikke anvendelse, når der er tale om en samlet overdragelse, erhvervelse eller indførsel af moderdyr og killinger, eller når moderløse killinger indleveres til dyreinternater eller overdrages til en ammekat.

    § 2. Justitsministeriet kan meddele dispensation fra denne bekendtgørelse, hvis hensynet til moderdyrets og killingernes velfærd taler for det. Dispensationen kan gøres betinget af nærmere angivne vilkår.

    § 3. Bekendtgørelsen træder i kraft den 15. november 2009.

    Justitsministeriet, den 29. oktober 2009

    Brian Mikkelsen


  • #19   23. aug 2012 >Tror det kommer helt an på situationen kattens værn skriver følgende :

    Er der tale om helt små killinger, der ikke kan klare sig uden deres mor, kan man ringe til Kattens Værn og træffe aftale om at tage killingerne til dyrlægen for Kattens Værns regning. Man skal kontakte Kattens Værn først.

    Er der tale om større killinger kan man kontakte katteinternaterne, hvis man ikke har mulighed for selv at tage dem til sig.


  • Louise S
    Louise S Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 2 Svar: 3
    #21   23. aug 2012 Vær opmærksom på at hendes mave kan være udspilet pga orm, især hvis hun samtidig har uorden i maven er det meget sandsynligt med orm, det kan også have betydning for hendes forslugenhed ud over at de fleste killinger nu plejer at være temmelig forslugende når der serveres guf mad smiley

    Lige så hvis den har orm kan den faktisk sagtens være noget ældre end du tror, for de satans orm tyv stjæler næringen fra katten, for en lille killing kan det sænke dens udvikling at have orm især hvis den har mange, for så vokser den ikke som den skal, men bliver lille og tynd og forhutlet i pelsen... så pas på ikke at lade dig snyde, en 12 ugers kat kan sagtens veje 900 g udelukkende fordi den har orm.

    Noget andet er så at vores han på 4 år, har taget ekstrem godt imod den lille Trille, han har ikke været til at drive til leg, i flere år, men det skal jeg s... love for der bliver rodet bod på nu, han har liiige skulle find ud hvor vildsom han kunne være, først var han FOR blid så lidt for stor/tung/kloset (klart han vejer 9 kg... husk han er halv MCO, hun vejer 1, når han så vælter over hende i leg, det store drøv *gg*) men nu er han ved at have fanget hvor meget hun kan tåle.

    Han er heller ikke den der går og snakker (ikke miave men katte hygge snakke lyde) faktisk har jeg aldrig før hørt ham gøre det, det gør han nu, tit snakker han til Trille og nærmest siger kom med mig, kom med denne vej, og så følger han hende ud i haven, hvor han så ligger sig højt og holder øje med hende.

    Han er blevet næsten helt hunkats agtig, han deler også mad især guf-mad Trille får først, når hun går spiser han, eller også tager han tørkost mens han venter, lige som gerne lader hende ligge ved sig mens han spinder naturligvis, dog slikker han ikke, jeg har set ham forsøge nogle gange, men han virker utrolig usikker, men mon ikke det kommer *ss*

    Så jo hankatte kan godt finde på at lege "mor" og have en utrolig feminin side, selv dem der ellers har respekten i hele katte-nabolaget, kun min venindes katte (genbo til os) acceptere han, men det er så fordi hun fodrer alle naboens katte uden for, vil han have af det er han jo nød til at indordne sig, eller ser det 3 mod en, og ind i mellem kommer der altså også guf, sååå *gg*

    Nå men det var mere de orm der...


  • #22   23. aug 2012 "større kilinger" kan vel også være kilinger på 13-14 uger....

    Og nu nok om det. Jeg synes kun det er glædeligt, når en nødstedt 8-ugers killing får et hjem, hvor der er anden kat smiley Så heldig er det desværre langt fra alle killinger der er.

    Synes dog det er en lille størrelse at have til at gå på tur udenfor - især hvis det er boligbyggeri, hvor der er risiko for, at nogen snupper en lille sød killing med ind. Jeg ville nok selv kunne finde på at bringe en så lille fritløbende killing til internat, fordi jeg ville tænke at den måske var blevet væk hjemmefra. (kan jo også være denne her er, men så må der vel være efterlysningsopslag i området).

    Og Linda - Når de bliver neutraliseret, så husk endelig også at få dem øremærket. smiley


  • #23   23. aug 2012 Felis* som den katte elsker du er så skal du ikke bilde mig ind at du vil aflevere en lille killing til sikker aflivning hvis du selv har mulighed for at tage dig af den?
    Det tror jeg ikke der er ret mange der vil gøre og så er det lige meget om det er ulovligt eller ej...kan man tilbyde den lille et dejligt kærligt og blivende hjem eller en aflivning så er valget nok ikke så svært.....


  • #24   23. aug 2012 okay, troede kun det gjaldt når man tog imod en killing og ikke hvis man fandt en lille hittekilling det med de 12 uger (: -vil helt klart få tjekket op på om hun har orm, så hun hurtigt kan komme af med dem hvis det er det.
    tak for forklaringen, troede at det var fordi jeg havde taget hende ind og ikke problemet med hendes alder der var ulovligt, hvilket var derfor det undrede mig så meget (:

    hun kommer kun med på tur ud på græsset foran havedøren hvor jeg også holder øje med dem hele tiden da der har listet en hankat rundt derude før som har prøvet at "kidnappe" Samson (:


Kommentér på:
hankat og hunkat i forskellig alder?

Annonce