{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.190 visninger | Oprettet:

Debat - Teenagemødre {{forumTopicSubject}}

Hvert år bliver omkring 2.700 teenagepiger i Danmark gravide. Cirka to tredjedele vælger at få en abort, mens resten gennemfører graviditeten og bliver teenagemødre. På verdensplan er tallet 13 millioner. Antallet af teenagemødre har været faldende i Danmark siden midten af 1960'erne, blandt andet på grund af adgangen til prævention og fri abort. Mange af de unge mødre har problemer med at klare det store ansvar for et lille barn. Andre oplever, at det især er omverdenens mistillid, der gør det vanskeligt for dem at finde sig til rette i rollen som mor.

<b>Trendy teenagemødre hitter i USA
</b>Flere og flere unge piger i USA får børn. Tendensen kan komme til Danmark, mener forsker.

<b>Hun er ung, hun er smuk, og så er hun selvfølgelig mor.

</b>Happy-ending historier om gravide teenagere, der fravælger aborten og tager moderskabet i strakt arm, fylder mediebilledet i USA.

Glamour-billedet af de unge mødre får flere amerikanske teenagere til at vælge barn frem for abort. Og hvis de danske medier begynder at fortælle de samme historier, kan det være med til at påvirke unge i Danmark og deres holdninger til abort og teenage-fødsler, mener forskeren, Christa Lykke Christensen.

Fødselsraten blandt danske unge har ligget stabilt siden 2002 efter mange års fald, og opgørelser fra Sundhedsstyrelsen viser, at kun omkring hver tredje teenager vælger at få barnet frem for abort.

Kilder Politikken, Berlingske, DR og SexogSamfund

Hvad mener i - er det børn der får børn ? eller er det helt i orden, at 13,14 og 15 årige får børn og mener i, at så unge mennesker kan klare forældrerollen ligeså godt, som hvis de havde været 23 eller 27?



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Debat - Teenagemødre
  • #1   14. mar 2009 jeg syntes at man beggynder for tidlig men sex og det er for mange der bliver gravide de skulle nu tage og passe på med at blive det for de ødlægge jo deres ungdom jeg vil godt nok være ked af hvis min pige der snart kommer til verden kom om 13-15 år sage at hun skulle have sit første barn

  • #2   14. mar 2009 <i><b> Jeg mener at 13,14, 15 år er alt for tidligt. 17 er osse for tidligt. men bedre end 13. hvis jeg blev gravid nu selvom jeg er på p-piller ville jeg ikke få foretaget en abort. Jeg vil være ung mor, men det er ikk sådan at vi vil prøve på det endnu .

  • #3   14. mar 2009 Nu er 13 år forholdsvis ekstremt og der er da heldigvis ikke mange der bliver forældre som så unge. Synes også det er for tidligt de begynder at dyrke sex..

    Til gengæld synes jeg det er rigtig flot gjort af de (læs noget ældre) unge, som vælger at tage det ansvar det er, at få barnet. Synes det er synd at vi altid kun skal høre om dem, der ikke kan klare det, for der er masser af unge mødre som gør det rigtig godt!


  • #4   15. mar 2009 Jeg syntes det er trist så unge piger skifter dukkerne ud med børn.. Jeg tror ikke hverken 13 eller 15 årige piger er voksne nok til det ansvar der flytter med. De skal have hjælp fra alle sider.
    Ikke at jeg ville tvinge mine piger til abort, hvis de var blevet gravide som 15 årige, jeg ville virkelig tale med dem om det hele, og lade dem tage beslutningen selv.
    Jeg blev også mor som 20 årig og det var planlagt og jeg har aldrig fortrudt et sek. smiley


  • #5   15. mar 2009 Jeg har det jo tæt inde på livet , min kærestes datter blev gravid som 16 årig , hun boede hos moderen som mere eller mindre smed hende ud da hun ikke ville have abort, så hun er flyttet ind hos os . Hun skal føde til juli og er da blevet 17 år nu , men stadig syntes jeg det er for tidligt , men vi vil bakke hende op og prøve at sørge for at den lille dreng hun venter får den bedste start på livet.
    Jeg fik også selv mit første barn kort før jeg blev 21 og har heller aldrig fortrudt , havde det motto at jeg ville være ung med mine børn dengang
    smiley


  • #6   16. mar 2009 Ja Anette du har det jo tættere inde på livet end os:)
    Jeg syntes stadig både 16 og 17 årig er for ung, men man kan heller ikke tvinge en 16 årig pige til abort ved, at smide hende ud, som moren gjorde. Det er godt I støtter op omkring hende:)


  • #7   16. mar 2009 Lotte J: Hvorfor er 17 år for ungt, men 20 år er okay? Afhængig af hvilken pige vi snakker om, kan en 17-årig være langt foran en på 20 år i ansvarlighed og modenhed, så det synes jeg ikke man kan generalisere.

    Jeg synes absolut ikke det er så forfærdeligt at de vælger deres barn frem for aborten, det ville da kun glæde mig, hvis de unge fik en anden indstilling til abort, så det kun var noget man valgte i yderste nødstilfælde og efter meget store overvejelser. Og så skal det ikke være forældrenes valg, hvorvidt pigen vil have abort, de skulle hellere tage at støtte hende istedet for. Respekt for dig Anette C, at I støtter hende i det.

    Desuden er der andre muligheder end abort, hvis man ikke har lyst til at tage sig af et barn lige nu og her. Adoption er en mulighed, som sjældent bruges herhjemme. fordi vi bare er vant til at smide vores børn ud, hvis vi ikke selv vil have dem. Hvorfor ikke give barnet en chance og desuden give nogle barnløse forældre muligheden for at få et barn? Jeg synes det er så tragiske at der i Danmark foretages 40 aborter dagligt, det er 40 børn som aldrig får en chance for livet, og samtidigt er der masser af barnløse par i Danmark, som har været parate til at blive forældre i flere år, men som bare ikke kan.. Det giver ikke mening for mig.

    Hvorfor er et barn på 4 uger mindre værd end et på 12 uger? Vi er blevet så vant til at abort er "en ret" at vi slet ikke stiller spørgsmålstegn ved den længere. De som mener at et barn under 12 uger ikke er andet end nogle celler som tilfældigvis er smeltet sammen, skulle efter min mening granske noget mere i fysiologien omkring fostrets udvikling..


  • #8   16. mar 2009 Mille og... Ja en 17 årig kan være mere moden end en 20 årig enig, men det er desværre sjældent.. men det sker, så ingen generalisering.
    Jeg tror de fleste vælger abort fremfor adoption pga det er hårdt følelsesmæssigt; føde et barn og give det væk, vide resten af livet det eksisterer et sted derude... Bare mine tanker. Men ellers ville jeg også ønske, at flere der ikke kunne få børn kunne få et barn, der måske skulle have været en abort.
    Som du kan se i det jeg skrev; skriver jeg det er flot af Anette at stille sig op til hendes stedbarn fremfor moren der ville tvinge abort igennem, imod pigens vilje.
    Jeg vil nu altid gå ind for kvinders selvbestemmelse ang abort.


  • #9   16. mar 2009 Så abort giver ikke nogle følelsesmæssige problemer? Jeg ville nu have dårlig samittighed over at have slået mit eget barn ihjel, og det ville nok især komme til udtryk den dag jeg stod med et barn som jeg selv havde valgt at få, fordi nu passede det ind i mine planer..

    Og desuden har man altid lov til at fortryde, der er ikke nogen der kan tvinge dig til at bortadobtere, hvis du i sidste øjeblik ønsker at beholde dit barn. Så det synes jeg nu ikke er holdbart..


  • #10   16. mar 2009 Jeg mener at alle kvinder selv har ret til at bestemme hvad de ønsker at "udsætte" deres krop for - derfor går jeg fuldt ind for abort. Jeg vil også selv have retten til at vælge om jeg er klar eller ikke klar. Jeg går ikke ind for at nogle vælger at bruge abort som prævention - dvs får abort op til flere gange. Men hvis en pige på 17 - 19 bliver gravid og ikke ønsker barnet, så fred være med det. Det er hendes liv og hendes krop.

    Jeg synes der er meget forskel på om en pige på 20 - 22 bliver gravid og så en på 15- 17 år der bliver gravid. Meget af det handler selvfølgelig om modenhed, men når man er 15 er man ikke moden og det er man heller ikke når man er 17 - der er forskel på at være klar til at tage et ansvar for et barn og så være "moden af sin alder". For det er jo det vi ofte ser - det betyder ikke at en på 17 er lige så moden som en på 20, det betyder bare at i forhold til de jævnalderne, er mere moden.

    Derudover så mener jeg, at en pige på 15 eller 17 også har retten til selv at bestemme om de føler sig klar til at blive mor på fuldtid - igen så er det deres valg og ikke andres. Det betyder heller ikke, at fordi man er 17 år og mor, at ens liv er dømt til at gå galt, men oddsene er bedre hvis hun var 25 feks. Pga modenhed, uddannelse, civilstatus osv.

    Og lige mht at bortadoption, så mener jeg at Lotte har ret. Det er alt for hårdt at bortgive sit barn, nok derfor at det ikke særlig brugt herhjemme. Man kan mene hvad man vil, men at få et barn fjernet når det er 12 uger, er altså langt fra det samme som at opgive det når det er født. Tror også at de piger som mister deres barn i tidlig graviditet synes det er hårdt at miste, men tror de fleste vil mene at det er hårdere at miste et barn på 9 mdr. Så der er nu meget stor forskel.


  • #11   16. mar 2009 Jo abort giver bestemt følelsesmæssige problemer, men at bortadoptere tror jeg giver flere.
    Syntes denne diskution er svær nu, fordi der kommer for meget følelsesmæssigt ind i det.
    Jeg vil aldrig bebrejde en person der har valgt abort, men jeg vil bebrejde en person, der er så umoden, at abort eller fortrydelsespillen er hendes prævention.
    Generelt tror jeg dette er meget forskelligt fra person til person, hvordan man har det med abort/bortadoption. Det er et barsk emne, og man skal passe på ikke, at ramme nogle der har det skidt i forvejen.


  • #12   16. mar 2009 Ja det har du fuldstændig ret i, Lotte! Det er nemlig et meget svært emne at diskutere. For de fleste af dem som enten vælger abort eller graviditet har jo tænkt over det- tror det er de færreste piger, som "bare" lige får et barn eller "bare" lige får en abort. Nogle gange er det også mere ansvarligt at nogle får en abort, fordi de ikke har noget at tilbyde det kommende barn. Har veninde som blev gravid da hun var 18 - hun tænkte meget over det, men besluttede sig for ikke at få det - for det første fordi hun ikke kendte faren særlig godt og for det andet, havde hun ikke mulighed for selv at forsørge sit barn.

    Så man skal måske også tænke på, at de piger som vælger abort, faktisk tager et meget svært valg og at det aldrig er nemt at få gjort. Dem der bruger det som prævention er jo heldigvis en lille del.


  • #13   16. mar 2009 Ja jeg håber bestemt også at dem der bruger det som prævention er en meget lille del....
    Det er nemlig tunge og svære beslutninger ang abort og bortadoption:(


  • #14   16. mar 2009 Nu skriver jeg et lidt hårdt indlæg og det er udfra de samtaler jeg har haft med "vores unge mor".
    Det viser sig at 3 fra den 12 personers omgangskreds hun havde er blevet gravid på næsten det samme tidspunkt . Så klart jeg spørger hende om ingen af dem brugte prævention , et skuldertræk, jamen for pokker siger jeg så , i ved jo i kan blive gravid , igen et skuldertræk. Det tyder jo på en vis ligegyldighed og umodenhed. Faderen til hendes barn er stadig kun 16 år, nu kan hænge på det barn de næste 18 år . Nogen gange spørger jeg mig selv om det er forældrene der svigter , for mit eget vedkommende gik jeg med mine piger til læge da de blev og fik P-Piller til dem og pointerede kraftigt at der også skulle bruges kondom.
    Jeg har lidt af en følelse at de sover med hvem som helst og ikke tænker på kønssygdomme.
    Jeg ved godt jeg genraliserer nu , men jeg har kun det at have det i som pigen fortæller


  • #15   16. mar 2009 Det var desværre også min fornemmelse... bemærk kun fornemmelse, at nogen unge desværre ikke tager det så seriøst om de bliver gravide eller ej.. desværre, og det var også det jeg frygtede, at udviklingen havde taget den retnng.

  • #16   17. mar 2009 Christina du har også grund til, at være stolt af dig selv, at du klarede dig så godt alene:)
    Jeg havde en mand, men det var ikke fordi han hjalp til med noget, hverke børn rengøring eller tøjvask. Børnene tog han sig dog lidt af, men mest hvis de ikke græd og var ny skiftet....og ikke om natten.. såh kunne nu godt have undværet ham.


  • #17   17. mar 2009 Tager også hatten af for de kvinder som klare det hele selv - det er sgu hårdt arbejde at være alenemor. Og heldigvis er klicheerne om, at alenemødre klare det dårligere end andre ved at være væk. Det er jo så normalt idag. Selvfølgelig er det da bedst hvis børn har begge deres forældre ved deres siden hele tiden, men hvis de ikke har gør det dem ikke automatisk til "dårlige" børn eller mere " adfærdsvanskelige".

    Synes måske at de ord burde bruges mere om deres forældre, for ofte er det deres skyld, at deres børn ikke fungere ordentligt. Og bemærk at jeg skrev "ofte" og ikke altid :o)

    Det er også hårdt at være mor, selvom man har en mand - ligesom du skriver Lotte. Det er måske endda værre, fordi man næsten er tvunget til, at tage alle beslutninger i fællesskab, selvom det kun er den ene der gør alt "arbejdet".

    Jeg vil gerne have børn - og gerne nogle stykker - inshalla ( arabisk = hvis Gud vil) og selvom jeg var alene ville jeg stadig beholde barnet. Føler mig voksen nok og moden nok til at tage ansvaret for et barn. Og mener ikke at jeg kan forsvare det, at skulle have en abort når jeg er 27 år. Mener at man i den alder bør vide, hvilke konsekvenser ubeskyttet sex fører med sig eller bare sex :o)

    Men det er jo bare min mening ;o)


  • #18   18. mar 2009 Christina, ja at have en far til børnene der ikke deltager i ret meget, føles faktisk som et ekstra barn... men det klarede jeg da også:)
    Det er godt du har din mor til, at hjælpe til og være noget for børnene:)
    Jeanette jeg tror også du bliver en super dejlig og kærlig mor til et par børn, vi håber og tror på det:)


Kommentér på:
Debat - Teenagemødre

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce