{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.854 visninger | Oprettet:

Ny spiseforstyrrelse: Ortoreksi {{forumTopicSubject}}

<b>Måske tror du, at du ikke kan være for sund, men det kan du - Ortoreksi er en besættelse af "sunde" kostvaner.

Eks på daglig kost hos personer med Ortoreksi:

Morgen:</b> Yoghurt med pære og banan og en smule cornflakes.

<b>Frokost:</b> Riskager eller knækbrød med minimummængde af gær og hvede.

<b>Eftermiddag:</b> En banan.

<b>Aften:</b> Ris, grøntsager og hvidt kød som kylling eller fisk. Aldrig rødt kød.

<b>Diætisten mener:
</b>Der er tale om svær fejlernæring og underernæring, som kan give kroniske skader på de vitale organer. Kosten er en syg opfattelse af sundhed kombineret med overdrevet kontrol. Den mangler variation og er faretruende lav i vitaminer, kalorier, fedt og kulhydrat fra mælk, brød og gryn.
<i>Citat fra Maiken Bech, Klinisk diætist.

</i>Som ved anoreksi, bulimi og overspisning er maden en så stor besættelse, at det hindrer patienten i at føre et normalt liv. Men hvor anorektikeren og bulimikeren er fokuseret på mængden af mad, er ortorektikeren fokuseret på madens kvalitet. Ortorektikeren begynder at danne sig sit eget billede af, hvad der er sundt og laver sine egne diæter, regler og ritualer.

Ortorektikeren er ikke decideret bange for at blive fed og ønsker ikke at være specielt tynd - hun vil bare gerne spise sundt. Så selvom ortoreksi og anoreksi udefra kan ligne hinanden, så er det ikke det samme, fordi der ligger forskellige ønsker og forskellig motivation, bag ønsket om at kontrollere maden.

Der er som oftest grund til bekymring af psykologisk karakter frem for fysisk, når der er tale om ortoreksi. Men i nogle tilfælde kan der forekomme voldsomme vægttab og risiko for, at det udvikler sig til anoreksi.

Ortoreksi rammer som oftest voksne mellem 20 og 40 år. En italiensk undersøgelse viste i 2004, at 7% af en gruppe på 404 personer havde ortoreksi. Den viste interessant nok også, at der var en større forekomst hos mænd og personer med en lavere uddannelse, hvilket modsiger den alment kendte viden om spiseforstyrrelser.

<b>10 tegn på Ortoreksi:
</b><i>Kan du svare ja, til halvdelen af disse spørgsmål, er du i fare for at få eller lider allerede af Ortoreksi.

</i>Bruger du mere end tre timer om dagen på at tænke på sund kost?

Planlægger du din mad til imorgen?

Er du mere optaget af indholdet i det du spiser, end fornøjelsen af at spise det?

Har du oplevet, at efterhånden som du bliver mere tilfreds med din diæt, bliver din livskvalitet ringere?

Bliver din diæt hele tiden mere striks?

Fravælger du oplevelser med mad, du tidligere har nydt?

Føler du mere selvværd, når du spiser sundt, og ser du ned på folk, som ikke spiser sundt?

Føler du skyld, når du spiser mad, du kan lide, men som ikke er en del af din diæt?

Når du spiser det, du har planlagt, føler du så en fredfyldt fornemmelse af total kontrol?

<b>Har du regler for, hvad du må spise?

Ja, jeg spiser ikke kulhydrater - ris, pasta, brød, kartofler osv.

Ja, jeg spiser ikke slik, chokolade, kage osv.

Ja, jeg spiser ikke rødt kød.

Nej, jeg spiser, hvad jeg lyst til.

Kilder. Sakset fra Sundhedsguiden, Wikipedia og LMS.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny spiseforstyrrelse: Ortoreksi
Kommentér på:
Ny spiseforstyrrelse: Ortoreksi

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce