{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.397 visninger | Oprettet:

OBS! {{forumTopicSubject}}

Nu har vi siddet nogle stykker og prøvet at "definere" nogle af nedenstående ting - og for lige at gøre helt klart hvad de enkelte ting egentlig bruges til, har jeg valgt at oprette en tråd, for at gøre jeres viden lidt "større" hehe

<b>Stearinlys:
</b>Stearin er en vegetabilsk ester som især anvendes i stearinlys. Det har formlen C17H35COOH.
Paraffin er et generelt navn på alkaner med den kemiske formel CnH2n+2, som er på flydende eller voksagtig form. Paraffin udvindes af mineralsk olie og er uden smag og lugt.

Paraffin anvendes bl.a. i skocreme, kosmetik og lægemidler. Gammeldags lys kan støbes af paraffin alene eller af en blanding med stearin og/eller bivoks o.a. Paraffin benyttes ofte til at forsegle skorpen på ost. Da smeltepunktet er relativt lavt, bruges paraffin også til at behandle træmederne på en kælk eller slæde, så de glider lettere.

<b>Karamel:
</b>Karamel er en mørkebrun, klar masse, der fremstilles ved at opvarme sukker til ca. 170°C.
Vandige karamelopløsninger anvendes som farvestoffer til mad (fx. "kulør").

Karamel med en let branket smag anvendes ved produktion af karameller (som fx. flødekarameller og chokoladekarameller).

Karameller fremstilles ved opvarmning af sukker, glukose, mælk, smør, chokolade med mere, og endvidere tilføjes forskellige smagsstoffer.

<b>Chokolade:
</b>Chokolade er et næringsmiddel, der består af kakaopulver, kakaofedt og sukker. Sojalecitin tilsættes som emulgator. Chokolade er meget næringsrig og velsmagende, og den har en opkvikkende og stimulerende virkning. Derfor er det blevet en af de mest populære typer slik i den vestlige verden.

Chokoladen kan inddeles i mørk, lys og hvid. Farven bestemmes af indholdet af hhv. kakaotørstof og kakaosmør. Hvid chokolade har intet indhold af kakaotørstof, mens nogle af de mørkeste chokolader har er indhold på ca. 85-99% kakao.

Og så kan chokolade smeltes, så det bliver til chokoladesovs :o)

<b>Fjer:
</b>Fjer er horndannelse, der hos fugle danner kroppens karakteristiske beklædning, betragtes som en videreudvikling af krybdyrenes skæl. De fleste fugle har flere forskellige slags fjer, nogle som isolation, nogle til at styre med osv.

Forskellige slags fjer:

Dun
Dækfjer
Trådfjer
Konturfjer
Svingfjer
Styrefjer
Fjerene skiftes ved fældning, som alt efter art, køn og alder sker én til flere gange årlig.

Så nu har jeg redegjort lidt for, hvad ovenstående ting er hehe

Honningen har jeg lavet en tråd om, så det gider jeg ikke skrive om igen - desuden var det jo den tråd der fik mig til at lave denne her hehe



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  OBS!
Kommentér på:
OBS!

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce