{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.295 visninger | Oprettet:

Generelt og overordnet om råfodring {{forumTopicSubject}}

Rilou spurgte om noget vigtigt i en anden tråd: Hvordan gør man helt generelt, når man råfodrer katte? Jeg tøvede med at svare på det, da jeg ikke besidder hele Sandheden eller på nogen måde er en guru. Derudover er jeg ikke uddannet indenfor området, men har mine egne erfaringer, er kildekritisk og elsker at nørde rundt. Så her kommer nogle helt generelle retningslinier, som har virket for mig (og Diego).

1) Overgang. Faste:
Man kan ikke sammenligne katte og hunde mht. overgangen til råfodring, da fysiologien er meget forskellig. Normalt anbefales det at faste en hund inden den får råt, mens det ikke er tilfældet med katte.

Tørkostkatte og/eller overvægtige katte må ikke fastes, da de kan udvikle Hepatic Lipidosis (fed lever). Det er en sygdom som kun katte kan få. Det er altså ikke korrekt, som det hævdes i den anden gruppe, at katte bør fastes. Jeg skrev et indlæg om det derinde, men det blev slettet, så her kommer det igen. Hepatic Lipidosis ved tørkostkatte forårsages af en overdreven transport af fedt til leveren ved sult/faste. Dvs. fedtet transporteres til leveren og udskilles igen i en anden form. Problemet er, at leveren ikke kan nå at udskille fedtet i samme tempo som det kommer ind. Det kan resultere i leversvigt og er ikke risikoen værd.

Derfor: En tørkostkat må ikke fastes og især ikke, hvis den er overvægtig.

2) Tilvænning. Det stædige møgkræ:
Hvis en kat hele livet har fået tørkost, forbinder den de smagsforstærkere der er i pillerne med mad. Ligesom et barn opvokset på Happy Meals vil forbinde McD med mad. Derfor kiggede Diego åndssvagt på mig, da jeg første gang servede råt for ham og nægtede at spise det.

Jeg købte noget tun i vand, noget krappe og noget kattemad på dåse, da han er vant til det som noget ekstra lækkert (det er iøvrigt ikke billigt at fodre sin kat med krappe *SS*). Det blandede jeg så med det rå. Herefter puttede jeg mindre og mindre kattemad i indtil han kun spiste råt. Visse kødtyper er mindre populære end andre og i de tilfælde drysser jeg naturlig gluckosamin over. Det er knuste skaldyr og har derfor en god lugt af netop skaldyr. Derudover er det godt mod gigt.

3)Den lattermilde. Viden og myter:
Jeg har læst, at katte er omnivorer, at katte har samme ernæringsmæssige behov som hunde, at katte udelukkende bør spise fisk, at katte ikke kan tåle råt kød. Alt sammen udsagn jeg har læst på enten private hjemmesider eller hørt fra forhandlere, der sælger tørkost. Derfor: Hvis jeg får et råd fra én der kan tjene penge på det, er jeg mere skeptisk end normalt. Et udsagn bliver ikke mere sandt af at det er en forhandler der siger det, eller hvis det bliver gentaget tilstrækkeligt mange gange.

Den bedste er en forhandler, der på sin hjemmeside anbefalede at blande råt kun med det mærke tørkost hun tilfældigvis også solgte. På samme tørkostfabrikants hjemmeside blev det kraftigt frarådet. Så blev jeg lidt skeptisk.

Derfor foretrækker jeg information fra fagfolk, der ikke skal tjene penge på det eller indlæg/artikler med kildeangivelse + selvfølgelig sund fornuft.

4) Dosering og menuer:
Det fortjener en tråd for sig at anvise dosering. Dog findes der masser af menuer til katte på nettet, men jeg foretrækker at fodre forskelligt hver dag. Personligt prioterer jeg afveksling højt og sørger generelt for, at han får mange forskellige kød- og indvoldstyper der ikke er varmebehandlet.

Derfor:

1) Katte er ikke som hunde. Dvs. ingen faste, men en blød overgang.

2) Det kræver tålmodighed. Væn katten til at forbinde råt med mad.

3) Vær skeptisk, søg viden (dokumentation) og brug den sunde fornuft.

Min kilde er www.catinfo.org og eventuelle uddybende kommentarer er velkomne.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Generelt og overordnet om råfodring
  • #1   21. maj 2009 Tak, Diego smiley

    Jeg har lagt mærke til at mange råfodrer, og samtidig har tørt stående, som katten kan spise af. I hundeverden er det strengt frarådet, fordi tørt og råt kommer igennem fordøjelsessystemet med forskellige hastigheder, og derfor kan lave propper i systemet (som jeg lige husker det).

    Dette gælder så ikke for katte?


  • #2   21. maj 2009 Rilou: Jeg ved det helt ærligt ikke, men jeg tror det.

    For at være på den sikre side, har jeg helt droppet tørkost og brugte dåsemad istedet i overgangsfasen.


  • #3   21. maj 2009 Ah ha, det var jo også en idé! Smart, Diego.

    Hvordan fodrer du egentlig? Jeg kunne godt li' se en eventyrlysten killing slæbe sit kød rundt i hele lejligheden, for at ende med at dræbe det på sofaen :-|


  • #4   21. maj 2009 Sjovt nok slæber han ikke så meget rundt på det, men der er jo ogsp konkurrence fra min kærestes to katte smiley Vi har sat et flytbart hvalpehegn op i det ene hjørne af køkkenet, så de nøjes med at lægge maden ved siden af skålen og SÅ spise det. Alt det sjove med at vandre rundt med maden foregår ude i haven, så vi har ikke så mange musvitter mere smiley

  • #5   21. maj 2009 tak for det... Det var god info!! smiley

Kommentér på:
Generelt og overordnet om råfodring

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce