{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
347 visninger | Oprettet:

min opgave {{forumTopicSubject}}

jeg er ved at lave en opgave om man skal give de 16. valgret... og jeg skal skrive en tale om er mod det... men mit problem er at jeg er gået i stå med den har du nogle gode ideer?

DET ER JEG HAR SKREVET:kære politiker

Vi er samlet her i dag for at diskutere om vi skal give de 16-årlig valgret.
Som 16-årige er man så småt begyndt at så på egen ben. De skal betale skat og hvis de ikke overholder landets love kan de blive sat i fængsel. De er ikke med til at bestemme hvem statsministeren skal være og det er jo blandt andet fordi nogle af dem er så umodne og urealistiske hvad angår politik. Når jeg siger dette er det selvfølgelig ikke alle de 16-årig som hører til denne gruppe. Nogle er da modne og er klar til at stemme men da dette ikke glæder alle de 16-årig kan det godt bekymre mig lidt. For man unge vil i den alder være ved at ”finde” sig selv og mange ting vil kunne påvirke deres valg fx gruppepres fra sine venner eller fra sin familie. Andre unge vil måske kopiere vennernes stemme for ikke at føle sig udenfor gruppen. De 16-årig er også godt i gang med at afprøve grænser med fx sine forældre og måske hvis barnet ved hvad sine forældre vil stemme og stemmer derfor helt modsat af dem og så er det jo ikke deres rigtige mening som kommer ud. Hvilket er helt forkert.
Mange unge i den alder interesserer sig heller ikke for politik og ved heller ikke så meget om det. Langt de fleste går meget mere op i tøj og alkohol. Når man er 16 år er man jo lige går ud af folkeskolen hvor man selvfølgelig har lært om politik i folkeskolen hvor de 18-årige er i gang med en videreuddannelse eller allerede er ude på arbejdspladsen. De har meget mere erfaring med politik og har med det at gøre næsten hver dag hvorimod de16-årige ikke har så meget erfaring med politik.
De 16-årige har måske sat sig ind i politik, men ellers er de 16-årige alt for useriøse og på mange måder ikke ansvarlige nok til at tage større beslutninger som der også er stor risiko for de ikke er klar over hvilke konsekvenser deres stemme kan medføre.

DER ER MÅSKE STAVEFEJL OG HAR IKKE SAT KOMMA DET ER BARE EN KLADDE...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  min opgave
Kommentér på:
min opgave

Annonce