{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.317 visninger | Oprettet:

Nyt job - hjælp hvordan gør jeg??? {{forumTopicSubject}}

Er simpelthen i noget af et dilemma. Jeg arbejder som pædagogmedhjælper i en børnehave, men er flyttet pr. 1. august og ligger derfor nu og pendler 3 kvarter hver vej smiley
Jeg ville ikke droppe mit job, før jeg havde noget nyt at sætte i stedet. Men nu begynder brevene at dumpe ind ad brevsprækken, og jeg bliver inviteret til diverse jobsamtaler. - Det er jo rigtig skønt, men der er to problemer. Det ene er, at den samtale, jeg har været til i dag var kl. 9.30 - dvs. jeg har måttet 'lyve mig syg' fra arbejde, så jeg kunne tage til samtalen, og det andet problerm er, at de vil ringe og få en reference fra mit nuværende job.. Vi lavede så godt nok den aftale, at de ringer til mig først og giver mig jobbet, og først derefter ringer de til min chef og får referencen. Dvs. jeg mister jo i princippet ikke noget - men jeg har det bare så dårligt over, at min chef og kolleger ikke ved, hvad der foregår, og at jeg er på vej væk. Men på den anden side, synes jeg også, det ville være underligt at skulle fortælle, at man søger nyt job. For hvad så hvis jeg så bliver fyrret? Og ikke når at finde et nyt job, inden jeg skal stoppe på mit gamle.. Har det virkelig dårligt over at have måttet lyve mig syg i dag.. Sagde at jeg havde ondt i maven. - Det havde jeg faktisk - nettop fordi jeg har det dårligt med det, jeg har gang i. Alle siger til mig, at jeg er nødt til at gøre det på denne måde, og at jeg må tænke på mig selv. Sådan er spillet. Men hvad siger I? Har I nogle gode råd til, hvordan og hvornår jeg skal 'sige op' eller i hvert fald fortælle min chef, at jeg er på vej ud?
Jeg har sådan lyst til at skrive en mail til hende og forklare hende det hele.. Men det virker måske også bare lidt plat.

Gode råd ønskes, tak!! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nyt job - hjælp hvordan gør jeg???
  • #1   15. aug 2007 Jeg har altid haft det sådan, at men lige så godt kan være ærlig.. Hvor længe har du været i det job du er i nu? Hvis de fyrer dig,s kal de jo betale løn til dig i noget tid, alt efter hvor længe du har været ansat..

    Hvis du ikke føler du kan være ærlig over for dit nuværende arbejde, og sige du søger noget andet, så må du i det mindste være det over for det nye, og sige du simpelthen er ude og søge uden de ved det, og derfor kan de ikke søge oplysninger om dig hos din nuværende arbejdsgiver..

    Men jeg vil stadig synes at man skal være ærlig fra start.. Så giver du også dit gamle arbejde en god chance for at finde en ny, som kan erstatte dig..

    Ved ikke om du kan redde trådene ud på nuværende tidspunkt..


  • #2   15. aug 2007 Du har inden for de fleste fag ret til en tjeneste fridag når du skal til ny jobsamtale.
    De fleste chefer er ganske forstående for din situation, folk ved da godt du pendler lang osv, så medmindre der er en enormt dårlig ledelse, ja så vil det ikke skabe dårlig stemning hvis du fortæller din chef du leder efter noget andet tættere på. Hun har også tavshedspligt og melder selvfølgelig ikke ud til dine kollegaer at du er på vej væk.

    det værste du kan gøre er at gå og lyve og melde dig syg osv, for i den sidste ende når din gamle chef skal skrive din reference, ja så kan hun jo godt lægge to og to sammen.

    Jeg ved det er en akavet situation, men du får mest ud af at være ærlig, det er jo ingen skam at have lyst til at prøve noget andet vel.
    din chef har formentligt prøvet at stå i samme situation, med mindre hun har været samme sted fra hun blev færdig til nu, men det er de færreste der har det.

    Held og lykke med jobsøgningen.

    P.S. Vær glad over du bliver kaldt til samtale, det er jo fordi du ha noget at byde på ;o)


  • #3   15. aug 2007 Ja, det er rigtignok, at det er godt at være ærlig i langt de fleste tilfælde. Men man skal også passe på, at man ikke er alt for ærlig. For sæt nu de fyrrer mig og ansætter en ny. OG jeg ikke finder noget nyt. Så var det jo dumt at være ærlig. Jeg har været der i et halvt år.
    Jeg har været helt ærlig overfor det nye sted, og derfor lavede vi også den aftale, at de kun ringer til min arbejdsplads, hvis jeg får jobbet, og så er intet jo tabt. Udover at jeg synes, det er en underlig situation, at jeg ikke er den, der fortæller det...


  • #4   15. aug 2007 Heidi-- Nå, ej det med tjeneste fridag vidste jeg slet ikke! Jeg vil straks fortælle min chef det i morgen, det er helt sikkert... Men hvis jeg får dette job, er det jo bare for sent at fortælle det selv først.
    Du har ret i, at de burde kunne forstå det. De er nu også rigtig søde alle sammen, men i sådan en situiation ved man jo aldrig, hvordan folk reagerer.


  • #5   15. aug 2007 Hvis de fyrrer dig fordi du søger nyt job har du lige en sag til fagforeningen, det er der simpelthen ikke nogle steder der tør, det er decideret ulovligt.

    Det eneste kan være at de ikke vil sende dig på kurser etc. når de ved du er på vej væk.


  • #6   15. aug 2007 Jeg ser det sådan her (udfra det du forklarer):

    1. Du gør som du har gjort nu, din chef ville have fyret dig hvis du sagde det, og din nye chef ringer til den gamle, og den gamle har ikke meget pænt at fortælle om dig (= Han er en dårlig chef)

    2. Du går ind og bekender overfor ham at du er nødt til at søge nyt job. Ikke fordi du ikke kan lide hvor du er, men fordi det simpelthen er for langt væk. Du siger du vil fortælle ham undervejs om hvordan det går, og du nok skal overholde din opsigelsesperiode. Du finder et nyt job, som så ringer til din gamle chef og spørger indtil dig, og din gamle chef fortæller alt hvad han kan sige der er godt om dig (= han er en god chef)

    Du må selv vide hvad forhold du har til din chef.. men hvis du allerede er blevet kaldt til samtaler, så ville jeg nu ikke være så nervøs for om jeg fik et job.. Ved ikke hvor længe du er sikret løn i din branche når du har været ansat et halvt år, men det burde du kunne læse et eller andet sted..


  • #7   15. aug 2007 jeg ville nok også vælge at lægge kortene på bordet og give dem en chance for at kunne finde en ny, hvis det bliver aktuelt. Mon ikke de har forståelse for din situation? og måske kan i sammen finde en løsning.
    Det kan gode være jeg er lidt naiv - er først selv færdig med min uddannelse om et år, så har ikke været ude i den virkelige verden endnu smiley


  • #8   15. aug 2007 Hej Mie-Lykke...

    Tillykke med indkaldelserne til jobsamtaler! :o)

    Uanset hvordan du vender og drejer det, er du nødt til at være ærlig mht. til din jobsøgning overfor din nuværende arbejdsplads. Hvis du fortsætter med at lyve og der bliver ringet efter en reference hos din nuværende chef, kan du risikere, at det sted du søger hen, får af vide, at du har løjet... Og så vil de jo ikke ansætte dig!

    Samtidig kan du også risikere, at din nuværende arbejdsplads fyrer dig alligevel, fordi du har løjet dig syg... Og så får du osse et forklaringsproblem i forhold til nye jobsamtaler, hvor de måske vil spørge dig omkring hvorfor du blev fyret.

    Jeg har et par gange søgt nyt arbejde og været ærlig overfor den "gamle" arbejdsplads hver gang... Og jeg er aldrig blevet fyret af den grund.

    Hvis du vælger at være ærlig overfor din nuværende arbejdsplads, hvilket du faktisk skylder dem, så gør det face-to-face og i hvert fald ikke i en mail... Du har nemmere ved at blive tilgivet og få forståelse, hvis du står overfor chefen.

    Pøj pøj med det hele... Ønsker dig det bedste :o)

    Mvh. Rikke


  • #9   15. aug 2007 Det er ikke fordi, jeg ikke har ville være ærlig overfor min arbejdsplads. De fleste samtaler, jeg har været til, har altid ligget om aftenen, så man ikke behøvede at tage fri fra sit nuværende arbejde. Jeg har heller aldrig før prøvet, at der blev ringet efter reference. Så inde i mit hoved så det bare så enkelt ud: Jeg har et job, som jeg beholder indtil jeg finder et nyt, og så siger jeg op, bliver der indtil jeg kan stoppe, og starter så på det nye..

    Synes det her er en meget akavet situation. Men jeg har bestemt mig for at tage toget her kl. 12.05, og så snakker med med hende og fortæller det som det er.


  • #10   15. aug 2007 Men synes I så, at jeg skal fortælle, at jeg ikke var rigtig syg i dag? Eller skal jeg bare nøjes med at fortælle, at jeg havde ondt i maven, fordi jeg er ved at søge nyt job, og ikke har fortalt dem det??

  • #12   15. aug 2007 HVIS hun ringer, så har jeg allerede fået jobbet.... så det bliver ikke noget problem i hvert fald

  • #13   15. aug 2007 du er utrolig heldig med at have så mange jobs tilbud da jeg ingenting kan findne og er mega ked af de.sus

  • #14   15. aug 2007 Sus: Ej, hvor træls. Ja, ved godt, at det er lidt af et luksus-problem. For hvis problemet overhovedet kommer, så er det jo netop fordi, jeg har fået et job, og det er jo egentlig bare super... Men den er svær at greje. For er kun blevet rådet til at gå stille med dørene overfor min chef med, at jeg er på jagt efter et nyt job...
    Sådan noget er mest normalt, at man holder for sig selv.

    Hvilken branche søger du indenfor?
    Det er helt vildt svært at få job i institutionerne i hvert fald...


  • #15   15. aug 2007 butik og handikapp hjælper

  • #16   15. aug 2007 Ej hvor træls. Der er en side på nettet, der hedder onlineannoncer.dk eller sådan noget... Der er der en masse opslag med handicappede, der søger en hjælper,,,,

Kommentér på:
Nyt job - hjælp hvordan gør jeg???

Annonce