{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.322 visninger | Oprettet:

Racer i tankerne {{forumTopicSubject}}

Hej Mislinger smiley

Jeg har nogle racer i mit hoved jeg syntes om.

Ragdoll
British Shorthair
Sibirsk Skovkat
Somali
Tyrkisk Van

Det skal siges at jeg ikke er noget langt nok til at se om der er opdrætter af ovennævnte i DK.

Jeg er også til alm. huskat men syntes at ovenstående ser dejlige ud og lader til at være rolige, legesyge, smukke og nemme katte.

Er der nogen her der har nogle af ovenstående misser?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Racer i tankerne
  • #1   9. sep 2013 Er det bare udseende du er forelsket i? Det er jo VIDT forskellige katte af temperament du nævner smiley
    Skal det være inde eller udekat?
    Men du kan helt sikkert finde alle racer i DK.


  • #2   9. sep 2013 Overvejer du huskatten, men ønsker en racekat og den større sikkerhed indenfor typen af temperament man der får, så kan det være du skal kigge lidt på européen? smiley
    www.eife.dk (min hjemmeside)
    www.europeklubben.dk (special klubben for racen)

    Men du lister en del forskellige racer - måske du skal fortælle hvad der tiltrækker dig ved dem? Ellers så er der jo killingelisten.dk som videre platform til opdrættere af racen, samt en racebeskrivelse - hovedklubberne (f.eks. www.jyrak.dk) har også ofte en beskrivelse og en liste af deres opdrættere smiley

    TUV (tyrkisk van) skal det dog lige nævnes er meget sjælden her i DK, så der kan man skulle væbne sig med tålmodighed, hvis man ønsker sådan en smiley
    Men der er opdrættere af alle de nævnte racer - især briten er den største korthårdsrace i DK smiley


  • #3   9. sep 2013 Jeg er startet med udseende og nogle af dem har jeg set og fået beskrivelse af på tv. Jeg har aldrig set nogle rigtigt.

    Jeg vil gerne have en legesyg, kællen, ikke talende hyggemis.

    Jeg bor i lejlighed (61 kvm) med ca 30 kvm have jeg skal have hegnet ind til katten, hvis boligselskabet godtager det. Den må ikke komme udenfor min grund. Det er forbudt her hvor jeg bor.


  • #4   9. sep 2013 Hej Demise D
    Min faster har sibiriske skovkatte. I starten havde hun to. Så blev den ene aflivet. Nu har hun så en lille ny. Du skal ikke tage indtryk for nært. Selvom en Sphynx virker som en rolig katterace har de en enorm energi. En Siameser virker også så rare og søde, men det er en opmærksomhedskrævende kat. Ved godt at ovennævnte ikke er af nogle af de racer du har interesse for, men de er eksempler. Lav en ordentlig research af racerne. Husk at kigge på din egen livsstil, har du tid til en opmærksomhedkrævende kat? En energisk? Eller skal du bare have en stille og rolig kat? Kig på racerne hos forkellige opdrættere da kombi. af han hun kattene bliver valgt ud fra opdrætters ønsker om hvordan afkommet er og ser ud. Nogle opdrætter disse smukke katte, som måske ikke er ligeså gode i hovedet som en anden opdrætters, men som fungerer optimalt ved udstillinger. Andre har forskellige unoder. Opdragelse og opvækst betyder ligeså meget hos kattene som os, de har bare også nogle gener der skal matche. Jeg ved dog at der i hvert fald er opdrætter af Sibiriske skovkatte i Danmark. Jeg ville til hver en tid selv vælge den Norske skovkat af sind og så kan jeg generelt bare godt lide dens udseende. Nu er jeg også vokset op med denne selvstændige, rolige (og dog opmærksomhedskrævende til en vis grad) race, så kunne ikke forestille mig at have en anden race skal i hvert fald mindst have en Norsk skovkat.;)
    Hilsen Cecilie


  • #5   9. sep 2013 Denise - Jeg vil i øvrigt anbefale dig enten at få to killinger sammen, eller få en voksen, som har bevist at den ikke har brug for andre katte til selskab smiley

  • #6   9. sep 2013 Cecilie. Hvad mener du med dette?:

    "Kig på racerne hos forkellige opdrættere da kombi. af han hun kattene bliver valgt ud fra opdrætters ønsker om hvordan afkommet er og ser ud."

    Eva. Vi må kun have en kat, og jeg hælder bla. derfor at det skal være en ungkat/voksen.


  • #7   9. sep 2013 Denise - Det lyder rigtig fornuftigt! smiley Held og lykke med at finde en. Jeg kan som nævnt kun anbefale at gå forbi killingelisten.dk og kigge på racebeskrivelserne.
    Hvis du kommer fra sjælland, så kan det være den udstilling i Tune d. 28.-29.9. er et besøg værd? Der kan man få et lidt mere personligt indtryk af racerne. Tyrkisk van er der nook ikke, men de fire andre racer plejer at være repræsenteret på udstillinger smiley
    Og så kan man også forsøge at komme i snak med opdrættere om racen, høre deres mening, og måske få lov at komme på et hjemmebesøg og opleve racen smiley



  • #8   9. sep 2013 <i>Jeg vil gerne have en legesyg, kællen, ikke talende hyggemis</i>

    Ikke talende kat, så skal du da nok lige styre uden om den Tyrkiske van og Somali for begge racer er kendt for deres talegaver smiley

    Ragdoll bliver sjældent solgt som ene kat med mindre det er en voksen kat som ikke fungere i flokken..

    Men jeg syntes bestemt at du bør besøge nogle udstillinger, snakke med opdrættere af de racer du påtænker og også besøge opdrættere af racerne så du ser og oplever katten i deres hjem, det er den bedste måde at få det korrekte indtryk af katten og racen på..

    Held og lykke..


  • #9   10. sep 2013 Hej!
    Du kan læse mere om TUV eller TUA (tyrkisk angora) på specielklubbens Ankara Kedi under Felis Danica, hjemmeside www.anakarakedi.dk
    Foto Lelya von Frankenthal DK TUA a
    Evt. kuld på Falster om et par måneder.


    profilbillede
  • #10   10. sep 2013 Mange tak for jeres input og meninger.

    Der er rart i kommer med jeres viden, dajeg er på ukendt grund. smiley


    Heidi. Mis må gerne tale men ikke bare for at høre sig selv. Jeg har fået indtryk af at nogle racekatte ynder at tale.


  • #11   10. sep 2013 Jeg har en Tyrkisk Van killing til salg (han). Du er hjerteligt velkommen til at komme på besøg, så du kan opleve racen i dens vante miljø.

    Når du læser racestandarden for de racer du beskriver, skal du huske at det er generelt og at det kan være meget individuelt for den enkelte kat.
    Jeg har nogle der snakker rigtigt meget og nogen der er knap så vokale. Men der bliver fortalt rigtigt mange "løgnhistorier" i løbet af dagen, her i huset smiley


  • #12   10. sep 2013 Somalien er en smuk og skøn familiekat - og jeg opdrætter dem ikke

  • #13   10. sep 2013 Det jeg mener med: "Kig på racerne hos forkellige opdrættere da kombi. af han hun kattene bliver valgt ud fra opdrætters ønsker om hvordan afkommet er og ser ud."
    Er at man vælger en han og en hun, ud efter hvilket udseende og sind du ønsker at afkommet får, dermed også hvad opdrætter ønsker at få ud af afkommet. Eksempelvis; 1. ønsker man en udstillingskat er det en kat af smukt, racetypisk udseende og derfor bliver sindet sat længere ned i prioriteringslisten. Slf. skal katten kunne håndteres af dommeren, men det ligger ikke højt på prioriteringslisten. 2. Hvis avler ønsker katte som skal passe ind i hjemmene hos de fleste og derfor skal have et godt sind, er første prioriteten sindet, derfor er udseendet længere nede på prioriteringslisten. Du kan dog alligevel være heldig og få en kat med det hele.


  • #14   10. sep 2013 Jeg kender ikke opdrættere som ikke vil opnå begge dele, både udseende men også det gode temperament, selv om en opdrætter udstiller skal de også holde fast i rasens temperament og det er hvad jeg oplever.
    Hvis der gåes på kompromis er det på udseende ikke på sindet, for de fleste opdrættere leder jo efter den næste killing som skal videreføre deres opdræt, og de fleste andre bliver jo til kælekatte, så sind er for hovedparten vigtigst, og udseende og helbred er også vigtige.
    Der er da ikke noget bedre end, at komme til en opdrætter som har flere generationer af skønne katte og nogle stykker på 14-17 år og stadig leger i flokken smiley


  • #15   11. sep 2013 Hvis du udstiller er racetypiske og smukt udseende som er let håndterbar af dommeren. Det er ikke ensbetydende med godt sind. hvis du satser udseendet så er sindet længere nede, prioriterer du sind, er udseende længere nede. Det er simpelthen umuligt at få en 100% racetypisk smuk kat med et 100% godt sind, der vil altid være en fordeling der læner mere mod den ene side end den anden. Opdrætter vil selvfølgelig altid beholde de katte der er bedst til hvad opdrætter, opdrætter til, opdrætter sætter enten størst værdi i udseendet eller i sindet. Jeg har selv været ude hos forskellige opdrættere da vi skulle have ny kat. Måden opdrætter opdrættede på deres værdier og deres opdragelse af kattene.

  • #16   11. sep 2013 Min MCO opdrætter vægtede 1 helbred, 2 sind og 3 udseende, men har da solgt killinger som har klaret sig godt på udstillinger.
    Med hun advarede, at ikke alle var lige smukke og perfekte da hun også brugte Foundation katte.


  • #17   13. sep 2013 Ja, men det er, én avler, du skal sammenligne med andre. Du kan også være ekstremt heldig at få en smuk og racetypiskt bygget som klarer sig godt.

Kommentér på:
Racer i tankerne

Annonce