{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.406 visninger | Oprettet:

Problemer i vores boligforening med herreløse katte hos en beboer. {{forumTopicSubject}}

Jeg er kommet i konflikt med en beboer i vores boligforening omkring nogle herreløse katte. Han har en sød dejlig kastrat som vi alle er glade for. I løbet af det sidste år er først to herreløse kommet til hos ham. Den ene er fertil hvilket man godt kan lugte. I et helt år har jeg bedt ham tage den fertile til dyrlæge og få den ordnet. Sidste måned kom der så en rød noget sky kat. Så nu er det 3 katte han har skrabet sammen et eller andet sted fra på et par år. Hvad nu hvis den for killinger. De bliver fodret godt med kylling og fisk og tonsvis af RC. Han smider også mad udenfor. Som en af hans naboer sagde lokker han jo alle katte til med alt det mad. Alle har været flinke og ingen har klaget. I sommers var der en herreløs der lå og døde et eller andet sted som han også har fodret i årevis men ikke behandlet. Det var meningen den skulle aflives da jeg insisterede på at han nu tog sig af den indtil den kom videre til dyrlægen til aflivning men det blev heller ikke til noget og nu er den vel død af sig selv. De andre har heller aldrig været fordi en dyrlæge og kommer det heller ikke. Nu snakkede jeg med ham i morges og nu vil han spørge viceværten om ikke må være fodervært for disse katte. samt nogle naboer. Det er synd for kattene og jeg forstår godt han har ondt af dem men vi har i forvejen så mange fritgående katte her og jeg vil ikke være med til at han bare smider foder ud så vi får flere . Vi må have 1 kat her og kan søge dispentation og han har brudt alle regler . Jeg tror ikke engang hans kastrat er registreret i boligforeningen. Jeg kan ikke se hvordan det rod kan blive godt. Men hvad gør jeg. Er der nogen løsning så disse katte kan komme videre til et hjem. Eller snakker jeg bare med min boligforening nu. Jeg synes det er svært også at være ligeglad for ingen ved jo om kattene er syge og der vil med garanti komme flere. De render jo overalt her. Han er sød ved kattene og de 2 følger ham troligt. Men de kommer jo ikke til dyrlæge. Er der anden løsning end at klage over ham.


Kommentarer på:  Problemer i vores boligforening med herreløse katte hos en beboer.
  • #1   20. jan 2018 jeg ville nok mere bruge energien på at får disse katte neu, og genudsat
    så er der ingen risiko for at der kommer flere. og er kv indover så bliver det nemmere at få indfanget de katte som kommer efter de andre er neu.
    men det kræver selvfølgelig at boligforeningen går med til det
    det hjælper selvfølgelig at kattene er med til at holde mus og rotter nede.

    men det kræver at der et ansvarligt menneske som kan stå inde for at passe disse katte. dermed SKAL vedkommende jo sørger for dyrlæge eller også bede kattefangeren om at komme ud i tilfælde af sygdom.


  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #2   20. jan 2018 Har Du mulighed for at finde ud af, hvorfor han ikke tager kattene til dyrlæge?

    Er det transporten, der giver problemer, kan I måske aftale at køre for ham?

    Er det økonomien, der strammer (der ER desværre dyrt at komme til dyrlæge), kan I måske samle ind eller søge nogen fondsmidler, eller kontakte Dyrenes Beskyttelse/Kattens Værn/ m.fl. for at høre om I kan få rabat via dem? - Mod en aftale om, at kattene vil blive passet...

    Det kan jo også være, at han bare ikke synes, han vil have besværet med at tage til dyrlæge med "fremmede" katte, men når han fodrer kattene, har han også pligt til at sørge for dem sundhedsmæssigt (Dyreværnsloven). - I grelle tilfælde kan I optage video og fotos, der dokumenterer forholdene og at han ER ansvarlig og anmelde evt. misrøgt/manglende behandling af syge/tilskadekomne dyr til politiet...

    Hvis han IKKE vil deltage i noget, der kan sikre jer mod en killingefabrik, bliver I nok nødt til at tale med boligforeningen - selv om resultatet måske bliver strammere regler for alle de beboere, der sørger ordentligt for deres kæledyr.

    Uanset hvad, er det VIGTIGT ikke at være anklagende og holde sig på kattenes side, og få ham til at forstå, at det ikke er for at blande sig i hans privatliv, men at du ikke mener det er i orden, at kattene blot overlades til deres skæbne, når de er syge og at katte, der ikke er kastreret/steriliseret vil føde et antal killinger hvert år og dermed kommer der flere og flere katte, der kan få brug for hjælp ved ulykker, sygdom og i koldt, vådt vejr

    De allerbedste hilsener



  • #3   20. jan 2018 Jeg kan ikke lade være med at tænke, at det nok også tiltrækker, f.eks rotter. Desuden er det vel en form for dyremishandling? Loven forpligter jo og og rent juridisk er man “ejer” når man fodrer dem.
    Jeg tror næsten ikke der er andet at gøre end at klage, jeg tvivler på at han ville stoppe


  • #4   20. jan 2018 Vi kender hinanden rigtig godt. Han er en sød mand og kan godt mange ting med kattene. Dyrlæge delen er nok den det halter mest med plus lidt ekstra rengøring. Kattene elsker ham det er der ingen tvivl om. Af de to han har taget ind er det kun den fertile der ikke følger ham rundt som en hund. Men den er også glad for ham. Det er hele tiden alle mulige problemer med indfangning , så må de ikke sidde i fælden eller i transport kassen og den ene har jo heller aldrig prøvet det før. Jeg har endda tilbudt at betale en del af regningen for eftersyn og neutralisering særlig for den ene kastrat som er en dejlig kat plus den, hvor der ikke er nogle sten men vi kan ikke rigtig finde ud hvad der er sket med den. om den er kastreret . Vi ved jo alle han har tre og det er søde katte. Jeg har foreslået vi prøver at lave en ordning med mobil dyrlæge som kan hente kattene . En nabo vil også gerne køre . Jeg har tilbudt at låne ham penge men nej. Vi er kommet lidt videre i dag efter den sidst ankomne røde har rendt og jodlet her hele dagen . Der har været en del katte ballade med den for nu er den mere sikker. Han kan godt se det ikke går med de to fertile, så der er ingen hun kat Vi skal ha et møde i boligforeningen her d.24 og jeg forsøger om vi kan nå at få det med kattene med. Så må jeg igen forsøge at finde ud af hvad han vil med kattene. Jeg tror ikke det er penge, han bruger da en formue på mad i forvejen. Jeg tror bare som mange herhjemme ikke rigtig dyrlæge delen fylder så meget og så har han jo ikke fået søgt tilladelse eller dispentation så kattene er her jo sådan set uden at det er efter reglerne. Så han risikerer jo et nej og må aflive dem hvis det kommer videre når han først har ansøgt. Og jeg tror han sidder fast der. Der er da andre der har to så det kunne der vel findes en ordning på. Jeg prøver at komme lidt videre og takker for jeres råd.

  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

    Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 326
    #5   21. jan 2018 Det er aldrig godt at bruge fælder til katte, HVIS det kan undgås. Det lyder som om han kan vænne dem til at spise lidt lækkert i en transportkasse hver - især en god løsning, HVIS han er modvillig, fordi han ikke vil tvinge kattene til noget.

    Jeg tror Din konklusion om, at han kan få tilladelse til at have et par neutraliserede katte mere er rigtig, uden jeg kender noget til menneskene i jeres boligforening. Du må forsøge, at få ham til at forstå, at der er stor risiko for at boligforeningen rekvirerer katte-indfangning og evt. aflivning, hvis han IKKE selv gør noget inden den 24, hvor I har møde

    Jeg håber virkelig, han vil forstå OG hjælpe Jer med at hjælpe ham.

    Neutraliserede og velpassede katte behøver lidt mindre mad en fertile, der jo bruger en masse energi på at forsvare territoriet, slås med rivaler, komme sig over infektioner efter slagsmål, opfostre killinger og deres killinger, ...

    De allerbedste hilsener og RIGTIG GOD KAMP!


  • #7   21. jan 2018 Det er rækkehuse med to små haver en på hver side . Jeg bor ikke i samme afdeling men tæt på . Jeg lukker min egen have af når foråret kommer fordi Silla kommer ikke ud på egen pote i området mere pga af alle de han katte men hun er glad for haven og en kort lille gåtur så det går godt fremad med at få hende omvendt til havekat . Sidste år fik jeg bygget højt stakit på begge sider og lukket ind til begge naboer og opsat høj låge med henblik på at lukke af for min egen kat Det er ikke helt færdigt før til foråret da der mangler lidt tråd hegn og maling . Så det er da muligt med en fælde eller kasse her på den ene side ved stien. Det vil jeg da gerne hjælpe med. Jeg har ikke bil men scooter og kan ikke selv køre med kattene til dyrlæge efter indfangning. Jeg ved der er en der vil køre ham og kattene, hvis de skal til dyrlæge. . Især ville det være rart hvis andre også kunne snakke lidt med ham . Jeg foreslog ham at kontakte KV i går. Jeg kan jo heller ikke bare gå over og tage kattene . Kattene kommer ikke hos mig på nogen måde. Jeg forsøger at holde alle fremmede katte væk fra min have og lære silla at nu har vi haven . Jeg kan ikke se nogen ide i genudsætning som nogle har foreslået. Og tror ikke nogen andre her vil være foderværter undtagen ham selv. Herovre er vi flere ældre og syge. Derovre er mange udlændinge og de er nok ligeglade med katte. Andre har hund. Jeg synes faktisk ikke området egner sig til de katte. Selv om vi bor i udkanten ud til marker er der jo også mange veje . Han har forbedret sig lidt med maden udenfor men ikke nok. Jeg ved ikke om det er urealistisk og naivt at tro han kan beholde den yngste og kastraten, hvis der kommer styr på tingene. Jeg tager en snak med kattens Værn og hører om de har mulighed for at hjælpe ham på rette vej. Jeg har fortalt ham de ofte bærer sygdomme. Kan smitte han egne og vores andres. Så bliver han sur og spørger om jeg tror han har kaldt på dem. Han ved godt de nu er hans ansvar. Jeg forsøger med det gode først og ellers må jeg jo klage. Nu håber jeg KV har et bud på hvad vi kan gøre og han vil være med til det.

  • #8   21. jan 2018 God ide at tale med Kattens værn, jeg tror bestemt det er vejen frem, i hvert fald i den du klager til boligforeningen, for det er jo en ret uholdbar situation.
    Kattens værn anser ikke det for at være din kat blot fordi du fodre den ligesom dyrenes beskyttelse gør, så han har en lidt bedre sag på det punkt, jeg ved ikke om det vil være muligt for ham at blive fodervært, det kræver jo også at din kommune har en aftale med KV i forvejen, ellers er der nok desværre ikke meget at hente.


  • Michael L
    Michael L Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 1 Svar: 1
    #9   21. jan 2018 Hej

    Det vil altid være bedst, hvis du kan få en dialog med ham. Man må gå udfra at han gør det for kattenes skyld. Han skal så også gerne forstå at han skal få sine katte kastreret/neutraliseret, hvis de løber rundt udenfor, da det ellers er medvirkende til flere herreløse katte.

    En meget vigtig pointe er at kattefoder smidt udenfor tiltrækker rotter i stor stil. Dette skal helt sikkert stoppe, da det udgør en sundhedsrisiko og ingen er interesseret i at have rotter rendende i nabolaget. Er han ikke modtagelig for denne slags argumenter?

    Med venlig hilsen
    Michael
    www.katteracer.dk


  • #10   21. jan 2018 prøv at vis ham dette
    https://www.kattens-vaern.dk/genudsaetning

    det forklarer vedr genudsætning. det kan jo være at han er bange for at nogen tager hans katte.

    og så bør han kun give kattene det måltid som de spiser. ikke bare smide en sæk der ud. foder to gange om dagen i små skåle til hver kat. for det første så lærer kattene at der kun er mad på bestemte tidspunkter,, og så foder man kun de katte som faktisk hører til hos ham. desuden så er der hellere ikke mad til mus og rotter


  • #11   22. jan 2018 Han smider heller ikke en hel sæk. Så slemt er det heldigvis ikke. Da pindsvinene var vågne fik de deres del og jeg tror det var dem der startede den private uddeling af katte mad . Det skal ikke være så det trækker rotter og katte til. De 3 andre katte for mad og vand indenfor i skåle . Og de sover inde. Han har lagt mad ved sin dør til den røde de sidste 3 uger og lavet en flamingo kasse udenfor under en stor bedroller men den vil jo hellere ind . Den hopper ind af hans vindue når den kan få chancen. I starten gik den og åd fuglenes kugler så den har været sulten. Den er forvirret og stresset og leder efter et sted at være. Den er enten fart vild eller smidt ud.
    Vi har snakket i dag og han har lovet mig at ringe til KV . Han sagde selv i dag at han godt vidste de fertile ikke kan være her . Han er medlem hos DB men jeg tror ikke de hjælper . Jeg prøver at få taget nogle billeder af dem til fremlysning. Men der er nok ikke meget håb der. Og så fortsætter jeg med at presse på så vi kan få de to andre til dyrlæge og ansøgt som man skal om han må have dem. Jeg synes der er en åbning nu og at han var til at snakke med. Vi har ingen aftale med KV . Men de har en der kører fast på Fyn. Det ender jo nok ikke så godt for de to fertile. Men det er vel også bedre end at de bare render rundt, selv om det er frygteligt trist. Jeg tror han tager det tungt hvis de bliver aflivet men vi kan jo ikke redde alle. Så har han reddet to. Det er vel også noget værd.


  • #12   22. jan 2018 Nu har jeg selv sendt en mail til KV ifald han skulle glemme at kontakte dem. Og håber de svarer. Det eneste telefon nr jeg kunne finde på hjemmesiden kan man ikke ringe op til. Så jeg håber de læser deres mail.

  • #13   22. jan 2018 Kv har en fast - faktisk kvindelig kattefanger som kører fast på Fyn. har mødt hende nogle gange hos min dyrlæge. hun skulle være super god
    har jo arbejdede for kv i odense.

    hvis nogle af kattene er tamme så ryger de med ind på internattet.
    er de det ikke - og er de ikke øremærket/chippet ja så er der kun genudsætning eller aflivning.


  • #14   22. jan 2018 Anja n . Jeg tror desværre ikke de er øremærket eller chippet. Den ene er tam og er ikke bange for mennesker. Jeg har mødt den ofte på fællesområdet. Det ville bare være super dejligt, hvis hun kunne komme og hjælpe og tilmed er god og dygtigt til jobbet. Det er ikke rart der render 2 fertile rundt her og synd er det også.

  • #15   22. jan 2018 hvis kattefangeren kommer så skal man lige fortælle vedkommende hvilken kat som er tam. for så får den changen på et internat
    nej tror nu hellere ikke at de er mærket. vi fik også mange uden øremærke og chip ind, fra områder med rækkehuse mm. og sjovt nok fra steder hvor man kun må have en neu.
    tror at mange i sådanne områder bare smider en kat ud hvis det bliver opdaget at de har flere.


  • #16   24. jan 2018 Jeg har snakket med KV . De sender en mail med kontakt adresse som jeg sender videre til vores vicevært i dag sammen med en anmodning om at kattene indfanges. De skal have tilladelse af boligforeningen til at komme herud og det skal ordnes med hvem der betaler hvis KV skal komme. Jeg nåede da lidt videre . Så nu tager vi det derfra.

  • #17   24. jan 2018 godt der bliver taget hånd om det nu

  • #18   9. mar 2018 Lige en opdatering til jer der har hjulpet med svar og gode råd. Jeg har i dag fået mail om at de herreløse katte bliver indfanget nu og det blev ikke KV der fik opgaven. Det var så trist for så havde de måske haft en chance.
    Der var forslag oppe både om neutralisering og genudsætning på afdelingsmødet endda med tilslutning fra flere beboere. Forslaget blev nedstemt og boligforeningen vil ikke være med på grund af udgifter og det ansvar der følger med genudsætning .


  • #19   9. mar 2018 Hmm så det skal forstås sådan at man vælger at indfange dem og aflive dem, uden mulighed for at forsøge at give dem andet hjem i fald af de skulle Være sunde og raske....
    Det er ret trist at læse, kV havde måske kunnet give dem en chance for et fremtidigt godt liv smiley


  • #20   10. mar 2018 Jeg har gjort hvad jeg kunne og andre med. Det er trist. Endda forsøgt med at aflivning er lige så dyrt. Den ene kan måske nå at få et hjem. En beboer nævnte også andre foreninger som havde fundet andre løsninger end at slå dem ihjel. Heldigvis er det jo kun to det drejer sig om men mange vil åbenbart ikke gi et par kroner ekstra til en sølle kat. Det kan 3 mennesker ikke ændre på når flertallet er imod . Uh det er noget frygtelig bøvl med katte også selv om der er sølle to. De vil ikke tage ansvaret og heller ikke overgi det til andre for det er vel billigere med den katte fanger de selv bruger.

Kommentér på:
Problemer i vores boligforening med herreløse katte hos en beboer.

Annonce