{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
996 visninger | Oprettet:

En Dyrlæges BØN. {{forumTopicSubject}}

En dyrlæges bøn

Endnu en kat er i dag blevet slået ihjel for min hånd. Den søde lille killing spandt da jeg tog den ud af buret. Det sidste, den oplevede, var et sviende stik i musklen, da jeg efter at have aet den blev dens bøddel og gav den en bedøvende indsprøjtning, hvorefter jeg aflivede den.'
Sådan skriver dyrlæge Louise Friis fra Varde på sin Facebookprofil. Opslaget er skrevet i frustration over igen og igen at stå med små kattekillinger, som ingen vil kendes ved.

- Det er frygteligt. Det er ikke derfor, jeg blev dyrlæge. Jeg vil hellere helbrede dyr, siger Louise Friis.
Det er frygteligt. Det er ikke derfor, jeg blev dyrlæge. Jeg vil hellere helbrede dyr

Meget frustrerende. Ifølge Dyrenes Beskyttelse ender et stigende antal kattekillinger livet i en skraldespand eller i en papkasse på jorden.

Sidste år registrerede Dyrenes Beskyttelse cirka 1.800 såkaldt dumpede katte, hvilket er 600 flere end året før. Også Kattens Værn melder om en stigning i antallet af katte, som ingen vil kendes ved.

- Jeg får nogle gange hele kuld af killinger, der kommer ind, når katteejere ikke har været deres ansvar bevidst. Internaterne er også helt fyldt. Vi prøver at finde et nyt hjem til dem, men det kan være svært, og så ender jeg med at måtte aflive. Det er meget frustrerende.

Bør være lovgivning
Det er lige nu højsæson for efterladte kattekillinger, fordi det er på denne tid af året, at mange dyr får unger. Og flere katteejere har sjusket med sterilisation eller kastrering af deres dyr, så de nu står med uønskede unger.
Derfor efterlyser dyrlægen lovgivning på området.

- Man kan ikke lovgive om, at kattene skal neutraliseres, for nogle vil jo gerne have unger. Men det burde være obligatorisk at få øremærket eller chipmærket sin kat, så vi kan finde frem til dyrets ejer.
Og så skal vi have skærpet fokus på, at man skal kunne komme af med sine killinger på forsvarlig måde, så vi ikke får alle de her ups’ere. Det er meget langt fra mit dyresyn, siger hun.

Louise Friis, Dyrlæge, Varde.

Der findes over 500 TUSINDE ejer/hjemløse hus/blandingskatte i dagens Danmark. I følge Dyrlægernes talskvinde aflivede Dyrlægerne 50 TUSINDE sunde og raske killinger sidste år pga. avler ikke kunne finde hjem til dem. Tag ansvar og NEUTRALISER jeres katte og sælg aldrig fertile killinger hvis det er gået galt, det fortjener de små.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  En Dyrlæges BØN.
  • #1   18. jul 2018 Jeg syntes det er så frygteligt. Man burde at lave en lov der hedder at alle familiekatte SKAL! neutraliseres.
    Vil du have en frugtbar kat så skal du være registreret opdrætter.
    At være registreret opdrætter kunne f.eks koste sølle 100 kr om året og et kursus. Så er det et bevidst valg man laver for at opdrætte. Og vi ville slippe for en meget stor mængde ups-avl.
    Vi ville ikke komme det til livs for der vil være dem som ikke overholder loven. Men vi ville komme et virkelig langt stykke smiley


  • #2   18. jul 2018 syntes snart at der skal gøres noget ved det
    det kan ikke være rigtig at folk bare bliver ved med at lave killinger på deres katte.

    der skal laves en lov på en eller anden måde

    det er det første jeg gør hver gang jeg får et nyt familiemedlem, så starter det hele med en tur til dyrlægen.
    g kan virkelig ikke forstå hvordan folk kan holde ud af have fetile katte gående. har lige spurgt på en 1 år hunkat, hun var ikke neu (???)

    få dog dem neu!!! hvor svært kan det være?
    tænk på at man får en bedre nattesøvn - fordi man slipper for at katten går og skaber sig hele natten

    jeg har selv arbejdet for kattens værn i vel 6 år. så kender ALT til overskuds katte og killinger. Og for den sags skyld folks mærkelige undskylder for at komme af med dem. man kan få helt grå hår af dem.


  • #3   18. jul 2018 Det er da fra sidste år... men lige aktuelt.

    Den måde hun afliver på, ligner ikke den "normale metode".
    Jeg har kun én gang oplevet en kat blive stukket i en muskel hvor den peb og det sker ALDRIG mere!

    Men jeg er så evig enig i, at kælekatte SKAL neutraliseres.
    Jeg ved at det også er en "hade-opgave" for min dyrlæge.


  • #4   19. jul 2018 Bedøvelse skal helst i muskel for at virke hurtigst muligt.

    Tror ikke det ville kunne gøre det alene med lov, der skal en ændring til i, hvordan vi ser på katte som dyr. De er affalds dyr i manges øjne, der kommer langt efter hunden.
    Det er ikke kun dyrlæger det er hade opgaver for, det er alle på arbejdspladsen.


  • #5   19. jul 2018 Jannie. Ja det kan godt være ,MEN det er da heldigvis få der indfatter at slå ihjeld små uskyldige væsner som er kommet til verden pga. nogle menneskers ansvarsløshed.


  • #6   20. jul 2018 Er ikke helt sikker på hvad du mener. Men ja heldigvis der det ikke den opgave der dominerer, men detver stadig hjerteskærende når der kommer en kasse med killinger.

  • #7   20. jul 2018 man kan faktisk godt lovgive.. I belgien skal alle katte kastreres eller steriliseres - alternativt skal ejeren have en tilladelse til at avle på katten. måske lidt bureaukratisk, men de har efter lovgivningen blev indført oplevet et markant fald i internatkatte etc.

  • #8   20. jul 2018 Skal huskatten så uddø??? Ikke fordi jeg går ind for overfyldte internater, men det er jo ikke ligefrem store huskatte-opdræt der findes

  • #9   20. jul 2018 Husk vildkattene:
    De løse blandinger skal uddø ja.
    Men med opdrætter certifikat vil du kunne blande med andre der har opdrættercertifikat. Og nogle vil måske bruge deres opdrætter certifikat på den kat vi kender som huskatten nu. Den vil blot blive mere kontrolleret i forholds til sygdomme.
    Og er du nu helt vild efter hul i hovedet avl så er der nok også dem der ikke overholder loven så kan du købe en af dem smiley


  • #10   21. jul 2018 Luna:
    Og er du nu helt vild efter hul i hovedet avl så er der nok også dem der ikke overholder loven så kan du købe en af dem


    Ubehagelig og unødvendig bemærkning!!!!!


  • #11   21. jul 2018 Husk vildkattende:
    Det kan godt være den ikke er behageligt. Det sker desværre af og til med sandheden. Men nødvendig syntes jeg nu den var. Ellers havde jeg ikke skrevet den smiley


Kommentér på:
En Dyrlæges BØN.

Annonce