{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
884 visninger | Oprettet:

Lede kattedebatter {{forumTopicSubject}}

Fy for den, jeg er lige kommet ud af en led kattedebat.
Jeg havde lavet et opslag, hvor jeg udtrykte min mening om, at folk burde have mere kritisk tilgang til det at avle og det at købe huskatte hos private avlere.
Der var nogen der tog det opslag MEGET personligt og de blev faktisk direkte modbydelige og personlige. Den ene endte med at anklage mig for at være uegnet til at være mor for mit afkom, og jeg endte i en rød zone og kaldte hende for en led heks i en kommentar.

Jeg tænker jo bare på de mange stakkels katte. Skrev at hvert kuld fra en privat huskatteavler der sælger til "gode hjem, der selv står for neutalisering" tager chancen fra dem der er dumpede og født på internater. Det var ilde hørt, og så udviklede det sig jo.

Jeg er mundlam. Over at man kan være så opsat på sine egen "ret til" at avle katte som det passer en. At man ikke kan se problemet med de mange katte.
Jeg er simpelthen så oprørt lige nu - så ked af det

Her går man og gør så meget for de stakkels katte. Og så bliver man pisset ned ad ryggen af en, der ikke laver andet end at avle, fordi hun kan og vil.
Men hun havde jo en facebookgruppe - så var alt jo godt...

Billedet er af min hittekat, Tim. Hans mor fik jo også et godt hjem, eller? I hvert fald kom vi ham til undsætning, og hverken mormis eller søskende viste sig. Han var helt alene og tæt på at dø og var ikke andet end skind og ben og skæl
Lige som så mange andre derude lige nu.

Kommentarer på:  Lede kattedebatter
  • #1   28. jul man skal prøve at være forsigtig for det er jo ikke alle som er uansvarlige. Også selvom at de giver killinger væk
    jeg har selv fået to gratis killinger, og begge steder har de fået deres missemor neu.
    og det samme gør jeg. arbejdskade fra kv - man neu ALT.

jeg har så også været på internat så har mødt flere af disse mennesker som ikke helt fatter hvorfor man bør neu sine katte.
    det sjove var at vi tog imod killingerne ganske gratis når de kunne med brev fra dyrlægen om at deres morkat var neu. Og så kunne folk godt finde ud af det. for det var kun et engangstilbud

• #2   28. jul Det forstår jeg ikke helt Anja?
    "det sjove var at vi tog imod killingerne ganske gratis når de kunne med brev fra dyrlægen om at deres morkat var neu." Tog I kun i mod killingerne? Hvad med moderkatten?

Og nej, har heller ikke skrevet, at alle der sælger/køber huskatte er uansvarlige? Jeg skrev blot, at man skulle være mere kritisk for at undgå at støtte nogen, hvor hunkattene får killingerne igen og igen af den ene eller anden grund.
    Jeg ved ikke hvorfor folk omformulerer det til, at jeg siger alle, der anskaffer sig en fertil kat er uansvarlig. Der er jo mange måder og grunde til man kan ende med en fertil kat mellem hænderne. Men sandheden er jo bare, at der er alt for mange killinger på markedet, og alt for mange bærer skyklapper, når de avler/køber/sælger.

• #3   28. jul Din mening er jo ikke mere korrekt end andres mening - det skal du lige huske
    Jeg gider ikke forholde mig til selve emnet for det dukker konstant og hele tiden op. Jeg synes bare der er tendens til at dem med racekatte mener at deres mening/holdning er meget mere korrekt end alle andres.
    At du så samtidig kalder en for en led heks, ka det stiller dig nok ikke i bedre lys - uagtet at du måske ikke har ment det.

• #4   29. jul Jeg lavede selv samme debat Idag og endte også lidt i krydsilden.

Tror man må lære at gøre hvad man kan, hvor man kan og så lade resten sejle.

Jeg lærte det i hesteverdenen. Alle steder ser jeg ridning og behandling af heste jeg kan blive gal over. Til sidst lærte jeg bare at trække på skulderne og vende blikket den anden vej.

Tror jeg må lære det samme i katteverdenen. Mod fjolser kæmper selv guderne forgæves.
    Så jeg har Idag valgt at erkende at 500.000 katte mangler et hjem. Og der er ikke noget jeg kan gøre for at stoppe antallet i at stige.
    Så jeg vil holde op med at bekymre mig om det. For hvorfor bekymre sig om noget man ikke kan gøre noget ved.

Jeg ved i stedet at min kat sover trygt og varmt i nat. Ligesom jeg ved alle hans søskende, forældre, kusiner, fætre osv osv gør fordi det er registreret opdræt.
    Så i stedet for at være harm over hvad andre gør, tænker eller tror vælger jeg at være min egen overbevisning tro og kun støtte det jeg tror på.

• #5   29. jul Karina A - vedkommende blev meget personlig - til sidst kunne jeg ikke længere holde hovedet koldt, da hun vælger at trække mine forældreevner med ind i debatten.
    Jeg påstår jo heller ikke den er mere rigtig - jeg skriver hvad jeg tænker, og så kan man være enig eller uenig.
    "Dem med racekatte". Jeg har 7 katte, hvoraf kun 2 er racekatte!
    Jeg hader ikke huskatte - men jeg bryder mig ikke om, at folk bliver sure, når jeg stiller spørgsmålstegn ved mængden af huskatte i landet. Det er trods alt "os andre" der rydder op - sjældent dem der avler dem.

• #6   29. jul Luna S, det var da dejligt at kunne det - det ville jeg ønske jeg kunne.
    Lige nu ligger der killinger et sted på den anden side af vejen. Hunkatten tilhører ikke mig, men min genbo. Alligevel er det mig, og ikke ejeren, der søger buskadserne i gennem og banker på hos naboer for at høre om de har set/hørt noget.
    Dels gør jeg det fordi det er synd for killinger og mormis at de skal vokse op med de vilkår - mormis er under 1 år og en meget lille kat, så der er ikke så meget at "tage af".
    Dels gør jeg det fordi jeg ikke vil have fertile katte rendende på min matrikel, når de er store nok. De sidste to år, har jeg fundet killinger i byen. Jeg har fået kastet nyfødte killinger over dørtrinnet som var det en pose slik jeg kunne undulere.
    Bor i et U-land når det gælder katte, og jeg kan bare ikke lade være med at hjælpe.
    Kom da af med en af de vilde hunkatte i foråret. Hun havde lagt killinger i et pindsvinehus, og min kommune har heldigvis aftale med Kattens Værn.

• #7   29. jul "Skrev at hvert kuld fra en privat huskatteavler der sælger til "gode hjem, der selv står for neutalisering" tager chancen fra dem der er dumpede og født på internater."

Hvis man skal se sådan på det - så tager ALLE kuld - hvad enten det er huskatte eller racekatte - jo chancen fra en internatskat! Der er jo også folk der aldrig vil købe en kat fra internat - herunder mig. Der havner skam også racekatte på internaterne, så kun at bebrejde dem der laver huskatte er lidt i overkanten. Dseuden - havde du tænkt dig, at alle huskatte bare skal uddø, fordi de alle skal neutraliseres og det skal være forbudt at avle på dem?? Der findes skam også både huskatteavlere der neutraliserer før salg, og racekatteopdrættere der ikke gør det, så alt er ikke så sort og hvidt. Og som Luna siger - så kan vi ikke redde hele verden, men må lære at vælge vores kampe....

• #8   29. jul Lotte:
    Jeg ved ikke hvad det er for nogle racekatte-opdrættere du har mødt som ikke neutralisere før salg eller kontrakt på at dette skal gøres ved senere alder.
    Det er kun hvis de sælges til registrerede opdrættere og så koster de ofte mere.
    En Ragdoll koster f.eks 6500 når den er neutraliseret og 12500+ hvis du vil kunne avle på den, og så skal du være registreret opdrætter.

I forholds til at lukke huskatteavlen så vil jeg mene man skal få lavet en lovgivning der gør at du skal være registreret opdrætter som skulle kræve et kursus og et årligt beløb, for at måtte eje en fertil kat.
    Er du så opdrætter så kan du så blande alt du vil med andre der også er opdrættere. Og så en bøde på 10.000 hvis man har en fertil kat uden at være opdrætter

Det ville ikke tage alle. Langt fra. Men kunne det tage bare 20 procent så er vi også kommet VIRKELIG langt

• #9   29. jul Og så skal vi huske at et hvis antal vildkatte er en god ide. Vildkattene kan sagtens klare sig i DK. Og begynder vi at fjerne alle kattene så vil vi få et kæmpe skadedyrsproblem
    Så lad endelig kattene være i vild natur også. Det er tamkatten vi skal list til livs

• #10   29. jul At huskatten vil uddø fordi man neutraliserer er utopi. Og ja, ALLE katte tager pladsen for en anden, men siden der er væsentlig forskel på kvalitet og prisforskel (her tænker jeg sundhedsgaranti og det der medfølger), så vil folk jo nede i det prisleje ikke nødvendigvis købe en racekat. De holder sig vel inden for det ønskede budget (samme slags katte), og det er sjældent racekatte med mindre man erhverver sig en pensioneret avlskat eller lign.

Men nu er alle "vildkatte" i DK jo ikke vildkatte i den egentlige forstand. De er alle svigtede tamkatte - hvorfor mon det startede?

• #11   29. jul Christina:
    Det er ikke sandt at alle vildkatte er svigtede tamkatte. Deres tipoldemor var måske. Eller deres mormor eller deres mor. Men mange killinger er vokset op vildt i Danmark og lad dem endelig leve vildt.

• #12   29. jul Må man se det opslag du lavede?

• #13   29. jul Det er så nemt at svine folk til som man ikke står overfor. Hvis jeg fik at vide, at jeg var en led heks, så kom jeg også op i det røde felt.
    Hvis jeg kunne, så ville jeg like Lottes opslag 10 gange, for det er så sandt!

Og så er jeg mega-træt af at høre på at der er 500.000 herreløse (synd for dem agtigt) katte i naturen.
    Hvorfor? Fordi der aldrig har været kattetælling, men det klinger så godt i folks ører og du glemmer helt at der er foderværter til mange af dem og der er personer som jeg, der på egen regning har "luget ud" og nu kun har en kat på terrassen der er passet med det hele og som forstår at holde andre væk.
    Jeg har aldrig blandet nogen ind i det - jo IK en enkelt gang, men disse katte havnede aldrig på internat, for jeg fik selv afsat dem - og jeg havde ikke bedt om dem.

Der findes mange ansvarlige huskatteejere, man behøver ikke at være uansvarlig fordi man har fået et kuld killinger. Blot man sørger for at de vokser op under gode kår og får dem afsat til nøje udvalgte hjem.

Jeg så en dag at der sad en bengal på et internat. Er det ansvarligt at købe en kat til 10.000 eller hvor meget den nu koster og så havner den på internat? Der kan rent faktisk være årsager der fører kattene dertil. Dødsfald, skilsmisser, sygdom og så selvf. de dumpede.

I øvrigt kan FB være mere skidt end godt.

• #14   29. jul https://www.mm.dk/tjekdet/artikel/er-der-500000-herreloese-katte-i-danmark

Det er en virkelig relevant artikel jeg linker til. 500.000 herreløs katte er et estimat det er 30 år gammelt! INGEN vil udtale sig om et konkret tal, undtagen dyreværnskampagner - hvilket i min verden gør dem utroligt utroværdige!

• #15   29. jul Et rigtigt godt modspil til alle de utallige kampagner der popper op fra tid til anden.

• #16   29. jul Jeg siger ikke alle der har med huskatte at gøre er uansvarlige. Jeg appellerer til at forholde sig kritisk, så man ikke henter kat hos hvem som helst, eller sælger kat til hvem som helst.
    Jeg er helt indforstået med uheld, at man pådutter sig selv ansvar for andres katte osv. Men når man gør sig de tanker, er man jo allerede et langt skridt længere fremme end så mange andre, der slår en annonce op med ordene "klar til afhentning" - "jeg vil ha' den røde" "Ok, er hjemme nu" osv. Det er dem jeg foragter. For det er mange katte, man ikke kender skæbnen på.

• #17   29. jul Husk vildkattene: præcis. Det er som at gribe efter det mindste græsstrå, men desværre findes der bare ikke kildekritik på de sociale medier.

• #18   29. jul Karina, der er en stor tendens til, at dem med huskatte mener, at dem med racekatte er snopper, utilregnelige, bedrevidende, nedladende og ja jeg kan komme med mange flere ord for, hvad jeg er blevet kaldt gennem tiden.

Altsammen blot fordi jeg har brugt en hel del år på at samle viden om katte.

Og så har jeg iøvrigt både Maine Coon, Norsk Skovkat, Huskat og sørme også en blanding.

• #19   29. jul Fakta er, at hvert år bugner internaterne af "affaldskatte". Katte der smides ud, katte der mishandles, katte der sættes af i papkasser osv. Og for hvert år kommer der flere !!!

Det ER tal, der kan måles. De tal på internaterne. Og så kommer et utal af vildkatte oveni. Katte hører IKKE hjemme i den danske natur, og de er med til at udrydde den danske bestand af fugle. Men det er selvfølgelig helt ok, når nu man bare kan slippe af med sin huskat nemt og billigt.

• #20   29. jul Susanne: Jeg forholder mig ikke til fakta af indleverede katte, men herreløse katte!

Jeg er ked af at sige den, men måden i fremlægger "jeres" (jeg generaliserer lige nu) synspunkter på er desværre en på arrogant og bedrevidende måde.

• #21   29. jul Jeg vil nærmere betragte det som, at mange huskatteejere er faktaresistente. De læser kun det, de vil læse, og de tolker kun det, de vil tolke. Og så læser de iøvrigt alt med de negative briller på.

• #22   29. jul Susanne:
    Hvis vi ikke har katte i den danske natur så ville vi ikke kunne være her for rotter og mus.
    På et tidspunkt blev der i et område lavet en kæmpe indsats hvor stort set alle katte blev indfanget. Kort efter var det overrendt med mus og rotter.

Så katten er en nødvendighed i den danske natur med mindre man vil have mus og rotter alle steder.

• #23   29. jul Katte gør ikke den store forskel på rottebestanden. Der er ikke ret mange katte, der tager rotter. Og dem der gør, de er i mindretal. Til gengæld er vores gråspurve næsten udryddede. Vores skovspurve er i kraftig tilbagegang, og det samme er musvitter og blåmajser. Men det er selvfølgelig helt ok, at vi ingen fugle har i haverne om få år. Bare kattene klarer xx.xxx antal rotter om året.

Her i vores by lever der nok over xx.xxx.xxx antal rotter i kloakkerne, og hvordan dælen kommer kattene derned?

Vi har nok 8 fugle i haven og over 20 katte. Lige fordeling ikke?

• #24   29. jul Susanne:
    Jeg ved ikke helt hvor du bor. For i vores have har vi VIRKELIG mange fugle. Og det er på trods af at vi havde kat i selv samme have. Hun var bare aldrig hurtig nok til at fange dem med mindre de var syge eller ungerne var faldet ud af reden. I begge tilfælde ville de være døde alligevel

• #25   29. jul Øhm, nu er fuglene på tilbagegang fordi insekterne forsvinder....

• #26   29. jul Men er det så fair at byde fuglene en konkurrent, der ikke hører hjemme i den danske fauna? Og ja, mange tager det dybt personligt med negative briller, når man nævner huskatteproblemet. Jeg hader ikke huskatte, men jeg kan blive træt af at folk ikke tænker sig om.

Nu har jeg de sidste timer i dag netop hjulpet min genbo, hvis kat havde lagt killinger udenfor. Jeg har ledt og ledt (ikke så meget ejeren til katten), og vi var så heldige at deres nabo kom og sagde han havde fundet killingerne, mens vi ledte, i god behold trods uvejret i går eftermiddag/aftes. De er nogle vældig søde killinger, og moren en meget smuk blå/grå klassisk tabby og de 4 killinger er også flotte tabby-katte uden hvid. Nu har kvinden lovet at sørge for at de alle bliver neutraliserede, så der ikke kommer flere.

• #27   29. jul Ehm nu lever ikke alle fugle af insekter. Og kattene hjælper ikke på problemet.

Iøvrigt bor jeg i udkanten af en lille by, og vi har dælme ikke mange fugle, fordi det åbenbart er en verdensret at have 1+ fritgående katte, bare fordi man bor i andelsbolig. Og af disse er nok halvdelen fertile. Så vi kæmper en brav kamp om at få lov til at benytte haven. Der stinker af urin og katteafføring.

• #28   29. jul Jeg bor i centrum af en større by og vi har godt nok en del fugle. Nu fodrer jeg dem så også om vinteren, så måske det hjælper. At mine tre katte så fanger og æder fugle, det er deres natur. Fuglene ved kattene er der og de sidder tit og provokerer dem - når kattene er lukket inde.
    ALDRIG om jeg ville nægte mine katte at komme ud og være rigtig kat, racekat eller huskat. Hunkat får jeg aldrig (medmindre jeg en dag skal avle) men mine har fået kappet det der skal kappes.

• #29   29. jul forklaring
    vi tog imod killingerne når folk var brændt inde med killinger som de ikke kunne komme af med
    så tog vi dem gratis når de fik neu morkatten

og bare rolig vi tjekkede med deres dyrlæge at det var blevet gjort

det var et engangstilbud. så de kunne ikke komme igen året efter - hellere ikke hvis det var en anden kat

• #30   29. jul Det giver jo god mening. Hvis man er klar til at levere sine killinger til internat, så har man jo heller ikke overskuddet. En god løsning, synes jeg.
    Men måske lidt hårdt for mormis at miste dem alle på én gang?

• #31   29. jul og de er med til at udrydde den danske bestand af fugle.

Arh.. Nu kommer Freddie jo ud og de solsorte han har bragt, er dem der har været for "tunge i r****" for den kat gider ikke at arbejde vildt for føden
    Der er jo både høge, skader osv. der hjælper med at regulere bestanden - ikke udrydde bestanden.
    Jeg har nemlig også hørt at der er mangel på insekter

• #32   29. jul Det er ikke alle katte, der er tunge i røven, og selvom vi har rigtig mange katte i haven, så har vi rotter i hobetal, fordi kommunen ikke gider lette måsen og sende brev til naboen. Så det er i hvert fald ikke naboernes katte, der tager rotter.

• #33   29. jul https://www.borger.dk/miljoe-og-energi/Skadedyr-og--vaekster/Rotter

Her kan du anmelde (som er lovpligtigt at gøre) eller klage.

• #34   29. jul Vi har haft anmeldt flere gange, men så længe de ikke selv gør noget, kan rottemanden ikke gå ind og gøre noget ved problemet. Og kommunen er ligeglad.

• #35   29. jul Så ville jeg klage.

• *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 219 Katte: 5 Emner: 3 Svar: 289
    #36   30. jul Katten kommer ikke til at udrydde fuglene,nok mere sprøjtegifte,og mangel på insekter der gør sit

• #37   30. jul Undersøgelser har vist det modsatte. Men hvad ved jeg. Jeg overvejer i hvert fald fælder.

• #38   30. jul "Jeg tænker jo bare på de mange stakkels katte. Skrev at hvert kuld fra en privat huskatteavler der sælger til "gode hjem, der selv står for neutalisering" tager chancen fra dem der er dumpede og født på internater
    "Her går man og gør så meget for de stakkels katte. Og så bliver man pisset ned ad ryggen af en, der ikke laver andet end at avle, fordi hun kan og vil. "

... skrevet af en katteavler.

Måske budskabet ville blive knapt så dårligt modtaget, hvis ikke stenene var kastet af en, der selv bor i glashus. ;-).
    Og set fra den stakkels dumpede internats-kats synspunkt, er det da komplet ligegyldigt, om den mister sin chance til en privat-avlet huskat eller til en stamtavle-kat.

Vist hører katte hjemme i dansk fauna. Huskat har levet her gennem flere tusinde år. Og europæisk vildkat, der tidligere har levet i Danmark, er jo da en kat.

• #39   30. jul Og her sidder vi så lige nu, i sommeren år 2018, imens knastørre marker, moser og skove bogstavelig talt er ved at futte af omkring os pga. CO2-forårsaget klimaændring og diverse andet menneskelig tankeløshed - og gudhjælpemig, om så ikke katte nævnes som årsag til nedgang i fuglebestanden.

https://videnskab.dk/miljo-naturvidenskab/klimaaendringer-og-intensivt-landbrug-skyld-i-europas-svindende-fuglebestand

• #40   30. jul LUNA "Jeg ved ikke hvad det er for nogle racekatte-opdrættere du har mødt som ikke neutralisere før salg eller kontrakt på at dette skal gøres ved senere alder. "

Jamen det ser jeg skam stadig jævnligt - især hos nye opdrættere... At skrive den slags i en kontrakt er værdiløst, eftersom ingen gør noget ved det, hvis det ikke overholdes. Derudover tror jeg ikke du behøver belære mig om div opdræt/opdrættere, da jeg selv har været registreret opdrætter i over 20 år og i øvrigt var blandt de første til at neutraliseret mine killinger inden de flyttede hjemmefra...

• #41   30. jul Nu er jeg ikke ligefrem "katteavler", der skyder killinger ud hele tiden. Jeg har ikke haft killinger endnu!
    For det andet, vil jeg gerne lige remse op, hvad mine katte skal i gennem:
    - Hjerteskanning
    - PK-def test
    - HCM-test
    - SMA-test
    - PKD-test
    - Undersøgelse for hofteledsdysplasi

Derudover betaler jeg kontingent til både Jyrak og Maine Coon Klubben for at kunne komme til dit og dat og sparre med andre osv.

Hvor mange med fertile huskatte går i gennem det samme inden avl?
    Det er så let at sige "DU ER DOBBELTMORALSK!" når man ikke kan se, hvor lidt folk egentlig gør for deres huskatte. Og det er jeg sgu ked af.
    Det er ikke MIG, der ikke finder dem værdige nok, vil jeg bare lige sige

• #42   30. jul Og jeg kan love for, at der ikke kommer fertile katte herfra matriklen med mindre man kan fremvise dokumentation for at være registreret opdrætter.

• #43   30. jul Christina:
    Hvor mange med fertile huskatte går i gennem det samme inden avl?
    Det er så let at sige "DU ER DOBBELTMORALSK!" når man ikke kan se, hvor lidt folk egentlig gør for deres huskatte.

Sikkert ikke mange, for det er arvelige sygdomme der er konstateret hos rendyrkede racekatte. Dermed ikke sagt at en huskat ikke kan få HD.
    Men hvis de bare får deres gråstribede missemor testet for smitsomme livstruende sygdomme, så er jeg såmænd tilfreds, der flytter nemlig ikke en kat ind i mit hus med FIV og/eller FeLV. Det har jeg prøvet!

Som huskatteejer gennem et helt liv med egne katte i 22 år, så kan jeg ved den søde grød love dig for at vi er mange der gør noget for vores huskatte. Jeg har haft "syge" katte siden 2008, pt. står jeg med en kat med slapt spiserør der også er blind på det ene øje. Herudover en kat med HD og så er alle sygeforsikrede. Du træder huskatteejere godt og grundigt over tæerne! Jeg behøver ikke at købe en tavlekat for at kunne finde ud af at behandle dem ordentligt! Det behøver man heller ikke at tage på kursus i!

• #44   30. jul Du overser hvad jeg siger. Hvorfor føler du dig ramt, når det ikke er dig jeg omtaler?
    Jeg er da selv huskatteejer? Men jeg kender dælme ikke mange (LIG 0), der sørger for deres katte er testet for FIV/FeLV inden de lukker deres hunkat ud for at blive parret af en tilfældig hankat.
    Nu er der jo mange sygdomme, der rigtig nok er konstateret hos de rendyrkede racekatte. Men hvordan blev det opdaget, kan man jo så spørge sig selv?
    Og så er der jo også lige den problemstilling, at ENORMT mange annoncer bærer præg af avl på blandingskillinger og racekatte uden stamtavle, hvor forældredyrene IKKE er testet, og dermed kan være bærere af en del sygdomme.

Kopieret fra Københavns Universitet:
    ( https://www.kardiologi.ku.dk/dyrlaeger/sygdomsinformation/hypertrofisk-kardiomyopati/kliniske_aspekter/kliniske_symptomer/ )
    "HCM er blevet diagnosticeret hos katte i alle aldre, fra 3 måneder op til 17 år. Visse racer såsom Maine Coon, American Shorthair, Ragdoll, Sphynx, Perser og British Shorthair anses for at være disponerede for at udvikle HCM, men sygdommen forekommer sporadisk blandt mange andre racer, herunder almindelige huskatte"

• #45   30. jul Jeg forstår ikke hvorfor folk hyler sådan op. Vi vil vel i bund og grund det samme; at internaterne ikke behøver at være overfyldte, at folk ikke finder dumpede katte med og uden killinger? Det kræver jo bare at folk avler mindre?

Jeg har ikke noget i mod avl af huskatte. Jeg har noget i mod hvordan avlen foregår blandt mange private huskatteejere, hvor ingen rigtig gider tage ansvar for kattenes genetiske sundhed i form af test INDEN avl.
    Og det ER bare ikke størstedelen af folk med fertile huskatte, der lige får tjekket deres katte for FIV/FeLV. Når det så er sagt, så ved jeg da godt, der er mange ansvarsfulde huskatteejere derude - de er bare en minoritet.

• #46   30. jul de er bare en minoritet.

Hvor har du det fra? Egne antagelser?
    Men nu vil du jo selv til at avle, så kan du jo ikke længere bede om, at folk vælger en internatkat, for de skal vælge DIN så DU kan få DINE katte ud i "gode hjem"

• #47   30. jul Hvis folk testede deres katte inden avl og fik killingerne til dyrlæge, ville huskatte også hurtigt koste +1000 kr. Det vil da kun have positiv indflydelse på bestanden af katte i DK, vilde eller ej.
    Vi er OVERRENDT af vildtlevende katte her - jeg har da også tit besøg af en fremmede, steriliseret ejerkat - hun er meget sød. Men jeg VIL ikke have det fertile lort rendende her.
    Vores nabo har da indrømmet, at problemet med hans katte blev for stort for ham, så han gik fra 3 til 15. Nu har han ingen, gudskelov. Han kom af med dem inden vi flyttede ind.

• #48   30. jul OVERRENDT af vildtlevende katte her -

Det må jeg nok sige...
    Nu kunne det jo godt være ejerkatte der bare ikke gider at snakke med andre.
    Det kan jo også være nogle iblandt som er efterlyst?! Jeg fandt en engang der havde været efterlyst i 14 måneder... Den var vild til at starte med.
    Men når du jo så er så god til at spotte vildkatte, så må du jo også kende til vildkatteadfærd og hvordan de klarer sig.... Du må jo også kunne spotte om de er syge??
    Med andre ord: I stedet for at være mavesur, så grib til pengepungen og gør noget ved sagen - men det koster jo og det vil du vel ikke ofre på en herreløs kat....

Der er andre der gør kort proces ved fertile katte - får klippet klodserne.

• #49   30. jul husk vildkattene
    jeg ved den søde grød love dig for at vi er mange der gør noget for vores huskatte

Ja det vil jeg så også skrive under på, jeg har haft kat om/og siden jeg var 5 år gammel, har haft kat for egen regning siden alderen 15 år, så jeg har rundt regnet 25 års erfaring med kat, huskatte vel og mærke, både udekatte og indekatte, dette betyder ikke at jeg er nogen ekspert på ingen måde, men jeg vil stemme i med at det primært er renracede racekatte der har de flest arvelige sygdomme, dermed ikke sagt at huskatte ikke har dem, men det er måske nogle andre arvelige sygdomme og det kommer jo klart også andre på hvordan man har kat uanset race. For enig de indavlede gårdkatte de er nogle skravl med mange forskellige sygdomme, men dem kommer vi aldrig til livs tror jeg for de er en del af erhvervet for gårdejerne.

Ja jeg har huskatte, og nej de er ikke sygdomsfrie men en del af de sygdomme de har må jeg nok desværre tilegne mine leverandør og den måde de får foder på, gør jeg en fejl??? Tjaa både ja og nej, for jeg er ikke alene, en del af de sygdomme vi ser hos katte kan vi tilegne tørfoder, katte er fra naturen ikke bygget til at spise tørfoder, katte er bygget til at spise varieret og primært gnuske kød, knogler, indmad m.m. fra deres byttedyr altså frisk mad.
    Jeg har 2 godt grundigt rundkørsler af nogle huskatte, ingen ved rigtigt hvad de kommer af, men i bund og grund får de nærmest top karakterer af dyrlægen ved sidste sundhedstjek i marts måned. Begge har fine tænder er velpolstrede, i gen utøj, sunde og flotte i pelsen, pæne øre og ja de har nogle små skavanker som gigt, løse knæled men det kan alle katte jo få.
    Jeg har sygeforsikring på begge 2 og de har kostet en del i dyrlæge regninger, men jeg vil gå gennem ild og vand for dem, uanset at de er fra henholdsvis Kattens Værn og en hittekat dumpet et næsten øde sted, altså en som i indkøb har kostet 850 kr og en helt gratis, jeg er ikke uansvarlighed huskatte ejer og har aldrig været det, mine er altid kommet til dyrlæge uanset om jeg havde råd eller ej, de har altid fået god kvalitets mad og altid fået dåsemad ved siden af.

Man lærer i min optik ikke at være en god katteejer ved at gå på kursus, man lære at være en god katte ejer ved at studere katte, lytte til gode velmenende råd og simpel erfaring, viljen til at lytte og lære ( og måske læse en del om kattesprog og pleje) det er den bedste måde at blive en katteejer på, vi laver alle fejl, men bare vi lærer af fejlene så skal det nok gå godt til sidst.

• #50   30. jul Undskyld mig, hvad skal det betyde, at jeg ikke vil poste penge i herreløse katte? Så kan vi ikke være længere væk fra sandheden! Jeg har postet RIGTIG mange ressourcer i de katte, hvilket også er grunden til jeg er lidt indebrændt over folks uansvarlighed. Jeg har også været frivillig på internat.
    Jeg har været i kontakt med Kattens Værn flere gange, har hjulpet naboer af med vilde hunkatte og deres killinger lagt forskellige steder. Og ja, jeg har i den grad spottet syge katte, hvor pus stod ud af alle åbninger, gamle skader og ubehandlede bylder er heller ikke svære at få øje på.
    Min konklusion: De klarer sig ikke godt med fast fodervært, der kan holde øje med dem.

Og se dog på g&g, dba og diverse facebookgrupper. Spørg hvad kattene er testet for?
    Jeg har ikke set én eneste annonce med huskatte, hvor missemor er testet for FIV/FeLV. Og her mener jeg private, der ikke er tilknyttet en forening for katte, hvor de sælger killinger neutraliserede, vaccinerede og mærkede. Markedet drukner jo i tilfældige katte - er der gode hjem til dem alle sammen? Tvivler!
    Desværre også folk der er parate til at sælge før killingerne er 12 uger, og med næste kuld på vej.

Man behøver ikke antage jeg bare sidder på hænderne og ser til, hader huskatte, mens jeg med mit kongelige porcelæn og racekatte på skødet sidder og rører rundt i min te med alle mine pengesedler tjent fra avl.
    For sådan hænger sandheden bare ikke sammen.

I får det til at lyde som om vildkatte trives som var de i paradis, men hvad med de dumpede katte, internatkattene, allergi-kattene osv. Hvor skal de bo?
    Hvis I ikke mener folk skal stoppe med at avle, fair nok. Men jeg kan ikke se, hvorfor man skal antage jeg hader huskatte, fordi jeg er bekymret for bestanden og huskattenes velfærd nu og i fremtiden.
    Om jeg er en anelse bedrevidende og hellig? Ja, måske. Men hvordan skal man ellers få budskabet ud? Så må man jo aldrig ytre sin mening?

• #51   30. jul Christina. Jeg er sådan set kun uenig i din antagelse om at hvis alle køber en racekat fremover hjælper det kattene der sidder rundt omkring på internaterne. Det forstår jeg ikke. Jeg har hørt i årevis på hvordan folk ønsker sig en flot Hellig Birma, en norsk skovkat . Endda fra folk der har dumpet deres egen søde huskat når de flyttede og overladt den som hjemløs . Avl har jeg ikke forstand på. Ingen der holder af katte kan vel være uenige i at det er synd og forkert at der bliver avlet hovedløst på blandings katte, så de bliver til overskuds katte eller syntes at fertile skal gå rundt og formere sig frit.

• #52   30. jul jeg må sige at hvis der skal være love/regler så skal de gælde alle katte. huskatte og racekatte
    da jeg var på kv fik vi faktisk flere racekatte ind, som bare havde rendt rundt i lang tid. Og oftes var de nu hellere ikke neu eller øremærket. så det kan godt være at der er nogen som tror at fordi de er registeret avlere at der så ikke sker noget med deres katte. men folk er altså ens om du giver 0 kr eller 5000 kr. gider folk ikke at betale for neu så bliver det ikke gjort.
    ja så kan avlerene betale for det.

men jeg tror mere at det gælder om at finde den rigtige aftagere af en killing, end bare det at man komme af med den. Og det er nok her det går galt. man tror at fordi man giver penge for en killing at så passer man bedre på den. men her skal man altså tro om igen.

jeg vil nok sige at jeg på en måde godt kan se at det er sjovt at få killinger - huskat eller racekat. men på den anden side så har jeg mødt alle de 1000 vis af katte som er blevet smidt af - endte ude eller på internat.
    jeg kommer dog altid til at avle selv. der er katte nok i verden til at jeg ikke behøver at være med

• #53   30. jul Jeg har ikke sagt nogen steder, at folk skal købe en racekat i stedet for huskatte. Men at de skal være kritiske.
    Og ang. at finde købere, så burde ALLE jo gå op i hvem der henter, og ikke bare sælge til nogen der gider at hente. Det er bare ikke tilfældet.
    Min mor og stedfar hentede en kat på 6 uger ude på en gård. Så let som ingenting.
    "Værs'go, vi har nok'" blev der sagt. Han uldsutter, han kommer ikke til dyrlægen med mindre det er kritisk osv. Katten behøver ikke blive passet HVER dag, når de er på ferie.

Det har jeg så valgt at bryde med. Jeg havde i hvert fald ikke solgt kat til dem. Og de er LANGT fra de eneste. Igen vil jeg lige slå fast; jeg har ikke noget i mod huskatte og killinger - der er bare for mange af dem, og det skal man ikke sidde og retfærdiggøre, for det går kun udover kattene.

• #54   30. jul Men man er også nødt til at respektere andres måder at holde kat/dyr på. Selvfølgelig findes der mennesker der ikke burde have dyr, som kunne optimere dyreholdet, men der findes også dem der trækker i den helt anden retning.
    Din måde at holde kat på er rigtig for dig, det er ikke sikkert den er rigtig for mig - og fred være med det.

Der skal være plads til forskellige måder st indrette sig på i et samfund. Den endelige sandhed findes simpelthen ikke.

• #55   30. jul Tja, jeg accepterer fuldt ud, at folk ikke fodrer med det allerbedste eller ikke tillader katte på bordene osv. Vores personlige holdninger skal dog bare ikke gå ud over dyrene.
    Der er jo meget fakta som folk bevidst vælger at trodse.

• #56   30. jul Min konklusion: De klarer sig ikke godt med fast fodervært, der kan holde øje med dem.

Håber at du har sat "ikke" ind ved en fejl, for ellers er det i mange tilfælde direkte usandt.

• #57   30. jul Men der er også mange mærkelige tiltag som visse katteejere mener alle skal gøre - fordi den enkelte mener at besidde den altafgørende sandhed!

Se din egen sætning "ikke fodrer med det allerbedste". Ved DU hvad den allerbedste er for enhver kat? "Tillader katte på bordene", jeg tror næppe det skader katten den ikke må gå der...

Det er præcis sådanne indlæg som dit der gør at jeg synes det bliver nedladende og arrogant. Fordi du ACCEPTERER at alle ikke gør det på din måde.

• #58   31. jul Ja, det var en skrivefejl. Ville nok have skrevet "uden".

• #59   31. jul Haha, Carina, så læser du jo ikke hvad jeg skriver
    Og så er katte forresten carnivor/kødæder, så de har i hvert fald ikke godt af det hønsefoder, der bliver solgt som kattemad i dagligvarebutikkerne. Jeg er indforstået med nogle katte skal have specialkost pga. det ene og det andet, men i bund og grund er fodermarkedet en gang bondefangeri og kunstig fremstilling af kattens naturlige behov.
    RC's racefoder ej at forglemme. Har en MCO og NFO virkelig så forskellige behov rent ernæringsmæssig? Nej.

Og så er der jo - som Susanne så fint udpegede - også en del faktaresistente personer, som mener de i hvert fald IKKE har behov for at lære noget nyt om (deres kat) - de kalder ofte andre for arrogante og bedrevidende.

• #60   31. jul "Jeg har noget i mod hvordan avlen foregår blandt mange private huskatteejere, hvor ingen rigtig gider tage ansvar for kattenes genetiske sundhed i form af test INDEN avl.
    Og det ER bare ikke størstedelen af folk med fertile huskatte, der lige får tjekket deres katte for FIV/FeLV."

Jeg studser over dit konstante brug af ordet "private" avlere? Hvad er du da? Offentlig avler?

Genetisk sundhed? Testes dine katte for ALT hvad der evt. kan ligge af genetiske fejl og mutationer - og hvordan gør du det? Tror ikke der er nogen der overhovedet har et overblik over hvad der kan gå galt, rent genetisk...

FIV/FeLV - jeg tester da heller ikke mine katte for det, de er vaccinerede og dermed går jeg ikke ud fra at de er syge....

• #61   31. jul Det er Karina med K - apropos med at læse

Nu er en af mine på specialkost. Jeg finder heller ikke foder fra dagligvarebutikker specielt nærende og mine katte skal ikke have det, MEN hvis folk vil fodre deres Kate. Fred være med det. Jeg tror næppe de dør af det. Ellers burde halvdelen af Danmarks katte nok ikke leve med (selvopfundet tal)

Hvilke fakta er det der fremlægges som folk ikke lytter til? Bare et par eksempler.

• *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 219 Katte: 5 Emner: 3 Svar: 289
    #62   31. jul Jeg syntes det er fantastisk,at man som ny opdrætter,uden at have haft kuld endnu,kan være så altvidende ,at man føler man skal irettesætte alle andre.
    ingen kan da teste for alt,man tester for det som anbefales pågældende race.
    så skulle huskatte ejere måske teste for alt???

• #63   31. jul Tinka, du får aldrig mig til at købe kat på internat. Så vil jeg hellere undvære.

• #64   31. jul Og Tinka, hvor mange huskatteejere får deres katte gen-testet for HCM og hjertescannet? Ja ja huskatte går IKKE ram forbi, bare fordi det er huskatte.

For det første trækker ejer på skuldrene og anskaffer sig en ny, den dag deres huskat er faldet om med HCM og ikke kommer hjem mere, og for det andet undrer INGEN huskatteejer sig over, at katten en dag bare er død. Derfor tester INGEN.

Men med racekatte er det en helt anden sag. Da ofrer man reelt penge på at sikre så meget som muligt for arvelige sygdomme.

• #65   31. jul Og iøvrigt forlader ingen katte min matrikel uden de er neutraliseret og mærket.

Jeg har solgt TO katte til avl i mine næsten 8 år som opdrætter. Den ene til en NFO opdrætter her i tråden, og den anden til en MCO opdrætter. Jeps jeg har også haft fertile NFO engang. Nu har jeg kun en kastrat tilbage.

• #66   31. jul Christina - jeg synes ved gud også, at det er trist, at den enkelte holder på sin egen ret til at avle i stedet for at udvise et kollektivt ansvar ved at holde igen/afholde sig fra det, så de katte, der allerede mangler hjem, kan få et hjem, inden der avles flere.
    Så godt som alle må efterhånden vide, at der avles flere killinger, end der er gode hjem til. Og alligevel avles der i vildelse. Så hvordan man ændrer folks holdning?....... Pas

Men det nytter i hvert fald ikke at fare frem med "jeg-alene-vide og I andre er dåmme-agtige" argumenter.
    Du har forsøgt dig på facebook - og folk blev sure. Og her i tråden, er der også nogen, der føler sig stødt.
    Så hvis du ønsker, at folk lytter til dig med åbent sind, vil det nok være en god ide at luge ud i de argumenter, der får dig til at fremstå som dobbeltmoralsk.
    Og det vil nok også være en god ide ikke at generalisere så meget i din negative indstilling til huskatteejere.
    Og så bliver du nødt til at indse, at der - selv blandt gamle, garvede katteejere, og selv blandt fagfolk - er delte meninger om, hvad der er korrekt og bedst, hvad angår fx foder og diverse andet katteholdsrelateret.
    Dit fokus på nødvendigheden af tests deles ikke af alle (hus)katte-entusiaster. Fx for mit eget vedkommende ville jeg absolut foretrække at købe en hul-i-hæk-ups-killing fra en kattekærlig familie, frem for en en nok så gennemtestet tavlekilling fra et opdræt, der har hankatte til at leve i hankatteværelser og det, der er værre, for det vil JEG ikke støtte.

• #67   31. jul Tinka, er du faktaressistent?

Fakta er, at der hvert år avles lige godt 4000 racekatte (alle racer).

Fakta er, at mange af de racer ville uddø, hvis man skulle gøre, som du skriver, da der bliver avlet mange mange mange gange det antal i huskatte og blandingskatte hvert eneste år.

• #68   31. jul # 50 "Men jeg kan ikke se, hvorfor man skal antage jeg hader huskatte,"

Hvem antager det?

Og PS, og helt OT fra emnet. Hittekatten Tim er SMUK!

• #69   1. aug Prøv at høre her - jeg har ingen steder sagt jeg har den evige sandhed!
    Men det er nu fakta, at der ikke er nok hjem til alle de katte? Men fordi JEG ikke hedder Inges Kattehjem, så er det ikke i orden for mig at nævne det, eller?
    Debatterne udvikler sig, og der kommer derfor bølger af forskellige holdininger, der drager sig lidt uden for emnet, og så ind igen.
    Og jeg bliver stødt over, at fordi jeg ikke finder huskatteavl attraktivt, at så er jeg også bare en dobbeltmoralsk racekatteavler - det er hvad jeg opfanger fra debattens modsvar. Derfor ville jeg pointere, at jeg såmænd slet ikke har lavet killinger endnu.
    Jeg ønsker at gøre mit forarbejde inden avl - og ja, jeg bliver bitter over, at jeg både skal bruge tid og penge med et drys af hjerteblod i MIN avl, når huskatte igen og igen sælges for værende samme racer, og så tager folk det første og det bedste (og billigste), men glemmer helt, at der følger et ansvar med seriøst opdræt.
    Om jeg ville ønske der var seriøse opdrættere af huskatte? Som DK ser ud nu - nej. På sigt? Så ville jeg ikke have noget i mod det.

Og nej, man kan ikke altid sikre sig huskattens sundhed ved at teste genetisk. Men vaccinen alene er altså SLET ikke indikator for, at huskatten jo er sund og rask, og derfor kan man avle som man vil. Huskatten går som nævnt altså ikke fri for HCM, fordi det er en huskat. Og rigtig mange huskatte er derudover blandet så meget (i følge annoncer på dba og g&g) med Norsk Skovkat og Maine Coon, at man kan være i tvivl om det lotteri af sygdomme, der mon snart vil vise sig? Huskatte sælges ofte lokalt - får man dem ikke neutraliserede kan det hurtigt ende med en gang indavl i specifikke områder, hvor kattekulturen måske ikke er så "hellig", men hvor en kat bare er en kat, og man kan jo altid anskaffe sig en ny gratis kat.

Jeg forstår godt, at man bliver lidt stødt, når jeg siger, at man ikke ser det samme ansvar hos huskatteejere som racekatteejere og opdrættere. Det skyldes jo, at mange opdrættere tager ansvaret til at starte med. Og så vælger mange en racekat, fordi de kender til kattens ophav, opdrætterens moral og selvfølgelig får man en kat med et særpræget look.

Jeg ser desværre alt for mange annoncer med "Gives bort" og kommentar, der ikke indeholder andet end "Vi vil gerne have den grå med striber" "Ok, den er jeres".
    Og det er faktisk ment sådan helt seriøst. Hvordan kan katten betyde så lidt?

• #70   1. aug Nu har du jo valgt at avle på en pt. populær race, hvor der er (som jeg kan se herinde) er en del avlere.
    Det betyder jo også at du slet ikke kan tjene det samme ind som en avler af en mere sjælden race.
    "Jeg forstår godt, at man bliver lidt stødt, når jeg siger, at man ikke ser det samme ansvar hos huskatteejere som racekatteejere"

Jamen hvis du forstår det, så tænk før du skriver!
    Der hvor filmen knækker for mig, er hvis man bevidst krydser 2 racer MCO med NFO for så laver man blandingskatte der kan ødelægge seriøs avl.

Der er en herinde, der er ved at føre siameseren tilbage til det den var (hvem kan jeg ikke huske) men det ser jeg som særdeles seriøs avl/opdræt.

• #71   1. aug Nu kan jeg jo så ikke lade Være med at Være flabet og spørge, hvis alle racekatte opdrættere er så seriøse og ansvarsfulde som der påstås og alle racekatte der sælges til kæl neutraliseres i den salg, hvordan kan det så lade sig Gøre at der er så mange killinger af en blanding af huskat og MCO/NFO til salg?? Der må jo Være nogle fritgående fertile racekatte der ude et sted der Gør at dette kan lade sig Gøre eller hvad???

Nå men når det er sagt så er der nok egentligt så mange der er uenige med dig i at der er for mange katte der får killinger, killinger der ikke er hjem til, flere burde neutralisere deres katte Ingen tvivl om det, men dit budskab går lidt tabt når du vælger at pege fingre og komme med formaninger og så er det simpel fakta at nogle mennesker bare mener at de har ret til selv at bestemme hvilket de ifølge loven jo også har,så når du vælger at belære sådanne mennesker om noget og på en ret så direkte måde ja så stiller du dig på øretævernes holdeplads og det burde Være fakta for dig. Man kommer ofte langt længere med honning pænt pakket ind end man Gør med en bar sur citron. Hvilket betyder at man nogle gange skal danse lidt mere om den varme grød end man ellers ville for at få sit budskab frem, pak tingene lidt ind og sig det på en pæn måde, det lytter folk generelt mere til end når det bliver smidt i hovedet på dem som en spand koldt vand så bliver man bare sur og stædig.

• #72   1. aug Jeg kan godt følge dig, og ja, det kunne måske skrives pænere, men hvor mange gange er det ikke blevet skrevet pænt, og folk lytter stadig ikke. Skriver man tingene "som de er", så er der faktisk en langt større respons. Jeg har faktisk også fået mere ros end jeg har fået ris for mine indslag i debatten.

Og ang. blandinger, så er der for det første langhårede huskatte, der kaldes for en race, typisk MCO og NFO. For det andet, har der jo ikke været samme fokus på neutralisering osv. som der er nu. Jeg tror man skyde skyldes på internettet, fordi alt pludselig blev tilgængeligt, og det er noget lettere at komme i kontakt med hinanden/opdrættere.
    Og så er der måske også nogle opdrættere, man ikke kan kalde så seriøse. Dem har jeg da også stiftet bekendtskaber med.
    At nogen vælger at sælges fertile katte, har jeg sådan set ikke noget i mod - ofte er det med kontrakt om neutralisering senere, mhp ejers tvivl om avl eller fordi man ikke gør det af personlig overbevisning. Jeg har set mange fertile BSH på markedet, men det er faktisk ikke den race jeg ser særlig mange blandinger af, hvilket jeg finder tankevækkende - den er dog heller ikke lige så populær som MCO og NFO.

• #73   1. aug At tingene er blevet skrevet pænt et utal af gange retfærdiggør jo ikke at man så skriver det groft, for de nyekatteejete som måske er uvidende og som jo sådan set er dem vi skal nå har ikke det 1000vis af gange Før hvor det var pænt. Der vi altid Være folk der ikke kan nå, sådan er det.

Det med at du ikke ser så mange eller hører om så mange blandinger af BSH skyldes nok ikke at de ikke eksistere men nærmere at udsensmæsdigt ligner de huskatte en del, så mange måske ikke bemærker det. En anden faktor er nok også at folk er vilde med at få langhårskatte men ikke ønsker at betale for en racekat.

• #74   1. aug Jeg så helst, at huskat blev registreret som en selvstændig race, så der kom seriøse avlere af dem. Racen er ved at uddø pga. alle mulige blandinger, der krydses ind hist og pist. Men det ville kræve, at de også bliver testet for racerelaterede sygdomme.

• #75   1. aug Jeg mødte også "lede" kommentare på en FB gruppe, "katteforum", og var nød til at melde mig ud og måtte blokere visse personer som ikke kunne lade emnet ligge.
    Jeg har en huskat, som jeg fik som killing. Jeg fik hende tjekket ved dyrlæge og fik øretat. og neutraliseret....
    Hun er nu 16 år og den skønneste misser, hun er min "skattekat" og jeg tænker tit på at hendes søskende alle sammen er døde på asfalten og min får ikke lov at strejfe frit, hun kommer ud i en indhegnet have og der er det kun hende som kommer der. Er der strejfere der kommer forbi får de mega skæld ud af Sif, hun tolerer ikke andre katte i sit synsfelt.
    Jeg betalte 0 kr. for hende og jeg elsker hende som om hun kostede 1.000.000 kr.
    Hvis hun skal til dyrlæge og ja så, er det det hun kommer, om det så koster mange penge.
    Det er ikke kattens race der er afgørende, men hvordan den får lov at leve.
    At tro at man undgår katte der ikke trives og kun vil have racekatte, er en fantastisk egoistisk holdning at have, er det kun folk med mange penge der må have katte !!! ?
    ....skal alle hunde der er bastarder aflives ?....
    menneske børn af blandede racer er så også uønskede....jaja, livet er finurligt..... nazisterne havde noget af samme holdning.
    Mange katte på landet er der for at holde mus og rotter væk og der tror jeg ikke der er samme syn på race og neutralisering, som der er for by katte.

• Claus S
    Claus S Tilmeldt:
    dec 2016

Følger: 1 Svar: 5
    #76   1. aug Personligt synes jeg det er forkert at avle på katte , den kat vi har og har haft har alle været adoptions katte fra kattens værn fordi der er så skide mange uansvarlige katte ejere derude , både race katte og almindelige huskatte , jeg elsker dem sgu lige højt uanset hvad de er.

Men det der med at nogen så begynder at tro de kan anfægte dig fx for dine egenskaber som en moder , det er jo helt hen i vejret så kan jeg godt forstå du kaldte hende en led heks.

Men igen avle katte fordi der er penge i det er så moralsk og etisk forkert jeg mener de burde finde sig et arbejde istedet for at sætte flere katte til verden når der i forvejen er millioner af dem uden hjem og ejere verden over.

• Natalia T
    Natalia T Tilmeldt:
    aug 2013

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 13
    #77   1. aug Vi har selv 6 racekatte (Chartreux) samt 4 af ubestemmelig race, som selv har besluttet at flytte ind hos os, men valgte at lade hele flokken neutralisere på nær en, som vi ikke turde at gøre det ved på grund af alder, Chartreux katte er meget følsomme for bedøvelser.
    I mine øjne burde de fleste katte neutraliseres, men jeg forstår også dem, som fravælger det, på grund af deres økonomi, det er jo meget dyrt at besøge en dyrlæge i Danmark, til trods for de har fået hele deres uddannelse foræret af staten, med lommepenge oveni.
    Vi flyttede for nogle år siden til Letland, med alle 10 katte i bagagen, og her er dyrlægepriserne sådan at alle kan betale, konsultation koster omkring 5.- euro, neutralisation af hunkat 30.- euro hankat 20.- euro, dette til trods for dyrlægerne selv betaler hele deres uddannelse samt lommepenge, hvis de skal bruge sådan nogle, så det kan godt lade sig gøre. Og ja, mange ting er billigere her, men daglig varer er der ikke den store forskel på i forhold til Danmark, 1. liter sødmælk koster omkring 8,50 Danske kroner, og sådan kan man blive ved. Men dyrene herovre, de har det godt, og kommer til dyrlægen når det er nødvendigt. Der er selvfølgelig også vilde katte, men dem er der mange frivillige som tager sig af, og mange dyrlæger behandler disse dyr gratis, også når de skal neutraliseres. Her kunne Danmark lære noget.

• #78   1. aug Claus S, ja de eneste der tjener penge på katteavl, det er alle dem, der krydser revl og krat, kalder det ægte uden stamtavle og sælger dem til knap 4000 kroner stykket. DET er der penge i.

Jeg tjener i hvert fald nada. Til gengæld får jeg lov til at bløde, når jeg skal købe avlskat, hvis jeg da kan finde en egnet en. Det er nemlig mere end almindelig svært.

• Claus S
    Claus S Tilmeldt:
    dec 2016

Følger: 1 Svar: 5
    #79   1. aug #78 Personligt ville jeg aldrig støtte opdrættere eller avlere , jeg adoptere mine katte fra kattens værn i Aalborg, sidst adopterede jeg en kat der var knap 5 år gammel, adoptere for det meste voksne katte fordi ingen andre gider give en voksen basse lidt kærlighed, så dem tager jeg mig af for de skal da ikke være på et internat til evig tid, kan mit dyrehjerte sgu ikke holde ud

• #80   1. aug Lige en sidste ting fra mig...
    Man avler vel ikke sine katte for, at tjene penge på det, men fordi man elsker katte. Alt andet burde forbydes. Til dem der lader sine katte gå i gennem gul & gratis og andre aviser, de burde ikke have lov til det. Katte er jo ikke lige som hunde. Katte vælger tit deres mennesker og hunde elsker det menneske der vælger dem. En kat har man for livet og ikke bare til man ikke gider dem mere. Der kan selvfølgelig opstå situationer der gør, at man må skille sig af med sin kære og så er det godt, at der er internater.
    Husk lige at slår man en hund, elsker den stadig sit menneske, men gør man en kat fortræd, mister man dens tillid på et sekund. Man må ALDRIG, slå eller være ond mod dyr, uanset situationen, det stakkels kræ er jo "bundet" til sit hjem og kan ikke vælge at flytte, måske er det derfor der er mange katte der løber hjemmefra ! ! !

• #81   2. aug "Men det er nu fakta, at der ikke er nok hjem til alle de katte? Men fordi JEG ikke hedder Inges Kattehjem, så er det ikke i orden for mig at nævne det, eller? "

Jo, det må du skam gerne mene. Men hvis du mener det er det største problem (at der er for mange katte her i landet) hvorfor vil du så bidrage til at øge mængden af katte? Der vil altid være mennesker der hellere vil have en huskat end en racekat..

• #82   2. aug "Huskatten går som nævnt altså ikke fri for HCM, fordi det er en huskat. "

Nej, det gør den ikke, og at man kan teste MCO for et enkelt af de gener der kan give HCM betyder heller ikke at man kan garantere for, at afkommet ikke udvikler det. Der er mere end én faktor der spiller ind i forhold til HCM.

• #83   2. aug Lotto, det ved jeg skam godt, men pt. er der ikke bedre måder at sikre sig på. Og hvorfor ikke teste huskatte, når det forventes, at racekatte er testede?

Norske Skovkatte SKAL jo iøvrigt testes, da er det ikke på frivillig basis.

• Kiwi
    Kiwi Tilmeldt:
    sep 2010

Følger: 1 Svar: 3
    #84   2. aug Jeg synes helt klart det er en vigtig debat. I Danmark bliver der aflivet omkring 60.000 katte om året som bare er overflødige. Men, her er tale om reg. katte. Der er hvert år mange som drukner, skyder eller kulilteforgifter deres katte. Nogen putter dem i kasser og poser som forsejles så kattene kan lide en langsom og smertefuld død, af sult og tørst, hvor de samtidigt er paniske fordi de er lukket inde. Jeg kan så sige at det tager ca 5 min. for en kat at drukne, 5 min. i afsindig rædsel. Kulilte er ikke så giftig mere, så her brænder lungerne og det dør katten af - altså igen rædselsfuldt og smertefuldt. Det ville give mig en bedre nattesøvn og en større livsglæde, at folk fik neutraliseret deres dyr i langt højere grad end tilfældet er nu. Ud over de der bliver slået ihjel, er der osse de mange der bliver “sluppet ud i naturen” fordi folk tror katte snildt kan klare sig selv. Disse katte lever ofte en kummerlig tilværelse og sætter flere katte i verden der igen lever kummerligt osv. De kan gå rundt med smerter efter slagsmål, hundebid eller påkørsel, fryse og sulte ihjel om vinteren eller efter en varm sommer med tørke - og ingen i verden til at hjælpe dem.
    En kat har ikke et naturligt behov for at “blive mor”, det er en disneyficering som er opstået i vores hoveder.
    Som det oprindelige indlæg handler om, nemlig ansvarlighed vil jeg sige JA, MEGET MERE AF DET, TAK.
    Hvis folk var ansvarlige ville de sætte sig mere ind i f.eks. kattehold, kattebehov osv.
    Så ville man vel osse stille sit overflødige katteafkom i en dertil indrettet transportkasse på dyrlægens dørtrin, lige inden han åbner. Herefter vil de blive aflivet humant, næsten smertefrit (de mærker bedøvelsen) og i armene hos nogen der taler blidt til dem. Det gør vi i hvert tilfældet hos den dyrlæge jeg arbejder hos. Der ud over ville neutralisering af kattene give langt færre uønskede katte pr. år.
    P-piller er en mulighed, men de er overordentligt kræftfremkaldende hos katte.
    Jeg synes det mest triste i hele denne her debat handler om at mange dyreejere ikke vil betale det som det koster at få neutraliseret sine dyr. Eller det det koster at få dem aflivet. Har man ikke pengene kan man forhøre sig hos dyrenes beskyttelse eller ringe til sin dyrlæge og spørge om regningen må deles i to-tre dele.
    Har man så få penge at man ikke kan lægge 150,- til side om måneden, til dyreudgifter ud over foder osv., skal man overveje om det er en god idé at have et dyr.

Med venlig hilsen
    Karin
    Har arbejdet hos en dyrlæge i 12 år og har selv haft kat hele livet. Min ældste kat blev 23 år og ti mdr. Min yngste blev 6 år og måtte aflives p gr a aggressiv adfærd. Inden da havde jeg prøvet terapi, tabletter og alt hvad jeg kunne komme i tanker om
    God dag til alle jer, om I er enige eller ej.

• #85   2. aug Ja, jeg er også mega glad for, at mine sælges neutraliseret og mærket. Jeg er ikke forpligtet til at neutralisere eller mærke dem, men det er en af mine hjertesager.

• #86   2. aug Jeg synes bestemt ikke mine oplæg er skrevet eller ment som grimt og groft - derimod er det gennem en grov modtagelse udvikler sig groft.
    Jeg sidder ikke og sviner folk til over at de er uenige, men jeg tolererer IKKE, at de skal blive personlige, hvorfor jeg kastede det kort jeg gjorde - og det har jeg så også indrømmer jeg gjorde? Derfor undrer det mig, at det skal opfattes som en sviner, men nok nærmere noget at tænke over.

Og jeg mener her er for mange huskatte - det er ikke racekatte, der strejfer her i området ejerløse. Jeg siger heller ikke vi skal redde dem alle - jeg ville ønske man kunne. Men hvis det er så ligegyldigt at teste huskatte, hvorfor så ikke også stoppe med at teste racekattene? Er de virkelig så meget mere syge? Eller er det bare fordi det bliver opdaget. Mange huskatte kunne jo i princippet sagtens rende rundt med sygdom, der vil forkorte livet drastisk, men mange huskatte kunne jo forsvinde eller dø ved påkørsel inden det når dertil.
    Jeg mener at have læst de fleste påkørsler sker for katte under 2 år.

• #87   3. aug Susanne "Lotto, det ved jeg skam godt, men pt. er der ikke bedre måder at sikre sig på. Og hvorfor ikke teste huskatte, når det forventes, at racekatte er testede?
    Norske Skovkatte SKAL jo iøvrigt testes, da er det ikke på frivillig basis. "

Ja, når vi taler HCM i hvert fald Synes skam også at det er helt fint at teste huskatte - men så burde alle racer jo i princippet testes for HCM, da det forekommer hos alle racer. Som vi ved er det dog mest hos MCO og NFO, men alle racer kan bllive ramt...

• Natalia T
    Natalia T Tilmeldt:
    aug 2013

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 13
    #88   3. aug Christina-DK Sagaleo, du skriver: Mange huskatte kunne jo i princippet sagtens rende rundt med sygdom, der vil forkorte livet drastisk, men mange huskatte kunne jo forsvinde eller dø ved påkørsel inden det når dertil.
    Jeg mener at have læst de fleste påkørsler sker for katte under 2 år.

Ja, det er rigtigt at mange huskatte kommer af dage i trafikken eller forsvinder, dette sker så heldigvis ikke for dine katte, for dem har du jo tilsyneladende, jo givet en livstidsdom uden friheden til at løbe frit rundt, når det passer dem, og du har sikkert også separeret dem således at han og hunkatte bor uden nogen kontakt til hinanden, udover når det lige passer ind i din økonomi, så der kan komme lidt ekstra ind på kontoen. Vores katte hvoraf de fleste også er racekatte, med papirer, har deres fulde frihed, så hvis de har lyst til at løbe ind i skoven, kan de gøre det, hvilket de gør dagligt, de fanger mus, firben, fugle og alle andre ting der er naturlige for en kat at fange og lege med, det er frihed for dem. Og nej, vi bor ikke på en ødegård lang væk fra alfavej, vi har både motorvej og jernbanelinie inden for gåafstand, men der vil de ikke hen, det er meget sjovere i skoven for dem, så er der heller ikke så lang hjem, når man skal vise hele familien, dagens fangst, eller levere den på naboens terrasse. Så vil man have katte, må man indordne sig lidt efter kattens natur, den har andre behov end at ligge i sofaen og gå ud i en sandkasse, hele dagen. Nu ved jeg godt at ikke alle har de samme muligheder som vi har, men man kan da i det mindste indhegne sin have, så katten ikke kan komme ud, på den måde har den da lidt frihed.
    Og hvad sygdom angår, der forventer jeg, at dem der holder dyr også er så voksne at de sørger for den nødvendige behandling, hvis de opdager der er noget galt med deres dyr.

• #89   3. aug "...dette sker så heldigvis ikke for dine katte, for dem har du jo tilsyneladende, jo givet en livstidsdom uden friheden til at løbe frit rundt, når det passer dem, og du har sikkert også separeret dem således at han og hunkatte bor uden nogen kontakt til hinanden, udover når det lige passer ind i din økonomi, så der kan komme lidt ekstra ind på kontoen"

Det synes jeg sgu var noget af en påstand. Så der kommer penge ind på kontoen???
    Øh, er det virkelig hos mig du mener?
    Derudover har jeg ikke han- og hunkatte til at gå hver for sig. Jeg har slet ikke så mange fertile katte.
    Jeg skal ikke have fritgående katte her. Vi bor godt nok i byzone, men ved en strækning, hvor folk tror de allerede har passeret byskiltet. Jeg har været vidne til 2 katte, der blev klasket ned lige omkring mit hus +/- 25 m (ikke mine katte).
    Jeg har heller ej noget skov de kan slå sig løs i.

"Så vil man have katte, må man indordne sig lidt efter kattens natur, den har andre behov end at ligge i sofaen og gå ud i en sandkasse, hele dagen"
    Nu er mit hjem faktisk indrettet efter kattenes behov, og ikke efter Bo Bedre. Her kan man godt se her lever dyr. Dvs. mine katte altså IKKE mangler noget selvom de ikke kan blive splattet ud på vejen

• #90   3. aug Lotte, det sker faktisk ret ofte hos huskatte. Man hører bare ikke så meget om det, da de sjældent obduceres. Og sorry for tastefejlen.

Kommentér på:
Lede kattedebatter