{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
486 visninger | Oprettet:

Min kat har stjålet, skal han faste? {{forumTopicSubject}}

Tyveknægten Bastian. Opdagede i dag der lavet hul i en af poserne af det nye kattemad, og der er stjålet pænt meget mad.

Der mangler 300 g. Fuck han har bare ædt, ved med sikkerhed det er Bastian der har været på spil og det ene og alene, er ham der har taget 300 g. foder.

Hvordan forholder jeg mig nu, skal jeg faste Bastian? og hvor længe, han har jo fået mad til flere dage der, han virker meget mæt og træt og virker lidt udspilet i maven.

Han får normalt mad morgen og aften, og han spiser altid op med det samme, da det desværre hænger ved fra killingetid der var kamp om maden.

Da den anden kat fik aftensmad vil han ikke engang selv have mad, han plejer ellers og skrige efter maden, når jeg hælder op i deres skåle.

Kommentarer på:  Min kat har stjålet, skal han faste?
  • #1   6. aug

• #2   6. aug Jeg ved ikke hvordan kattemaver fungere. Men hunde kan få mavedrejning hvis de spiser for hurtigt eller for meget. Og hestene laver man udpumpning på hvis de laver det nummer.

Begge to meget alvorlige så hvis jeg var dig ville jeg kontakte dyrlægen

• #3   6. aug Hvis han hugger maden i sig som du siger har du så prøvet at fodre ham i foderbræt? Det sænker hans spisetempo da han så skal arbejde for at få det. Katte er nemlig småt spisende og har bedst af at kunne komme og spise når de er sultne, frem for at få mad morgen og aften som du skriver du gør.

Jeg ved dog ikke hvad du skal gøre ved han har spist så meget

• #4   6. aug hold øje.
    bliver han dårlig ja så kontaker du dyrlægen
    tjek at han går på bakken - og komme af med noget
    sørg for at han har frisk vand

tror ikke at du behøver at faste ham. du giver bare normalt foder igen.

ved du hvor lang tid han har haft adgang til posen?
    tror ikke på at han har spist 300 g på en gang. det er der slet ikke plads til i en kattemave

• #5   6. aug Min plejer som regel selv at kaste på hvis han laver det nummer - og hvis ikke han kaster det op, så spiser han da gladeligt videre 1 time senere

• #6   6. aug Man faster aldrig en kat mere end højest nødvendigt. Har de ikke foder stående 24/7?

• Janne.*
    Janne.* Hjælpe-administrator

Følger: 16 Følgere: 81 Katte: 6 Emner: 125 Svar: 3.327
    #7   6. aug Uhaa. Det er alt alt for lidt mad din kat får hver dag, den skal have sin mad stående hele dagen og natten, da katte små spiser hele tiden ellers går det ud over dine kattes nyre og lever og de får heller ikke de vitaminer og mineraler plus taurin som er meget vigtig katte får. Hvis dine katte kaster op når de begynder at have sin mad stående, det vil gå over af sig selv igen, da de grov spiser, fordi de ikke ved hvornår de igen får mad.

Mine katte har altid deres tørfoder stående og små spiser mange mange gange om dagen og natten og får også vådfoder 1 til 2 gange daglig. Så lad dine katte have deres mad stående hele tiden. Så har du nogle mætte og glade veltilpasse katte.

• #8   6. aug Janne: det passer altså ikke. Jeg har et levende eksempel på at mad IKKE kan stå frit fremme. Han har ikke en stop knap - og har aldrig haft det!

• Janne.*

#9   6. aug Karina...

Det er heldigvis få tal af katte, der har det sådan. Der stod heller ikke noget om at katten kastede op, men hvis den gjorde.

• #10   6. aug Han har kun stjålet, fordi det var nødvendigt! Og så har han overspist.
    Katte kan slet ikke nøjes med 2 gange mad on dagen, vil eller jan du ikke have mad stående fremme, har du 2 muligheder, mad i foderdims eller fodre mindst 6 gange om dagen, alt andet passer ikke til kattens natur.

• Janne.*

#11   6. aug Nu ser jeg du også har hund, så hvis du ikke gør det, så vil det være en god ide at stille katte tørfoderet op på noget så din hund ikke spiser det, det gør de fleste med både hund og kat, så lære kattene hurtig hvor deres mad sted er.

Jeg blev virkelig meget ked af det, da du skriver: " skriger efter maden, når jeg hælder op i deres skåle. " Det kan ikke være rigtigt at katte skal have det sådan, dine katte er jo virkelig sulten, man giver ikke sin kat/katte mad 2 gange daglig, med 24/7. Jeg ville også skrige hvis jeg kun fik så lidt mad 2 gange daglig.

• #12   6. aug Jeg har faste fodertidspunkter herhjemme, så de aldrig er sultne og den ene ikke tager af det andet og.....
    Det er vigtigt at din kat får mad mere end 2 gange dagligt. Du skal IKKE faste ham.
    Har han spist for meget kaster han bare op.

• #13   7. aug Mine får to gange dagligt, men det står ude i et par timer før der er spist op.
    Har aldrig haft problemer med det.
    Tænker hvis han ikke har kastet op eller noget, så tror jeg ikke det er et problem.
    Mine forældre har dog en kat som også stjæler når han kan, der ville jeg nok enten give mere mad eller få en foder dims så han skal spise det over længere tid. Med tørfoder er det sådan at nogle katte ikke får mæthedsfornemmelse fordi det, ligesom med os mennesker, tager noget tid før den går i gang og derfor kan de hurtigt spise for meget.

• #14   8. aug Svar til alle. Bastian har været med inaktiv og sløv men ellers er har der ikke været noget. Det stjålet mad har han haft adgang til i omkring 8 timer, før jeg opdager det.

Med hensyn til at have mad stående hele tiden, det kan jeg bare ikke, Bastian har ikke en stopknap og har aldrig haft det i de 10 år jeg har haft ham. Har prøvet alle mulige ting med skåle der åbner og lukker selv, så hver kat kun kan åbne deres egen skål. Bastian spiser bare al det mad der bliver hældt op på en gang.

Den anden kat jeg har Milas spiser sin mad over flere gange han får også 2 gange om dagen, men går så til og fra til sin skål mange gange.

• #15   8. aug Det er nu ikke en automatisk foderautomat der menes - det er f.eks noget i denne stil:
    https://www.zooplus.dk/shop/kat/katteskaal_foder_vand/foderautomat/intelligenslegetoej/350458
    Mine forældres ene kat er fuldstændig ligesom din med mad, han er helt syg med det. Men det har virkelig hjulpet den at købe denne for 4-5 år siden

• #16   8. aug Mine får mad i snackbolde. De bliver fyldt hver aften. Det er genialt.

• #17   8. aug Sådan var Freddie også - indtil han kom på slankekur og Lucas også skulle have specialdiæt.
    Morgen: Tørkost alt hvad de kan spise - væk med det.
    Eftermiddag: Tørkost alt hvad de kan spise
    Aften deles 190 g. Porta 21 eg efter et par timer serveres lidt tørkost så de ikke går sultne i seng

Det fungerer udmærket og Freddie har også fået en stopknap

• #18   9. aug Hold nu op - har du aldrig spist for meget ? Han skal bare ha’ en fuld madskål døgnet rundt. Det kommer han til at regulere selv

• #19   9. aug Marleen: det er altså ikke alle katte der selv kan styre det!

• #20   9. aug Ikke alle katte kan finde ud af at have mad stående 24/7 - selvom at vi syntes at det er bedst/nemmest

på kv solgte vi engang en dejlig hankat. han var stor men ikke tyk. efter 3-4 uger kontaktede hans ejer os. hun mente at han drak rigtig meget vand. så det kunne måske være sukkersyge.
    vi fik ham retur så vi kunne få ham tjekket
    pænt sagt så fik vi et chok da vi så ham.
    for på den korte periode havde han taget 2 kg på
    så fra at være en pæn stor slank kat, var han nu en totalt fed kat.
    det viste sig at han havde haft adgang til tørfoder 24/7, og det havde han så ikke kunne styre, så han åd helt vildt. derfor var han også mega tørstig.
    så enden blev at han kom retur til os, og blev sat på slankekur.
    og han fik heldigvis et godt nyt hjem. hvor de tog hensyn til at han ikke kunne styre foderet.
    det skal sige at på internattet fik de morgen og aftensmad. ikke noget med at have foder stående. det var kun killingerne/missemøder/syge katte som havde fri adgang til tørfoder

så nej det er ikke alle som kan styre det.
    det er dog meget få som ikke kan finde ud af det.

men i dette tilfælde tænker jeg at han faktisk ikke får nok foder. så måske en potion vådfoder i løbet af dagen kan få ham mere mæt

• #21   9. aug En foderautomat kunne være løsningen, så han kan få små portioner mange gange i løbet af en dag. En af dem der er tidsindstillet. Men ja stjæler han så meget tørfoder på en gang, så får han nok lige for lidt mad.

• #22   12. aug Tak for alle jeres råd. Vil prøve og kigge efter noget aktivitets legetøj så han må arbejde for maden og dermed ikke spiser så hurtigt. Der kan han også få hans dreamis i, som han er helt syge med

Kommentér på:
Min kat har stjålet, skal han faste?