{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
309 visninger | Oprettet:

Hjælp til sår. Haster {{forumTopicSubject}}

Hej i forum.

Jeg er ny, så bær over med den korte intro.
Min kat er kommet hjem med et ret stort sår på det højre baglår, og jeg erkender blankt at jeg er en anelse bekymret.
Såret er ca. 1 centimeter i diameter.
Min dyrlæge åbner først i morgen, er her eventuelt nogle brugere der kan anbefale mig hvad jeg skal stille op indtil dyrlægen åbner dørene i morgen?

Såret kan ses på vedhæftede foto.

På forhånd mange tak for respons.

Kommentarer på:  Hjælp til sår. Haster
  • #1   8. okt Jeg ville nok tage til vagten, jeg synes ikke det ser pænt ud og der går jo rigtig hurtigt infektion i skidtet
    Eller bare ringe til dem og høre om det er noget de synes der skal kigges på nu

• #2   8. okt
    Hej Ida

Tak for svar.
    Jeg har ikke mulighed for at forlade hjemmet i aften, så jeg må til dyrlæge i morgen.
    Jeg har renset såret i let saltet vand, det så ud til at tage det værste af væsken.
    Er der andet du mener jeg skal gøre?

• #3   8. okt rens det - det har du så allerede gjort
    og så ville jeg - meget forsigtigt - få pelsen klippet af. pelsen vil altid drille, og sætte sig i såret, og dermed kan det tage længere tid

og så ellers en tur til dyrlæge i morgen- katten skal have pencillin

• #4   9. okt 1 cm er faktisk ikke ret stort. Jeg ville rense med klorhexidin og holde øje med det.

• #5   9. okt hvordan er det gået?

• #6   18. okt
    Nåja, jeg havde glemt tråden, grebet af øjeblikkelig panik.
    Jeg talte med en sygeplejerske fra dyrlægen to gange, hun var ikke nær så bekymret som jeg var, men det er også nærmest umuligt..
    Anyway, jeg klippede en hel del pels af dyret i to centimers afstand til såret hele vejen rundt, rensede det i saltvand og gentog proceduren i tre dage (og jeg må sige at Gizmo overhovedet ikke satte pris på min indsats) og såret begyndte at hele flot.

På trediedagen kom hun (Gizmo) hjem med et ordentligt hak over venstre øje, der er tilsyneladende gang i nogle territoriale konflikter i kvarteret, jeg har mødt en stor flot (og overvægtig) hankat i kvarteret, han kommer fra et nærliggende villakvarter, og ligner en stodder der er vant til at dele tæsk ud, min bette kylling-killing har ikke odds'ene i sin favør, så sådan er det.

Såret over øjet fik samme behandling som røv-såret og er også helet ganske flot.

Og hvad har jeg så lært af hele historien?
    At har man et dyr, skal man være forberedt på alle måder, derfor har jeg nu oprettet en opsparing til fremtidige ulykker, jeg må erkende at jeg ikke havde kalkuleret med udgifter udover vaccination og sterilisation, men det er der så rettet op på.

Foto:
    Gizmo under opladning på stuegulvet.

• #7   18. okt Frisk og frejdig.
    Eller, du ved hvad jeg mener..

• #8   18. okt Det altid godt at gemme til sygdom min mor og far har også udekatte med samme problem, den ene er lidt af en slagsbror og så er det jo de ofte får sår og værre, bylder!

• #9   18. okt
    Ja, sådan er reglerne.
    Men jeg kan ikke holde Gizmo inde, det er hun overhovedet ikke gearet til, hun er faktisk kun inde for at spise og sove, resten af tiden foregår udendørs.
    Så må man tage de problemer der kommer og få dem løst.
    I øvrigt får jeg spasmer af folk der taler om "indekatte".
    Hvad er det for noget vrøvl.
    Dyr skal kunne komme ud og jage, slås og hvad de nu ellers laver i naturen.

• #10   18. okt hun ser godt ud

det lyder til at hun er god til at slå igen. især når hun får sår i hovedet.
    katte der smutter, vil have sår på bagdelen.

men kender det alt for godt. har haft en hankat som var god til at slås for sin sag. så vi var ved dyrlæge min 1 gang om året. så har haft min del

jeg er så en af dem som har indekatte dog med adgang til stor løbegård. ellers ville de godt nok være flade... bor lige ud til en ret trafikkeret vej.
    men har da Bassmand som er en herreløs hankat på ca 15 år som har valgt at han vil bo hos os. han kommer kun ind om natten

• #11   18. okt Jeg har indekatte, og de har det helt fint. De leger med hinanden og sammen.
    At have dem ude er ikke kun ulovligt, medmindre du har en indhegnet matrikel, det er også pisse farligt for katten og der findes mange syge ting udenfor som ikke er inde, syge mennesker, biler, sygdomme etc.
    Katten er ikke naturlig i de mængder vi har dem i, snarere tværtimod så ødelægger de naturen og vores økosystemer. Jeg synes det er ulideligt synd at lukke sådan et dyr ud som ikke hører til, ligesom jeg synes det er utrolig synd for alle de katte der bliver kørt ned, forgiftet, forsvinder eller på anden hvis bliver slået ihjel, kun pga menneskets eget ego.

Lidt ligesom at lukke invasion arter ud.

• #12   18. okt Det har jeg godt nok aldrig hørt før, at det skulle være ulovligt at lade sin kat komme ud i frisk luft.
    Selvfølgelig er der risici forbundet med færdsel i det offentlige rum, det gælder mennesker og dyr.
    Men jeg nægter at sidde indendøre resten af mit liv af frygt for at blive torpederet af en knallertkører, ligesom jeg nægter at holde min kat spærret inde dagen lang af frygt for at hun får et hak i snuden i ny og næ.

Det kan overhovedet ikke lade sig gøre at holde Gizmo indendøre, hun er født i hus med have og boede der de første tre måneder af sit liv, og her hvor vi bor nu, gik der præcis to dage før hun hoppede ud af vinduet for at sondere terrænet, jeg var nervøs for at hun forsvandt, men stedsansen fungerer tilsyneladende udmærket.
    I øvrig mener jeg det alvorligt, når jeg skriver at jeg umuligt kan holde hende indendøre, for det første er hun kraftigt tiltrukket af udelivet, for det andet har hun lært at åbne hoveddøren, hun springer simpelthen op på rudelisten, lægger kropsvægten på håndtaget og vupti, så er hun fri.

Og hvad skulle jeg da også med en kat der ikke har adgang til at udfolde sig og følge sine naturlige instinkter for jagt og interaktion med andre katte.

Din kritik af min måde at holde dyr på, kan jeg slet ikke tage seriøst.
    Overhovedet ikke.
    Du gør hvad du tror er rigtigt, jeg gør hvad jeg kan mærke er rigtigt.

Og tak for kommentaren, den er velkommen uanset vores uenigheder angående dyrehold.

• #13   18. okt Jeps, jeg har indekatte, og jeg er stolt af det. Stolt af at jeg overholder den gældende lovgivning.

• #14   18. okt Lov om mark- og vejfred

“§ 1. Enhver er pligtig til på alle årets tider at holde sine husdyr på sit eget.
    Stk. 2. Under husdyr henregnes pelsdyr, som er opdrættet i fangenskab, og tamkaniner. Såfremt et i fangenskab opdrættet pelsdyr undslipper og ikke indfanges inden 2 måneder, anses det som vildt. Afkom, der følger moderdyret, er underkastet de for dette gældende bestemmelser.”

Ét er at sige at dit eget dyr kan du ikke finde ud af at holde på egen grund. Et andet er at fornærme ALLE katteejere med indekatte ved at antage at de derved ikke kan jage og udfolde sig med deres instinkter.

• #15   18. okt
    Det er underligt at min boligforening tillader kattehold og ikke kræver at de skal holdes indendøre.
    Men ifølge den tekst du her fremlægger, må det betyde at jeg er kriminel, min kat ligeså.
    Partners in crime.
    I like it

• #16   18. okt
    Det har intet at gøre med at jeg ikke kan finde ud af at holde min kat på egen grund, det har med det at gøre at jeg ikke vil.
    Så nu ved vi dét.
    Jeg bryder loven og har ingen moralske skrupler, det ser heller ikke ud til at genere min kat.
    Om jeg har fornærmet nogle personer der holder deres katte indespærret, vil jeg blæse på, så er det sagt.
    Hvad bliver det næste - at jeg skal bakke op om folk der får fjernet deres kattes klør, klipper halerne af dem eller kuperer deres ører.
    Aldrig i livet.

• #17   18. okt nu får jeg nok hug
    men jeg tror altså ikke at folk får balade fordi deres kat går ude. hvis man ellers må for boligforeninger

mange har jo deres kat gående ude. mener at jeg læste at det var omkring 80% af alle katteejere i dk som havde løsgående katte.
    og tænker altså at politiet har andet at lave end at rende rundt og slå katteejere oven i hovedet

så pas godt på din smukke dame

• #18   18. okt Tja en indfanget kat regnes som herreløs, hvis den ikke er mærket, dvs. at 80% af de fritgående katte er herreløse. Så alle og enhver kan tage dem ind, mærke dem og de har fået kat. Tankevækkende, når nu det skulle være så "fint" at have fritgående katte.

Der køres iøvrigt omkring 56.000 katte ned hvert år af dem, der indberettes, tænk på alle dem der aldrig indberettes. Og så kommer dem som skydes, lukkes i containere, køres langt væk, slås ihjel, mishandles osv. oveni. Det er jo så "fedt" som fritgående.

Men måske skulle jeg have en hundekennel og have 4 fritgående rotweilere, så skulle i høre naboerne. Jamen jamen. Eller et stutteri og 20 fritgående heste. Det er jo så synd at holde dem hjemme.

• #19   18. okt Susanne, selvfølgelig findes der uansvarlige katte-ejere der ikke neutraliserer og øremærker deres dyr.
    Det kan jeg af gode grunde ikke gøre så meget ved, desværre.
    Men at holde min kat indespærret i huset kommer ikke til at ske, sådan er det.
    Jeg blander mig jo heller ikke i at du holder dine katte indespærret, jeg har bare en helt anden holdning til hvad en kat er for et dyr.
    Jeg er ikke i tvivl om at du passer godt på dine dyr, overhovedet ikke.

• #20   18. okt Jeg er til gengæld træt af andres katte på min matrikel. Jeg har fået ødelagt så mange ting, og de bruger mine blomsterpotter som kattetoilet. Jeg kan ikke engang sidde på min egen terrasse. Så holder det sjove op ved andres husdyr.

• #21   18. okt Min underbo er også godt sur.
    Hun havde en bunke sand til at ligge udenfor sit hegn, det sked min kat i.
    Så kom der lidt konflikt, hun havde tilsyneladende ikke lyst til at tale om det, i hvert fald smed hun en seddel i min postkasse, en seddel med utroligt mange udråbstegn.
    Så gik jeg ned og bankede på og fortalte hende at sandbunken på fællesarealet var en dårlig idé.
    Så fjernede hun sandbunken med et fornærmet udtryk i fjæset.

Nu vil hun så have forbud mod katte, men det stemte afdelingsbestyrelsen ikke for, så nu er hun nok godt gal i skralden.
    Hun har en hund, sådan en lille tæppetisser der står i hendes have og gør dagen lang, det har jeg ikke klaget over, jeg tænker at den nok dør af kedsomhed inden længe.

Der er ingen grund til al den ballade når man bor så tæt som vi gør her i kvarteret, hvis man vil have det hele for sig selv, må man jo købe hus og hegn.

• #22   18. okt der vil altid være nogen som bare vil skabe ufred. lige meget hvad

har arbejdet for kattens værn i flere år og har hørt mange "spændende" ting

• #23   18. okt Vi har hus, men jeg gider ikke andres dyr, børn whatever i VORES have. Længere er den egentlig ikke.

Der er jo ingen, der erstatter alt det, deres katte har ødelagt.

Kommentér på:
Hjælp til sår. Haster