{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
191 visninger | Oprettet:

Vil ikke spise tørfoder og har kastet op {{forumTopicSubject}}

Min kæreste nævnte tidligere at Bianca ikke har spist så meget tørfoder de sidste dage, det er ham som står for fodring herhjemme. Han plejer at fylde madskålen halvt op hver dag, men den har slet ikke været tømt de sidste dage.

Når jeg tænker tilbage kastede hun op en dag i sidste uge, kan ikke huske hvilken dag, og nu har hun lige kastet op igen. Det var bare noget hvidt skum/slim/mavesyre så det ud til, den ene gang var der græs i. Hun fik nogle godbidder i går og en god portion vådfoder, begge dele spiste hun glædeligt.

Jeg har tænkt mig at ringe til dyrlægen i morgen tidlig. Vi har for nylig skiftet foder på hende med langsom tilvænning, men vil tro hun har haft det nye foder i 14 dage minimum.
Hun vil jo gerne have vådfoder og godbid, hvad kan så være grunden til hun ikke vil spise tørfoderet, er det tegn på problemer med tænderne? Men når hun så også kaster op.. tror bare jeg vil høre om andre har oplevet det samme og hvad årsagen mon kan være, imens jeg bekymrer mig indtil jeg kan ringe til dyrlægen i morgen.

Hun virker ellers frisk nok, lidt mere opmærksomhedssøgende, og jeg har tænkt om det evt kan være løbetid? Vi har overtaget hende fertil for et halvt år siden, hun er omkring 11 år.

Kommentarer på:  Vil ikke spise tørfoder og har kastet op
  • #1   11. jun Hun er 11år. Hun er sandsynligvis steriliseret.

Du nævner, der var græs i opkastet? Går hun ude? Græs kan ikke fordøjes - det kastes op eller kommer ud i afhøringen.

Hun spiser pludseligt ikke tørfoder. Det er uklart, om hun spiser mindre tørfoder end før? eller om hun er holdt helt op med at spise tørfoder? Har I skiftet tørfoder?
    Måske foretrækker hun vådfoderet? Hvis hun får vådfoder, der er fuldfoder uden korn, sukker og salt, er det alligevel bedre for nyrerne.

• #2   11. jun Hun er ikke steriliseret, forrige ejer havde hende i 5-6 år og har ikke steriliseret hende, ejeren før dem brugte hende til avl og jeg har købekontrakten som de fik med i sin tid, jeg er ret sikker på at der står hun var fertil ved overtagelse.

Hun er kun indekat, men vi har noget kattegræs stående i vindueskarmen.

Jeg ved ikke om hun har spist lidt eller intet tørfoder, som sagt min kæreste står for fodringen og har først nævnt det tidligere i dag. Han sagde bare at han slet ikke har fyldt skålen i flere dage fordi der har været mad i, så det kan ikke være meget hun har spist. Jeg sagde han skulle måle 2 dl mad og hælde i skålen i formiddags, jeg prøvede at måle maden i skålen her til aften og der er måske spist en lille sjat hvis overhovedet noget, vi måler igen i morgen tidlig og ser om der er spist noget.

Vi har før nyligt skiftet foder fra Hills til orijen med langsom tilvænning. Jeg vil tro at hun har fået ren orijen i 1 uge-14 dage som minimum nu.

• #3   11. jun 11 år - så er det tid til at få et tandtjek smiley
    God bedring til hende smiley

• #4   11. jun Orijen er et meget bedre foder end Hill's. Kan det være, hun lettere bliver mæt af Orijen?

Har hendes vægt ændret sig? Hun skal helst hverken tabe sig eller tage på...

• #5   11. jun Har hun været i løbetid? I må da vide, om hun er fertil. En løbetid kan man ikke undgå at høre/se.

En kat der ikke rigtig har spist i flere dage risikerer i værste fald at udvikle fedtlever. Jeg ville smutte en tur forbi dyrlægen.

• #6   11. jun hvis hun spiser vådfoder men ikke tørfoder, så kunne det tænkes at hun har et problem med en tand/tænderne.
    så et dyrlægetjek ville nok ikke være i vejen

det at hun kaster op af græs, er helt naturligt. det er jo noget de gør fordi de har hårduller i halsen.. og det skal helst op. man kan bøste dem lidt mere her i fælletiden.

spiser hun mere vådfoder end normalt?
    vådfoder fylder nemlig mere, og så vil hun jo ikke spise tørkosten hvis vådfoder smager bedre

• A. I
    A. I Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 2 Følgere: 8 Svar: 320
    #7   11. jun Giv hende tilstrækkeligt med vådfoder, det er ødelæggende for en kat, hvis den ikke får nok protein i 3 dage. Leveren bliver permanent ødelagt.

Efter min mening ingen grund til at vente på dyrlægens dom, når I har kattens mening smiley

Søg dyrlæge, hvis hun holder op med at ville spise vådfoderet, I giver hende!

De allerbedste hilsener

• #8   11. jun Giv hende endelig vådfoder til i kan komme til dyrlægen!
    Jeg er helt klart tilhænger af Orijen, og godt i har brugt en laaang overgang, for det er nødvendigt.
    Katte spiser mindre af Orijen , men de spiser altså smiley så når i ikke er sikker, så dyrlægen.
    En anden grund kan være en slem hårbolle, og det kan få hende til, at spise græs og kaste op.
    Jeg fatter ikke hvis en opdrætter har videregivet en hunkat, uden at neutralisere først, og ja du vil ikke kunne undgå, at høre og mærke at hun er i løb, tjek papirerne og står det ikke klart og tydligt hun er fixet, så få det gjort, det er bedst for jer alle.

Kommentér på:
Vil ikke spise tørfoder og har kastet op