{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
393 visninger | Oprettet:

En ærgelig tendens! {{forumTopicSubject}}

Jeg synes efterhånden at det er blevet en tendens at man fremlyser en kat på FB straks efter at man har set den.
Det er ikke altid katte i dårlig stand, men flotte, velplejede tatoverede katte, som man godt kan se har et hjem.

Nu ved jeg godt at der er en del der turer frem med Vej- og markfredsloven, men det er da sørgeligt, at man snart ikke tør lukke sin kat ud før den havner på FB.

Jeg ville da blive sindssyg ked af, at blive ringet op fra et internat fordi der liiige var en turist der havde set en "kontaktsøgende ensom hankat".

Hvor går jeres grænse før I fremlyser og straks ringer 1812??
Min går der, hvor jeg kan se, at den enten er udsultet, ser syg ud eller er kommet her hver dag i lang tid.
Jeg ville også reagere hvis jeg fandt killinger på en rasteplads - meen...

Kommentarer på:  En ærgelig tendens!
  • #1   6. okt Tjah, de 2 gange jeg har mødt kontaktsøgende katte som så velnærede ud, viste det sig at de var efterlyst. Vi fik dem hurtigt hjem til ejerne igen.
    Den ene gang jeg rent faktisk så en kat der så syg ud, viste det sig at den boede ret tæt på smiley vi gav den et halsbånd på fra internatet med vores kontaktinformation - fandt senere ud af, at ejerne bare havde taget det af og smidt det ud...
    Så jeg tør ikke efterlade en kat jeg ikke kender fra nabolaget, uden først at tjekke om den er registreret - og hvis ikke den er, så fremlyse den på facebook. Ellers plejer vi at få nummeret eller adressen og så ringe/tage kontakt til ejeren.
    I min by er der et par katte som umiddelbart ikke har nogen ejere. En mand døde og efterlod en hel bunke af dem som der tit bliver snakket om. Der er også een der bliver fremlyst tit på facebook som går ind i vires dagli’Brugsen. Den har en ejer men den er ikke mærket, så det er enormt svært at vide.
    Jeg ville hellere se en fremlysning for meget, end en fremlysning for lidt for at være ærlig.
    Jeg er personligt rigtig glad for den udvikling der er, hvor folk er mere opmærksomme på at rigtig mange katte aldrig kommer hjem til deres ejer når de forsvinder...

• #2   6. okt Jeg fremlyser aldrig katte.
    Gider ikke bruge min tid på det da man ikke ved hvilke der er bortkomne og hvilke folk bare lader rende på gader og stræder eller hvilke der er vildkatte.

• #3   6. okt Ida:
    Jamen langtfra alle er jo på FB - eller også bruger de det ikke - jeg kender da et par stykker...
    Jeg har da også fundet et par der var efterlyste, men det var da ikke en kat jeg kun havde set et par døgn, men nogle der kom her fast og så gik det store arbejde i gang.
    I min by er der en ejer der har oplevet, at katten blev lukket ud, så gik den ind i en tom naboejendom hvor der var en maler og straks røg det på FB - det gik så vidt, at på trods af, at ejer henvendte sig, så måtte hun betale en løsesum for at få den tilbage. Det er fint at folk er opmærksomme, men man skal også lige stikke en finger i jorden..

• #4   6. okt Altså... i princippet skal man jo holde kat på egen matrikkel, så jeg forstår godt folk fremlyser dem der ikke gør.

Mvh Hende der holder sin kat på egen matrikkel, og derfor aldrig har prøvet det.

• *Berit*
    *Berit* Hjælpe-administrator

Følger: 4 Følgere: 326 Katte: 6 Emner: 3 Svar: 359
    #5   6. okt Jeg vil give dig ret, det er ikke i overensstemmelse nogen gange med kattens bedste,lad dog de katte være,som er i god stand,tillidsfulde tamme etc,selvom de ikke er mærket ,være ,så de har muligheden for at komme hjem igen.
    skulle det være bedre for en kat,som i forvejen har et hjem,at blive lukket inde til en usikker fremtid ?og måske ligefrem en aflivning ?
    ude på landet er der mange katte som færdes frit,men alligevel har et hjem smiley

• #6   6. okt Jeg fanger dem, når der er nogen, der generer mig og afleverer dem.

Mark- og vejfredsloven er til for at blive overholdt.

Der er en kedelig tendens til, at andre skal påduttes gud og hver mands katte.

• #7   6. okt Jeg har endnu ikke fremlyst en kat, her i området e der mange løs katte, og stort mark og skov områder, så det er ikke altid kattene bliver fundet igen ??
    Vi har en gruppe hvor vi kan sætte billeder ind af vores katte, og fortælle hvor de bor, og vi kan efterlyse og fremlyse, det fungere fint, selvom der er mange som altså sværger til de frie katte, og andre som er modsat.
    Døde katte ved vejen bliver også lagt ind ?? dem er der mange af i perioder, men også de gode historier hvor nogen tager en killing ind, som absolut ikke er gammel nok, til at være på egen pote, og ejeren blev fundet ?? En smutter kan jo ske, det hendes nu og da, at netop indekatte er smuttet, og selvom de ser fine ud, er de jo slet ikke vandt til udelivet, og skal helst ind hurtigt igen.
    Når det er nødvendigt bliver kattene jo også efterlyst og fremlyst ved tingskoven m.m. Men første knap her ude, er altså den lokale gruppe, og mange hundeluftere er en stor hjælp, fordi de går på alle tider, og giver hurtigt besked, hvis de ser en som måske er efterlyst, og straks bliver der fulgt op på det af ejere og naboer ??
    Samme sted kan vi søge naboer som vil passe katte.

• #8   6. okt Jette:
    Så går I jo også videre end FB - og så er der en reel chance for, at den kommer hjem.

• #9   6. okt Susamme:
    Ja det er både færdselsloven, lov om euoforiserende stoffer og våbenloven også, men alligevel er der mange der overtræder den - hver dag smiley

• #10   6. okt Men TS: bare fordi andre overtræder loven, så betyder det da ikke, at du skal gøre det? Bare fordi alle andre går over for rødt på en trafikkeret vej, så skal du jo ikke gøre det smiley

• #11   6. okt Love er til for at overholdes, ellers må man tage konsekvensen.

• #12   6. okt jeg plejer at finde ud af hvem der ejere katten uden at blande en masse ind i det

jo jeg har haft fremlyst et par katte - en på fb. Men hører jeg ikke noget så sker der hellere ikke mere.
    har måtte efterlyse en nabos kat på fb.

jeg syntes nemlig også at det er gået MEGET over gevind på FB. Folk kører bus og ser en kat gå på vejen og staks bliver den smidt på FB. Tjaa prøv dog lige at træk vejret.
    man skal jo ikke bare tror at den kat som går en tur er smuttet hjemmefra.
    man holder øje med den i en kort periode. man skal jo ikke bare se katten i 2 sek .

nu bor jeg på langeland, og her er der ikke så mange mennesker. Men vi har da katte som bliver væk.
    men jeg gør det at jeg ved hvad mine naboer har af katte, og så er det nemmere at se hvis der kommer nye i området - og ellers er mine naboer gode til at sige det.vi har fået da fået en efterlyst kat hjem.

men jo det er træls - er selv med i flere efterlys/fremlys sider med katte
    lidt arbejdsskadet er man jo efter 6 år på internat

• #13   6. okt jeg syntes nemlig også at det er gået MEGET over gevind på FB. Folk kører bus og ser en kat gå på vejen og staks bliver den smidt på FB. Tjaa prøv dog lige at træk vejret.

Det er LIGE PRÆCIS der jeg vil hen. For nyligt er der afhentet en kat af DB som bar halsbånd! Den blev observeret 2 dage af nogle turister og der er masser af boliger i området!!
    Hvorfor henter DB overhovedet en kat hvor der er kendetegn? De kunne have medbragt et fremlysningshalsbånd og erstattet det.
    De er ikke meget for at hjælpe hvis man selv prøver at få fat i en "vildkat", men at tage en ejers kat, det er for langt ude.
    Jeg er MEGET glad for, at Freddie er tatoveret, så kan de da ikke bare hapse den!

• #14   6. okt Og Anja:
    Jeg tager også sagen i egen hånd uden at blande FB ind i det.

• #15   7. okt synes det er ret vildt hvor hurtigt det sommetider går med efterlysninger.
    kunne bedre forstå hvis det var ejer selv der efterlyste katten og ikke alle mulige andre, hvis uheldet skulle være ude.

Derfor har jeg nu købt en voilere til mine katte, for det ikke skal ske her ?

• #16   7. okt vi havde også både chippet katte og øremærket katte som folk valgte at komme ind med. for de viste jo ikke hvor kattene boede..
    så de fik tit katten med retur med hjem til deres naboer. EFTER vi havde snakket med naboen selvfølgelig.

så helt nyt er det ikke. nu har folk bare fået et sted hvor man kan gøre det bag skærmen.

selvfølgelig bør man hjælpe en kat som er i nød. men man bør altså også lige start med at finde ud af om den bor i nabolaget.
    det kan jo være første gang den er ude...

heldigvis har jeg mine i løbegård - og har heldigvis gode snakke med mine naboer så de ved hvad jeg har, og jeg ved hvad de har. dermed opdager jeg så også hurtigt hvis der kommer en kat som er i nød.

• Line S
    Line S Online Tilmeldt:
    jun 2019

Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 7 Svar: 49
    #17   7. okt Her hos os i en lille landsby, går det også helt amok i perioder.
    Her bor rigtig mange katte, og alle er fritgående ude/inde katte .. men i perioder er folk (både katteejere og andre) mere end almindeligt på dupperne hvis de ser en kat i haven eller ude ved vejen.

Min egen hittekat fik vi fordi han gik rundt på må og få, var tynd osv, så han blev fremlyst med god grund! Jeg meldte ind at vi ville hente ham og tage ham ind, da ingen meldte sig og der ingen mærkninger var. Der gik ikke 14 dage før folk fremlyste ham igen, på trods af at han nu var tatoveret og hele baduljen OG at de vidste han var vant til at strejfe rundt på må og få, så det holdt han naturligvis ikke bare lige op med.
    Hele sommerferien kom der fremlysninger på ham så snart nogen så ham.. det var sgu lidt trættende i længden.. det var typisk med tekst ala "havde den ikke fået et hjem?".. og jo! Det havde den, akkurat ligesom alle de andre fritgående katte i området havde et hjem.. smiley Jesus ??

• #18   8. okt Ja hvis alle blev indfanget og afleveret gang på gang, og man skulle betale en god slat penge for at få sin kat retur, så ville flere nok overholde loven.

• #19   8. okt Min ene kat er blevet fremlyst 2-3 gange det nye sted vi er flyttet hen, vi har boet der i halvandet års tid nu. Første gang var nu meget rart, da hun havde forvildet sig et sted hen hun ikke kunne finde hjem fra.

Men anden og tredje gang hun blev fremlyst, var det lige på den anden side af vejen og nærmest foran vores hoveddør smiley
    Synes dog , at det er meget rart at folk holder øje med kattene rundt omkring og de gør det af bedste mening.

Grænsen går dog der hvor katten bliver afleveret på internatet uden, at have undersøgt tingene ordentligt.

• #20   8. okt Man kan jo bare lade være med at lukke den ud Sally. Så må man regne med, at den afleveres hos et internat eller dyrlægen. Især hvis den ikke er mærket heller.

• #22   8. okt I Belgien skal katte der indleveres til et internat steriliseres/kastreres, da det ikke er lovligt at have en fertil kat medmindre man har en opdrætter licens og katten er registeret i ens opdræt... Loven gør at Internaterne har pligt til ordne kattene der kommer ind.
    Bare for en tanke - Og så skal alle katte registreres, ved lov...

• #23   8. okt Der er lige blevet fremlyst en igen-igen - og den var kastreret og tatoveret..!
    Jeg går også 100 pct. ind for, at katte skal være neutraliserede og tatoverede når de kommer ud.
    Faktisk så synes jeg, at det er på grænsen til griseri, at lukke en fertil kat ud, så den bare kan masseproducere - både ude og hjemme..

• #24   9. okt Ja det går lidt hurtigt på fb. Man kunne gå se det lidt an, hvis katten er pæn og syner rask. Efter 3-4 dage hvor man ser den samme katte tigge mad eller opmærksomhed, kan man godt gøre det, tænker jeg.

#22. Lige sådan en lov håber jeg at vores regering snart vil spytte ud. For hold op, hvor folk trænger til, at få smæk for deres ligegyldighed overfor katte og andre dyr forøvrigt. smiley

• #25   9. okt Der ER allerede en lov. Blev den overholdt, var der ikke så mange problemer med uønskede katte.

• #26   10. okt Bliver rigtig glad for denne "nye" tendens. Dejligt at holdning ændres fra, at katte bare skal strejfe rundt på gader og stræder, indtil man nu minder ejeren om, at man tager ansvar for sin egen kat.

• #27   11. okt #25. Ja der er. Men det skal være lig en hunde har. Så bliver folk tvunget til at tage katte mere alvorligt, hvis de SKAL chippe dem og der bliver lavet regler for salg, neutralisering mm.

Kommentér på:
En ærgelig tendens!

x