{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
267 visninger | Oprettet:

Pi H
Pi H
Emner: 1

Kat angribes af anden kat {{forumTopicSubject}}

Kære alle
Jeg er helt ny her på siden og har oprettet mig, fordi jeg er desperat og virkelig søger gode råd.

I oktober i år blev vores ca 1,5 år gamle udekat angrebet af en stor (kastreret) hankat, som bor en vej væk. Det var (ud over mindre rifter) et 2-3 cm dybt hul i hovedet, som resulterede i operation, dræn, antibiotika, en måneds isolation og en stor dyrlægeregning.
Da vores kat endelig måtte komme ud igen, gik der præcis én dag, og så kom han hjem igen med voldsomt bid i øret og rifter.
Siden første besøg hos dyrlægen den 6/10 (+ 4-5 opfølgende undersøgelser), har vi haft ham af sted efter angreb den 30/10, den 24/11 og 10/12 (+ et par opfølgninger). Han har for blot et par dage siden afsluttet endnu en antibiotika-kur, og i dag er han så IGEN kommet ind med bid i øre og rift i hovedet. Jeg tror dog, han undgår dyrlæge denne gang.

Værst er det, at vores kat altid er i risiko, når han går uden for en dør, og at det potentielt kan ende med, at den anden kat gør så meget skade, at han må aflives. Men samtidig har dette kostet næsten 10.000 kr. indtil videre (noget tilbagebetalt af forsikring).

Jeg har fundet ejeren, som ikke mener, de kan stille noget op. Og det er vel til dels rigtigt. Man kan ikke fjernstyre en kat. Ejeren til den anden kat mener desuden, at “sådan er det at have udekat”, og at hendes kat også får rifter. Hun har dog ikke dokumenteret, at hun har været til dyrlæge med sin kat, eller at vores kat angriber hendes.

Jeg prøver at skræmme katten væk, hver gang jeg ser den, men den er (ud over aggressiv) så sky, at så snart jeg tager i dørhåndtaget, så løber den. Så kan ikke komme tæt nok på til fx at skyde vand på den.

Jeg har også læst lidt op på loven, og jeg ved, at man kan melde det til politiet, da hun har pligt til at holde dyr på egen grund.
Problemet er, at vores kat jo også strejfer, og hun ser også vores kat på hendes grund, siger hun. Jeg har dog som sagt ikke kunne få svar på, om hun faktisk har set vores kat angribe. Vores kat er sød og nysgerrig og kan godt være legesyg/drille, men har ALDRIG angrebet på den måde. Vi har fx en anden kat (de er brødre fra samme kuld), og selv om de kan slås lidt, så er det aldrig med rifter og blod.

Dyrlægen siger, hun aldrig har haft en kat så meget forbi som vores. Og hun siger, at hvis det bliver ved, så må vi evt overveje et nyt hjem til ham - fordi det simpelthen er for synd at “lade” ham blive angrebet så tit. Tanken om det kan jeg ikke holde ud.

Hvad pokker kan jeg gøre? Jeg har prøvet at strø noget fra kattebakken på grunden for at vise, det er vores kats territorium, jeg har prøvet at holde ham inde i perioder…

Hjælp, please.
På forhånd tak.

Hilsner Pi

Kommentarer på:  Kat angribes af anden kat
  • #1   20. dec 2021 Du kan gøre præcis som loven foreskriver: Holde katten på egen grund. Fx ved at lave en indhegning til den, som den kan være "ude i". Er det ikke muligt, så hold den inde, så den ikke bliver angrebet.

• #2   20. dec 2021 Ud fra det du beskriver om din kats sår, så står han ikke tilbage for at slås.
    min dyrlæge sagde altid at der var to typer katte
    dem som slås = sår i hovedet og forparten
    dem som ikke vil slås= sår på bagdelen

Det bedste råd jeg kan give, er at få indhegnet din have eller lave en løbegård til dine katte
    og bliver den anden kat ved med at rumstere ja så må du gå til ejer og bede om at hun holder SIN kat på egen grund i henhold til loven. ellers er det en politianmedelse

fordelen er helt at du vil få meget mere glæde af dine katte
    du undgår at de kommer til skade, bliver kørt ned, bliver syge af skader
    Og dine katte vil takke dig fordi de ikke længere behøver at rende rund og slås for at de må være der

Jeg har haft løbegård i over 20 år nu, og selv med 19 katte så har det fungeret
    har selv fået tilløbere som har været voksne som jeg har kunne mærke at de har været glade for at være i sikkerhed
    og jeg har haft udekatte også. Den ene var også fast besøgende hos dyrlægen pga slåsskader. Han var også en sød og dejlig kat, men nogle bestemte katte kunne han så ikke lide, og de skulle bare ikke komme i vores have. så kender alt til de skader

• #3   20. dec 2021 Ja det med løbegård stemmer jeg også for, og med de dyrlægeregninger du har, så er det ikke den dyreste løsning, og din kat får fred i dit hjem og lidt udeliv også.
    Jeg vil give din dyrlæge ret, det vil være synd for katten, hvis det fortsætter med de kampe.
    Jeg ved så også, at du ikke kan bruge de simpleste indhegninger, som jeg gør, fordi dine katte er vandt til udeliv, men der er mange løsninger, alt efter udseende og pengepung.

• #4   20. dec 2021 Som de andre skriver, så er indhegning af have eller løbegård vist eneste og bedste løsning.
    Vi indhegnede haven for 2,5 år siden, og både vi og Tinka er meget tilfredse smiley Du kan se lidt af indhegningen i denne tråd...
    https://www.kattegalleri.dk/forum/generel-diskussion/320959-vis_mig_jeres_udendoers_klatretraeer

• #5   21. dec 2021 Vi har også kattegård til vores katte. En i forbindelse med stuen og en i forbindelse med vores køkken.
    Vores katte er i sikkerhed for andre katte, mennesker der hader katte og biler.
    Det fungere rigtig godt for både os og kattene.
    Der er album med billeder under min profil.
    Håber du finder en god løsning for din kat.

Kommentér på:
Kat angribes af anden kat

x