{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
264 visninger | Oprettet:

Blærebetændelse -evt. kosttilskud? {{forumTopicSubject}}

Ja så måtte jeg akut afsted med Andersen.

Han tisser aldrig inde, men her til morgen gjorde han det i brusekabinen - og det var blod!
Jeg fik "reddet" nok til en urinprøve.

Så afsted med ham og han har blærebetændelse.

Han er kommet på penicilin og Metacam, men så var det at jeg tænkte, om der måske fandtes et velsmagende kosttilskud som jeg kunne give ham??

Jeg har læst om både Canosan - men jeg mener at de er store og hårde og han er jo næsten tandløs of så Cystofan - men skal det ordineres af en dyrlæge?? Er det velsmagende eller?

Han er kommet på urinary diæt og så er spørgsmålet så også, om han må få Porta21 med tun?
Det får de nemlig dagligt blendet med vand.

Kommentarer på:  Blærebetændelse -evt. kosttilskud?
  • #1   4. jan Har ikke en løsning men god bedring til ham og godt han viste dig at han havde brug for hjælp smiley
    Tranebær er godt for mennesker, måske han kan lide det i sit vand ??

• #2   4. jan Ja det var da et held, at jeg ikke lukkede ham ud først inden jeg selv gik på toilettet.

Nu er der bestilt diverse vådkost (urinary) hos Zooplus, så håber vi, at det falder i god jord.

• #4   4. jan Har været igemmen den tur flere gange
    En havde det mange gange pga stress.
    Heldigvis går der ikke mere end et par dage så plejer de at være "normale" igen.
    Du skal sørge for at han får masser af væske i hans foder.så det er fint med hans prota

Jeg tror ikke lige at canosan virker på dette. Det virker på leddene.
    Det er derfor mine får sterilsed fra RC da der er noget i som gør at de drikker mere.

• #5   4. jan Dejligt, at det er forholdsvis ukompliceret.

Han drikker godt - måske endda lidt for godt, men det er nu "speedet" op i dag og ikke noget han har gjort længe.
    Har du også fodret dine med Urinary?

• #6   4. jan tranebær virker ikke - og slet ikke med sukker da det er gødning for bakterier

https://videnskab.dk/krop-sundhed/tranebaerjuice-virker-ikke-mod-blaerebetaendelse

• #7   4. jan Ok Lis, rart at vide inden man kommer på plejehjem og bliver stoppet med tranebær smiley

• #8   4. jan Tinka får Cystophan kostilskud hver dag. Da hun startede fik hun to hver dag de første uger, derefter én om dagen. Jeg åbner kapslen og blander pulveret i hendes vådfoder. Mener at have hørt, at det skulle smage a la kylling smiley
    Det er et naturpræparat. Jeg købte hos dyrlægen. Det er uden recept.

Tinka har tendens til urinsten, så tunfoder, som ellers var favorit, også Porta21, har hun ikke fået det sidste år. Tun er desværre ikke godt, hvis man har tendens til urinsten. Hun får udelukkende RC vådfoder S/OX "bidder I sovs)" + tørfoder fra Virbac 50/50 af U1 og U3.

Prøvede også urinary tørfoder fra RC og Hills, men det virkede ikke for Tinka.

• #9   4. jan jeg har også brugt urinary.
    ringede faktisk til RC fordi den kat med tendens til blærebetændelse skulle være på Urinary resten af hans liv. Men med 18 andre katte så kan det blive meget dyrt eller også meget besværligt
    og her anbefaldede de sterilised, når posen var tom. Da den er lavet til katte som har mulighed for at at få urinvejsproblemer. Og de fleste katte kan godt lide dem

• #10   5. jan Andersen er også kommet på Virbac U1 men uden tænder er de svære at spise.
    Jeg har bestilt 3 slags vådfoder til urinsten hjem, hhv fra RC, Hills og Purina, så håber jeg at det falder i herrens smag.

Jeg tror jeg holder igen med Cystophan, for hvis det skal drysses over foderet, så vil jeg æde min gamle hat på, at han ikke vil spise det.

Han har været ude i morges (han tisser ikke inde) og ellers har han ikke tisset siden i går morges.
    Er det normalt forløb? Humøret fejler altså ikke noget smiley

• #11   5. jan Jeg håber han hurtigt får det godt igen smiley

• #12   5. jan Jeg blander Cystophan i vådfoderet. Det opløses i sovsen. Tinka er også max kræsen hvad angår vådfoder, så når hun har godkendt tror jeg ikke det smager grimt.

Godt Andersen har det godt og virker glad smiley

Tinkas forløb med urinsten var langvarigt (7 mdr). Hun havde det godt, lige bortset fra på dagen vi opdagede det, hvor hun var på bakken utallige gange.
    Fik kun smertestillende i starten sammen med penicillin, og ellers virkede hun også ok og legede, men urinprøverne blev ved med at vise urinsten.
    I starten, da hun overgik til Virbac U1 blev det bedre, og endnu bedre efter blanding af U1 og U3, men da Cystophan blev tilføjet, så leverede hun endelig ren urinprøve smiley
    Men ikke alles forløb er ens. Er ret sikker på at Tinkas forløb var stress-udløst pga. nye hunde ved begge naboer.

• #13   5. jan Det holdt så ikke helt.

Han tissede i formiddags på et trægulv..... og det er jeg træt af!
    Så afleverede han en pæn sjat inde i afløbet ved bruseren i aften og det er stadig rødt, men ikke så mørkt som i går.

Penicillinen skal jo også lige have tid til at virke.
    Han synes så ikke at Virbac er fantastisk..... så i morgen ringer jeg til de omkringliggende dyreklinikker og hører om de sælger RC.

Jeg håber at han har det meget bedre på mandag, så han kan holde sig imens jeg er på arbejde.

• #14   6. jan Får han smertestillende?

Mest effektivt antibiotika er Marbocyl - dyrlægerne holder lidt igen, de er bange for de så ikke har våbenet sker noget virkelig hæftigt

• #15   6. jan Ja han får Metacam. Han VIL ikke spise piller no matter what! Han vil heller ikke spise sin specialkost så det er bare ikke nemt dette her. Går med seriøse overvejelser, for han er en ældre herre næsten tandløs og forleden fik jeg også lige at vide, at han også har allergi ??

• #16   6. jan kan du ikke bare give ham det mad han plejer? bare med lidt ekstra væske
    medicinen burde jo gerne gøre dets arbejde

det er svært med katte, De spiser jo kun det som de syntes er i orden
    dyrlægerne har det jo nemt . Det er nemlig ikke dem som skal forsøge at få kattene til at spise

• #17   6. jan Jeg forstår godt du overvejer, husk vildkatten, for det er jo altid en balance om hvad er rimeligt både for ham og dig og de andre katte smiley

• #18   6. jan Ja og når man i mange år har fodret vildkatte - ham her som den sidste, så kan jeg love jer, at man lærer noget om adfærd.
    Er der en syg i flokken, så får den bank - og Freddie har aldrig angrebet Andersen før og nu får han et par på kassen så snart han ser sit snit til det smiley
    Appetitten er heller ikke god i aften, men det kan jo være Metacam.

• #19   6. jan Jeg snakkede med dyrlægen idag.
    Han mener at jeg skal se det på til mandag, men i aften afleverede han en rigtig rød tis igen.
    Ville i vente?
    Jeg kunne da komme med ham i morgen hvis han skulle have den store gennemgang... men det afslog jeg altså. Det synes jeg ikke er nødvendigt.

• #20   6. jan Føler virkelig med dig smiley - det er rigtig svært, men det er kun dig, der kan træffe den rigtige beslutning for Andersen... dig der kender ham aller bedst på alle måder. smiley

• #21   6. jan Ja, men det er bare ikke nemt!
    For en gang skyld, så sidder jeg sgu med tårer i øjnene.

• #22   6. jan Forstår smiley

• #23   6. jan Øv øv..
    Sender kærlighed og lys til jer begge og håber du får hjælp oppefra til at træffe den rigtige beslutning.
    Knus M.

• #24   6. jan må jeg være ærlig?
    jeg tror for dig egen skyld bør få ham tjekket i morgen. Så du ikke skal gå igennem en hel weekend med ham og ikke kan få ham til at spise.
    det var hvad jeg selv ville gøre, hvis jeg var så meget i tvivl

det andet du har snakket om, ville jeg nok ikke overveje lige nu. For det lyder til at han ellers er ret godt med, til trods for alderen og hans skavanker. Blærebetændelse er jo ikke noget som de skal foresætte med at have. Men det kan hænge sammen med vejret.
    har selv ældre katte i alderen 16 og 17 år som også har deres del af skavanker

• #25   7. jan Ja Anja, du må gerne være ærlig.

Det værste er, at det er et stort dilemma, for hans tis er stadig meget koncentreret og nu har han skruet op for tørsten igen.

Hans rette element er udenfor og der han nu. Dér kan jeg ikke holde øje med ham.
    Desuden ved jeg, at det har stået på i længere tid end jeg har anet - det kan jeg se på adfærden.

Jeg kan ikke nænne at lukke ham ud på mandag fordi jeg er bange for at han skal tisse både her og der.

På mandag starter jeg i nyt job - og ville du kunne koncentrere dig om det???

• #26   7. jan Nop. Derfor ville det nok være bedst at få ham tjekket igen i dag. Så du kan koncentrere dig om dit nye job(tillykke med det <3)
    Det er svært når der sker mange ting på en gang. Har selv lige haft 1 mdr+ hvor tingene bare ikke kørte som det skulle. Dyrene blev sat lidt på sidelinjen. Selvom man forsøgte at nå det hele

• #27   7. jan Først tak - jeg glæder mig også smiley

Dyrlægen har ringet.
    Han er bange for, at penicillinen ikke virker og hvis det er stressrelateret, så er det kun Metacam der virker.

Vi talte lidt frem og tilbage og han forstod godt mine overvejelser, men sagde samtidigt, at det var VIGTIGT at få væske i ham - og jo, det sørger han selv for.

Blærebetændelsen kan være udløst af en anden lidelse som han døjer med i stilhed - det kan eks. være tandpine. Så Metacam og så skulle vi snakkes ved i næste uge.

Nu har jeg købt RC Urinary Care - det er da bedre end ingenting og DE er gode - synes de alle altså....

• #28   7. jan Rc plejer de fleste at kunne lide smiley
    Det fandt vi også ud af på Kv. Vores dyrlæge kom altid med hills men ofte virkede de ikke. Eller også kunne de fleste ikke lide. Men kom der rc på bordet ja så kunne de godt spise det

Min Micky fik også blærebetændelse pga stress. Mange gange på internatet. Men det hjalp efter han flyttede hjem til mig. Her havde han vel 5 gange i de 9 år jeg havde ham. De 4 var indenfor det første halve år.han fik 4-5 gange vådfoder hver dag efter hans ønske
    Her kan sterilsed så anbefales når han er frisk igen

• #29   12. jan Så blev det onsdag og Andersen har det meget bedre smiley
    Han er blevet renlig igen og tisser ikke blod.

Jeg har aftalt med dyrlægen, at han skal have en kur igen på fredag i håbet om, at det er bakterielt.
    Derudover forsøger jeg at overtale ham til at give ham en kur med binyrebarkhormon, for nu har 2 dyrlæger anbefalet det uafhængigt af hinanden.
    Han er dog stadig på Metacam.

Jeg har gjort op med mig selv, at han ikke skal udsættes for den store omgang ikke med det liv han har ført og med den alder han har.

Kommentér på:
Blærebetændelse -evt. kosttilskud?

x