{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.008 visninger | Oprettet:

Tests - der giver "overflade" kendskab {{forumTopicSubject}}

Der er forskel på DNA test, svaps eller blodprøve - de fortæller om katte er fri, bærer eller positiv. Nemt at have med at gøre - kun at betale ved kassen.

Derudover får opdrætteren foretaget diverse "manuelle" tests hos dyrlægen, de kan være:
Navlebrok
Testikler
Halefejl
HD
PL

En fornuftig opdrætter avler kun på frie dyr, at katten er fri er ingen garanti for katten ikke kan producerere, ISÆR hvis det der parres IND TIL en kat har samme skjulte defekt.
Der kan ikke "bare" tages blod ud og testes - og så kommer der et svar.
Kendskab til de linier man arbejder med er værktøjet til at producere færrest fejlbehæftede dyr.

Ingen grund til at "bede" om det - der er 1000 andre ting der kan gå galt, ting man ikke beder om, virus, bakterier osv kan får enhver opdrætter til at ønske man var millionær.

Ovenstående burde ha' stået i den her tråd:
http://www.kattegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=49929
- det glemte jeg - undskkylder forglemmelsen

Stamtavlen i sig selv er kun et stykke papir - den er ikke et sundhedsdokument i rå form - det er opdrættens ansvar at gøre den til det = oplysning og erfaring.

Håber denne tråd viser større interesse = mere debat, end den forrige


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tests - der giver "overflade" kendskab
  • #1   6. dec 2008 Jeg synes det er tankevækkende at folk avler på katte de ikke ved hvad indeholder. Jeg tænker ikke på nogen bestemt for jeg har set det flere steder. og jeg ved godt folk ikke gør det af ondskab tro mig!

    Jeg vil vove at påstå at kendskab til sin kats fejl og mangler er vigtigt for at kunne komme udenom dem i en parring. Vidste jeg at min kat havde en arvelig defekt kunne jeg ikke drømme om at lave killinger på den.
    Arvelighed skal man ikke spøge med.

    og jeg har da selv en række arvelige defekter, men nu ligger landet sådan at man ikke kan kastrere mennsker fordi de har dårlig ryg..selvom to gange dårlig ryg = meget dårlig ryg!

    men det kan man med katte og der må det da være bedst at holde sine katte så sunde som muligt, dvs avle udenom kendte defekter.
    hvor mange af defekterne der er kendte afhænger jo som lis siger af viden om linierne, som alt andet lige er nemmesta t få gennem tavle.


  • #2   6. dec 2008 fandt lige dette på netdyredoktor..synes det er meget godt

    (link fjernet)


  • #3   6. dec 2008 "... det finder jeg ud af, når der kommer killinger ..."

    Ja Susanne, det gør du, hvis du vel at mærke er så heldig, men mange arvelige skavanker viser sig først, når killingerne bliver ældre, og så er det deres ulykkelige ejere, der står med problemet smiley


  • #4   6. dec 2008 Susanne...ja det er jo det man er nød til hvis man vil avle uden tavle.

    sådan er det jo, så må man tage det på sig at man måske får produceret syge katte. men det er jo altid en risiko, den er bare større hvis man ikke ved hvad den enkelte kat giver videre.


  • #5   6. dec 2008 På den måde gør du jo så også noget for at få kendskab til dine linier vil jeg påstå..for hvis en killing der er lavet hos dig viser sig at have en arvelig defekt ved du jo at der må ligge noget i din kat eller i den anden der er parret med. har en kat fra to forskellige kuld på samme hunkat, den samme defekt, Kan det formodes at den er tilstede i hunkatten.


  • #6   6. dec 2008 det kræver jo så bare at man rent faktisk tager det man lærer til sig og stopper opdræt på katte man mistænker for arvelige fejl.

    jeg vil stadig vove at påstå at det bedste man kan gøre er at avle på tavlekatte, så ved man hvad man arbejder med og man slipper for at prøve sig frem så at sige, med syge killinger til følge.

    men gør man hvad man kan for at skabe sunde killinnger så er det selvfølgelig bedst smiley


  • #7   6. dec 2008 Jeg har så valgt at omkostninger så vidt muligt skal tages i mit hus (både de økonomiske og de helbredsmæssige) - med det mener jeg at jeg vil gøre alt det er mig muligt for at sikre killingekøberne får en god oplevelse.

    Det er ikke mine killingekøbere og deres katte der skal lide fordi jeg ikke har været mit ansvar bevidst.

    Det er mit valg - et valg jeg ikke vil gå på kompromis med, det skal være en god oplevelse at købe en kat.

    Hvis jeg føler jeg ikke er istand til det - så holder jeg op. Der er andre der ikke har samme holdning - det er deres valg - og ansvar.

    Ligegyldig hvor påpasselig man kan man ikke garantere der ikke sker et eller andet - men man kan udvise omsorg for mindst muligt sker - man har et ansvar når man producerer dyr - overfor dyrene og overfor deres ejere.




  • #8   6. dec 2008 Susanne,
    Det lyder da dejligt og hyggeligt:-)
    Hvor mange killingekøbere har du lige?- syntes at kunne huske du har lavet et kuld.


  • #9   6. dec 2008 Jeg har været den heldige ejer af op til flere indkøbte avlsdyr, som desværre ikke ved nærmere test, og udvikling kunne bruges i avl.

    Det er surt når man har været i udlandet og købe en dyr kat og har brugt mange penge også på at få katten hjem, og teste den og opdage at man har skudt forbi.........

    Men det er en omkostning man er nødt til at acceptere, for at avle på den bare fordi den har kostet penge er ikke i orden. Nu har man så en lækker kastrat istedet :-))

    Jeg har haft killinger gående i op til 1 år for at følge den, og det gør jeg ikke hos køber for det er mit ansvar.

    Jeg kan finde på at placere en kat fordi jeg vil følge dens udvikling, og er usikker på om den må bruges i avl, men der er det en klar kontrakt med stedet at katten er gratis, men mod at jeg kan få en parring eller en killing, hvis den skal og kan bruges i avl, og det er mig der bestemmer det:-))

    Men her ved de at det er en kat som de får lov at beholde, uanet hvad.

    Jeg ville aldrig turde lade mine killingkøbere, være mit barometer for om det jeg lavede var i orden smiley

    Men det er vel også forskellen på opdræt og hygge kuld.


  • #10   7. dec 2008 Susanne, selvom du er villig til at tage katten tilbage ændrer det ikke på at køber har investeret en mængde af følelser i lige den lille kat.

    I min eøjne er man forpligtet til at tage hensyn til dette også, og gøre sit allerbedste for at lave sunde og raske dyr med et sind der egner sig til de familier de kommer ud i.
    Når det er salg af kæledyr er det lige så meget kærlighed, håb og forventninger man sælger.


Kommentér på:
Tests - der giver "overflade" kendskab

Annonce