{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.157 visninger | Oprettet:

Kan vi lære af avl fra andre dyreracer {{forumTopicSubject}}

Jeg er opvokset med avl af hunde og heste, da jeg selv blev "voksen" kastede jeg mig over hunde og katte, jeg udstillede med hundene, og kattene, og opdrættede så også katte.

Jeg har set mange mange fejl begået af hunde og heste opdrættere, og med det i ménde, har jeg undgået rigtig mange fejl i mit katte opdræt. Men jeg undre mig stadig over hvorfor vi ikke er bedre til at tage skyklapperne af og se lidt på de fejl der er blevet begået i f.eks hundeopdræt, kunne vi have undgået PRA, HCM, AA, HD mfl. ? Disse defekter og sygdomme har jo eksisteret hos hundene i mange mange år, før de dukkede op hos kattene.

Min egen teori er ja, vi kunne nok godt have sneget os udenom, hvis vi havde set lidt på alt det materiale der ligger om genetik, DNA og hundeopdræt generelt.

Jeg har været utrolig heldig, jeg har aldrig haft en sygdom eller arvelig defekt, men er det så held, eller har jeg været på forkant pga min lærdom af hunde og heste opdræt ?

Kan vi stadig lære af andre dyreracer ?

Er mange af de sygdomme som dukker op, "livstilssygdomme" eller har vi avlet os frem til dem ?

Hvorfor fandtes f.eks HCM, PKD, AA, HD hos katte ikke for 20 år siden, eller i det antal det er i dag.

Hvorfor findes de sygdomme ikke i vores gamle linjer ?





Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan vi lære af avl fra andre dyreracer
  • #1   9. maj 2010 Men Mette - der er jo mange gamle gamle racekatte som stadig lever og som ikke har disse sygdomme, så hvis de har været der hele tiden, så ville disse katte vel også have et eller andet. ? Jeg har selv 12 tudser gående som er brugt i avl, men ingen af dem er syge, eller har været syge, og alle mine dyr er blevet old gamle, så havde sygdommene været tilstede i de gamle linjer, ville en af mine rent procentvis jo også skulle fejle noget ? Eller skulle jeg være så heldig at alle mine er gået fri ? eller eksisterede det bare ikke ? Eller var vi bare så få og kræsne opdrættere med så forskellige linjer at vi ikke var uheldige nok til at ramme f.eks 2 dominante ? Er de nye opdrættere så for dårlige til at selekterer ?

  • #2   10. maj 2010 Mette - Ja Perseren og SIA er bestemt også en race som andre og bestemt nye opdrættere kunne lære meget af.

    Og du har helt ret profit er desværre en meget tung faktorer både hos fortidens opdrættere og nu også hos nutidens, desværre.

    Måske vi gamle opdrættere kunne have været mere stålsatte i vores måde at "opdrage, oplære" nye på. Der er mange ting som man godt kunne tage fat på, og måske undgå fremtidige fejl. ??


  • #3   10. maj 2010 Ja ulla ;o) Det er alt for sent og jeg har ski også svært ved at ramme tastaturet *gg* det ses så også i nogle af indlægene Sorry.

    Og ja du har ret, nogle af de fodfejl der er blevet lavet er pga af udseende og fordi dyrene skulle vinde på udstillingerne, det var der mange som gik op i, både med katte, hunde og heste. Personligt gik jeg efter sundhed, det racetypiske, og sindet, og sørme om jeg ikke også fik jackpot og fik en hel del vindere på udstillingerne også ;o) Men det er jo bare en bonus for overlevelse/sundheden er jo det aller vigtigste.

    Jeg var forbi en udstilling i dag, og jeg kløede mig som altid i håret over at se nogle "skravl" indenfor div. racer, og som var lige på grænsen mht racestandarderne. Hvorfor er der ingen som siger noget andet en dommerne ? Jeg må vist til at udstille igen *gg*


  • #4   10. maj 2010 Arh Mette, der er ingen censur her ;o)

    Nat nat sov godt og drøm sødt.

    Jep Ulla jeg er en natugle idag, og jeg bliver straffet voldsomt når min 3 årig står op kl 6 gaaab :o(

    Ja vi skal tage ved lære af naturens hårde lærepenge og holde fingerene fra det som vi inderst inde godt ved er et NO GO. Som ny er det svært, jeg har skam selv stået i situationen, med en lille killing, og tro mig jeg fik mine dask over nallerne, og lige i hjertet, og jeg har bestemt givet mine dyre lærdomme videre til de nye som jeg kender. Og det er jo det man som opdrætter skal. Man har en moralsk og etisk forpligtigelse både overfor dyrene, men bestemt også overfor køberne.


  • #6   10. maj 2010 Lotte - Ja jeg var lige forbi stenlille, det var meningen at jeg kun lige skulle være der i en halv time for jeg skulle hente min søn, men ak og ve, der var mange af de gamle,. og også lille Raymond som lige skulle pludre og så forsvandt 2 timer pist væk ;o)

    Men nu var det et impuls visit, jeg havde ikke planlagt at skulle forbi, det var et rent tilfælde. En anden gang skal jeg nok råbe højt ;o)


Kommentér på:
Kan vi lære af avl fra andre dyreracer

Annonce