{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.911 visninger | Oprettet:

Regler omkring stamtavle og registrering {{forumTopicSubject}}

Ja, vidste ikke lige hvor jeg ellers skulle placere dette spørgsmål, men tænkte at det trods alt har noget med avl at gøre smiley

Jeg har lige været hos en veninde i dag, som har fået sig et kuld killinger. Moren er ikke registreret og har altså ikke stamtavle, men det har faren. Min veninde spørg mig så, om jeg vidste om det var muligt at få stamtavle på killingerne hvis hun var medlem af Dansk Racekatteklub, når nu at moren ikke havde stamtavle men at faren havde, eller man på anden måde kunne registrere disse katte, så det var muligt for fremtidige ejere at finde informationer omkring deres killing. Jeg måtte jo være hende svar skyldig, for er jo ikke selv opdrætter, og har aldrig selv haft killinger. Jeg lovede derfor at jeg ville forsøge at finde et svar til hende, og derfor spørg jeg nu her.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Regler omkring stamtavle og registrering
  • #1   19. aug 2012
    Nej, det er ikke muligt smiley


  • #2   19. aug 2012 Okay. Takker mange gange for svar og det vil jeg så gå videre med smiley

    Hejzan: Det er ikke muligt at skaffe stamtavle på moderen da opdrætter af morkat ikke er registreret opdrætter, men har hyggeopdræt. Men ellers tak for rådet smiley


  • #4   19. aug 2012 Linda: Ja, det var faktisk også min tanke. Altså ALLE killingerne bliver neutraliseret inden salg, og de har både fået loppekur, ormekur og den første vaccine, men bottom line er at de jo som sagt er neutraliseret og derfor ikke kommer til at blive brugt i avl hos de nye ejere, så det ville jo egentlig bare være for at ejerne havde lidt info omkring forældrene blandt andet hvad de er testet for, og resultaterne af disse tests, farven på katten, fødselsdato og lign. informationer, som jo kan være væsentlige at have smiley

  • #6   20. aug 2012 Hehe, du har ret.. Har man ingen forståelse for at læse en stamtavle, så er det kun en genstand, der ligger på hylden..

    Forstår man derimod farvegenetikken, så kan man få mange informationer gennem stamtavlen. Ulejliger man sig med at lære om kattene bag, så er der også mange informationer vdr. sundheden og de ydre egenskaber hos ens kat.

    Dog er det nu hos nogle racer, med obligatoriske tests, også blevet det sted at resultaterne af disse påføres.


  • #7   20. aug 2012 Har fået snakket med veninden og givet rådet videre med at hun kan lave sine egne hjemmelavede stamtavler, og har også fundet et program hun kan bruge, hvor hun så sætter billeder på af forældrene og bedsteforældrene også, så de kan ses.
    Hun har som sagt fået testet både mor og far kat for en række genetiske sygdomme heriblandt HCM, som hun også tilføjer på den hjemmelavede stamtavle, selvom killingekøberne jo også får lov at se hendes resultater fra dyrlægen efter ønske, så de kan sikre sig at det er korrekte oplysninger. Derudover fører hun selvfølgelig køn, farver osv. på tavlen også. Så vil da mene at hun har de mest relevante oplysninger med, men er der mere som i ville mene ville være relevant for killingekøberne at vide?


  • #8   20. aug 2012 Hejzan - Ja, sådan er vi nok så forskellige. For mig havde det både interesse og relevans ved mine to MCO kastrater (købt længe før jeg blev opdrætter, og som kælekatte)

  • #11   20. aug 2012 Lotte: Kan da lige give det videre. Ja, det er jo ikke fordi det er besværligt lige at tage en kopi af testresultaterne, så tror jeg i hvert fald ikke er noget problem for hende smiley

Kommentér på:
Regler omkring stamtavle og registrering

Annonce