{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.174 visninger | Oprettet:

Skal man droppe tørkost ? {{forumTopicSubject}}

Goddag KG !

Flere spørgsmål fra den nye katte ejer smiley

Skrev igår og spurgte til hvilket foder man skulle give sin kat og fik svaret at tør kost ikke er godt for deres fordøjelse og de derfor også skal have våd foder.. Men skal man helt droppe tør kosten og kun give det andet ? Og eventuelt noget andet til dem så de kan rense tænder? ( så som hvad? )

og en anden ting er hun ikke før har fået serveret tørkost der hvor hun kom fra . så vi har prøvet at bløde det lidt om i noget vand og så med vådfoder i , men hun går bare uden om ? Så hvis hun også skal have det - hvordan lære jeg hende så at spise det ? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal man droppe tørkost ?
  • #1   19. maj 2013 Hej Charlotte!

    Jeg er en af dem der siger "drop tørkosten" ikke alle er enige med mig men sådan er det jo smiley

    Først: hvor gammel er katten? hvis den stadig er ung skal den have serveret mad 4-5 gange om dagen men hvis den er over et år kan den sættes ned til 2-3 gange om dagen(morgen, eftermiddag/aftensmad og natmad f.eks.)

    Til Tandrensning er det bedste= spiseligeknogler. Ved spiselige knogler menes små katte venlige knogler som kyllinghals, vinger, ribben(alle knogler undtagen de store lår knogler kan spises af katte, nogle katte kan også med øvelse få spist de store lår knogler). Sener, brusk og råt kød kommer som det næst bedste smiley

    Du siger at katten ikke er vandt til tørkost? hvad har den så fået normalt?(mine kom fra en gård hvor de fik rester blandet med pasta eller havregryn - det er ikke optimalt for en kat på nogen måde).

    Det er ikke nødvendigt for en kat at få tørkost, hvis hun får Råfoder eller god kvalitets vådfoder får hun alt det hun skal have. De fleste vælger tørkost fordi de kan efterlade det ude hele dagen imens at hvis de gør det med vådfoderet så vil katten ikke spise det efter et par timer. Mine katte får 100% Råfodring og nogle gange tager det altså en dag før de spiser op og alt efter om det er et storstykke så lægger jeg det tilbage i køleskabet og servere senere(for at holde det frisk) men nogle gange ligger det til kattene spiser det.


  • M B S
    M B S Tilmeldt:
    apr 2012

    Katte: 3 Emner: 19 Svar: 306
    #2   19. maj 2013 Og hvis katten skal have knogler skal de være rå smiley

  • #3   19. maj 2013 Du behøver ikke at droppe tørkosten, jeg supplere halvt af hver, men mine katte elsker også deres tørkost, og det kræver lidt mere af ejer udelukkende at fodre med vådmad og råt, men det er dog på alle mulige måder muligt smiley

    Du skal ikke bløde tørkost op, det har en kort holdbarhed ved stuetemperatur når du gør det, efter ca en time begynder det at gære og så er det ikke godt for katten..

    Hvis jeg var dig ville jeg fodre katten med vådmad og råt og så bare give katten adgang til tørkosten 24/ 7 spiser hun det så er det fordi hun har behov for det, spiser hun det ikke så fred være med det, hvis du fodre varieret og med en god dåsemad der er fuldkost så får hun hvad hun har behov for..


  • #4   19. maj 2013 Hej Sasha G
    Hun er 13 uger i dag så hun er stadig helt "ny" smiley
    lige nu får hun vådfoder 3 gange om dagen og så står tørkosten ellers frit utilgængelig resten af dagen smiley

    - Hvor kan man få fat i "spislige knogler" til en billig penge ?

    Jeg ved desværre ikke hvad hun har fået før andet end hun nævnte at det var det samme som hendes voksne katte.

    Hvis vi gerne vil skifte over til råfodring , hvordan skal det så gøres ? Hvad skal hun have og hvor meget ? Findes der eventuelt et skema over det ?


  • #5   19. maj 2013 Heidi : Tak for svar smiley Vil stoppe med at bløde det op så ! smiley

  • #7   19. maj 2013 Fruen: så må jeg prøve føtex og slageren smiley Må det kun være kyllinge ben ?

  • #8   19. maj 2013 Kyllinge lår, og vinger, halse, men den der nok har mest tjek på det hvis det er 100% rå er Sasha smiley
    Du burde have fået vejledning fra sælger, helt specielt når der ikke er brugt tørkost, de fleste opdrætter som fodre rå, lære også killingerne, at tørkost er mad.
    Jeg bruger både tørt,vådt og råt.
    Du skal da ikke tvinge den lille til, at spise tørt smiley og hvis den ikke sulter vil den nok ikke have det, når den ikke er vandt til det.


  • #10   19. maj 2013 Nej min snupper også gerne en kotelet med ben, alle rå ben.

  • #11   19. maj 2013 Spiselige knogler - kyllinge halse kan du få hos de fleste "BARF" forhandlere. De koster ca 1-1,5kr pr stk(de vejer ca 30gram hver og sælges i 1+kg poser). Jeg giver 2-3 halse om ugen til en voksen kat med tildens til tandkødsbetændelse, min anden kat skal bare have 1 om ugen så er hans tænder fine smiley Man skal holde øje med kilo prisen for nogle sælger 1kg for 52kr og andre sælger 2kg for 70kr.
    Man kan også forhører sig hos en slagter om de får hele fjerkræ hjem og om man så kan få halsen.

    Hmm ville være godt at vide hvad katten er vandt til så man ved hvad basis man starter på men hvis du bare går langsomt fremad så skal det nok gå smiley

    Råfodring. Der er ldit meget at svare men her lidt basis infor også nogle links til mere information ^^
    Killinger skla have mere at spise end voksne katten smiley Ideelt skal din killing have så meget råtkød, knogler og organer som hun kan spise da hun stadig vokser.
    Vi ved ikke hvad hun er vandt til så jeg ville starte småt.Jeg ville tage en 20 gram kød(ikke hakket, det gror for mange bakterier) skære/klippe det i små stykker ca lillefingernegls størrelse og servere på en lille tallerken ved et af hendes normale måltider. Nogle killinger kaster sig over det rå og andre skal lige lokkes.
    Giv hende 15min til at overveje det hvis hun ikke spiser med det samme også stil det væk i køleskabet ind til næste måltid og prøv igen.

    Hvis hun begynder at spise det råkød(uden knogler i starten) så kan du langsomt skifte hendes måltide rud med det rå.
    Da hun stadig er killing ksal hun bruge en del calcium, den nemmeste måde at give hende calcium indtil hun er klar til at spise knogler er at tørre nogle æggeskaller, knuse/male dem til fint pulver og drysse over hendes mad - der går ca 1 teske til 1pund kød

    Det handler om at skifte fra vådfoderet til råfodring sammen med din kat, din kat bestemmer hvor hurtigt i kan gå frem. Hvis hun elsker det kan du hurtigt komme frem til at forsøge knogler(når hun har spist råt i ca 2 uger)

    Som voksen vil den kat skulle have ca 2% af dens ideelle kropsvægt. en 5kg kat skal have 100gram kød om dagen men hvis katten er aktiv kan det være mere og hvis den er doven kan det være mindre. Jeg har en der spiser 75gram og en der spiser 130 og begger er vejer 5kg.


    Jeg har forsøgt at samle information på dansk om råfodringher: http://sashagg.com/katte_raafodring/ - JEg kan anbefale den guide der fra Rawfedcats.org der hedder "Practical Guide" som jeg er ved at oversætte.(der er link til den originale på engelsk)

    Cute and klassisk er en opdrætter af persiske katte som fodre råt(dansk): (link fjernet)

    Hvis hun er besværlig at skifte er der en del gode tips til at lokke hende til at prøve det rå kød her: http://www.kattegalleri.dk/forum/Generel-diskussion/103995-start_paa_raafodring___min_kat_er_toer___


  • #12   19. maj 2013 Lige et spørgsmål mere : Kan i anbefale noget vådfoder af god kvalitet ? smiley

  • M B S
    M B S Tilmeldt:
    apr 2012

    Katte: 3 Emner: 19 Svar: 306
    #13   19. maj 2013 LUX vådfoder er super lækkert og billigt. Det købes i Aldi for omkring 4,50 kr. Masser af lækkert kød, minimalt indhold af sukker og korn.

    Du kan evt. også kigge på denne her http://siamis.com/kattefodertest.pdf

    Vådfoder er dem der ligger nederst smiley


  • #15   19. maj 2013 LUX fra Aldi..

  • #16   19. maj 2013 Og der er mange gode mærker på Zoopluds uden korn, og ja LUX får økonomien til at hænge sammen smiley
    Husk det vådfoder som ikke spises på 2 dage, kan du fryse i små portioner smiley


  • #17   19. maj 2013 Jette : Så når jeg har åbnet en dåse skal jeg fryse lidt af det ned ? smiley
    jeg kan desværre ikke finde ud af zooplus hjemmeside ! synes den er så forvirrende ! smiley


  • #18   19. maj 2013 Ja hvis du ved, den ikke kan spises på ca to dage, den dufter bedre og spises hellere af katten.
    Du må kikke lidt mere på Zoopluds , når jeg har fattet det kommer du hurtigt efter det,,, jeg bruger kun den danske side, for jeg bryder mig ikke om, at koncentrere mig om sproget oven i smiley


  • #19   20. maj 2013 hehe Jette det forstår jeg godt! Jeg plejer at kigge på den danske også finde de samme ting på den tyske XD

    Når man lige har kigget lidt rundt så hjælper det ja smiley


  • #20   20. maj 2013 Da jeg skulle købe kradsetræ var det ikke de samme, og det jeg ville have var der ikke smiley

Kommentér på:
Skal man droppe tørkost ?

Annonce