{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.529 visninger | Oprettet:

Michael M
Michael M
Tilmeldt:
18. mar 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 20

Nogen der ejer en Savannah kat i DK? {{forumTopicSubject}}

Sad og tænkte på om der er nogen i DK (helst Sjælland) der har en Savannah kat, da det er en af de racer jeg overvejer at købe, problemet er jeg ville gerne se sådan en IRL, og få en snak med ejeren af sådan en, men har ikke kunne finde nogen endnu, den nærmest ligt pt er i 500-600km inde i Sverige, og Tyskland er nok 800km hvilket er lidt langt for bare at se og snakke om dem....

Udover Savannah ville jeg også gerne møde en Ocicat, har prøvet en opdrætter på Sjælland men det virke ikke til de er særlig villige til at vise kattene frem.

Det er de eneste to på min liste over mulige katte jeg endnu ikke har set, og hvis det skulle have interesse for nogen så er de andre på min liste, Bengal, Egyptisk Mau, Toyger, og dem har jeg besøgt hos opdrættere.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nogen der ejer en Savannah kat i DK?
  • #2   21. mar 2014 http://www.savannahcat.de/home_en.html
    De sender også


  • #3   21. mar 2014 Savannah er ikke en tamkat, og visse kræver polititilladelse at holde.

  • #4   21. mar 2014 Korrekt Susanne! I Dk må man kun have F4, F5 og F6 Savannah.
    Hvis man vil have en F1-F3 skal man have vilddyrstilladelse og det er ikke sådan lige at få.


  • #5   21. mar 2014 her er en til salg i Ringkøbing
    http://www.dba.dk/smuk-savannah-kat/id-1003564170/


  • #6   21. mar 2014 Annoncen er inaktiv, så den er nok reserveret. smiley

  • #7   21. mar 2014 Det er pænt svært at få fat i nogen med Savannah katte.. Min bror prøvede sidste år, men det er ikke lykkedes ham at få fat i hverken opdrættere eller private med sådan en kat..

  • #8   21. mar 2014 Ocicat burde være nemmere.. Dem har jeg ihf. lige mødt på Årslev udstillingen..

  • Michael M
    Michael M Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 20
    #9   21. mar 2014 Jannik, Heidi:
    Den danske opdrætter har ikke svaret på e-mails i flere år, så tror ikke de er aktive mere desværre.

    Susanne:
    Jeg er ude efter en F4-F5 som skulle være lovlige i DK, har ledt længe efter lovgivningen på dem men uden held, har skrevet til Cites om hvor det står og hvad der er lovligt i DK, venter på svar fra dem.

    Cawani:
    Ja det virker lidt som om de gemmer sig, for der må næsten være nogen der ude der dem.

    Nu kommer der en TICA udstilling i Albertslund i næste måned som jeg har tænkt mig at kommer forbi, kunne jo være der kom nogen der, om ikke andet nogen fra udlandet.


  • #10   21. mar 2014 Er du rar at opdatere tråden her med svar fra Cites, når du får det ?

    Jeg troede faktisk også der var en dansk opdrætter, men hvis de ikke svarer på mail, så ...
    Har du prøvet at ringe til dem?
    Kan jo være de bare ikke får set mail, eller de havner i spam-filter


  • Michael M
    Michael M Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 20
    #11   21. mar 2014 Pia D:
    Jeg smider gerne en kopi ind i tråden her når jeg høre fra Cites.
    og nej jeg har ikke prøvet at ringe til den Danske opdrætter, men har læst på andre forums hvor andre heller ikke har kunne få fat i dem, helt tilbage til 2010 og de står heller ikke som opdrættere under TICA mere, så går ud fra de er stoppet.


  • #12   22. mar 2014 Jeg tror du får problemer i DK med at finde opdrættere men der er et par stykker i Tyskland og det er jo ikke så langt væk smiley
    Her er en liste over de tyske opdrættere.
    http://www.savannahcat.com/public/index.php?page=breeder&id=4&type=country


  • Michael M
    Michael M Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 20
    #13   25. mar 2014 Har fået dette svar fra Cites...finder ikke meget logik i af det skulle være Fødevareministeriet der står for den slags ting, men fair nok dem har jeg så sendt mine spørgsmål videre til, og tager kontakt til dem per telefon i morgen.

    "Kære Michael

    Tak for din mail.

    De spørgsmål du stiller angående hold af Savannah kat er desværre ikke noget vi kan hjælpe med i CITES-sektionen i Naturstyrelsen. Det er spørgsmål angående privat hold af særlige dyr, hvilket administreres af Fødevareministeriet.

    Du bedes derfor tage kontakt til dem med dine spørgsmål."


  • #14   25. mar 2014 glæder mig til at hører hvad de svarer ved fødevareministeriet!

  • #15   26. mar 2014 Tak for update

    Det var dog mærkeligt :S

    Kan huske de har haft noget på deres hjemme-side om de forskellige generationer på et tidspunkt, men det er længe siden (og var en udvalgt mail, de besvarede)

    Men spændende, hvor du nu skal sendes hen - med mindre de altså svarer


  • Michael M
    Michael M Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 20
    #16   26. mar 2014 Ja nemt er det ikke, startede med at kontakte naturstyrelsen, som sagde prøv Cites, som så sendte mig til fødevareministeriet, dem har jeg så ringet til i dag, og er nu blevet sendt videre til fødevarestyrelsen....som jeg også har kontaktet i dag, og fik at vide at de har modtaget mine spørgsmål og de har sendt det videre til den del af fødevarestyrelsen der står for den slags, og at jeg vil modtage svar fra dem, så langt om længe ser det ud til jeg har ramt rigtigt nu venter jeg bare på svar.

  • #17   26. mar 2014 hehe utroligt som vores samfund virker smiley

  • Michael M
    Michael M Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 20
    #18   11. apr 2014 Så kom svaret og Savannah katten er åbenbart blevet forbudt i DK lige meget hvilken F klassen den er.....fuck hvor er jeg træt af Danmark og alle vores regler og uvidenhed osv. osv. lol men her er svaret, og som en side bemærkning kikker man på den bekendtgørelse de nævner kan jeg ikke se at Savannah katten er ulovlig den siger bare alle domesticerede katte er lovlige og ikke noget om hvornår de ikke regnes som domesticerede....

    Tak for din henvendelse, som er videresendt fra Fødevareministeriets departement til besvarelse hos Fødevarestyrelsens enhed for Dyresundhed.



    En savannah kat er en krydsning mellem rovdyret servalen og en tamkat. Ifølge bekendtgørelse nr. 208 af 6.3.2014 om forbud mod privates hold af særlige dyr m.v. er det ikke tilladt at holde en serval.

    Det er heller ikke tilladt at holde krydsninger, hvor den ene af forældrene er en forbudt art eller race.

    En krydsning er også forbudt at holde, hvis der er kommet “vildt blod” til stammen siden ikrafttrædelse af ovennævnte bestemmelse.



    Fødevarestyrelsen har tidligere bedt Rådet vedr. hold af særlige dyr om en udtalelse vedrørende forbud mod hold af savannah kat. Rådet tager udgangspunkt i, at det kun er tilladt at holde savannah katte i Danmark, hvis man kan dokumentere, at de er produceret, før ikrafttrædelse af den første bekendtgørelse om privates hold af særlige dyr (1. januar 2003). Desuden mener Rådet, at man ikke kan definere en eksakt generationsgrænse for, hvornår det er tilladt at holde en kat, som har genetiske anlæg efter servalen.



    Bestemmelsen blev indført i januar 2003 med den forrige bekendtgørelse (Bekendtgørelse nr. 1021 af 12. december 2002 om privates hold af særlige dyr m.v.), hvorved det blev forbudt at holde en lang række arter, herunder også domesticerede arter, der fik indavlet blod fra de vilde forfædre. Det vil i praksis sige, at fra 1. januar 2003 var det forbudt at holde savannah katte, medmindre det kunne dokumenteres, at de var fremkommet ved avl før dette tidspunkt (hvor det jo ikke var forbudt).



    Havde man dyr, der ville være forbudt efter 1. januar 2003, kunne man få dispensation til stadig at holde dem, men mod at sørge for, at de ikke formerede sig. På den måde ville problemet dø ud med tiden (dyrenes livslængde). Det var dog ikke tilladt at importere sådanne hybrider og ej heller at lave dem selv.



    Disse bestemmelser er videreført med den nugældende bekendtgørelse (nr. 208 af 6.3.2014).


  • Michael M
    Michael M Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 20
    #20   11. apr 2014 Ja det er fuldt lovligt at købe en der er 11 år gammel, men kan du se hvor det står den er ulovlig i forhold til den bekendtgørelse de siger det står i?
    det der står er:
    Rovdyr:
    Alle arter er ikke tilladt, undtagen domesticerede hunde og katte, manguster ( Herpestinae spp. ), genette ( Genetta genetta ), fennekræv ( Fennecus zerda ), domesticerede ræve ( Vulpes vulpes ), vaskebjørne ( Procyon spp. ), næsebjørne ( Nasua spp. ), mårhund ( Nyctereutes procyonoides ), fritte og tam-ilder ( Putorius putorius ) samt domesticerede former af mink ( Mustela vison ).

    hvor står det en Savannah kat ikke er en domesticerede kat, eller hybrid er ulovlig, og hvad så med en bengal det er vel også en hybrid....de skulle lave en liste over hvad der er ulovligt, og det der råd for særlige dyr i privat hold er 3 mennesker som ikke kan finde ud af at sætte en generationsgrænse hvornår den skulle være ok at holde i DK selv sverige og norge kan da finde ud af det.....og stort set alle andre lande...kunne være man skulle stille op til folketingsvalg og lære dem at skrive ting så folk kan forstå det, og hvad der ligger for grund til diverse regler...


  • #21   11. apr 2014 Jeg synes faktisk det er thumbs up til DK i denne henseende for ikke at acceptere vildkatte-krydsninger af nogen art! De burde ikke laves, og man bør ikke støtte dem der laver den slags. smiley

  • #22   11. apr 2014 Eva k: Hvorfor? de er da ikke farlige, er de? Så vidt jeg har forstået er de stadig mere kat end vildt dyr (:

  • Michael M
    Michael M Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 20
    #23   12. apr 2014 Liv B der er mange der ikke er fan af hybrid kattene, mest p.g.a måden de bliver fremavlet på, da der nok er mange tamkatte der går tabt i sådan en process osv.
    Men at lave den forbudt ser jeg nu heller ingen grund til, Savannah katten er en af de sundeste racer da der ikke har være indavl endnu og mange ansvarlige avlere, hvilket er årsagen til jeg gerne ville have haft sådan en.

    Jeg venter på svar hvad der ligger til grund for den er blevet ulovlig gjort da Bengalen som også er en hybrid er fuldt lovlig og selv FIFE har accepteret hybriden....


  • #24   13. apr 2014 Liv B - Fordi at de første mange generationer ofte har et rigtig skidt liv, da de netop ikke er tamme - og at det heller ikke altid lige lykkelig et udfald der er for huskatten ved at sætte en huskat og f.eks. en serval sammen. Så jeg synes simpelthen principielt ikke at den slags skal være tilladt, og derfor også at det er fint at DK ikke tillader afkom herfra.
    Derudover så er der nogle helbredsproblemer der kommer når man krydser to dyrearter der har helt forskelligt gen sæt og (i hvert fald nogle gange) forskellige antal kromosomer.

    (Og ja, jeg tror gerne at savannah F1, F2 og evt F3 generationerne ikke har indavl, men jeg tror ikke på at de senere generationer ikke har det, for man kan ikke blive ved at lave nye linjer og parre en serval med en huskat og så avle på afkommet med huskatte, på et eller andet tidspunkt bliver man nødt til at begynde at parre linjerne med hinanden)



  • Michael M
    Michael M Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 20
    #25   14. apr 2014 Liv B:
    Vil nu ikke give dig ret i at de første mange generationer ikke er tamme, du kan se masser af youtube videoer med første generations F1 som leger med små børn og er helt tamme, der er faktisk også nogle der har tam serval da servalen er en af de nemmest vildkatte at gøre tam, i nogle lande kan man faktisk købe serval killinger til kæl, og man har også kunne holde serval i Danmark for nogle år tilbage, hvilket så ikke er tilladt mere, og krævede også en tilladelse den gang, da den selvfølgelig altid skal regnes som vild.

    Der er heldigvis mange ansvarlige opdrættere som har et godt samarbejde verden over, netop for at undgå indavl, og så svært er det nu heller ikke at undgå der er jo masser af tam katte man kan parre dem med, problemet bliver når man taler SBT katte som ville kræve nye serval parringer i længden, så selv en F100 behøver ikke at have indavl, problemet med de meget sene generationer er at man har brugt mange huskatte eller andre racer hvor de så måske kan arve nogle af de andre racers sygdomme, heldigvis bruger mange opdrætter kun egyptisk mau sammen med savannah da en mau også er en af de sundeste racer, det andet problem med de senere generationer er de mister meget af deres vilde look og personlighed og kommer til at minde mere om en normal huskat, allerede ved F5 er der stor forskel mellem F1 og F5.

    Så jeg kan godt forstå Eva K i at det ikke er godt at lave de krydsninger, da der er mange problemer med at få lavet en F1, men jeg ville nu alligevel gerne have haft en F4-F5, men la os nu se de bliver nok lovlige igen en dag ligesom Bengalen.


  • #26   14. apr 2014 Tak for jeres svar (: Ja flotte er de godt nok, men klart at det er problematisk når en vild kat skal parres med en huskat.

  • #28   14. apr 2014 NFO-moar - Katte fungerer ikke ved insimination som hund. Hunkatten er en induceret ovulator, dvs. at hun får ægløsning ved parringen. Og for at tappe sæd fra hankatte, så er man faktisk nødt til at bedøve dem og gøre det ved påvirkning af eletricitet. Så alt i alt er insimination noget af et overgreb på kattene, samt virker ikke ret godt.
    Og læser man op oprindelsen af nogle af hybrid racerne, så går der altså huskatte til i jagten på "det specielle" ved at parre dem med vildkatte arter


  • #30   16. apr 2014 øh i følge det der skulle bengal og toyger så også være ulovlig?

  • Michael M
    Michael M Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 20
    #31   17. apr 2014 Bengal og Toyger er lovlige, jeg tror faktisk ikke de har styr på denne lovgivning omkring hybrid katte, og de har endnu ikke vist mig et eneste sted hvor der står en Savannah kat er ulovlig udover F1, og vil tro en F1 bengal ville også være ulovlig i Danmark, det helt store spørgsmål er om en F2 Savannah eller senere generationer faktisk er lovlige at have, den person jeg skriver med i fødevarestyrelsen er ikke sikker i den sag og sidste mail jeg fik var svaret at mine spørgsmål og kommentarere skulle op til nærmere overvejelser i fødevarestyrelsen og evt. en forespørgsel hos rådet vedr. hold af særlige dyr.

    Så venter svar fra dem.


  • #32   17. apr 2014 de første 3 generationer er jo ulovlige men derefter burde den anses som "tamkat" på lige fod med bengal og toyger? hvorndet står henne ved jeg ikke men har da hørt den nogle gange

  • Michael M
    Michael M Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 20
    #33   17. apr 2014 Jeg havde samme opfattelse, men som du kan se i første svar lyder det mere til de var total forbudt, men hvis man så læser en rapport fra avlsarbejdsgruppen 2013, hvor der står en udtalelse fra rådet vedr. hold af særlige dyr, siger de noget i den her stil, dyr hvor den ene forældre er vild er forbudt, men senere generationer går ikke ind under forbuddet.
    Og ud fra det lyder det faktisk til at selv en F2 er tilladt, men la os nu se hvad svaret bliver.


  • #34   17. apr 2014 Da jeg i sin tid fik en hybrid ilder fik jeg at vide hun var lovlig hvis hun var født i fangeskab det var en f1 Men reglerne kan være anderledes for ilder end kat.

  • #35   17. apr 2014 Hybrid ilder?

  • #36   17. apr 2014 vild/tam mix.

  • #37   17. apr 2014 Så er det jo ikke en hybrid. En hybrid er en blanding af 2 arter

  • #38   17. apr 2014 jo for de diskutere stadig hvorvidt tamilderen er fra den europæiske vildilder, steppe ilderen eller den sortfodede ilder eller et mix imellem en eller flere af disse arter da disse 3 arter kan parres på kryds og tværs

  • #39   17. apr 2014 Mhhm, men regnes de så faktisk som arter, hvis de sådan kan krydses og få fertile afkom uden problemer?

  • #40   17. apr 2014 de har forskellige latinske navne og ser forskellige ud de tilhører samme slægt/område men er IKKE samme art. Det er ikke unormalt nogle dyr i samme slægt kan få afkom sammen, men det gør det ikke til samme art
    en am ilder og EU mink er heller ikke samme art selvom de kan få afkom sammen(der er hannerne så ufrugtbare). Sidst jeg checkede var et æsel og en hest heller ikke samme art selvom de kan få afkom sammen husker ikke hvem der skal være hannen for afkom er fertilt noget med mulddyr er muldæsel ikke er eller omvendt..


  • #41   17. apr 2014 http://en.wikipedia.org/wiki/European_mink . They are very difficult to tame and breed, as males are sterile, though females are fertile
    startede som et russisk forsøg på at få bedre pels på ilderne på pelsfarmene men blev hurtig droppet igen fordi afkommet simpelhen var for aggressivt. Så vidste husker bruger de også ildere til at rede den europæiske mink i resque centrene da de er udryddelses truede nu.


  • Michael M
    Michael M Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 20
    #42   17. apr 2014 Svært at blive klog på, jeg har selv haft ildere siden 90erne og hybrid ilderen er ved at blive mere udbredt i DK hvilket er helt fint i mine øjne da der har været meget indavl og der er en meget lav gennemsnits leve aldre i Danmark.

    Har også hørt en hybrid ilder er lovlig i DK når vi taler F1 men er det en vild ilder som man ligesom skal bruge for at lave en F1 er den ikke lovlig at have i fangskab da den er fredet i Danmark, man kan selvfølge så købe nogle F1 tæver og hanner og lave noget SBT F1 ildere den vej i stedet for.

    Men i forhold til avlsarbejdsgruppens rapport ville en F1 ilder også være ulovlig da den ene forældre er vild, men den fødevarestyrelsen henviser til som er Bekendtgørelse om forbud om privates hold af særlige dyr, står der intet om af man ikke må holde et dyr i klassen F1 eller af den ene forældre ikke må være vild.

    Jeg tror faktisk ikke der er nogen der har ville bruge tiden til at undersøge emnet godt nok, eller lave en lovgivning hvor man faktisk kan se hvad man må eller ikke må, avlsarbejdsgruppen har lavet en masse anbefalinger i deres rapport i 2013 men har ikke kunne finde nogen lovgivning på baggrund af deres anbefalinger, og hvis det ikke er en lovgivning om et forbud osv. kunne man vel gå ud og købe et hvilken som helst dyr i F1 klassen...


  • #43   4. mar 2015 Hej

    Jeg synes lige at jeg ville informere om at det faktisk er lovligt at have en Savannah kat i Danmark, fra og med generation F2...

    Se evt. her (side 100 nederst) : http://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/Pressemeddelelser/2013/Rapport%20fra%20avlsarbejdsgruppen%20%202013.%20final.pdf

    Jeg har også uploadet et skærmdump fra den email jeg modtog idag fra Fødevarestyrelsen, den kan ses her :
    http://www.kattegalleri.dk/galleri/storbilledevisning/63782-savannah_kiwanga_yakira_i_det_daglige_kira?n=627612


  • Michael M
    Michael M Tilmeldt:
    mar 2014

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 20
    #44   4. mar 2015 Som jeg også nævnte tidligere (#33) er det den report jeg også har fundet på fødevarestyrelsens egen hjemmeside, og skrev til hende der er sekretær for rådet vedr. hold af særlige dyr, hun skrev tilbage at hun ville undersøge det, og efter 6 måneder skrev hun så at de snart ville vende tilbage med svar, og ja det har de så aldrig gjort....skrev også til de 3 personer i rådet men de skrev bare tilbage til sekretæren og bad hende om at sende svar tilbage, og det virker som om hun ikke har noget ide om love og regler, da hun startede med at sige de alle samme var ulovlige, indtil jeg fortalte hende om den report på deres egen side.......politik når det er bedst ingen der har styr på noget som helst hehe

  • #46   5. mar 2015 Ja det er noget underligt noget... smiley men jeg skrev første gang til dem i efteråret 2014 og fik samme svar, men da jeg havde slettet email'en.. så lavede jeg samme forespørgsel d. 27/2 og fik samme svar 4/3....
    Så må vidst heller gemme mail'en.... hvis nu der skulle komme andre meninger fra dem smiley


Kommentér på:
Nogen der ejer en Savannah kat i DK?

Annonce