{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.718 visninger | Oprettet:

Kat i sele ? {{forumTopicSubject}}

Jeg vil starte med at sige at jeg uden tvivl kommer til at fortryde mit valg på det groveste , men pyt med det , jeg vil min asti mus det bedste smiley Sagen er den at mine forældre er på ferie, og fordi de har rigtig mange planter der skal passes osv. så har jeg besluttet at flytte der ud mens de er væk, så har jeg jo nemlig os en have! Jeg har set mange her inde have sele på deres kat og gå tur med dem, hvilket jeg har besluttet mig at gøre mens vi er i huset, jeg er klar over at det er fremadrettet daglige gå ture med hende, men det kan jeg godt leve med smiley Jeg har derfor anskaffet mig en sele til hende, elastisk og med sikkerheds klips (jeg er jo altså til stede hele tiden når hun skal med ud) og jeg har de sidste 8 dage haft selen på lidt hele tiden når jeg var hjemme for at hun kan vænne sig til den .

Dette skulle dog vise sig at være et lidt større projekt, hun prøver ikke at få den af, men går med ryggen helt nede mod jorden fordi selen selvfølgelig er nyt for hende at mærke! Er der andre end jer der har oplevet det samme ? Og vil hun med tiden vænne sig til den eller skal jeg allerede nu bare droppe ideen og holde hende inde?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat i sele ?
  • #1   8. jul 2014 Min Tøsen har det også med at synke med i knæene når hun får sele på, men når først hun er kommer ud og der er masser af spændende ting at undersøge så retter hun sig nogenlunde ud..

    Hun bryder sig dog generelt ikke om at komme ud i sele så jeg har droppet det og hun savner det ikke hun vil hellere sin løbegård smiley

    Fortsæt du bare med at træne i hende med selen, formentlig vil det være naturligt for hende, og når hun først prøver at komme ud, så vil hun nok glemme alt om den der sele, forvent at hun de første gange kun vil være ude kort tid og den mindste lyd vil forskrække hende.


  • #3   8. jul 2014 Hov jeg overså da lige det med at den var elastisk, det skal den da bestemt ikke være, det skal være en fast sele og ja nylon er super fint som Felis siger..

  • #4   8. jul 2014 Haha Felis! smiley
    tak for jeres svar. Jeg kan informere dig om at selen på INGEN måde sidder for stramt, jeg kan have min hånd under den er ikke i 100% elastik, den er i nylon blandet med elastan smiley De anbefalede mig den ude hos dyrlægen fordi hun også har den form som hun har smiley


  • #5   8. jul 2014 Jeg har prøvet at give Feline en helt alm H-sele på. Hun spiller død. Simpelthen. Hun er villig nok, når jeg kommer med den. Og hun er villig nok, når jeg giver hende den på. Men så snart jeg slipper hende bliver hun stiv og vælter om på siden smiley Og så spiller hun total død...

    Det ser så skægt ud. Men har droppet det med sele igen. Hun viser ingen interesse for det overhovedet.

    Men tror Asti måske bare skal prøve og ud med den på. Måske "glemmer" hun så, hun har den på smiley


  • #6   8. jul 2014 jeg vil så sige at den sidder for løst når du kan få hånden ind under den....en sele der sidder såløst er katten ude af i løbet af 30 sek hvis den vil ....denskal sidde stramt og jeg vil også anbefale en h-sele eller en "walk with me kitty" (den sidste kan du købe på jekas) men de skal virkelig sidde stramt og når man har gået lidt så skal den tjekkes igen, da mange katte puster sig op når de fårselen på og de skal virkelig ikke bruge meget plads førend de står uden sele på... men udover det vil jeg så sige at min den ene vil gå på samme måde som dinindenfor med selen på, og med højt løftet hale udenfor og springe rundt og lege;)

  • #7   8. jul 2014 Fint den ikke er så elastisk som jeg forstod smiley

    Du må ikke kunne få din hånd ind mellem sele og kat, så sidder den for løst og hun vil nemt kunne sno sig ud af den..

    Min regel er at jeg kan komme 2 fingre mellem kat og sele..

    Dog i træningsøjemed er det fint den siider løst, men den må ikke sidde så løst når du lukker hende ud med den på..


  • #8   8. jul 2014 Jeg startede med at sele træne indenfor, for så behøvede jeg ikke spænde den nær så meget udenfor..

    Det er kun Bob-Cat jeg har ude i sele når jeg lige lyster.. Dvs det er ikke dagligt, og han tigger ikke om at komme ud, eller render ud af hovededøren når den bliver åbnet..

    Jeg kan få en flad hånd ind under selen ved maven, ellers gider han ikke gå ordenligt, da han så føler sig kvalt..


  • #9   8. jul 2014 Min Kuro har en H sele i nylon.

    I starten prøvede vi også at vænne hende til den indenfor men hun "krøb" hen over gulvet, spillede død og sank ned i ryggen. Ærligt talt var jeg der hvor jeg ikke kunne forestille mig hun nogensinde kunne komme til at lide selen.

    En weekend besluttede jeg at nu skulle vi ud på terrassen. Hun har altid været så hamrende nysgerrig efter fuglene og duftene når terrassedøren var på "næsten lukket men alligevel lidt åben så der kunne komme luft ind uden at kat kan smutte ud".
    Hun fik selen på og fik en godbid. Herefter satte jeg mig på gulvet med hende og mens jeg nussede og gav tryghed åbnede min mand lige så langsomt døren.

    Hun trykkede sig ind til mig en del i starten men da vi havde gentaget seancen nogle gange over weekenden kunne jeg søndag aften træde ud med en spindende hyggefis i favnen og sætte hende ned hvorefter hun fluks gik i snuse-mode og afsøgte terrassen.

    De første gange hun kom ud søgte hun vores ben eller favn hvis hun blev utryg (primært hvis der kom et vindpust for vinden er jo en usynlig fjende smiley

    Når hun kommer ud nu ruller hun rundt og ligger gerne og spejder ned på gaden i flere timer.
    Hun gider ikke gå tur og hun kommer kun ud på terrassen - og kun når der er tørt for divaen skal nødig have våde poter smiley Kulde er hun heller ikke meget for. Hvis hun kommer ud og der er køligt hopper hun op på skødet og vil putte smiley

    Når vi kommer hjem og vejret er til det, suser hun hen til døren så snart hun er færdig med at byde og velkommen hjem.

    Jeg tror ikke nødvendigvis det var den rette måde jeg gjorde det på men hun hun var tryg hele vejen og jeg sikrede mig hun virkede tryg og ikke prøvede at flygte for hvert skridt vi tog.

    Nu elsker hun det og den søde lille kat vi har trives med luftning på terrassen.

    Det der gjorde forskellen for vores kat tror jeg var, at hun opdagede hvor meget spændende der er at opleve når hun har selen på, og at hun har fundet ud af at hun sagtens kan hoppe, rulle, sove og alt muligt andet, selvom hun har selen på smiley

    God fornøjelse med projektet smiley


  • #10   8. jul 2014 Trine tror ikke der er en 100% facitliste for hvordan man gør, og din måde virkede på din kat, så hun er tryg og det er jo det vigtigste, jeg syntes det lyder til en rigtig fin måde i har gjort det på, og din kat er tryg og glad, det er hovedsagen smiley

    Min Tøsen bryder sig bestemt heller ikke om kulde eller vådt vejr, for slet ikke at tale om sne, fy da føj da, det er noget væmmeligt noget smiley :D smiley :D
    Det er jo så i løbegård, men forskellen er den samme smiley


  • #11   8. jul 2014 Hehe Heidi.. Vi har ikke den store erfaring med sne endnu fordi hun ikke kom ud før her i foråret men i vinters fangede hun ihærdigt snefnug gennem ruden smiley

    Og lige som jeg læste din kommentar blev Kuro ramt af en koloenorm regndråbe på terrassen så hun fløj ind og nu har utroligt travlt med at ordne pelsen smiley det der vand er altså bare bedst når hun selv kan styre det i fontænen smiley smiley


  • #12   8. jul 2014 smiley :D smiley :D smiley :D Ja underholdende kan de katte nu altså være smiley

  • #14   9. jul 2014 For det første, så er det langt fra alle der vil gå i sele. Vil de ikke, så vil de ikke!
    Katte har deres egen mening og den er der ingen der skal rokke ved. smiley

    Men her er min erfaring, for jeg har nemlig en kat der elsker at gå tur og én der overhovedet ikke vil gå i sele!

    Elvis fik sådan en fin "dragt" på, men velcrolukning om hals og mave.
    Det resulterede at han gik som en stork! smiley
    Så prøvede vi H-selen: Niks! Ned at gå mavegang og han lignede nærmest en krokodille som han kravlede rundt smiley

    Så fandt jeg én som spænder på brystet og bag forbenene! Så var den hjemme. Den kan han lide smiley
    Der er så nogle der siger at en sele er patenteret sikker, men jeg har erfaret, at ingen sele er 100 % sikker ;)


  • Dixie
    Dixie Tilmeldt:
    jun 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 103
    #15   9. jul 2014 Jeg er også tilhænger af den faste H-sele.

    Mine to, er seletøjstrænet fra de var killinger, men det er sjældent de har det på, fordi de har lov til at komme ud som det passer dem.

    Min ene kat kryber også, når han går tur med mig, men kommer hurtigt over det når han får ros for at gøre det rigtigt. Den anden er temmelig god til seletøj, og da jeg skulle til dyrlæge med ham sidst, viste det sig at være en fordel med seletøj, idet katten ikke kan fordrage sin fragtkasse.

    Jeg vil tro at træning vil hjælpe, selvom det tager længere tid at seletøjstræne en voksen kat. Man kan prøve at distrahere dyret ved at give den sin favoritmad, imens den har seletøj på. At ae katten over ryggen, og i samme bevægelse ae halen op i lodret stilling, kan også hjælpe kattens hjerne til at forstå det er posivivt at have seletøj på.


Kommentér på:
Kat i sele ?

Annonce