{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.188 visninger | Oprettet:

Karina J
Karina J
Tilmeldt:
12. aug 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Kat passes ude eller hjemme {{forumTopicSubject}}

Det er første gang jeg har kat, så spørger jer erfarne katteejere herinde til råds.

Vores kat er knap et år gammel og indekat. Hun har før været alene hjemme fra fredag til søndag, hvor der er nogen der er kommet dagligt og været sammen med hende. Hun er en social kat, men har dog ikke hængt over dem der har været her når hun har været alene hjemme, hun hilser og går så, men er glad når vi kommer hjem. Nu skal vi skal på ferie i 13 dage og er i tvivl om hvilken pasningsmåde der er bedst for vores kat.

1) Hun bliver passet hjemme hos en ven hvor hun har sine ting med sig.

2) Hun bliver hjemme i sine vante omgivelser og der kommer en og ser til hende dagligt.

Har hidtil ment at hun skulle passes ude, da jeg synes det var for mange timer hun skulle være alene i for mange dage, men er blevet i tvivl i forhold til hvordan hun ville have det med at flytte miljø for en relativ kort periode, og bange for om hun bliver permanent skør af det, men hun kan vel også blive skør af at være alene så mange timer i 14 dage??Hvad mener I er det bedste scenarie?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kat passes ude eller hjemme
  • #1   12. aug 2014 Ingen tvivl om katten ville have det bedst med at blive hjemme i sine vante omgivelser, hvor der så kommer nogen og tjekker op dagligt, og måske lige bliver en time eller to hvor hun kan få lidt opmærksomhed og aktivering...

    Katte er vanedyr med meget stort V, så at blive flyttet til nyt sted for at flytte tilbage igen 2 uger senere vil nok være for meget...
    Selvfølgelig opstår der nogle gange situationer hvor det kan blive nødvendigt, men så længe det er muligt vil jeg anbefale pasning i hjemmet smiley


  • #2   12. aug 2014 Jeg er så ikke helt enig smiley er der ikke andre dyr hos vennen, mener jeg et ophold hos en ven ikke er meget anderledes end et ophold på en pension, og jeg ville foretrække det, frem for usikkerheden om der bliver sprunget over besøg ved kattene.
    Men meget kommer an på kattens temperament og hvem som kan passe i eget hjem og hvem som vil tage til din bolig dagligt i 13 dage.
    Du skal være tryk så du kan have en god ferie smiley



  • #4   12. aug 2014 Hmm jeg er så lidt splittet..
    Tænker lidt om ikke det var muligt at din ven flyttede ind i din lejlighed mens du er på ferie, det ville jeg nok mene var bedste senarie..

    Men ellers kan jeg både være enig med Lotte og Jette smiley :D smiley :D

    Hvis du får en til at komme 1-2 gange om dagen og kigge til katten og lege med den i en times tid eller sådan så er det fint og katten kan nemt klare sig, omvendt, så hvis vennen ikke selv har dyr så ser jeg egentligt ikke et ophold hos denne som meget anderledes end i en pension, men jeg vil mene at det skal være en person som katten kender og er tryg ved..

    Jeg kan som sådan ikke se hverken denne ene eller den anden som forkert, så det handler nok nærmere om hvilken du føler dig mest tryg ved, katten skal nok falde til med begge senarier tror jeg..
    Men kun såfremt at vennen ikke selv har dyr..


  • #5   13. aug 2014 nu har jeg arbejdede på internat hvor vi også havde pensionat, og vil da helt klart vælge at få min kat passet hvor der er opsyn

    ja det er fint hvis man kan få sin kat passet hjemme. her er den tryg og har det som den plejer - bare man husker at katten ikke bør kunne komme ud. vi har hørt flere som fik den oplevelse at deres kat var rendt hjemmefra fordi man valgte at få den passet hjemme og den så samtidigt fik lov til at rende ude og inde.
    ja nogle katte kan finde ud af det. Men er det værd at miste sin kat, bare for at finde ud af om ens kat er den slags som bare er ligeglad, eller den slags som vil forsøge at finde sin ejer

    jeg ville ikke være tryg ved at folk kun kom 1 eller 2 gange om dagen for at tjekke op på katten. Tænk på hvor hurtigt der kan ske noget. den kan blive syg eller komme til skade. der kan falde noget ned og gå i stykker.

    nej så hellere vælge at katten kommer et sted hen hvor man har den under opsyn noget mere af tiden


  • #7   13. aug 2014 Jeg får altid passet dem hjemme..

    En flytning er stressende


  • #9   13. aug 2014 Vores bliver altid passet hjemme når vi er på ferie. Min mor kommer to gange om dagen og giver mad, leger, nusser osv. min mor er så ofte i vores hjem nogen timer af gangen fordi hun også gør rent inden vi kommer hjem (jo min mor er guld værd) Hun passer desuden også vores hund så den er med hver gang hun er hos kattene. Kattene vænner sig hurtigt til at hun kommer og står klar ved døren når hun låser op.

  • Karina J
    Karina J Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #10   13. aug 2014 Tak for alle jeres gode svar. Mit ynglingsscenarie er jo at jeg får lokket svogeren ud og bor her imens vi er væk. Det er nok bare ikke så realistisk at få en voksen mand til at flytte herhjem, når nu vi ikke bor i et stort fedt hus tæt ved vandet, men i en lille lejlighed i byen... Er virkelig heller ikke vild med den skal være alene her så mange timer.. Kunne være fedt at den kunne vænne sig til et andet hjem, da det, som I er inde på, jo ikke bliver sidste gang. God idé at prøve at tage hjem og besøge ham med hende. Hun virker ikke specielt nervøs og er meget tillidsfuld, måske det kunne gå... Har stadig i mine overvejelser at få flere til at komme her så det bliver flere besøg dagligt. Synes bare ikke det er så langtidsholdbar en løsning. Ikke sikker på at den går i årene fremover når vi skal have passet kat;)..

  • #11   13. aug 2014 har i overvejet at finde et godt pensionat?


  • Karina J
    Karina J Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #12   13. aug 2014 Det havde vi egentligt ikke overvejet. Som sagt er det første gang vi har kat, har altid haft nemt ved at få passet mine hunde. Pension har jeg måske en lidt oldnordisk opfattelse af, at der sidder de stakkels dyr i små bure og kukkelurer, og det var i hvert fald ikke noget for en kat... Har du gode erfaringer med pension?

  • #13   13. aug 2014 Hvor i landet bor du? Så er det lidt nemmere med anbefalinger smiley

  • Karina J
    Karina J Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #14   13. aug 2014 Valby

  • #15   13. aug 2014 Den slags pensionater findes også stadig desværre!
    Med mindre det er blevet lavet om siden, billederne her er fra 2009, da jeg var i praktik på en hunde- og kattepension, der sad op imod 3 katte i sådan et bur...
    Ikke om jeg ville byde mine egne katte det! smiley


    profilbillede
  • #16   13. aug 2014 Du må ud og se først, før du vælger, og du skal være sikker på, at du får lov til, at se det hele smiley

    Jeg ville nu tage mod din vens tilbud smiley


  • #17   13. aug 2014 Synes (også af sikkerhedsmæssige grunde) at det er en god ide at få flere til at dele tjansen. Måske en af kattesitterne også gider være i huset mange timer ad gangen, og måske overnatte et par gange, så katten føler at det ikke er helt slut med selskab...

    Hvis katten i forvejen kan vænnes til at være på besøg hos din ven (også sammen med dig), OG den ven er yderst påpasselig med døre og vinduer, så kan det måske være en god løsning, når det nu er så lang tid.
    Jeg ville bare ikke selv turde lade mine katte blive passet væk hjemmefra, fordi min værste skræk er at kattene ved et uheld skulle løbe væk et fremmed sted smiley

    Synes egentlig, at hvis man ikke har en kattesitter, der mere eller mindre kan flytte ind og bo hos katten, at så er alt over en uges ferie for længe. Men det er en anden snak.


    # 15) Ja desværre har du ret. Lotte. Er bange for at det er sådan mange steder (hvem fanden der så holder gang i de gesjæfter smiley )
    Jeg kunne se på et foto, at den pension, hvor to hunde for nylig døde af formodet iltmangel også har den type små etage-bure til katte smiley


  • #18   13. aug 2014 Ja de har ikke meget plads at gå på smiley

  • #19   13. aug 2014 Mine drenge har lige været alene ( med et besøg) i 22 timer, og Mitti er næsten ulidelig kontaktsøgende smiley det vil sige han ikke kan komme tæt nok på og napper igen og igen, selvom det er kærligheds nap, gør det altså ondt, når man får et nap under øjet og et i kinden mm, men han skal altså have selskab og ikke kun af Røde smiley

  • #20   13. aug 2014 Kig evt på Den rene bakke - dem har jeg brugt. Så har du 2 besøg pr dag...

  • #21   13. aug 2014 hvis du vælger et pensionat så skal du tage ud og besøge dem. Lad være med bare at springe ud i noget du ikke har set.
    jeg har selv arbejdet for kv i odense, og vi havde et super godt pensionat - i dag hedder det så bare Min ven katten.
    her har alle kattene store bure, fra gulv til loft , og de måler vel 1,5x3 meter

    men jeg har da hørt mange skrækhistorier. derfor er det vigtigst at besøge dem

    her er lidt billeder fra odense
    http://minvenkatten.dk/odense/pension.asp


  • #22   14. aug 2014 Hvis jeg var dig ville jeg foretrække at katten blev passet i hjemmet. Det er trygt og godt. Du kan jo altid ringe til din kattesitter og tjekke op på om han nu husker at se til katten. De undre mig faktisk at så mange anbefaler pasning ude, det plejer at være omvendt når sådan en tråd dukker op.

  • Karina J
    Karina J Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4
    #24   14. aug 2014 Ser helt forfærdeligt ud det billede af de små bure. Kattepension er ikke inde i billedet, og skulle det komme det skal de da helt sikkert tjekkes ud inden det kan komme på tale. Den rene bakke har været i vores overvejelser, men pt. har vi folk vi der godt vil komme her, så vi arbejder stadig på de forskellige scenarier. Tak for de mange fine bidrag til dilemmaet.

  • #25   15. aug 2014 jeg var lige inde og kigge på højvang, og må altså sige at jeg ikke bryder mig om at der kun er net imellem kattene. hvem siger at kattene kan lide hinanden?

    hos min ven katten, er der sat plader imellem hver vol. simpelhen for at kattene ikke skal stresse. Mange især indekatte har jo aldrig mødt en anden kat.
    også i forhold til sygdomme er det ikke særlig smart. idet de har fysisk kontakt med net imellem


  • #26   15. aug 2014 De der pensioner med net mellem burene er jeg også meget betænkelig ved.
    Det ville slet ikke gå an at sætte mine to katte sammen i sådan et bur, for Bjarne ville garanteret tænde af over kattene på den anden side - og det ville gå ud over Bruno.


  • #27   15. aug 2014 Tinka - Det samme ville ske her.. Misse er ekstremt territorial, Gizmo er generelt bare let at stresse, og Bøllemis finder sig dog i det meste..
    Men synet af fremmede katte på den anden side af tråden, ville få mine til at springe i et gruppeslagsmål... Det ved jeg 100%..


Kommentér på:
Kat passes ude eller hjemme

Annonce