{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.726 visninger | Oprettet:

Når man får en killing... {{forumTopicSubject}}

Hejsa!
Mig og min kæreste hentede en hittekilling den 16. Juli.
Hun blev fundet i en grøft, våd og kold, uden sin mor og søskende...

Vi flaksede hende de første 4 dage, og har så fundet en rigtig dejlig plejefamilie til hende. Så nu nærmer tiden sig, hvor hun kan komme hjem til os at bo igen... smiley

Jeg har tidligere haft kat, men som så mange andre, har jeg haft udekat, og de havde på ingen måde samme status som fx. hunden..

Vi har fået øjnene op for, hvor fantastisk et dyr, en kat er, med personlighed og sjove finurligheder.

Men vi ved desværre ikke voldsomt meget om dem, så vil våge at påstå, at vi er meget grønne, i katteverden!

Hvordan forbereder vi bedst, at huset er klar til den lille krudtugle?
Vi har kattebakke, legetøj, kradsetræ, vi får foder med fra foreningen der har fundet plejefamilien til hende, og så har vi ellers massere af kærlighed at give hende!

Når hun kommer hjem, vil hun være vaccineret, sterriliseret og loppe/orme behandlet.

Poro, som hun hedder, skal være indekat hos os.

I skal da også have et billede af den lille skønhed, som dog ikke længere er så fluffy, og hun er noget mere langbenet smiley hehe.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Når man får en killing...
  • #1   25. aug 2016 Hold kæft hvor er hun sød! Synes I har gjort gode foranstaltninger allerede, så mit råd er at glæde jer og bare se hvordan det går, så kan I altid justere undervejs hvis I synes der er noget smiley

  • #2   25. aug 2016 Mit råd er at få en kammerat til den smiley To killinger har enormt meget glæde af hinanden.

  • #3   25. aug 2016 Ja, ovenstående med en legekammerat er en super ide. De lærer meget af hinanden og så krutter de måske af sammen, i stedet for at flænse dine møbler (;

  • #4   25. aug 2016 Vi har desværre ikke mulighed for en ven til hende, da vi også har en hund, og nu ikke må have flere kæledyr i lejligheden smiley

    Men mon ikke hunden og katten kan blive gode venner smiley
    Det gik i hvertfald udemærket, de dage vi flaskede hende! smiley


    profilbillede
  • #6   25. aug 2016 Hun er jo selv blevet overladt til den barske natur, så vi ser ingen grund til, at sætte flere katte i verden, når deres skæbner er så usikre smiley

  • #7   25. aug 2016 Piiist det er en fordel at have kattegrus hjemme. smiley

    Det bliver dejligt, når i får hende hjem igen. smiley


  • #8   25. aug 2016 Kattegrus! Godt tænkt smiley

  • #9   25. aug 2016 En stålkam og en børste vil også være en fordel, og væn endelig katten til at blive børstet, kigget i munden, holdt, vendt og drejet og måske også et bad eller to evt. uden shampoo.

    Jo mere i træner nu, jo lettere bliver det senere. Især hvis i vil på udstilling med hende. smiley


  • #10   25. aug 2016 Og en grus ske smiley
    Et par drillepinde er ofte et hit, kan med held været hjemmelavet.
    Her er bla. filt kugler fra Søsterne Greene og snoede piberensere et hit smiley


  • #11   25. aug 2016 Så er vi ikke helt galt på den! smiley
    Dejligt at vide. Så mangler vi bare katten, så er vi på plads smiley


  • #12   25. aug 2016 Tillykke med hende, og dejligt at hun fandt jer smiley

  • #13   25. aug 2016 Hvor ser hun da bare dejlig ud.
    I skal have stor ros for at i først gav hende en chance for et godt katteliv ved at redde hende, sende hende til en plejemor og nu giver hende et dejligt hjem forhåbentligt for resten af hendes dage.

    Det lyder til at i har forsøgt at forberede jer godt. En ting jeg dog lige vil forberede jer på når nu du fortæller at du kun tidligere har prøvet at have udekat, en indekat er noget helt andet, indekatte kræver meget mere af deres omgivelser og deres mennesker end katte der har adgange til det frie liv. Det er vigtigt at hjemmet er indrettet så det tilgodeser kattens behov, dette betyder et højt kradsetræ hvor katten har mulighed for at strække sig helt ud og kradse, og lad nu være med at spilde penge på et lille sødt killinge træ for de vokser alt for hurtigt fra det, Vælg et stort solidt fra starten, det holder i mange år, Sørg for træet står i det rum hvor i opholder jer mest og gerne i nærheden af et vindue så det også fungere som udkigspost, har i plads til flere træer så er det bonus. Det er vigtigt at i har ting der aktivere katten, altså drillepinden, mus, bolde, ja alt en kat kan lege med og løbe efter, og katte aktivere ikke bare sig selv, i skal være en del af legen, det er udfordringen ved en indekat, de kræver mere tid. Det er også vigtigt at der ikke er for mange no-go steder i hjemmet, det er fint at man ikke ønsker katten på bordet, men lad den komme i vindueskarme ( Tænk på det er kattens fjernsyn) hvis i har hylder på væggene så lad nogle være kattens, katte elsker at komme op i højden, det er ikke sådan at alt skal væk!re for katten, men der må gerne deles smiley

    Og husk katten forstår ikke rigtigt skældud, Vælg nogle bestemt ord som der sættes tryk på når katten gør noget uønsket, og husk kattens nakkeskindet er totalt no-go, man må ikke løfte op i nakkeskindet, man kan rive nervetråde over og dermed skade katten, dette er ikke fordi jeg tror det er noget i vil, men blot en oplysning hvis i ikke vidste det.

    Held og lykke og spørg endeligt herinde hvis der er noget i er i tvivl om, der er altid nogle der er klar med råd og vejledning, vi elsker jo alle katte og vil gerne dele og hjælpe.






  • #14   25. aug 2016 Mange tak Heidi!
    Vi har et mellemstort kradsetræ, og et lille et, og så har vi massere af hylder, reoler og vindueskarme!
    Hun får lov at være alle steder i lejligheden smiley

    Jeg er meget hundemenneske, så når du siger hun skal aktiveres, er det så som med hunde? At sådan nogle aktiveringsspil er guld værd, kaste med godbidder, og måske endda søge godbidder?


  • #15   25. aug 2016 Katte kan blandt andet klikkertrænes. Lidt ligesom du ville gøre med en hund. Men ellers er det leg med drillepind eller lignende. smiley

    Nogle katte kan man også få til at apportere. smiley


  • #16   25. aug 2016 Til lykke med skønheden - fin håndtering af opvækst på en hitter

    12 uger er for langt de fleste killinger for tidlig at flytte - og især som solistkilling. Et par uger mere giver en meget mere psykisk robust killing


  • #17   25. aug 2016 Aktivering kan være alt fra leg med drillepinden, kast med bolde/ papirkugle som katten løber efter og er den Kvik nok så kommer den retur med den ligesom en hund, det kan være som du skriver at kaste tørfoder ud på gulvet enten en håndfuld eller en enkelt af gangen, forskellige foder aktiveringsdimser dimser er også en god ide, katte er kloge og kan finde ud ad det samme som en hund hvis den altså gider, for en kat gør kun det den gider, det gør intet for at glæde dig som en hund gør. Det med at søge godbidder er nok en tand for hundeagtigt til katten gider det, men ellers det andet.

    Og når du leger med drillepinden med katten, så er det vigtigt at det ikke bare er på gulvet, katte skal bruge alle deres muskler så det er op på ting og ned igen, hoppe og løbe og der skal være en vis jagt før katten får lov til at fange byttet.
    Aktivering er ikke bare 2 minutter om dagen det kan være 2 -.5 minutter flere gange om dagen, det handler om at køre katten træt, men det skal ikke være sådan at man tvinger katten til leg, katten skal nok fortælle dig hvornår den vil leges med, men det er en god ide at gøre det til et fast ritual at lege om morgenen og inden man går i seng, så katten er godt træt til natten og så den får brændt energien af om morgenen, derimellem leges så efter behov.


  • #18   25. aug 2016 Tak for de fine ord, og gode råd!

    Vi ved jo af gode grunde, ikke helt hvor gammel hun er. Men udfra vægt, opførsel, og forskellen på hende, og hendes "bror", så er hun vurderet til at være 10-11 uger nu smiley

    Foreningen der har sat os i kontakt med plejefamilie, har også gjort det klart for os, at det er meget individuelt hvornår de er klar til at flytte. Så vi venter bare på grønt lys, så vi kan få hende hjem smiley


  • #19   26. aug 2016 Hvis det kun skal være indekat, og i kun skal have denne ene kat, skal i være opmærksomme på, at der vil være en del arbejde i at sørge for at den bliver aktiveret hver dag, altså købe noget legetøj til den, også noget så i kan lege med den, og evt foderstationer istedet for madskåle så den skal gøre lidt for sin mad, ellers begynder den at kæde sig, og vil måske begynde at underholde sig selv med ting den ikke skal, så som gardiner, tæpper, sko osv. Derudover skal man passe på med hvad man har stående fremme af mad så den ikke kommer til at spise noget den kan blive syg af, derudover skal man ligesom med en baby passe på at man ikke har små genstande liggende fremme som den kan finde på at sluge. Så er der introdiktionen for den nye hjem, hvor det er bedst at den ikke har adgang til hele huset fra starten af, det kan stresse den, så start med at have den i et rum fra starten af, til den føler sig tryg og introducer den gradvist for resten af hjemmet, du kan læse lidt mere om det her: http://www.royalcanin.dk/om-katten/killingen/livet-med-din-killing/byd-killingen-velkommen . Held og lykke med jeres nye lille søde familie medlem smiley

  • #20   26. aug 2016 Mia

    De råd du kommer med, er bestemt ikke de råd Line J vil få med sin nye killing, fra den forening hun køber den tilbage fra smiley

    Killinger skal ALTID have adgang til godt foder ..
    De killinger der bliver solgt vil være godt rustet til det nye hjem, da de ikke bliver solgt før de er KLAR.. det vil sige at killingerne strutter af selvværd og selvtillid og vil på nul komme fem indtage hele hjemmet med løftet hale.
    De skal ikke isoleres i rum for sig selv, helt alene.. de skal være en del af deres nye familie med det samme.
    Alle killinger laver ballade og vil finde nyt spændende "legetøj" uanset hvor meget legetøj man køber sig fattig i og hvor meget man aktivere dem. Killinger må meget gerne kunne aktivere sig selv ind i mellem og gå på opdagelse smiley


  • #21   26. aug 2016 Ja syntes i skal tage en føler med hensyn til introduktion, ikke alle katte er ens, se hvordan katten reagere og tag den der fra, nogle har brug for at der skal være ro og det skal gå langsomt mens andre bare styrter rundt med det samme smiley

  • #22   26. aug 2016 Mia, nu har katten jo været hos dem før uden problemer. Den er kun sat i pleje, fordi den ikke var gammel nok til at gå uden en ammekat.

    Mine katte har alle foder stående døgnet rundt, og ja killinger skal have skøre påfund som at kravle i gardiner og lign. smiley


  • #23   27. aug 2016 Poro har, som Susanne siger, været her før smiley
    Det var ikke noget problem. Vi bor i lejlighed, så der er alligevel ikke SÅ meget at forholde sig til smiley

    Jeg glæder mig til, at få grå hår af alle de skøre påfund! smiley kan slet ikke vente til hun kommer hjem. Vi glæder os så meget!


  • #24   27. aug 2016 Var det ikke noget at træne mislingen til sele så h*n kan komme med når hunden bliver luftet? (spørger jeg ganske uvidende om)

  • #25   27. aug 2016 Kan de lære at gå i snor, som hunde? Det ville jo være fedt! smiley

  • #26   27. aug 2016 Jeg har af og til en af kattene i snor, når vi er på udstilling. Især nogle af dem med lidt mere krudt i måsen, de gider ikke sidde i bur hele dagen, så får de sele på, og så cruser vi. smiley

  • #27   27. aug 2016 Så det kan altså godt lade sig gøre? smiley

  • #28   27. aug 2016 Der er flere herinde der går tur med deres katte

  • #29   27. aug 2016 Spændende! smiley det lyder som noget, vi skal prøve!

  • #30   27. aug 2016 HCS går tur med sin kat Momo, og på hendes profil ligger der flere billeder af det. smiley

  • #33   27. aug 2016 Det får jeg nok brug for!

  • #35   28. aug 2016 Begge mine har også lært at gå i sele, den ene fra killing og den anden som otte årig( da jeg ikke har haft hende fra killing af), så mig kan du også spørge til råds hvis det skulle være :)Jeg har først vendet mine til at have selen på indenfor, i starten vendte jeg dem bare til at få selen på og af, bagefter fik de lov til at gå lidt rundt med selen indenfor og vende sig til hvordan det føltes, det kan godt se lidt sjovt ud i statern, men evt leg med hende imens så hun forbinder det med noget godt, så når du syntes i er klar kan du tage hende med ud og og husk godbidder undervejs i oplæringen ?? Igen held og lykke med den lille mis ??

  • #36   29. aug 2016 til en vis alder er det en fordel med en sprøjteflaske, som man kan sprøjte efter dem vis de gør noget de ikke må, hjalp med min Daisy, men nu har hun snart været her i to måneder, så det har ingen effekt mere, nu syntes hun, at det er sjovt, at gulvet bliver vådt ?? Så er gået væk fra det, og bruger nu stemmen i stedet for, når hun skal irettesættes, hvilket fungere bedre smiley Også det vigtigt med regelsæt, hos mig gælder reglerne ved sengetid, ellers vækker hun mig kl.01-02.00 om natten, ikke så spændende, så følgende bliver gjort, i følgende rækkefølge: gåtur i sele (hun er også indekat) i en halv time, så vådkost, så skal døren stå delvis lukket ud til entréen (ellers leger hun med den om natten), pudderne skal i sikkerhed i højde hvor hun ikke kan nå dem, ellers river hun i dem, også skal hendes pivemus i hendes skuffen, ellers larmer hun med den hele natten smiley Udover det har jeg lave foranstaltninger som fx. Sikring af ledningerne bag fjernsynet, så hun ikke bider i dem, eller for andre ideer (dog lader hun dem være) smiley

  • #37   29. aug 2016 Åh kunne altså ikke finde på at sprøjte vand, efter katten.. Og slet ikke i dens eget hjem

  • #38   29. aug 2016 Man straffer ikke sin kat med at sprøjte vand efter den. Den eneste det hjælper med, det er at få en kat, der er bange for en. smiley

  • #39   29. aug 2016 Fik anbefalet det af en veninde, der har mange års erfaring med katte, der har Main Coons, så tænker hun ikke ville anbefale det, vis det ikke virker, samt har haft en negativ effekt, og hos mig har fungeret uden problemer, og min kat er ikke bange for mig, vi er meget knyttet, og hun vil gerne putte når man er gået i seng ??;)

  • #40   29. aug 2016 Jeg ville ALDRIG gøre det. Katten har ikke valgt dig, det er dig, der har valgt katten. Her findes der ikke mange ting, de ikke må. Og det de ikke må, da fjerner vi dem og siger bestemt nej igen og igen. Og jeg har også Maine Coons. Mine elsker vand.

  • #41   29. aug 2016 Jamen... Der må da være andre måder at irettesætte dem på, uden på gøre det ubehageligt....

    Kan forstå man sprøjter vand, på naboes kat der hele tiden kommer ind i ens have...
    Men en kat i dens eget hjem, hvor den skal være tryg? Det ville jeg ikke...


  • #42   29. aug 2016 Her lærer de, hvad nej betyder. Nej og ned er de to ord, vi gør meget ud af at lære dem. Og kan de forstå de to ord, så kommer man langt. smiley

  • #43   30. aug 2016 Ja man skal bare være vedholdenede, ligesom med børn, hvis den går op på bordet, så sig ned og tag den derefter ned, når det er gjort nok gange kan den huske hvad det betyder og huske at den ikke må gå derop. og hvis du fanger den i at den skal til at hoppe op siger du nej!, og så går du hen og forhindre den i at hoppe op, og når dette er gjort nok gange ved den også hvad nej er smiley

  • #44   30. aug 2016 Ja netop Mia. Fjern katten fra det, den laver, som er uønsket og brug nej eller ned. Det lærer de hurtigt, hvis man er lidt ihærdig. Og så er det senere kun nødvendigt at bruge ordet, uden at man fysisk skal fjerne dem. smiley

  • #45   31. aug 2016 Jeg bruger afledning, kaster en pind eller et stykke legetøj, og det virker fremragende. Hvis de bliver ved, så flytter jeg dem bare indtil de ikke gider prøve mere, og det virker også fint.

Kommentér på:
Når man får en killing...

Annonce