{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.971 visninger | Oprettet:

Sidsel S
Sidsel S
Tilmeldt:
14. jun 2016
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 39

Lømmelalder eller? {{forumTopicSubject}}

Jeg har Wilhelm på 8½ måned og den sidste måneds tid har vi ikke været særlig gode venner.
Det er kun i stuen vi har et problem og det er det eneste sted vi er virkelig uvenner. Han har efter jul kradset i alle andre møbler end kradsetræer, han går på bordene og hver gang jeg rejser mig for at tage ham ned/fjerne ham fra det han kradser i, løber katten ind i sengen og vil ikke snakke længe efter. Vi har prøvet vandforstøver, stanniol og NEJ! og det eneste jeg har fået ud af det, er at katten kun kommer ind i stuen for at kradse i møblerne og derefter går ud igen.
I resten af huset kan jeg fint snakke, lege og samle ham op (men han er ikke den spindende og kælne kat han plejer at være), men i stuen vil han ingen af delene og han putter ikke længere hos mig.

Min søde, spindende og kælne kat er blevet det totalt modsatte og jeg aner ikke om det bare er lømmelalderen eller?
Jeg husker mine tidligere killinger som nogle krudtugler, der altid var gang i, ham her er et doven rad der helst bruger 20 timer i døgnet på at ligge inde i sengen og snorke.
Hvordan får jeg løst problemet med at kradse i møblerne og ikke mindst hvordan får jeg ham det lært samtidig med at vi bliver gode venner igen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lømmelalder eller?
  • #1   3. feb 2017 Det hjælper ikke på tilliden, når man skælder ud på katten.

    Vand og anden straf får blot katten til at blive bange for en.

    Her sættes de ned med et bestemt nej, hver gang de hopper op, hvor de ikke må, men det ER katte, og når man vender ryggen til, så hopper de alligevel op.

    Kradser de et sted, hvor de ikke må, får de et bestemt nej.

    Det kan iøvrigt være en fordel at sprøjte Feliway på møbler, hvor han ikke må kradse.

    Tillid kan tage lang tid at genopbygge, når først den er væk.

    Og ja, han er i lømmelalder, hvor man får grå hår, og man skal sige alting en million gange. smiley


  • #2   3. feb 2017 Enig med Susanne.

    Hvor står hans kradsetræ??
    Og når han kradser på møbler hvor på møbler kradser han primært??
    Grunden til det sidste spørgsmål er at jeg tænker han måske savner et vandret kradsemøbel.. Min den yngste begyndte også at kradse uønskede steder, ( det var mine spisestuestole det gik ud over) så købte jeg en kradsebølge som jeg satte tæt på vores sofa arrangement så hun følte hun var sammen med os ( katte kan godt lide selskab) det afhjalp kradsemøbel i spisestuestole.
    Det er sådan en jeg har: http://www.anthons.dk/shop/wavy-kradseboelge-plyds-7574p.html


  • #3   3. feb 2017 Her har vi iøvrigt måtte købe flere træer i forskellige størrelser og placere strategiske steder, så det ikke går så meget ud over vores møbler. Med 18 katte ville det hurtig komme til at se kaotisk ud, hvis alle kradsede i vores sofa. smiley

  • #4   3. feb 2017 Ja Susanne hvad gør vi ikke for vores katte smiley

    Jeg har kun 2 katte men har alligevel 2 gulv til loft kradsetræer og 2 kradsebølger (forskellige) og alle 4 ting står i vores stue og bliver flittigt brugt hver dag, til gengæld får vores møbler fred for spidse katteklør smiley møblerne bruger kattene kun til at ligge i.


  • #5   4. feb 2017 Hvis han er enekat vil jeg mener det er fordi han keder sig, så det kræver, at du bruger tid på aktivering, mens du væbner dig med tålmodighed.
    Når han gør noget han ikke må skal du kun bruge et klart skarpt NEJ og tage ham væk fra det.

    og så er der ikke andet for en at gå i gang med aktivering og leg, det vil også genoprette hans tillid til dig

    og ja vi gør meget for vores katte, men selv om vi har 14 katte, så har vi kun en kradsetønde i stuen, samt en kurv med legetøj og en kuglebane. resten har de på et værelse og så har de deres store løbegård.


  • #6   4. feb 2017 Min første tanke.
    Er han kastreret?


  • Sidsel S
    Sidsel S Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 39
    #7   4. feb 2017 Han er kastreret for 4 måneder siden.
    Vi har prøvet feliway og det hjalp ikke smiley

    Kradsetræer er i stue og gang. Han har både lodret og vandret og vi har et lille der flytter lidt rundt i stuen og det går han bare uden om når det står foran et møbel, men bruger det ellers. vi kan ikke sætte et større træ hverken foran eller mellem sofaerne.

    Han har fået vandsprøjt når han har gjort det om natten. Der er grænser for hvor mange nætter jeg kan stå op efter ham en 4-5 gange hver nat og stadig fungere om dagen. Det er min opfattelse at balladen om natten er stoppet.

    I starten var det dril fra ham, man kunne se det på ham, at han tjekkede min reaktion og kradsede gerne i det træ han blev sat hen til bagefter og kom så hen og puttede. Nu har han så godt fast i sofaen, at jeg ikke kan flytte ham, før han selv giver slip og så er han sur. Vi kan have gang i en leg som han afbryder for at kradse i sofaen og så kommer tilbage og vil lege videre.
    Der bliver leget temmelig meget med ham. Han er den sjoveste kat, men nok også den mindst intelligente kan jeg har mødt.

    Han har mulighed for at gå i haven i de lyse timer, men har aldrig fattet hvorfor den gamle kat kradser i "kradsetræet" derude.

    Men de der bølger, virker de? Har altid tænkte at de så lidt mystiske ud. Men sådan en må han gerne få, hvis det kan skåne mine sofaer.


  • #8   4. feb 2017 Om sådan en kradsebølge virker for din kat kan jeg ikke sige, katte er jo forskellige, men min den mindste elsker sin og bruger den flere gange om dagen, den står på gulvet foran vores fjernsyn, hun både ligger i bølgen og kradser på den, den store af mine giver den også en tur fra tid til anden.

    Jeg kommer i tanke om noget der måske kan afhjælpe kradsemøbel i sofaen. Læg nogle løse tæpper hen over sofaen der hvor han oftest vælger at kradse, altså hvis det er ved armlænet så læg et løst tæppe over armlænet, hvis det er i siddepuden så læg et tæppe hen over sofaen, katte gider ikke kradse i noget der giver sig/ bevæget sig når de kradser og så er det ikke sjov mere.

    Meget af dig problem lyder godt nok meget som lømmelalderen, og man kan afhjælpe meget ved leg og aktivering, men langt fra alt, det er en periode man skal igennem og som giver grå hår hvor man til tider ønsker katten hen hvor pebret gror, men alligevel knuselsker den smiley


  • #9   4. feb 2017 Føler med dig. Vi har 3 katte. Nogen foretrækker vandret kradsning, andre lodret. Dog holder de alle af sofa og stole uden smålig skelen til retningen. Der er sprayet med diverse. Der er sagt bestemt NEJ, mens vi nærmest har kradset vores egne negle i stykker i bestræbelserne på at vise hvor det var rigtig godt at kradse. Der er købt ny sofa, så vi kunne have gæster, uden det var for pinligt. Der er investeret i rensdyr skind, der ligger over armlæn og dækker siderne. Og i lammeskind og uldtæpper der.dækker henholdsvis ryg og sæde.
    Det er muligt for kattene at komme ind under diverse steder - og kradse.
    Men vi har besluttet, at det ikke gør så meget mere, for man kan alligevel ikke se sofaen, for alt det der ligger til at beskytte den smiley


  • Sidsel S
    Sidsel S Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 39
    #10   4. feb 2017 Vi har løse tæpper over armlæn osv. Hele stuen har fandme været pakket ind i løse tæpper og lige lidt hjalp det. Enten tager han dem ned oppefra og går så ned og kradser og hvis de ikke kan pilles ned oppefra sidder de for godt fast til at falde ned i hovedet på ham og så kradser han bare under.

    Lige pt har vi våbenhvile. Det lille træ har fået en omgang catnip. Jeg havde glemt catnip. Mine gl. katte var til baldrian og flygtede ud af huset hvis nogen tog catnip med ind. Wilhelm er åbenbart en catnip fyr og ligger pt og voldkradser det lille træ og spinder højlydt. Han får en bølgedims også og har fået en måtte der i stoffet minder om sofaen.


  • #11   4. feb 2017 Han er da en ihærdig lille fyr smiley
    Ja det beviser blot at med nogle katte er alle gode råd spildt, de gør hvad der passer dem. smiley

    Jeg håber for dig at catnip og måske en kradsebølge kan afhjælpe en del af kradsen uønskede steder.

    Jeg tænker lige plastic?? Men igen så pakker man hjemet ind, og hvem gider sidde på plastic?? Men katte gider ikke kradse i plastic, og måske er det blot en overgang og kun når man ikke er hjemme til at oprette sætte ham, ja jeg ved ikke blot en hurtig indskydelse.


  • Sidsel S
    Sidsel S Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 39
    #12   4. feb 2017 Så meget plastik har jeg ikke, men det hele har været pakket ind i stanniol. Det virkede, men var ikke fedt for nogen smiley Måske jeg bare har glemt hvordan det er at have en ungkat boende. Måske jeg bare var heldig med de 2 sidste. De brød sig ikke om hinanden men velopdragene var de. De satte forøvrigt ild i den gamle sofa, da de var i hans alder. Det gav altså heller ikke ros!

    Tak for alle svarene. Vi har stadigvæk våbenhvile og jeg håber det holder.


  • #13   4. feb 2017 Katte er jo forskellige.
    Da min den ældste Tøsen var ungkat,da var hun slet ikke slem, hun har aldrig kradset i møbler eller gået på borde, hun har blot fået sin egen flip fra tid til anden og så gik det over stok og sten gennem hele huset. Min den yngste Smilla derimod, hun har og er faktisk stadig noget af en mundfuld, jeg venter stadig på lømmelalderen er ude af hende og hun bliver altså 5 år om 3 ½ måned, hun har kradset i spisestuestole, går på borde, revet potteplanter ned, hængt i gardinerne, går på toppen af reolen, vælger diverse ting ned fra reoler m.m. ja hun har været hele turen igennem så hun har været billigt til salg til tider, men så kiggerhunhun sødt på en med hovedet på skrå og så syntes man jo hun er meget sød smiley smiley smiley

    Ja det er meget plastic der skal til for at dække en hel sofa, tænkte blot at hvis man feks havde en voksdug eller noget man måske kunne prøve, eller også købe noget afdækningsplastic i byggemarkedet http://www.jemogfix.dk/afdaekning__1971/afdaekningsfolie-2-x-25-m_9038057

    Men håber våbenhvilen holder så det ikke bliver nødvendigt med alt muligt andet.


  • #14   4. feb 2017 Katte er lige så forskellige, som mennesker er, og nogle katte egner sig bare ikke til at være alene, fordi deres aktivitetsniveau er alt for højt.

  • #15   6. feb 2017 Da det var værst med mine tre købte jeg en lædersofa den gider de ikke krasse i, men dør og andet træ får tur også krassetræ.

  • #16   6. feb 2017 Her kradser de ellers godt nok i læderlænestolen. smiley

  • #17   6. feb 2017 Har også erfaret, at afsyrede døre og paneler er ideelle krædsebræt smiley

  • Sidsel S
    Sidsel S Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 1 Emner: 5 Svar: 39
    #18   6. feb 2017 Nu skal du ikke give ham gode ideer, Hanne! Det har han heldigvis ikke lært endnu.

  • #19   6. feb 2017 Sidsel - Det er heldigvis tidligere generationer - ikke nogen af de nuværende kæledægger. Men det kan måske skyldes, at vi ikke længere har afsyrede døre smiley

Kommentér på:
Lømmelalder eller?

Annonce