{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.259 visninger | Oprettet:

At fodre sin kat med mus {{forumTopicSubject}}

smiley
Jeg har en veninde der køber små mus til sin kat. Hun siger at det hjælper ham med at stimulere hans katte-instinkter og det vilde han har i sig, og det er sundt for ham.
Hun mener ikke det er dyreplageri, da hun mener det ligeså godt kunne være en vild mus katten fangede. Hun siger også at en købt mus er sundere og der er mindre risiko for sygedomme den kan medføre osv.


Katten for den sags skyld meget roligt, men rigtigt nok får den helt røde øjne af at se en mus.

Men jeg ved slet ikke hvordan jeg skal forholde mig til det. Hvad er jeres mening om dette? smiley Jeg får det bare dårligt ved tanken... Er der andre der gør det?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At fodre sin kat med mus
  • #1   4. feb 2008 JA

  • #2   4. feb 2008 Hmm... Min får kun "levende kost" når hun selv fanger det.. Ville aldrig ha mus i mit hjem, de stinker da frygteligt....

  • #3   4. feb 2008 Jeg kunne ikke gøre det ved min.. men det er jo dens natur, så det er ikke sådan jeg tænker "Hvad sker der for hende" men mere "Godt hun gider gøre det for sin kat"

    Og så håber jeg på hun griber ind hvis katten ikke selv kan finde ud af at dræbe den..


  • #4   4. feb 2008 Det kaldes forresten adfærdsberigelse smiley

  • #5   4. feb 2008 Så er det egentligt ok at gøre det?

  • #6   4. feb 2008 Tror det er smag og behag.. sys nu det lyder lidt klamt! :o)

  • #7   4. feb 2008 Ja det lyder godt nok lidt sjovt og lidt underligt...
    Men Pyha jeg kunne ikke selv finde på det. **GG**


  • #8   4. feb 2008 Jeg synes egentlig det er en god ting at hun gør det..
    jeg ville aldrig selv bruge penge på levende mus mine katte kunne fange, men det har også meget at gøre med at jeg elsker alle dyr, også mus, og jeg ville synes det var rigtig synd..
    Men jeg er helt sikker på at hendes katte eeeelsker at få dem levende og fange dem.. For medmindre man bor i nærheden af en mark eller noget, er det jo ikke tit der kommer en mus forbi..

    Jeg er sikker på at hun har helt ret i det hun siger.. Jeg kunne også forestille mig at der er mindre chance for sygdomme i de mus man køber..


  • #9   4. feb 2008 Coco.

    De mus din veninde køber er højest sandsynligt avlet til netop det formål at blive spist. De fleste dyrehandlere sælger "levende foder" til slanger, så hvorfor ikke også katte, da det jo er kattens såvel som slangens naturlig fødekilde.

    Vil jeg selv gøre det? Nej - upåagtet at det er min kats naturlige adfærd, så nænner jeg det altså ikke overfor musen. Jeg ville ikke kunne holde ud og se min skønne bamse optræde som en kold og blodig lystmorder der ligefrem nyder at lege med den lille panikslagende mus.

    Uf - sådan er min bamse jo ikke.......eller jo det er han hvis jeg tillod at naturen gik sin gang og holdt mit humanistiske fis ude af dette regnstykke, men det kan jeg så bare ikke! Sølle Aslan, men musene er sikker godt tilfreds indtil de bliver ædt af en slange i stedet for.



  • #10   4. feb 2008 Som adfærdsberigelse er det okay ja, men hvis ejeren så ikke holder øje med om katten gør sit arbejde ordneligt, og ikek kan træde til så nej..

    HVIS man absolut vil fodre levende, skal man være klar til at aflive musen hvis katten ikke kan finde ud af det..


  • #12   4. feb 2008 Nej nej nej.. puha, ved godt det er deres natur, men jeg kan ikke klare død, selv på animal planet når jeg ser en løve jagte og dræbe et dyr blir jeg dårlig!!! Så sorry men i mine øjne er det sygt!!!!!!!! hvorfor opfordre sin kat til og dræbe når det ikke er nødvendigt?????????? ej det her forstår jeg altså ikke!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • #13   4. feb 2008 Christina & Richard C.

    (Tror altså at det er Christina der har skrevet det her indlæg *S*)

    Jeg har også altid holdt med byttedyret og heppet på antilopen eller hvad det nu var, løven jagtede men.......

    De fleste af os spiser jo også kød, men vi nægter bare at forholde os til det usmaglige i det, så vi får andre til at slagte det dyr vi vil sætte tænderne i. Ok de dyr vi så spiser bliver i det mindste aflivet hurtigt og humant - det kan man jo ikke ligefrem påstå at vores katte vil gøre!

    Min søde lille Aslan vil slet slet ikke spise mus, men være venner med den, hvis vi købte en til ham, det er jeg ret overbevist om. Sød som han er min dejlige bamse, vil han lege ta´-fat dagen lang med sin lille museven!


  • #14   4. feb 2008 Mai T: hehe jepper det er Christina der skriver, det er altid mig, Richard ville bare gerne være med på profilen:0) Ja ved godt vi er hamre dobbeltmoralske, jeg har virkelig bare så svært ved og forholde mig til og slå ihjel, man kan ikke forhindre katte i og gå ud og fange mus osv, men hvorfor ligefrem købe mus til den og opfordre den til det, det kan jeg altså ikke fatte uanset hvad, hvorfor så ikke bare lukke den ud og lade den klare det selv!!! Faktisk hjalp jeg engang en ven med og komme af med nogen killinger og sprurgte en om han ville ha en, han svarede ja hvis jeg må fodre min slange med dem... OG HAN MENTE DET.. blev sgu så forarget!!!! Nej jeg kan altså ikke forholde mig til sådan noget, selvom jeg godt er klar over det sikkert er dobbeltmoralsk!!!!!

  • #16   4. feb 2008 For mig er der stor forskel på, om det er i naturen et dyr bliver fanget, slået ihjel og ædt af et rovdyr, og på, om det er mennesker, der bestemmer, at det ene individ skal slås ihjel af et andet individ. Hele denne problemstilling ville slet ikke være opstået, hvis vi havde ladet kattene færdes frit og leve som de jægere, de er. (Og ja, jeg har kvababbelser over at jeg holder mine katte bag mure og hegn).
    Det ville sikkert være til stor moro for mine katte, hvis jeg købte nogle levende mus til dem. Men netop det som Mai T skriver - at de mus er avlet til det samme, synes jeg er modbydeligt. Katte skal jo have kød, og man kunne vel sige, at det kan være lige meget, om det er en slagter eller en kat, der står for slagtningen. Tjoeh, det kunne det vel, men tanken byder mig etisk imod, jeg synes det er unfair overfor musen, så at sige, at smide den ind i løvens hule.
    Og hvis begrundelsen for, at det er ok med mus er, skulle være den, at musene er avlet til det, er det så ikke også i orden at avle fugle til det samme?
    Og hvad med at avle fx lam og hjortekid, som man kunne slippe ind til se store kattedyr i zoologisk have?…. Det ville sikkert være meget meningsfuldt for kattedyrene.

    Hvad andre gør må de selv om, men det bliver ikke mig der slipper noget levende løs foran et rovdyr.


  • #17   4. feb 2008 Tinka D. Det var lige min pointe..!!! :O)

  • #18   5. feb 2008 Ja jeg kunne altså aldrig finde på at give mine katte mus for at de skal fornøje sig med at slå dem ihjel. Jeg synes ikke det er fair over for musen som jo ikke har en jordisk chance for at undslippe rovdyret, det har de dog i naturen.

    Det hænder da at mine katte kommer med en levende mus eller fugl, og jeg tager dem altid fra dem og hvis dyret er for skadet til at overleve afliver jeg dem. Jeg kan simpelthen ikke klare at se dyr lide. De kan så få den døde mus eller fugl at lege med bagefter.

    Slanger dræber deres bytte betydeligt hurtigere end en kat gør. Men det er mig altså meget imod at man fodrer sine rovdyr med levende føde selvom jeg godt ved at sådan ville de gøre i naturen.

    Forestil Jer man kom i Zoo og et lille levende Zebraføl blev sluppet ind til løverne for de selv kunne dræbe det. Jeg tror ikke det ville vække stor begejstring.

    Jeg mener at man kan sagtens stimulere kattens jagtindstinkt på andre måder, ved bla at lege med dem med en drillepind.

    Så jeg synes ikke om din venindes (i mine øjne) perverse ide med at give katten levende "legetøj".


  • #19   5. feb 2008 Tina D: NEMLIG. jeg syntes sgu det er sygt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • #20   5. feb 2008 Tina - Nu MÅ de ikke fodre med levende dyr i en zoo smiley

    Men mus kan sagtens finde flere gemmesteder indenfor, i og med de er så meget mindre end katten, så kan du kommer under/bagved ting som katten ikke kan komme under/bagved...


  • #21   5. feb 2008 Grunden til man ikke fodrer store dyr i zoo med levend dyr, er fordi de måske også en dag ville forbinde dyrpasserne med et bytte. Det er af sikkerhedsmessige grunde.

  • #22   5. feb 2008 Jeg ved da godt det ikke er lovligt at fodre med levende dyr i Zoo, det var bare for at sammenligne at jeg synes det ville være lige så sygt at fodre med levende dyr i Zoo som det er at gøre det privat!

    Jeg vil nærmest sige, man må have sadistiske tilbøjligheder hvis man kan udholde at se et dyr blive pint ihjel selvom jeg godt VED det er kattens natur, så er det alligevel de færreste der bryder sig om det.


  • #23   5. feb 2008 Jeg kan kun være enige med Tinka, Christina og Tina D.

    Jeg kan slet ikke forholde mig til at Aslan skulle/ville dræbe en mus. Aslan er jo min søde lille bamse og at han kunne finde på at lege med og pine en stakkels mus, det kan jeg slet ikke forholde mig til uanset om det er hans dybtliggende natur.

    Det eneste han får lov at jage er hans legetøj.

    At andre gør det vil jeg ikke blande mig i. Jeg vil heller ikke påstå at de er perverse/ syge. Det er mennesker der der anerkender deres kats naturlige behov, men her hjemme hersker respekten for alt levende, lige fra en myre og opefter. Nul drab i mit hjem!


Kommentér på:
At fodre sin kat med mus

Annonce