{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.659 visninger | Oprettet:

Suzi N
Suzi N
Tilmeldt:
7. feb 2009
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 3

Nyresyg kat? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer.

En lang historie kort.. Vores elskede skovkat er muligvis nyresyg ifølge vors dyrlæge.
Han fik fjernet 4 tænder sidste år, og i forrig uge fik han så fjernet yderligere 6 stk. pga. pardentose.
Vi bemærker at efter denne operation spiser han ikke ret meget, men drikker utrolig meget! (han har dog drukket meget i lang tid - men ikke alt den tid vi har haft ham).

Mig afsted til dyrlægen ugen efter operationen for at høre om han skal på mere smertestillende evt.

Hun fortæller der sidder nogle spytkirtler ved nogle undertænder hun har fjernet som kan blive irriterede og betændte at at tænderne ryger. Dette er også tilfældet, de er røde og hævede. Med hjem får jeg så smertestillende og antibiotika til 10 dage hvorefter jeg skal komme igen, så vi kan se om det er blevet bedre.

Derudover lufter dyrlægen tanken for at han evt. er nyresyg, da en narkose godt kan bringe ubalance i kattens egen evne til at holde en nyresygdom i hævd. Især da hun hører at han drikker meget vil hun meget gerne tage en blodprøve for at se om det er tilfældet.
Vi aftaler dog at vente og se om pillerne skulle virke, og han begynder at spise normalt.

Nu er der kun tre dage tilbage til vi skal til dyrlægen igen, og han spiser stadig ikke ret meget men drikker meget smiley
Ret skal være ret, han spiser mere end han gjorde inden han kom på flere piller, men det er stadig ikke så meget som han spiste inden oprationen. Så vi frygter for at det måske er nyrene alligevel.

Katten er kun 4 år og så vidt jeg kan læse kommer det mest hos ældre katte...

Har i nogle erfaringer som ligger op af min historie? Eller bare kun med nyresyge katte?
Kan de leve videre? og hvad skal der til?

Katten er ellers meget frisk i det daglige (meget mere frisk end inden han fik hevet de ømme tænder ud)

På forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nyresyg kat?
  • #1   25. feb 2010 prøv at opløse den,s foder, hvis den ikke kan tygge det så godt, så vil den jo sikkert prøve at drikke sig ,mæt

  • #2   25. feb 2010 Det kan også være sukkersyge. Det er lidt krads at få hevet så mange tænder ud når man kun er 4 år Har du talt med opdrætteren ? Hun må jo vide hvad der ligger af sygdomme bag ?? Både nyre sygdomme, dårlig tænder og sukkersyge er arvelig.

  • #3   25. feb 2010 Har selv en kat med sukkersyge, men hun er dog 16 år, og har først lige fået det, hun lever udmærket med sygdommen, men skal have insulin dagligt, er dog ved at trappe ud, da det lader til at hun retter sig ;o)

  • Suzi N
    Suzi N Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 3
    #4   26. feb 2010 vi giver ham flere tilbud i form af mad. Han får både dåsemad og tørkost selvom han kun plejer at få tørkost. Han vil desværre ikke røre sin tørkost når vi bløder den op. Det har vi prøvet...

    hmm, nej jeg synes ikke han lugter af amoniak ud af munden..

    Damen vi fik ham af er ikke hans opdrætter. Hun fandt ham et andet sted hvor hun ikke synes han havde det godt og tog ham med hjem. Hun avlede imidlertid main coon og han trivedes ikke rigtig med så mange andre katte, så derfor fik vi ham. Han har ikke stamtavle. Og vi fik ham først da han var 2 år.

    Tak for svarene smiley


  • #5   26. feb 2010 *DK Fabis skriver: "Både nyre sygdomme, dårlig tænder og sukkersyge er arvelig."

    Ikke helt korrekt, disse sygdomme *kan* være arvelige, men behøver bestemt ikke være det.

    *DK Main entrance ....: Det er først sent i forløbet/når det er slemt, at nyresuge katte lugter af ammoniak ud af munden.

    *Suzi N: Hvis det var mig ville jeg se at få taget blodprøver (den helt store screening) for at finde ud af hvad der er galt og få iværksat den nødvendige behandling/afhjælpning af problemet.
    God bedring
    Pia


  • Suzi N
    Suzi N Tilmeldt:
    feb 2009

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 3
    #6   26. feb 2010 DK Main entrance - så en kat kan godt leve selvom den er nyresyg? Hvad gør i? får den medicin - specielt foder el. andet?

    Pia D - Ja vi får også taget blodprøver på mandag. Vi havde bare håbet at det var spytkirtlernes skyld, eller at han måske lige skulle vænne sig til at tygge næsten uden tænder.. Men han spiser desværre stadig ikke ret meget, og taber sig smiley


  • #7   26. feb 2010 Hej igen Suzi

    Godt at i får ham checket igennem på mandag.
    Afhængig af hvor alvorligt det er med nyrerne (hvis det er dét der er galt) kan en kat sagtens leve et ordentligt liv længe, trods nyresygdom. Men som sagt det kommer and på hvad der er galt med nyrerne og hvor slemt det er.

    I den akutte fase indkluderer behandlingen ofte væske-behandling (intravenøst drop), ofte nogle gange med 1 (-2) dag(es) mellemrum og samtidig daglig kontrol af nyre-værdierne. Dette kombineret med anden behandling og diæt-mad. Diætmaden vil være for altid, for at skåne nyrerne.

    Jeg har selv haft et par katte med nyreproblemer, som har levet godt i mange år, efter sygdommen er konstateret og efter den første intensive behandling. Derudover har jeg i min tid som veterinær sygeplejerske også set mange andre katte, som levede godt med nyre-problemer.

    Men det er jo slet ikke sikkert det er dét der er galt.
    Stadig rigtig god bedring til ham.
    smiley
    Pia


Kommentér på:
Nyresyg kat?

Annonce