{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.704 visninger | Oprettet:

Rikke K
Rikke K
Tilmeldt:
16. sep 2008
Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76

Hvilket foder til huskatte og hvorfor? {{forumTopicSubject}}

Jer der har alm. huskatte, indekatte, hvilket foder bruger I og hvorfor lige netop dén slags?

Jeg har i årevis fodret med Royal Canin. Men for noget tid siden var der en der fortalte mig, at det ikke var særlig god kvalitet - mest bare slagteriaffald. Jeg ved ikke om det er rigtigt. Men jeg prøvede at skifte til et andet mærke der hedder Icelandic Pet og det virker til at være et lækkert foder.

Min gamle hunkat på 10-12 år får light udgaven, da hun er meget godt i stand. Hun har ingen tænder (de er blevet fjernet) men har aldrig haft problemer med at spise tørkost.

Min store killing får killinge-udgaven fra Icelandic Pet.

Hvad mener I om Icelandic Pet? Bør man give sin ældre kat et foder, som skåner nyrerne bare for at være på den sikre side selvom den virker 100% sund og rask?

Er spændt på at høre fra jer.

Rikke


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilket foder til huskatte og hvorfor?
  • #2   5. mar 2011 jeg fodre med RC Sterilised , hvilket jeg indtil videre har været glad for smiley Har ikke hørt om det foder du beskriver , men du kan jo altid se på ingrediens listen om det er godt foder smiley

  • #3   5. mar 2011 Min holding er at uanset hvilket race kat man har, bør man give dem et godt foder, altså ikke et discount fra dagligvarehandel. Der er mange forskellige holdinger til de forskellige fodermærker og man kan nok ikke sige at den enes mening er mere rigtig eller forkert i forhold til en andens. Jeg har valgt at bruge forskellige fodermærker, da jeg har god erfarring med dette. Jeg bruger RC, Sanabell og Applaws og Feline Porta. Derudover bruger jeg råt i form af daggamle kyllinger eller bare det kød vi selv får. Ind imellem får de osse vådfoder, for at sikre at de får vædske nok.
    I forhold til at skåne nyrene eller andet, så er det vigtigt at vælge et foder til katten som tager hensyn til kattens anatomiske funktioner hele livet. Ikke mindst, når det gælder nyre, sørge for at de får vædske nok, blandt andet ved at give den vådkost dagligt.
    Det foder du har købt kender jeg ikke, så et link ville være rart


  • Rikke K
    Rikke K Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76
    #4   5. mar 2011 Her er et link til det jeg bruger, dog er det den alm. version og ikke light udgaven som jeg ikke umiddelbart fandt på siden:

    http://en.ifex.is/?item=15&v=item

    Jeg var i dag i en dyreshop og så, at Royal Canin har et foder til ældre indekatte over 10 år, mener det hed mature... det skulle skåne nyrer og hjerte. Kan I anbefale dette?

    Jeg har også altid skiftet med forskellige mærker og varianter indenfor samme mæke, da mine katte elsker en ny smag. Vi ville da også selv synes det var kedeligt med den samme menu hver dag - også selvom den var sund *gg*

    Rikke


  • Rikke K
    Rikke K Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76
    #6   5. mar 2011 Hej igen

    Det er interessant at høre jeres meninger.

    Da jeg for under en uge siden desværre måtte sige farvel til min anden kat pga. nyreproblemer spurgte dyrlægen til, hvad jeg fodrede med. Han sagde, at det i hvert fald var meget vigtigt at man ikke gav katte for meget kød - hvis man overhovedet gav dem anden end tørkost skulle det kun være en smugle fjærkræ eller fisk, da andre slags kød ville belaste nyrerne meget. Jeg ved snart ikke hvad jeg skal tro...

    Rikke


  • #7   5. mar 2011 Så er jeg nødt til at sige at han eller hun er fyldt med sludder elller i bedste fald misinformeret. I alle de over 30 år jeg har haft kat, har jeg aldrig haft en kat med urinvejslidelser og heller ingen nyreproblemer og de fleste af mine katte er blevet over 15 år. I øvrigt er begge dyrlæger jeg bruger enige i min holdning og det er osse det jeg kommer frem til når jeg læser på nettet og hører andres erfarringer. Når mine katte bliver omkring 5-6 år får de hvert år, til sundhedstjek, taget en blodprøve bla for at tjekke nyrefunktion og der har aldrig været noget. Jeg tror det handler om at finde den mest naturlige kost for kattene og det er bestemt ikke vegetabilske proteiner men derimod animalske, der findes i kød. Derudover gælder det om at sørge for at katten drikker, for det er som oftest et stor problem, at få katte til at drikke nok, især hvis katten kun får tørkost. Synderen i kosten er alt det korn der er tilsat da katten fra naturens side ikke er skabt til at nedbryde de vegetabilske proteiner. Plus at man skal være opmærksom på hvor meget kalk der er i foderet.
    Dernæst kan der være arvelig faktor, især hvis man har en af de racer der har problemer med nyrene. Der er det især vigtigt at man årligt får tjekket nyrefunktion. Fodre man kun med tørkost, bør man sikre sig at katten drikker rigeligt, da dette kan være meget svært, vil det stadig være hensigtmæssigt at fodre med vådt/råt eller give katten en drikkefontæne da det som regel animerer de fleste katte til at drikke lidt mere.


  • #8   5. mar 2011 jeg hælder til korfri kost eller så godt som , taste of the wild og wild cat Etosha bruger jeg smiley

    og altså discount foder etc er i min verden ikke godt
    Royal canin er jeg hoppet fra både til både hunden og katten, det er kornholdigt og de uddyber ikke derees kød - ikke der hvor min dyrlæge tjekkede smiley


  • Rikke K
    Rikke K Tilmeldt:
    sep 2008

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 76
    #9   6. mar 2011 Dvs. jer der er "imod" kornholdige produkter til katte - er mit Iceland Pet foder så "no go" fordi der er ris i!? Går det for at være korn?

  • #10   6. mar 2011 Ja ris er osse korn og majs osse. Begge dele er ofte at finde i kattefoder.
    I naturen vil en kat ikke spise korn, men den kan selvfølgelig æde en mus eller fugl der lige har spist korn. Men det er bare ikke at sammenligne med at man behøver at putte det i foderet.
    Applaws og Feline Porta er 2 goder fodermærker der er helt uden korn, som osse er til at købe for penge.

    Jeg kan kun finde en grund til at foderproducenterne tilsætter kornsorter i deres foder og det er at det er billigere end kød. Der er bare stor forskel på hvordan kroppen nedbryder vegetabilske og animalske proteiner.


Kommentér på:
Hvilket foder til huskatte og hvorfor?

Annonce