{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.815 visninger | Oprettet:

Erfaring med opflaskning af nyfødte killinger? {{forumTopicSubject}}

Natten til d. 8. dec. 2011 fik Olga 3 små killinger. Hun er 5 år og førstegangsfødende. Det gik super med fødslen. 2 af killingerne vejede 108g (hunkatte), men den sidste kun 76g (hankat)

Den mindste af dem kunne ikke rigtig finde ud af at sutte (han har ikke ganespalte), så jeg begyndte at flaste ham op med pipette. Synes at det går godt. Han vejer nu 113g og trives. Han er også begyndt at kunne die hos sin mor smiley

Nu er spørgsmålet så:

Skal man trappe ham ned i mælkeerstatning og hvor hurtigt? Eller er det for tidligt? Han får 3 ml hver 3. time på nuværende tidspunkt, men er stadig sulten, når han har spist op og dier gerne efter han har fået mad, så er begyndt at tilbyde ham 4 ml (men er bange for at han kan få ondt i maven hvis han får for meget?).

Problemet med digningen hos moderen er at de 2 andre killinger nu vejer lidt over 160g og derfor hurtigt får møvet ham den lille væk. De bruger kun 2 af vorterne, så de kan ikke alle spise samtidig. Jeg har prøvet at fjerne en af de andre killinger, så han kan få lidt mad, men kan slet ikke tage hvis den piver...den er jo også sulten smiley - Hvor længe skal en killing ca. die for at have fået nok mælk (hvis der er nok mælk hos mormissen)? og er det normalt at killinger har faste dievorter?

Har læst at opflaskede killinger let får lungebetændelse, fordi de får mælk i lungerne. Nogen der har erfaringer med hvordan man undgår det? og hvad er symptomerne? Sidst men ikke mindst er der så nogen der ved hvor man kan få en sutteflaske til killinger? for tror da at det er en bedre løsning end de engangssprøjter jeg har fået hos dyrelægen...:)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Erfaring med opflaskning af nyfødte killinger?
  • #1   13. dec 2011 Jeg ville give ham 4 ml.
    Den bedste mælkeerstatning til så små killinger er den flydende KMR-mælk. Pulvermælken danner nemlig nemt "propper" i tarmen, uanset hvor godt du blander den.

    Killinger får ret hurtigt drukket, hvad de har brug for - resten er socialt hyggesutten, og den lille fyr virker måske sulten, fordi han bare vil sutte hos sin mor.

    Jeg tror næsten også, det vil lykkes for ham at finde en pat, han kan få mælk i, for det er usandsynligt, at hun kun har mælk i to.

    Og ja, killinger får inden for godt et døgns tid valgt deres helt egen dievorte. Så skal de nemlig ikke bruge kræfter på at finde en pat, hver gang de skal die. Først når de er meget ældre, sutter de bare på den, de får fat i.

    Jeg har altid brugt engangssprøjter, men jeg har sat en "ventilsut" på.
    De minder meget om en dievorte og der er hul i dem, når man køber dem.
    Alt efter hvor du bor, er du velkommen til at hente et par stykker hos mig, men ellers kan du købe dem her: (De er ikke dyre).
    Her kan du se, hvordan ventilsuttene ser ud:
    http://62.75.219.46/shop2/?user=catstuff100265&proid=297


  • #2   13. dec 2011 PS:
    Sørg for, at mormis har fri adgang døgnet rundt til et optimalt foder til enten killinger eller diegivende katte og meget gerne vådfoder.
    Hvis hun ellers kan lide det, skulle du også tilbyde hende noget af mælkeerstatningen.

    Held og lykke!


  • #3   13. dec 2011 Det er ligepræcis den mælk jeg bruger smiley - Hvordan kan man se om killingen har forstoppelse? (Moderen slikker ham, når jeg har givet ham mad)

    Det tror jeg også at han synes...men plejer nu at kunne se, når han spiser (han vrikker med ørerne - det er så sødt <3)

    Hmm...har prøvet at få ham til at die på andre vorter, men der er kun én han vil have...og det er den samme som en af de andre killinger...hvad gør man så? De er nemlig ret stride mod hinanden, møver, skubber, river og sparker for at komme til og er jo lidt bange for at han kommer til skade, når den anden er så meget større, for den har temmelig skarpe negle...:(

    Det ville da være rart, så slipper jeg for at vente på at de bliver sendt. Jeg bor i Gentofte, hvor i landet befinder du dig? Kan jeg evt. køre forbi og hente en sut i morgen? smiley

    Mormis har mad stående på gulvet udenforan hylden hun har valgt som hjem smiley Der er både våd og tørfoder - hun får også det sidste mælk hver gang jeg har givet killingen flaske det elsker hun selvom det kun er få ml smiley

    Mange tak...er så bekymret for det lille pus, håber virkelig at han klarer det...


  • #4   13. dec 2011 "Det ville da være rart, så slipper jeg for at vente på at de bliver sendt. Jeg bor i Gentofte, hvor i landet befinder du dig? Kan jeg evt. køre forbi og hente en sut i morgen? :)"

    Du skal være velkommen, men det bliver da noget af en køretur, for jeg bor i Sydsjælland. Du kan se både adresse og tlf.nr. på min hjemmeside www.mega-mco.dk

    Jeg kan godt sende et par stykker til dig, men så har du dem først tidligst om to dage.



  • #5   13. dec 2011 Der er simpelthen sket det mirakel at han er begyndt at die selv smiley

    Først troede jeg at han var blevet syg, da han ikke ville have så meget mad eller slet ikke noget fra flasken (siden i morges), så blev helt bekymret. Vejede ham i morges og så igen her til middag, efter han han havde diget og selvom han ikke ville have noget fra flasken havde han taget 4g på smiley

    Håber at udviklingen fortsætter, så han kan få alt mad fra mormis snart. Ellers vil jeg gerne hente en sut i morgen inden myldertrafikken, måske ved en 13-14 tiden hvis det passer? Ellers kan det også være om aftenen?

    Tusind tak for alt hjælpen - det sætter jeg rigtig stor pris på smiley


  • #6   13. dec 2011 Det var da alle tiders - Men det havde jeg nu også regnet med smiley

    Nøjes ellers at veje ham en gang i døgnet på samme tid og fortvivl ikke, hvis han en dag ikke ser ud til at have taget på.
    Du kan nemlig den ene gang have vejet ham, efter han har spist og endnu ikke haft afføring - og næste gang før han har spist og lige har haft afføring. Det betyder jo en del vægtmæssigt.

    Det er faktisk meget vigtigere, at du bruger dine øjne, ører og hænder.
    Ligger han stille og sover sammen med de to andre med tyk mave, er det OK.

    Ellers er du stadig velkommen, men så ring i forvejen, så vi kan aftale et tidspunkt nærmere.
    Jeg er som regel altid hjemme, men skal selvfølgelig handle ind og gå med min hund.


Kommentér på:
Erfaring med opflaskning af nyfødte killinger?

Annonce