{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.809 visninger | Oprettet:

Om Sphynx'en {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen smiley

Her kommer lidt info om Sphynx'en.
De ting jeg fortæller her er mit billede af racen og det er ikke sikkert, at alle er enige med mig... Men jeg tror nu, at de fleste, der har oplevet dem ved, hvad jeg snakker om smiley

Den første og indlysende "særhed" ved Sphynx'en er, at den ikke har pels.
Den har et ganske kort lag hår, som kun kan ses, når man kommer tæt på.

Visse kan have lidt mere pels, hvilket man kalder, at de er "fuzzy". Hvis det er et klart og tydeligt pelslag, så er det udenfor, hvad racestandarden tillader.
Dog tillader standarden, at der er synlig behåring på næseryggen, bagsiden af ørerne, poterne og på halen, så længe det ikke bliver så langt.

Flere ting om racestandarden vil jeg ikke komme ind på her.
Lad mig vide, hvis nogen er interesseret i, at høre om det, så skal jeg forfatte noget.

Der er mange fordomme omkring racens hårløshed.
Nej, der er ikke tale om genmanipulation :oP
Hårløsheden stammer fra en naturligt opstået, genetisk mutation, ligesom det er tilfældet med mange af de andre ting, der findes ved racekatte.

Her er nogle flere eksempler på genetiske særheder, som mennesker har fundet fascinerende nok til, at tage det ind i katteopdræt.

- Rex-kattene har et muteret gen, som giver dem den bølgede pels.
- Maskede katte (såsom Siameser, Hellig Birma og flere andre kan være) har også fået deres maske pga. et gen, som er anderledes end, hvad der almindeligvis ses hos katte i naturen.
- Scottish Fold har fået deres foldede ører pga. endnu en genetisk særhed, som giver dem blødere knoglestruktur (hvilket vist ikke nødvendigvis er så smart, men det skal vi nok ikke ind på her, da jeg ikke ved nok om det).
- American Curl har det modsatte, vist nok igen pga. en anderledes (men stærkere) knoglestruktur.
- Polydaktyle Maine Coon katte har en ekstra klo.
- Manx katte har kort eller nærmest ingen hale...

Der er sikkert mange flere men jeg remsede dem kun op for, at fortælle, at det ikke er så usædvanligt endda, at man har avlet videre på en mutation selvom ordet "mutation" lyder lidt farligt og Tjernobyl-agtigt :oP

Alle disse ting er der folk rundt om i verden, der er faldet for og har fundet fascinerende og derfor opdrættet katte udfra disse særtilfælde.

Nej, Sphynx'en fryser ikke sådan lige uden videre. Selvfølgelig er det ikke så smart med en masse træk og lave temperaturer, hvis der ikke er varme steder for den at putte. Men almindelige stuetemperaturer passer fint til Sphynx'en.

Hvis man har løbegård til sin Sphynx, så vil den også gå udenfor om vinteren selvom der ligger sne. Jeg kender til flere eksempler på det. De har det fint med det, så længe de har mulighed for, at komme ind i varmen, når de får brug for det for selvfølgelig bliver de hurtigt afkølede.

Hvordan lader det sig gøre?
Ved at de har et højere stofskifte end andre katte.
De spiser mere og forbrænder mere og på den måde holder de kropstemperaturen oppe.

Nu videre til temperamentet.
Min kastrerede hankat - Sky -, som de fleste herinde nok har set, ligger lige nu i skødet på mig og slapper af. Jeg får sjældent ret lang tid foran computeren, før jeg har mindst en kat hos mig.

Så længe der er et eller andet igang i lejligheden, så er kattene enormt aktive. Jeg har gået rundt og ryddet lidt op og lavet mad og den slags ting og kattene har jordet rundt hele tiden.
Det skal nævnes at jeg har killinger på snart 2 mdr. så det er klart, at der er ekstra meget gang i den her lige nu.
Men min kastrerede hankat på ca 4½ år er altså næsten ligeså aktiv som killingerne :oP

Heldigvis er det som regel på de rigtige tidspunkter, at de er aktive. Der kan godt være perioder, hvor de vil lege eller nusse, når jeg vil sove, men som regel falder de til ro efter lidt tid. Dog har jeg haft en kat (Polkagris) som altid ville gnide sig mod mit ansigt, et par timer inden jeg skulle op. Den særhed er det nu hans nye ejer, der får glæde af, hehe :oP

Der er som regel enten fuld skrald på eller total afslapning. Der er ikke så meget af den bløde mellemting.

Hver nat er der mindst én kat under dynen med mig.
Lige nu har jeg mine 4 killinger og så Sky og Fleur (Sphynx F1, udkrydsning med pels), og Fleur får det hurtigt for varmt under dynen. Men Sky ligger som regel enten på brystet af mig, når jeg sover, eller nede ved mine fødder. Det er vildt hyggeligt smiley

Som regel vil de gerne selv bestemme, hvornår man samler dem op. De foretrækker, at komme til dig frem for, at du kommer til dem. Men de kommer så bare til dig hele tiden, så du kommer ikke til, at savne deres selvskab :oP

På den måde er de ret hundeagtige idet, at de ikke passer så godt på sætningen "katten er dens egen". De er meget afhængige af deres mennesker. Hvis man aldrig er hjemme, så er det en dårlig idé, at have en Sphynx alene.

Er man meget væk, så skal man have selvskab til katten... ellers synes jeg det er synd.

De er generelt gode sammen med andre dyr.
Mine erfaringer med dem og hunde har været meget, meget vellykkede.
Sky reagerede meget overraskende en dag.
Jeg havde besøgt en kollega, som lige havde fået en hvalp. Hvalpen havde ligget i skødet på mig og rullet rundt og da jeg kom hjem blev Sky totalt ekset! Han kastede sig rundt i skødet på mig og bed legesygt (ikke hårdt) i mine lår.
Det var helt tydeligt, at han genkendte lugten og savnede hundene, som han boede sammen med et par år tilbage.

Puha, jeg kunne blive ved. Det går hurtigt, når man skrive om ens kære "børn" :oP

Nu vil jeg sende det afsted for klokken er ved at blive mange.
Spørg endelig, hvis der er et eller andet nogen gerne vil vide mere om.

Hilsen Henrik


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Om Sphynx'en
  • #1   18. feb 2008 Hehe, puha, blev det så langt?!?
    Det er der nok ikke nogen der gider læse, hehe...

    Nå, men god fornøjelse til dem der vil ;o)


  • #2   18. feb 2008 Oh! Endnu en ting, som mange spørger om...
    Hygiejne. Skal man bade en Sphynx?...

    Hvis du spørger mig, så nej... i hvert fald ikke, hvis du har andre katte til, at holde den med selvskab.
    De er så sociale og kærlige ved hinanden, så de plejer at holde hinanden i flot stand.

    Der er nogle Sphynx-ejere, som vasker dem en gang om ugen.
    Jeg har selv været en af dem. Den første Sphynx jeg havde med at gøre, kom i bad hver uge den første tid.
    Da jeg og eks'en skulle hente Sky i Frankrig blev jeg meget overrasket over, hvor flotte deres katte var i huden. Jeg spurgte hvordan og hvor ofte de badede dem og de svarede, at de almindeligvis kun kom i bad 1-2 gange om året! :oP

    Bottom line er, at de som regel passer sig selv. Man skal bare have øjnene åbne og holde lidt øje med deres ører, da der ikke er pels til, at hjælpe snavs ud.
    Men ikke engang ørerne kræver særlig meget rengøring, da der altid skal være et vist fedtlag derinde til, at beskytte mod snavs.

    Hilsen Henrik


  • #3   19. feb 2008 Well, her er din chance! ;o)

    Du (og din fyr) er velkomne til, at komme på besøg og opleve skønhederne, hvis I vil.

    Jeg kan se, at I er i Nordjylland.
    Jeg bor i Aalborg. Måske flytter jeg til Hjørring indenfor nogle måneder.

    Du giver bare lyd, hvis det skulle være smiley

    Hilsen Henrik


  • #4   24. feb 2008 Det har de bestemt smiley

    Invitationen jeg gav Stine gælder også andre, der gerne vil opleve dem i virkeligheden.
    Hvis nogen sender mig et privat brev med tlf.nr. eller beder om mit nr. så er jeg mere end med på, at vise frem. De er mine stoltheder smiley


  • #5   31. mar 2008 hej.
    må tilslutte mig at sphynx er verdens bedste race. jeg er den stolte nye ejer af polkagris, og jeg har fået ham vænnet af med uvanen med at vække mig 2 timer før uret.

    man skal bare stå op før ham. og i weekenderne fylde godt med mad i skålen. så vækker han mig ikke for at sige den er tom.

    tak til henrik for mit dejlige damp barn. og alt den viden han gladeligt deler med mig.


  • #6   31. mar 2008 Hehe, ja, som folk måske har fanget, så kommer Christinas "Polkagris" fra mig.
    Og han har lidt af et indbygget ur. Men magen til kærlig måde at blive vækket på skal man lede længe efter smiley

    Tak for de pæne ord, Christina smiley


  • #7   4. apr 2008 nej det er absolut ikke et dumt spørgsmål. man blir kun klogere ved at undres. det er klart at uden pels kan man se alle skrammer på dem men jeg har kun et par enkelte gange oplevet at polka fik ridser af krølle men der havde de virkeligt sloges. så om de nemmere får sår end andre måske men det ses med det samme.

    polka og krølle var 6 0g 8 måneder da de flyttede sammen for næsten et år siden, de er begge fertile drenge men de er bedste venner og har været det fra dag 3. og ikke engang på udstilling når der er piger alle vegne blir de uvenner.

    men mine forældres cornish rex laver konstant skrammer på hinanden.


  • #8   7. apr 2008 Hejsa smiley
    Tak til Christina for svaret, som jeg er helt enig i.
    Jeg vil også mene, at pelskatte kan få skrammer, som man bare ikke ser fordi de er dækket af pels.

    Dog er de pelsløse mere udsatte, hvis de kommer i alvorlig slåskamp... men almidelig voldsom leg er ikke noget der plejer at mærke dem. De kan få et par skrammer men de er langt mere modstandsdygtige mod killingekløer/tænder end mine egne hænder er, hehe :oP

    Jeg håber på, at lægge en video på youtube snart, så I kan se, hvordan en sphynx killing kan lege for der er mange der undrer sig over om de er sarte (hvilket de bestemt ikke er :P)

    Hilsen Henrik.


Kommentér på:
Om Sphynx'en

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce